Ämne Försäljning

  • Programmet blir det bästa hittills

    Anders Johansson Onsdag den 11 januari 2017 är det återigen dags för Hotel Market Seminars. Det blir fjärde gången Annemarie Gubanski och jag arrangerar en heldag kring marknadsföring, försäljning och revenue management för hotellbranschen i Norden. Med 300 deltagare är dagen årets viktigaste forum för hur hotellen på ett kostnadseffektivt sätt skaffar sina intäkter. I år är temat "Hotellets digitala IQ" vilket innebär ett fokus på den digitala världen som nu alla hotell i hela världen måste förhålla sig till och lära sig mer av.

    Programmet är nästan klart och vi kan redan nu se att det blir ett riktigt intresant program. I år kommer flygbolaget KLM att berätta om sina framgångar inom sociala media. De har blivit omtalade vid flera tillfällen, bl.a. när man via Facebook kunde välja vem man ville sitta brevid på långflygningen. KLM ger tips och idéer om hur hotellen kan göra för att uppmärksammas mer i den digitala världen.

    Självklart finns det även i år möjligheter till fördjupning kring revenue management i master classes och crash courses samt i rundabordsdiskussioner. I år ligger fokus på hur en revenue manager kan använda digitala hjälpmedel för att öka intäkterna på ett kostnadseffektivt sätt.

    Google och Booking.com kommer att berätta om vad som händer inom resor och turism och företrädare från branschen kommer att få möjlighet att debattera. Vi hoppas på att det blir högt i tak och att debatten reder ut begreppen. Kanske kan det resultera i något positivt för branschen som helhet. De som är på plats för veta först av alla.

    Det här året byter vi plats till Stockholm Waterfront Congress Centre för att vara samlokaliserade med Lounge Event som i två dagar (onsdag 11 januari och torsdag 12 januari) samlar branschens leverantörer till en utställning och seminarier. Självklart har även alla som deltar i Hotel Market Seminars möjlighet att besöka Lounge Event utan extra kostnad.

    Passa på att boka Hotel Market Seminars senast den 25 november för att få det låga priset på 3900 kr för hela programmet inklusive alla måltider under dagen.

  • Gråt inte över Booking och Expedia

    Anders Johansson Hotellägarna gråter ut i DN (4 okt 2016) om hur orättvist hotellen rankas i Booking och Expedia. Vad är orättvist? Är det märkligt om ett hotell som ger Booking och Expedia fler rum till rätt pris får en bättre placering? Prioriterar hotellen aldrig bland gästerna? Jo, och ett exempel är att hotellens företagsavtal som inte har ”last room availability” stängs så fort efterfrågan är hög och rummen kan säljas till högre pris. Inte ens trogna kunder till hotellen prioriteras om rummet kan säljas till ett högre pris.

    Det verkar som om hotellbranschen har glömt bort att Booking och Expedia är vinstdrivande företag. Självklart prioriterar bokningskanalerna hotell där de har störst chans att förmedla bokningar och kunna ta betalt i form av provision. Bokningskanalerna prioriterar självklart sina lojala och trogna leverantörer av hotellrum. Prioritering av lojalitet är ABC i affärslivet.

    Hotellen väljer själva i vilka bokningskanaler de ska sälja sina hotellrum. Det finns inget tvång på att använda Booking eller Expedia. Väldigt många hotell väljer frivilligt att använda Booking eller Expedia för att de helt enkelt genererar väldigt många bokningar utan någon större ansträngning från hotellens sida. Det är bara att öppna kanalerna och visps så börjar bokningarna trilla in. Det finns inga andra kanaler som producerar lika mycket bokningar med en så liten ansträngning i arbetsinsats och kunskap från hotellens sida. Motprestationen är att det kostar 15-25 % av värdet på bokningen.

    De flesta hotell har aldrig haft någon distributionsstrategi. De flesta hotell har heller aldrig satsat mer än minimalt på att utveckla ”säljfunktionen” på sin egen webbplats. De flesta hotell har ett lågt digitalt IQ och har svårt att hänga med i den digitala utvecklingen. Alla dessa hotell som inte har kunskaper och som inte vill investera ska vara väldigt glada för att Booking och Expedia har byggt system och marknadsföring som förser hotellen med mängder av bokningar.

  • Boka tidigt till lägsta pris

    Anders Johansson På fredag är det sista chansen att få det låga boka-tidigt-priset på 3900 kr för att delta i Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. I år är betydligt fler personer anmälda jämfört med samma tid förra året. I januari 2015 fick 200 personer en injektion av kunskap kring revenue management genom talare, paneldiskussioner och utbyte av erfarenheter i små grupper. Deltagarna var nöjda och resultatet av utvärderingen något högre än året innan.

    Tisdag den 12 januari 2016 är det dags för tredje upplagan av Hotel Market Seminars. Peter O'Connor från Essec kommer att inleda med att tala om hur man driver och konverterar fler bokningar via den egna webbplatsen. Några av hans tips och idéer kommer att att betala tillbaka kursavgiften mångdubbelt genom att hotellen minskar betalningen av provisioner till OTA:erna och istället får bokningarna via den egna hemsidan.

    Nytt för nästa omgång är också "Master Classes" där deltagarna får ny kunskap och en fördjupning. Den ena handlar om "De fem bästa sätten att optimera sina betalningar för att öka nettoresultatet". Den andra om "Hur Revenue Management, marknad och sälj kan hjälpas åt för att nå en utvald målgrupp". Jag ser fram emot båda.

    De populära rundabordsdiskussionerna återkommer med bl.a en grupp som diskuterar hur man hanterar distributionen när Rate Parity förbjuds och en annan som handlar om hur man kan öka intäkterna med hjälp av att analysera sina "Big data".

    Hotel Market Seminars vänder sig i första hand till personer inom ledande befattningar inom revenue management, marknad och sälj samt ägare och ledare i besöksnäringen som helhet.

    Min ambition är att hjälpa till att utveckla besöksnäringen i hur man skapar högre intäkter och därigenom blir mer framgångsrik och uthållig över tiden. Var med på den resan och delta aktivt på Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016.

  • HSMAI bjuder på de senaste trenderna

    Anders Johansson HSMAI (Hotel Sales & Marketing Association International) gör en roadshow i Norden för att marknadsföra sig själva och bjuda på den senaste kunskapen om trender inom distribution och digital marknadsföring.

    HSMAI grundades i USA 1927 och består idag av nästan 7000 medlemmar i 35 länder. Tyngdpunkten är i USA, men det är ju just i USA som hotellen är riktigt bra på marknadsföring och försäljning. Vi har en hel del att lära.

    HSMAI kommer till Stockholm den 7 maj, Göteborg den 8 maj och Malmö den 13 maj. Seminariet är utbildning och nätverkande efter jobbet och börjar kl 16:30 och håller på i fyra timmar. Perfekt after work för den som vill hänga med i vad som händer inom marknadsföring och försäljning. Seminariet är kostnadsfritt, men du måste anmäla dig på http://roadshow.axaco.se/

    Jag har varit medlem i HSMAI i många år och deltar framförallt i HSMAI:s konferenser om revenue management i USA och Europa. Medlemskapet har varit till mycket stor nytta genom åren, kanske mest för att jag har kunnat hålla mig uppdaterad om vad som händer nu och den närmaste framtiden.

    Självklart kommer jag att delta i Stockholm den 7 maj. Jag hoppas att vi blir riktigt många som träffas då och utbyter erfarenheter.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons