Ämne Försäljning

  • Åk till ITB 8-12 mars

    Anders Johansson Det är en dryg vecka kvar till världens största turistmässa ITB i Berlin öppnar med 10 000 utställare från i princip alla länder i hela världen. Mässan pågår från onsdag 8 mars till söndag 12 mars. Du som arbetar inom besöksnäringen tänker väl åka dit? Det finns direktflyg till Berlin från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Berlin har ca 130 000 hotellrum, så det lär även finnas lediga hotellrum till överkomliga priser. Det finns två viktiga skäl att besöka ITB. 1) Göra affärer och 2) Lärande

    Besöksnäringen är världens största bransch som står för ca 10 procent av världens BNP och som sysselsätter ca 300 miljoner människor runt om i världen. I många länder startar utvecklingen mot ett bättre välstånd just med turism. Besökare från andra delar av världen besöker landet och spenderar sina pengar just där. I alla länder innebär turism att pengar flyttas från ett land till ett annat genom konsumtion av boende, mat och dryck, transporter, sevärdheter, etc. Det är just genom turism som många fattiga länder vänt utvecklingen från fattigdom till något som över tiden blivit bättre och går mot ett ökat välstånd. På ITB finns även alla dessa länder som nu fått mersmak och försöker locka ännu fler att besöka landet. På ITB görs affärer och det skrivs mängder av kontrakt mellan researrangörer och besöksnäringens leverantörer, t.ex. hotell, flygbolag och lokala företag. Förra året gjordes affärer för 7 miljarder EUR vilket är ca 67 miljarder kronor. I år väntas siffran bli ännu högre.

    Under mässan hålls en mängd olika seminarier där du kan lära dig mer om din egen bransch. De flesta seminarier är gratis (ingår i priset för att komma in på mässan). Lärande sker så klart även hos alla utställare där en del också ordnar seminarier eller korta presentationer av sitt land eller sin produkt. Du kan så klart även hitta allt inom teknologi som kan hjälpa dig att bli mer effektiv.

    Självklart kommer jag att åka dit och tillbringa onsdag till fredag i de olika hallarna för att träffa nya och gamla kontakter. Affärer blir det i form av blogginlägg om intressanta nyheter.

  • Innovativa idéer på Hotel Market Seminars

    Anders Johansson Bästa Hotel Market Seminars hittills är den generella återkopplingen under dagen och igår från både deltagare och utställare. Dagen började med Marc Pfohl som höll en inspirerande föreläsning om hur hotell kan använda video för att både skaffa fler gäster, men också för att få gästerna att boka direkt på hotellets egen webbplats. Jag är säker på att vi i år kommer att få se många fler hotell använda video på sina webbplatser och i sina bokningsmotorer efter att ha lyssnat på Marc.

    Paneldebatten om distribution och kostnaderna för distribution klargjorde läget mellan OTA:erna och hotellen. Slutsatsen är att vi får vänja oss vid högre distributionskostnader men samtidigt sträva efter mer rättvisa villkor i avtalen med OTA:erna sett ur både konsumenten och hotellens perspektiv.

    KLM visade lysande exempel på hur man kan vara innovativ i den digitala världen och sedan överföra innovationen för genomförande i praktiken. KLM är verkligen en förebild när det gäller innovation i relationen till kunderna.

    Dagen fortsatte med en mängd olika seminarier som fokuserade på olika ämnen inom det digitala området. Våra studenter lyssnade in alla seminarier och budskapet var tydligt. Mer rörliga bilder och fokus på gästen var genomgående teman. En annan tydlig trend är att alltfler system blir molnbaserade vilket underlättar för hotellen. Med molnbaserade system slipper gästen i princip alla egna servrar och en del annan teknik. På Hotel Market Seminars finns de innovativa företagen och i år fanns de molnbaserade hotellbokningssystemen - Clock, Mews och Nitesoft - på plats. De "gamla" traditionella hotellsystemen fanns i LOUNGE event tillsammans med möbler, städutrustning och annat som brukar används av hotell.

    Efter lunch handlade paneldebatten om varumärkesbyggande i den digitala världen. Slutsatsen är att grundprodukten måste vara riktigt bra för att varumärket ska bli känt och därmed kunna spridas digitalt. Karin Eriksson från Ving satte formeln 1-9-90 för att dela in kunderna utifrån betydelse i sociala media på lite kortare tid än 300 sekunder. Kristian Valk från Hotelchamp visade hur ett hotell kan anpassa webbplatsen inklusive erbjudanden till besökaren i syfte att öka antal bokningar via den egna webbplatsen. Kristian fick flest frågor av alla talare, så även här kommer vi under året att få se mer personligt anpassade webbplatser.

    Eftermiddagen fortsatte med fler specialiserade seminarier inklusive en paneldebatt. Oliver Geldner från Taktikon berättade under 300 sekunder om gästens resa i den digitala världen. Dagen avslutades av Nils von Heijne med en betraktelse utifrån gästens perspektiv på hotellens närvaror i den digitala världen. Nils budskap var att branschen via digitaliseringen på många sätt tvingas förädla sina grundläggande värden alltmer. Starka upplevelser och känslor driver gästernas digitala beteenden och detta kan endast födas ur en stark kultur i varje hotellverksamhet. Nils var dagens bästa talare enligt många av deltagarna.

    De flesta av de 260 deltagarna kommer från Sverige, men en del även från Norge, Finland, Danmark och några nordeuropeiska länder. De flesta deltagarna kommer från fristående hotell och är själva djupt engagerade i framtiden för sina verksamheter. Utställare och talare kommer från hela världen och är en blandning av små företag med alldeles nya idéer till större mer etablerade företag med ända upp till 30 000 kunder runt om i världen.

    Pricka in onsdag den 10 januari 2018 i era kalendrar redan nu. Nästa Hotel Market Seminars kommer att bli det bästa hittills.

  • Programmet blir det bästa hittills

    Anders Johansson Onsdag den 11 januari 2017 är det återigen dags för Hotel Market Seminars. Det blir fjärde gången Annemarie Gubanski och jag arrangerar en heldag kring marknadsföring, försäljning och revenue management för hotellbranschen i Norden. Med 300 deltagare är dagen årets viktigaste forum för hur hotellen på ett kostnadseffektivt sätt skaffar sina intäkter. I år är temat "Hotellets digitala IQ" vilket innebär ett fokus på den digitala världen som nu alla hotell i hela världen måste förhålla sig till och lära sig mer av.

    Programmet är nästan klart och vi kan redan nu se att det blir ett riktigt intresant program. I år kommer flygbolaget KLM att berätta om sina framgångar inom sociala media. De har blivit omtalade vid flera tillfällen, bl.a. när man via Facebook kunde välja vem man ville sitta brevid på långflygningen. KLM ger tips och idéer om hur hotellen kan göra för att uppmärksammas mer i den digitala världen.

    Självklart finns det även i år möjligheter till fördjupning kring revenue management i master classes och crash courses samt i rundabordsdiskussioner. I år ligger fokus på hur en revenue manager kan använda digitala hjälpmedel för att öka intäkterna på ett kostnadseffektivt sätt.

    Google och Booking.com kommer att berätta om vad som händer inom resor och turism och företrädare från branschen kommer att få möjlighet att debattera. Vi hoppas på att det blir högt i tak och att debatten reder ut begreppen. Kanske kan det resultera i något positivt för branschen som helhet. De som är på plats för veta först av alla.

    Det här året byter vi plats till Stockholm Waterfront Congress Centre för att vara samlokaliserade med Lounge Event som i två dagar (onsdag 11 januari och torsdag 12 januari) samlar branschens leverantörer till en utställning och seminarier. Självklart har även alla som deltar i Hotel Market Seminars möjlighet att besöka Lounge Event utan extra kostnad.

    Passa på att boka Hotel Market Seminars senast den 25 november för att få det låga priset på 3900 kr för hela programmet inklusive alla måltider under dagen.

  • Gråt inte över Booking och Expedia

    Anders Johansson Hotellägarna gråter ut i DN (4 okt 2016) om hur orättvist hotellen rankas i Booking och Expedia. Vad är orättvist? Är det märkligt om ett hotell som ger Booking och Expedia fler rum till rätt pris får en bättre placering? Prioriterar hotellen aldrig bland gästerna? Jo, och ett exempel är att hotellens företagsavtal som inte har ”last room availability” stängs så fort efterfrågan är hög och rummen kan säljas till högre pris. Inte ens trogna kunder till hotellen prioriteras om rummet kan säljas till ett högre pris.

    Det verkar som om hotellbranschen har glömt bort att Booking och Expedia är vinstdrivande företag. Självklart prioriterar bokningskanalerna hotell där de har störst chans att förmedla bokningar och kunna ta betalt i form av provision. Bokningskanalerna prioriterar självklart sina lojala och trogna leverantörer av hotellrum. Prioritering av lojalitet är ABC i affärslivet.

    Hotellen väljer själva i vilka bokningskanaler de ska sälja sina hotellrum. Det finns inget tvång på att använda Booking eller Expedia. Väldigt många hotell väljer frivilligt att använda Booking eller Expedia för att de helt enkelt genererar väldigt många bokningar utan någon större ansträngning från hotellens sida. Det är bara att öppna kanalerna och visps så börjar bokningarna trilla in. Det finns inga andra kanaler som producerar lika mycket bokningar med en så liten ansträngning i arbetsinsats och kunskap från hotellens sida. Motprestationen är att det kostar 15-25 % av värdet på bokningen.

    De flesta hotell har aldrig haft någon distributionsstrategi. De flesta hotell har heller aldrig satsat mer än minimalt på att utveckla ”säljfunktionen” på sin egen webbplats. De flesta hotell har ett lågt digitalt IQ och har svårt att hänga med i den digitala utvecklingen. Alla dessa hotell som inte har kunskaper och som inte vill investera ska vara väldigt glada för att Booking och Expedia har byggt system och marknadsföring som förser hotellen med mängder av bokningar.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons