Ämne Försäljning

  • Boka tidigt till lägsta pris

    Anders Johansson På fredag är det sista chansen att få det låga boka-tidigt-priset på 3900 kr för att delta i Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. I år är betydligt fler personer anmälda jämfört med samma tid förra året. I januari 2015 fick 200 personer en injektion av kunskap kring revenue management genom talare, paneldiskussioner och utbyte av erfarenheter i små grupper. Deltagarna var nöjda och resultatet av utvärderingen något högre än året innan.

    Tisdag den 12 januari 2016 är det dags för tredje upplagan av Hotel Market Seminars. Peter O'Connor från Essec kommer att inleda med att tala om hur man driver och konverterar fler bokningar via den egna webbplatsen. Några av hans tips och idéer kommer att att betala tillbaka kursavgiften mångdubbelt genom att hotellen minskar betalningen av provisioner till OTA:erna och istället får bokningarna via den egna hemsidan.

    Nytt för nästa omgång är också "Master Classes" där deltagarna får ny kunskap och en fördjupning. Den ena handlar om "De fem bästa sätten att optimera sina betalningar för att öka nettoresultatet". Den andra om "Hur Revenue Management, marknad och sälj kan hjälpas åt för att nå en utvald målgrupp". Jag ser fram emot båda.

    De populära rundabordsdiskussionerna återkommer med bl.a en grupp som diskuterar hur man hanterar distributionen när Rate Parity förbjuds och en annan som handlar om hur man kan öka intäkterna med hjälp av att analysera sina "Big data".

    Hotel Market Seminars vänder sig i första hand till personer inom ledande befattningar inom revenue management, marknad och sälj samt ägare och ledare i besöksnäringen som helhet.

    Min ambition är att hjälpa till att utveckla besöksnäringen i hur man skapar högre intäkter och därigenom blir mer framgångsrik och uthållig över tiden. Var med på den resan och delta aktivt på Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016.

  • HSMAI bjuder på de senaste trenderna

    Anders Johansson HSMAI (Hotel Sales & Marketing Association International) gör en roadshow i Norden för att marknadsföra sig själva och bjuda på den senaste kunskapen om trender inom distribution och digital marknadsföring.

    HSMAI grundades i USA 1927 och består idag av nästan 7000 medlemmar i 35 länder. Tyngdpunkten är i USA, men det är ju just i USA som hotellen är riktigt bra på marknadsföring och försäljning. Vi har en hel del att lära.

    HSMAI kommer till Stockholm den 7 maj, Göteborg den 8 maj och Malmö den 13 maj. Seminariet är utbildning och nätverkande efter jobbet och börjar kl 16:30 och håller på i fyra timmar. Perfekt after work för den som vill hänga med i vad som händer inom marknadsföring och försäljning. Seminariet är kostnadsfritt, men du måste anmäla dig på http://roadshow.axaco.se/

    Jag har varit medlem i HSMAI i många år och deltar framförallt i HSMAI:s konferenser om revenue management i USA och Europa. Medlemskapet har varit till mycket stor nytta genom åren, kanske mest för att jag har kunnat hålla mig uppdaterad om vad som händer nu och den närmaste framtiden.

    Självklart kommer jag att delta i Stockholm den 7 maj. Jag hoppas att vi blir riktigt många som träffas då och utbyter erfarenheter.

  • Publika eller hemliga omdömen?

    Anders Johansson Hotellen har länge beklagat sig över att gäster basunerar ut sina bedömningar på Internet av upplevelsen under sin vistelse. Fokus från hotellen ligger på irritationen att gästen klagar på saker som hotellen inte upplever som problem. Klagomålen upplevs som orättvisa. Det var bättre förr när gästerna bara muntligen kunde berätta om sina upplevelser och inte basunera ut sina åsikter på Internet.  Då slapp hotellen att se omdömena och behövde inte bli irriterade på gäster som har fel eller missuppfattar saker. 

    Nyligen hörde jag att en hotellägare som var upprörd över att alla gäster klagade på dålig wifi-uppkoppling tyckte att förslaget att åtgärda problemet med wifi-uppkopplingen var en innovativ lösning. Gästen har alltid rätt sas det en gång i tiden. Det måste ha varit långt innan gästen kunde ge omdömen på Internet.

    Första steget är nu taget i att även företagens medarbetare som bor på avtalshotell kan ge omdömen. Tetra Laval är först i världen med en app för sina 12 000-15 000 anställda som reser regelbundet i tjänsten. Appen innehåller 620 avtalshotell, hyrbilsinformation, taxibolag samt Tetra Lavals alla kontor runt om i världen och viktiga telefonnummer ifall något händer på resan. Tetra Laval är tidigare kända för att de bland de första företagen i världen bedömde sina leverantörer utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Den nya appen är till en början en digital version av Tetra Lavals resehandbok som tryckts i ca 10 000 ex sedan 1992. Den första versionen av appen har all data lagrad i telefonen för att undvika dyra roamingavgifter i olika delar av världen. På sikt kommer appen att innehålla aktuell lokal information och varningar som kan sökas före och under resan.

    Tetra Laval kommer också att låta de anställda använda appen för att ge omdömen om hotellen. Det är idag svårt att samla in den typen av information, men med en app skulle detta bli betydligt enklare. Med Tetra Lavals nya app kommer omdömena från avtalskunderna inte att vara transparenta för hotellen. Avtalskunden äger informationen och tolkar informationen innan hotellet i bästa fall får tillgång till den. Det blir först vid nästa förhandling som hotellet får veta om de har gjort ett bra eller dåligt jobb för sina avtalskunder. Omdömena i Tetra Lavals app kan hållas hemliga eller bli tillgängliga för de 12 000 - 15 000 resenärerna på Tetra Laval.

    Är det inte bättre att som hotell kontinuerligt hålla örat till marken för att lyssna på vad gästerna tycker och löpande åtgärda eventuella problem innan de växer och/eller upptäcks av andra gäster? Alla hotell ska vara glada över att Tripadvisor, Booking.com och Expedia, m.fl. har publika funktioner för bedömning av hotell. Detta driver utvecklingen mot bättre kvalitet och service. Det är först när ett hotell blir uppmärksammat på ett problem som det går att åtgärda.

  • Sluta med gissningsleken

    Anders Johansson Undersökningar visar att alla (100 %) som gör affärer mellan företag (B2B) tittar på företagets webbplats. Köpare besöker mellan sju och åtta olika webbplatser innan de bestämmer sig vem de ska köpa ifrån. De senaste veckorna har jag tittat på mängder med webbplatser för hotell och mötesanläggningar runt om i Sverige. Jag förstår att bokningarna inte direkt strömmar in till anläggningarna. Jag som kund får i de flesta fall beskedet på webbplatsen att "Vi har allt du kan tänka dig, från möteslokaler, events, bröllop, spa, restaurang, romaniska weekends och annat du skulle kunna vilja ha."

    Det är många år sedan alla chefer hade en egen sekreterare som hade tid att titta på t.ex. olika mötesanläggningar för att hitta det bästa stället. Vem har idag tid att planlöst surfa runt på Internet till olika mötesanläggningar för att välja ett ställe för mötet utanför de egna lokalerna? Ingen har tid och då hamnar många möten av praktiska skäl på det egna kontoret, närmaste hotell eller möteslokal. Det vackert belägna slottet lite utanför storstaden konkurrerar inte längre bara med andra anläggningar utan också om mötesplanerarens och deltagarnas tid.

    Presentera färdiga lösningar som är enkla att köpa istället för att erbjuda dessa oändliga valmöjligheter. Se till att det finns "call to action" (uppmaning till handling) på hemsidan istället för att bara visa vackra bilder. Ett "call to action" ska

    • vara stort, tydligt och helst i en avvikande färg - en stor röd knapp som det står "BOKA" på
    • innehålla ett värde - "BOKA gratis lokal vid övernattning"
    • vara klickbart - "ladda ner våra tips om hur du lyckas med ett möte". Klicka på erbjudandet för att starta nerladdningen

    Invändningen från många kommer att vara att det går inte att boka möten på Intenet. Nej, men det hindrar inte att det finns "call to action" på hemsidorna. Det kan stå "RING" eller lämna ditt telefonnummer så ringer vi upp.

    Alla vill ha färdiga lösningar, men de flesta vill ändå ha möjlighet att välja mellan några olika alternativ. Jag föreslår alltid att börja med tre olika alternativ - bra, bättre och bäst. Det är enkelt för alla att förstå och då finns det ett alternativ för varje storlek på plånboken.

    Ingen kund har längre tid med gissningsleken. Byt taktik och skapa bra lösningar som underlättar köpet för era kunder.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons