Ämne Facebook

  • Google kan ge dig fler gäster

    Anders Johansson Digitaliseringen sköljer över alla branscher i hela världen och besöksnäringen står inför stora förändringar framöver. Jag möter ofta många som arbetar i besöksnäringen som är helt överväldigade över allt nytt och hur snabbt förändringarna sker på alla fronter. De flesta vet helt enkelt inte var de ska börja. Här är några tips och idéer om hur alla kan hänga med lite mer i alla förändringar.

    Du ska bara göra två saker till att börja med: Google och Facebook

    Allra först ska du söka efter ditt eget företag på Google och på Google Maps (kartor). När du hittar den egna verksamheten ska du säkerställa att du har ett konto som tillåter dig att ändra och lägga till information om ditt företag. För att förstå hur allt fungerar ska du börja med att läsa om Google My Business som delvis finns på svenska så att det ska vara lätt för alla på hemmaplan att komma igång. Inget är så enkelt så att kunskapen bara kommer till dig utan ansträngning. Du måste helt enkelt avsätta några timmar så att du förstår möjligheterna att synas för dina potentiella gäster. Dessa timmar kommer du att få tillbaka många gånger om i framtiden. Avsätt också några tusenlappar och annonsera på Google. Pröva något som är väldigt specifikt för ditt företag som du vill nå ut med. Då får du mer för annonspengarna. Om du får mer affärer ska du vara väldigt glad, men det viktigaste just nu är att du skaffar dig kunskap om hur det är att annonsera och hur annonseringen fungerar.

    Nästa steg är att se till att du är närvarande på Facebook. Börja med att läsa om Facebook Business som också den delvis finns på svenska för att det ska vara lätt att komma igång. Lägg upp en sida på Facebook och börja fyll den med innehåll. Mitt bästa tips är att titta på hur andra har gjort för att få idéer på vad man kan göra. Även här måste du sätta av några timmar så att du förstår möjligheterna att både synas och hålla kontakten med dina befintliga och potentiella gäster. Det kommer att löna sig att lägga några timmar på Facebook. Du ska även annonsera på Facebook för att lära dig hur detta fungerar. Sats även här några tusenlappar som brukar räcka väldigt länge om du tar reda på hur man ska annonsera.

    I båda fallen måste du har välskrivna texter, inspirerande bilder och kanske en attraktiv videofilm som kan locka potentiella gäster. Bra innehåll premieras alltid av sökmotorerna så att gästen får de bästa svaren på sina sökfrågor. Se också till att allt innehåll är uppdaterat.

    Idag är möjligheterna att synas för såväl stora som små företag näst intill oändliga, men utan kunskap om hur det fungerar kommer man ingenvart.

  • Workplace by Facebook perfekt för besöksnäringen

    Anders Johansson Över 1000 företag använder redan idag Facebook at work som i veckan lanseras officiellt som Workplace by Facebook och därmed tar upp konkurrensen med andra intranetlösningar för företag. Facebook börjar konkurrera med andra tjänster/programvaror som förenklar den interna kommunikationen i företagen. 

    Den största fördelen med Workplace är att den är uppbyggd precis som Facebook inklusive att den fungerar på mobila enheter och därmed inte kräver särskilt mycket utbildning av de anställda innan den kan börja användas. Många använder redan Facebook privat och kommer att känna igen sig i Workplace.

    Prissättningen för tjänsten kommer att baseras på antal aktiva användare, dvs. hur mycket tjänsten används och därmed hur mycket nytta den skapar för företaget. Prisindikationen är mellan en och tre amerikanska dollar (ca 9-27 kr) per månad och aktiv användare. Det återstår att se hur betalningsvilliga företagen är, men priset framstår som lågt jämfört med andra lösningar när man även tar hänsyn till vad det kostar att lära sig ett nytt system.

    Workplace innehåller också några nya funktioner, bl.a. en dashboard där företaget kan se hur kommunikationen fungerar i företaget samt funktioner för att bygga grupper eller team mellan olika företag.

    Workplace är perfekt för besöksnäringen som kännetecknas av mångfald bland medarbetarna. De allra flesta känner till hur Facebook fungerar.

  • Rätt statusuppdateringar ökar chansen att synas på Facebook

    Anders Johansson För att få bättre genomslag för sina nyheter på Facebook är det viktigt att känna till hur Facebook bedömer och visar statusuppdateringar. Facebook delar med sig av den här informationen på sin blogg för företag. Facebook använder en algoritm som kallas EdgeRank som innehåller tre delar: affinitet (samhörighet), vikt och tid. Affinitet är relationen mellan den som gör en statusuppdatering och besökaren. Vikten får ett värde beroende på antal gilla och dela. Tiden handlar om när statusuppdateringen gjordes - gårdagens händelser är historia.

    Facebook väljer ut ca 300 bland de ca 1500 statusuppdateringar som en genomsnittlig användare skulle kunna se per dag på följande sätt.

    1. Facebook tittar på de senaste 50 personerna som du hade kontakt med och visar fler av deras statusuppdateringar.
    2. Om en person gör många statusuppdateringar visas dessa i kronologisk ordning.
    3. Facebook flyttar upp statusuppdateringar som användaren har missat, så att användaren inte missar viktiga uppdateringar.
    4. Ju fler som har gillat och delat statusuppdateringen desto större chans är det att Facebook visar statusuppdateringen i nyhetsflödet.
    5. Facebook följer upp vilken typ av statusuppdateringar du har gillat eller delat och visar fler av den typen, t.ex. bilder

    Nu förstår vi bättre hur Facebook väljer ut statusuppdateringar och då kan hotellet bestämma hur hotellet ska synas bättre på Facebook. Här är några tips.

    1. Publicera bilder och video. Bilder får 53 % fler gilla och 104 % fler dela än den genomsnittliga statusuppdateringen
    2. Annonser på Facebook får troligen bättre genomslag om det innehåller bilder
    3. Försök få gästerna att checka in på Facebook. Detta kommer att ge utslag i Facebooks nya sökfunktion.
    4. Fokusera på dina allra bästa gäster, dvs. de som älskar ditt hotell. De kommer att dela hotellets statusuppdateringar om de är riktigt bra. Då ser deras vänner hotellets statusuppdateringar.
    5. Skapa intressantare innnehåll. Det handlar precis som vanligt att berätta något spännande som andra vill dela med sig av. Återigen är det de hotell som har det bästa innehållet som har störst möjligheter att synas.

    Följ upp statusuppdateringarna i Facebooks utmärkta analysverktyg, Facebook Insights. Här går det att se vilka statusuppdateringar som har störst effekt och spridning.

  • Välj mellan olika flöden i Facebook

    Anders Johansson Facebook har gjort det möjligt att välja vilka individer och sidor användaren vill se i nyhetsflödet. Det fungerar på ungefär samma sätt som i Google+ där man väljer flöde från olika cirklar.

    I nyhetsflödet i Facebook kan man (snart även i Sverige) välja från vilka eller av vilken typ man vill se i flödet. Det går även enkelt att byta mellan olika flöden. Användaren kan skapa och följa följande flöden:

    • Nyheter
    • Alla vänner
    • Musik
    • Senaste
    • Foton
    • Spel
    • Nära vänner
    • Följer

    Facebook har även uppdaterats så att utseende och känsla är lika på en dator, läsplatta och smart mobiltelefon. Menyn till vänster är tillgänglig oavsett var i Facebook användaren befinner sig. Det är lättare att navigera till toppen i nyhetsflödet.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons