Ämne Finansiering

  • Airbnb och Marriott flyttar fram positionerna

    Anders Johansson I fredags hände två riktigt stora saker i den internationella besöksnäringen.

    Det var den första dagen som Marriott och Starwood var ett företag. Redan under fredagen kunde medlemmarna i de båda lojalitetsprogrammen länka ihop sina konton och börja använda sin status på båda kedjorna. På Marriotts hemsida finns nu 30 olika hotellvarumärken sorterade prydligt i olika kategorier. Marriott är nu världens största hotellkedja i antal hotellrum som uppgår till drygt 1,1 miljoner i drygt 5800 hotell. Näst störst är Hilton med 775 000 hotellrum i drygt 4700 hotell. Marriott var tydliga med att alla 30 varumärken ska behållas för att ge alla lojala medlemmar ett varierat utbud. De stora utmaningarna är att koordinera och koppla samman de ca 100 olika systemen som används inom det nya Marriott.

    Den andra händelsen var att Airbnb fick drygt 7 miljarder i en ny finansieringsrunda där bl.a. Alphabet (Googles moderbolag) stod för en stor del av investeringen. Befintliga investerare fick inte delta eftersom Airbnb vill bredda basen av ägare. Bolaget värderas nu till ca 250 miljarder kronor vilket är drygt 100 miljarder kronor mer än Marriott. Airbnb är världens fjärde högst värderade bolag som backas upp av venture capital. Överst på listan är Uber. Airbnb har nu över 2 miljoner boenden på 34 000 platser i 191 länder. De nya pengarna ska användas till internationell expansion. Airbnb är hårt kritiserat från hotellbranschen och myndigheter precis som alla banbrytande och disruptiva idéer har varit i alla tider. Det är lika svårt för hotellbranschen att stoppa Airbnb som det har varit för musikindustrin att stoppa digitaliseringen och nya distributionskanaler för musik.

    Det som hände i fredags är följdeffekter av digitaliseringen även av besöksnäringen. Många hotellägare står fortfarande frågande till hur de ska hänga med i utvecklingen. Marriott tror att storlek kommer att förbättra förhandlingspositionen gentemot distributionskanaler, leverantörer och fastighetsägare. Marriott blir större, men förändras inte i grunden. De är i övernattningsbranschen och försöker driva den verksamheten alltmer rationellt. Airbnb däremot är uppstickaren som kommer med en helt ny idé som på riktigt involverar den som har ett ställe att hyra ut och den potentiella gästen. Airbnb står för teknologin och ska självklart tjäna pengar på detta precis som andra distributionskanaler. Affärsidén för den som hyr ut bygger mer på att få ett marginellt tillskott i privatekonomin för att förbättra sin livskvalitet, t.ex. att få råd att resa på semester med familjen eller att till och med ha råd att bo lite större. Airbnb hjälper många att få en lite bättre tillvaro.

    Dagens värdering av de båda bolagen talar för att det blir Airbnb som är den långsiktiga vinnaren.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons