Ämne Fjällturism

  • Vi drar till fjälls

    Johan Bjelke Nu drar vi till fjälls, eller "till bergs" för att se över vårt senaste inredningsprojekt för svenskägda Ski Lodge Engelberg, Schweiz. Alltid lika roligt att se heltheten när allt kommer samman; på rätt plats och i rätt miljö. Denna gång är det första gången vi tar med oss våra söner till alperna och det ska bli spännande att se hur alpresan skiljer sig från vår "traditionella" skidresa till de svenska fjällen och även vad den kommer att kosta, jämnfört med det svenska alternativen nu när söner reser som vuxna karlar? Jag är av den bestämnda uppfattningen att  det senaste årens tapp i de svenska fjällen inte beror på konkurrens från alperna utan ifrån citybreaksen (jag vet, taskig kalender har ställt till det men det är inte hela sanningen) med lågprisflyg och affärshotell med reducerade helgpriser.Men kanske är det ändå de lättilgängliga alperna som med tidigarenämnda lågprisflyg skapat en helt ny gata ner till lite mer dramatisk pow pow åkning. Grabbarna, 4 och 6 år behöver dimensionerna och så också vi. Skulle nog också vara nyttigt för många av näringsidkarna i de nordiska fjällen att ta sig en tur söderut och inte slå sig för bröstet i högmod. Det kommer att behövas större upplevelser, starkare koncept och än mer balanserade destinationer för att vinna kampen om den resesugna svenska vinterresenären och det fungerar inte med copy/paste av granndalen.

  • Destinationsutveckling handlar om solidaritet

    Johan Bjelke Sällan eller aldrig har det varit så tydligare att destinationsutveckling generellt och på landsbygden i synnerhet handlar om solidaritet. Utan att solidariskt gå samman och verka tillsammans händer det ingenting. Sällan har det varit så tydligt att de som väljer att stå utanför gemenskapen och utveckligen sakta men säkert tappar allt de har byggt upp som företag. Dom får inget stöd i bygden för sin verksamhet, ingen vill hjälpa dem och detta smittar av sig mångdimensionerat på deras kunder. Man ställer sig i ett utanförskap. Man är med i destinationsarbetet i goda tider, man är med i destinationsarbetet i dåliga tider. Och den som ställer sig utanför i tuffa perioder ska inte tro att det är så lätt att kunna komma in då det svänger, då det lättar. Har man väl tagit ståndpunkten att inte gå med eller bryta gemenskapen inom destinationsutvecklingsarbetet, då har man tagit en tydlig ställning att inte vilja eller behöva hjälpa av andra. Utan hjälp av andra på en destination är det ganska kört, milt uttryckt.

    Framgångsrika destinationer. De som är starka, balanserade och spännande. De destinationer som har en spänstig vision, kärnfulla värderingar, tydlig kommunikation och relevant samt balanserad produktutveckling, det är dessa som är och kommer att vara vinnarna. Vinnarna på en allt tuffare inhemsk och internationell marknad.

    Solidaritet och gemenskap är allt man har inom en destination. Utan detta faller hela tanken om en enhetlig plattform som är grunden till relevant utveckling och ekonomisk framgång över tid.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons