Ämne Flyg

  • A380 - tyst och underhållande

    Anders Johansson För en vecka sedan flyg jag med British Airways A380 mellan London och Los Angeles. Det var lite pirrigt att starta med världens största passagerarflygplan som i British Airways version tar 469 passagerare i fyra klasser. Det finns tre bryggor för att gå ombord, en för första klass, en för övre våningen och en för nedre våningen.

    Jag sitter i business på övre däck. Här finns det totalt sju platser i bredd och de känns som om man sitter i ett ganska litet flygplan eftersom det är indelat i flera olika sektioner. Flygplanet är behagligt mycket tystare både vid start och landning samt under själva flygningen. Totalt är det 25 personer som arbetar ombord på planet, 3 i cockpit och 22 i kabinen. Servicen, mat och dryck är som det ska vara i business. För första gången finns det ett el-uttag som tar alla format på el-kontakten. Den fungerar lika bra med svensk, brittisk eller amerikansk el-kontakt. Den stora nyheten är underhållningssystemet som innehåller allt resenären kan önska sig. Utbudet är enormt och bäst av allt är att resenären kan koppla upp sina egna enheter, t.ex. dator, läsplatta eller smart mobiltelefon till systemet och titta på egna filmer eller lyssna på egen musik.

    Det är enkelt att koppla upp sig, men man måste ha med rätt sladdar. Bra att veta till nästa gång om inget i det enorma utbudet av film, TV, musik och spel inte skulle passa.

    British Airways kommer snart att ha 12 A380 i drift. Emirates beställde ytterligare 50 st A380. Detta är helt enkelt en ny standard inom flyg. Detta var en avsevärt bekvämare flygning än med andra flygplanstype. Jag lyckades sova riktigt bra i hela 7 timmar på vägen tillbaka från Los Angeles till London, mest på grund av att planet var så tyst.

    Resenären har återigen fått se att tekniken är tillgänglig. När kommer hotellen att göra det enklare för gästen att njuta av sitt egen medhavda innehåll?

  • Är ditt hotell som SAS eller som Norwegian?

    Anders Johansson På många områden är flyget en förebild för hotellen. Flyget mer eller mindre uppfann de globala bokningssystemen (GDS), revenue management, de moderna bonussystemen, försäljningen direkt till konsument via Internet, automatiserad incheckning via automat, Internet och mobilen samt ett avancerat processtänk kring hur man hanterar gäst/passagerarflöden. Innovationerna har kommit både från de traditionella flygbolagen och de nya lågkostnadsflygbolagen. Utvecklingen drivs framförallt av konsumenternas allt högre kunskap om vad som är möjligt att kräva eller önska sig av ett flygbolag. Den senaste tiden har jag rest fler gånger med Norwegian and med SAS. Här är huvudanledningarna.

    • Miljövänligare (nyare flygplan med lägre bränsleförbrukning)
    • Bättre komfort (nyare flygplan)
    • Gratis wifi ombord (kan använda tiden bättre)
    • Effektivt flöde (in och ut ofta både fram och bak)
    • Lågt pris (även om man inte hänger på låset när biljetterna släpps)

    Nästa år börjar Norwegian flyga till New York och Bangkok med nya Boeing 787 Dreamliner. Detta plan sägs vara fantastiskt. Vem vill då flyga med tio år gamla SAS-plan - ofta dessutom till ett högre pris. Den senaste tiden har det blivit alltmer uppenbart att de flygbolag som inte hänger med i utvecklingen försvinner från marknaden.

    Hittills har det tagit drygt tio år innan hotellen i långsam takt börjat tillämpa kunskaperna från flyget. Jag tror att många hotell är precis som SAS. De försöker hänga med i utvecklingen, men förstår inte gästens verkliga behov och önskemål. Renoveringarna blir inte av eller görs allt för traditionellt, restaurangkoncepten görs för att passa alla = ingen, minimala investeringar i nya IT-lösningar, för lite processtänk, möteslokaler utan modern möbleringen och teknik. Det är bara en tidsfråga innan det är helt ute att konferera i ett slott eller herrgård både utifrån miljötänk, standarden, restiden och att det inte längre är politiskt korrekt (slott och herrgård har en lyxstämpel i allmänhetens ögon). Istället är det en anläggning som är lätt tillgänglig för alla deltagare, miljövänlig och har modern standard utan lyxstämpel. Både nya Scandic och Choice verkar vara på rätt väg med några av anläggningarna. Internationellt är det koncept som CitizenM som står för det nya tänket.

    Snart kommer det att bli alltmer uppenbart att de konferensanläggningar och hotell som inte hänger med i utvecklingen försvinner från marknaden.

  • Ryanair nu tre gånger så stort som SAS

    Anders Johansson Det går väldigt bra för Ryanair. I veckan kom resultatet för Ryanairs första halvår. Försäljningen ökade med 15 procent jämfört med samma period föregående år. Resultatet ökade med 10 procent till 6,1 miljarder kronor. Det är 127 kr per passagerare. Ryanair har 35 miljarder kronor i kassan.

    SAS redovisade ett halvårsresultat på 371 mkr, en halvering jämfört med samma period förra året. Det är 27 kr per passagerare. SAS kassa uppgår till 2,4 miljader kronor.

    Ryanair grundades 1984 och fick riktig luft under vingarna när EU avreglerade flyget 1992. Ryanair såg möjligheterna att utvecklas och har förstått vad resenären vill ha. De första sex månaderna flög 48 miljoner passagerare med Ryanair.

    SAS grundades 1946 och hade sina bästa år under åren då flyget var strikt reglerat. Sedan EU avreglerade flyget 1992 har SAS haft det motigt de flesta år. Blev SAS tagna på sängen av som skulle hände när flyget avreglerades eller är det helt enkelt omöjligt att ställa om ett företag som arbetat så länge i en reglerad marknad? Jag tror att problemet ligger i SAS inklusive ägarstruktur och företagskultur. Det finns ju exempel på andra företag som klarat avregleringar utan en liknande kräftgång. De första sex månaderna flög 14 miljoner passagerare med SAS.

    Hur kommer det att gå framöver? Ryanair räknar med att växa både i antal passagerare och lönsamhet. Målet är att öka sina marknadsandelar på korta flygningar. SAS jobbar med att överleva och ska nu även sälja ut sitt bonussystem.

    Alla som arbetar inom besöksnäringen ska vara väldigt glada över Ryanair och andra växande europeiska flygbolag. De flyger allt fler besökare till Sverige som bor på hotell, äter på restauranger och shoppar. SAS gör det omvända och flyger i första hand bort alla svenskar, norrmän och danskar till andra länder. Mer konkurrens på flyget till Sverige är bara bra för besöksnäringen.

  • Hämta nya idéer från London

    Anders Johansson Är just nu i London för att få inspiration och lära mig mer om vad som händer inom revenue management. Idag har det blivit mest inspiration.

    Här kommer några snabba reflektioner om vad som skapar framgång

    Flög med Norwegian. En sprillans ny Boeing 737-800 next generation. Den var så ny att de ännu inte hunnit kopplat in wifi. Perfekt service, lyfte på tid, landade 20 min före tidtabell. Stockholm-London tur och retur för under 1000 kr. Norwegian kommer från och med nu att vara mitt förstahandsval när jag ska flyga någonstans från Stockholm.

    Bor på konferenshotellet som är Doubletree by Hilton och ligger nära Towern. Hotellet är helt nytt så självklart är det bra. Mitt rum har en Mac som också fungerar som TV. Gratis wifi. Bra arbetsyta med eluttagen i rätt höjd. Flera restauranger att välja på i hotellet. Priset är under 2000 kr per natt. Billigt för att vara i London.

    Åt lunch på en ganska ny asiatisk snabbmatsrestaurang. Vilket utbud av både kall och varm mat. Kändes nyttigt och att döma av mängden gäster var det väldigt populärt. Pris som en svensk lunch.

    Åt middag på The Albion som ligger i The Boundary Hotel. Detta måste vara en av förebilderna till Urban Deli i Stockholm. En del deli och en del restaurang. The Albion är kända för att twittra så fort de tar ut nybakat bröd ur ugnen. Den som bor eller har kontor i närheten kan följa och kila förbi för att handla absolut nybakat bröd. Tittade sedan på restaurangen i källaren på The Boundary Hotel. Det är en av de vackraste restauranger jag har sett. Vilken atmosfär. Nästa gång i London måste jag bo på The Boundary Hotel.

    Framgång skapas av ständig utveckling. De som förstår vad konsumenterna vill ha i framtiden och är öppna för förändringar samt kontinuerligt förbättrar sin verksamhet är de som blir vinnare. De som kämpar för att bevara allt som det är blir omkörda och förpassas förr eller senare ut i kylan. 

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons