Ämne Evenemang

  • Besöksnäringen vinnare på Eurovision-final i Sverige

    Anders Johansson Det har väl inte undgått någon att Sveriges bidrag vann Eurovision Song Contest i Baku i lördags. Detta ger besöksnäringen fantastiska möjligheter att marknadsföra Sverige som besöksmål oavsett om finalen i maj 2013 hamnar i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Tänk om vi svenskar någon gång i livet ser möjligheter istället för problem. Dagens Industri har redan basunerat ut att "Loreens seger förlust för SVT". Frågor från journalister handlar om evenemanget kommer att försämra programutbudet i SVT på grund av de höga kostnaderna. Nej, det är dags att se möjligheterna istället. Här är några idéer som besöksnäringen kan hänga på:

    • 100 miljoner människor i Europa ser evenemanget på TV. Vilken enorm räckvidd för lilla Sverige med ett välkomnande budskap om att alla ska besöka Sverige framöver. Upptäck Sverige borde vara temat på alla presentationer av artisterna.
    • Det får plats 65 000 personer i Friends Arena i Solna. Störst är bäst för marknadsföringen. Göteborg har chansen att lägga tak på Ullevi, men tiden räcker sannolikt inte till detta. Tre föreställningar i Friends Arena blir 195 000 personer som kan se eventet live. Det är dags att börja paketera hotellrum och biljetter - Stockholms län har den hotellkapacitet som behövs.
    • Restaurangerna kommer att få fullt upp i 7-10 dagar.
    • Förutom föreställningarna kommer besökarna att shoppa, titta på sevärdheter och uppleva Stockholm.
    • Det kommer journalister från hela Europa och andra delar av världen
    • Sverige kan befästa sin ställning som musikproducerande land

    Det finns så stora möjligheter att sätta en positiv bild av Sverige på Europakartan att våra politiker borde vara villiga att skjuta till finansiella resurser för att säkerställa att eventet genomförs i världsklass. Vi har chansen att visa upp Sverige från vår allra bästa sida, vilket kommer att locka besökare från många olika länder under många år framöver. Detta är ett bra sätt att bygga vidare på besöksnäringens utveckling för att skapa fler jobb i hela Sverige.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons