Ämne Flyg

  • Rätt produktkvalitet attraherar

    Anders Johansson Just nu befinner jag mig på Upper House som ligger på plats 1 av 706 hotell i Hongkong på Tripadvisor. Mer om hotellet lite längre ner. Först lite mer om resan hit.

    Finnair från Stockholm via Helsingfors till Hongkong ger en del intressanta reflektioner. Det är många från Stockholm som ska vidare från Helsingfors antingen till Hongkong eller Singapore som har sena avgångar. Det första intrycket är av Helsingfors flygplats som har en mängd automatiska passkontrollspärrar för att göra det smidigt för passagerare som ska vidare till länder utanför Schengen-området. Innanför passkontrollen öppnas en värld av shopping inklusive de stora lyxvarumärkena. Finnairs lounge har ett betydligt mer sofistikerat matutbud än många andra nyligen ombyggda lounger.

    Finnair har nu flera A350 (det nyaste planet från Airbus) i bruk. Jag har flugit med A350 med Qatar Airways tidigare, men är lika förvånad över hur tyst och bekvämt planet är. Finnair har fyra stolar i bredd i business class och inställningsmöjligheterna av stolen är oändliga och alla bekvämligheter finns där. Kabinbesättningen är från Hongkong och servicen utmärkt. Maten är komponerad av en av Finlands mest kända kockar. Varmrätten är den godaste varmrätt jag ätit på flyg på många år. Kvalitet på täcket är bättre än på många andra flygbolag, hörlurarna från Bose tar bort allt kvarvarande ljud från flygplanet och bildskärmen är stor med en utmärkt bildkvalitet.

    Det som slår mig är hur oerhört viktig själva infrastrukturen är. Det är det nya moderna flygplanet som är själva basen i tjänsten och som är grunden i hur alla detaljer kan förstärka upplevelsen. Det spelar ingen roll hur bra detaljerna är om inte grundstrukturen finns på plats. Detta är viktigt i alla sammanhang inom besöksnäringen. Är inte infrastrastrukturen bra kring flygplatsen, så väljer många att flyga via en annan flygplats. Är flygplanen inte moderna väljer många andra flygbolag. Är hotellet inte bra väljer gästen andra hotell. Detta verkar självklart, men ändå har många företag i besöksnäringen inte förstått.

    Infrastruktuen i ett hotell måste finnas på plats innan gästen kommer att uppskatta detaljerna och servicen, t.ex. ett väl planerat hotellrum, en bra säng, bra badrum, snabbt wifi och en inredning som är modern. Därefter kan hotellet lägga till detaljerna och servicen.

    Upper House har fantastiska rum, sängar, badrum, wifi och en atmosfär i rummet som är lugn i kontrast till det pulserande Hongkong. Servicen är fantastisk. Receptionisten följer oss till rummet och via sin Ipad checkas vi in inklusive kontroll av pass och kreditkort. Jag skriver under på hennes Ipad med mitt finger. Återigen infrastruktur som möjliggör en personlig service. Vi får rekommendation till en bra restaurang och hjälp med bokningen. Hotellets BMW tar oss till restaurangen. Tillbaka på hotellet besöker vi baren på plan 49 har fantastisk utsikt över hamnen. Återigen en del av en väl planerad infrastruktur.

  • Årets julklapp till besöksnäringen

    Anders Johansson Allt tyder på att 2017 kommer att bli ett spännande år för besöksnäringen i världen. Antal internationella turistankomster kommer att fortsätta att öka och nå nya rekordnivåer. Det ska till väldigt mycket oro i världen för att stoppa den ökande turismen.

    Sverige kommer med automatik att få en del av ökningen, men de länder som har de mest intressanta erbjudandena och som lyckas marknadsföra sig bäst, kommer naturligtvis att få en större del av ökningen. I Sverige har besöksnäringen aldrig varit och är fortfarande inte prioriterad som "industri" hos politikerna trots att besöksnäringen skapar fler arbetstillfällen än andra branscher samt dessutom sysselsätter de grupper i samhället som ofta har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Besöksnäringen har en del av lösningen på dagens största politiska utmaningar - att hitta sysselsättning till alla utan arbete.

    Årets julklapp 2016 till besöksnäringen kom från oväntat håll. Dagarna före jul offentliggjorde Copenhagen Airports utbyggnadsplaner för 25 miljarder SEK för att öka antal passagerare från dagens ca 27 miljoner till 40 miljoner. Detta var en välkommen julklapp för hela besöksnäringen i Danmark, men även i södra Sverige som har Copenhagen Airport som sin huvudflygplats. Planen är att öka kapaciteten för att kunna flyga direkt till alltfler destinationer. Bra för de som ska besöka Danmark och södra Sverige. Offensiva planer sker oftare när ett bolag är privatägt. Copenhagen Airports är börsnoterat i Köpenhamn och majoriteten ägs av investerare utan koppling till den danska staten.

    I Sverige finns det förslag på flygskatt och utbyggnadsplanerna på Arlanda är långt ifrån de i Köpenhamn. Hur kommer det sig att danska politiker/företag förstår att besöksnäringen är en framtidsbransch medan svenska politiker försöker bromsa turismen (med flygskatt) eller avstår från att satsa (dålig infrastruktur)?

  • Norden tappar affärs- och fritidsresande

    Anders Johansson Ny färsk statistik över antal flygpassagerare för 2015 har just släppts av ACI (Airport Council International). Världens största flygplats i antal passagerare ligger i Atlanta som förra året som första flygplats i världen passerade 100 miljoner passagerare på ett år. Av världens största flygplatser ligger 8 i Asien, 6 i USA, 5 i Europa och en i mellanöstern. Över tiden är det i Asien flygtrafiken har ökat mest. År 2001 hade USA 12 av de 20 största flygplatserna, Europa 6 och Asien 2.

    Världens flygtrafik har förändrats och drivs både av ett ökat affärs- och fritidsresande till och från Asien. De närmaste åren kommer även strömmen av turister från Kina att öka till 200 miljoner turister. Mellanöstern håller på att bli en av de viktigaste platserna för flygbyte samt för fritidsresande. Dubai är världens tredje största flygplats med 78 miljoner passagerare 2015. Doha växer snabbt, men hamnar 2015 fortfarande utanför listan med sina drygt 30 miljoner passagerare.

    I Norden är det Köpenhamn som är störst 2015 med 26,6 miljoner passagerare, Oslo med 24,7 miljoner, Stockholm Arlanda med 23,1 miljoner och Helsingfors med 16,4 miljoner. Tillväxten i antal passagerare för dessa fyra flygplatser var mellan 1,7 och 3,8 % jämfört med 2014. Flygtrafiken i världen ökade betydligt snabbare - med 6,1 % - vilket innebär att Norden tappade gentemot sina konkurrenter i andra delar av världen. Hos oss ökade inte affärs- och fritidsresandet i samma takt som i resten av världen.

    Skulle Stockholm kunna ha blivit ett nav för flygbyte mellan Europa och Asien om rätt satsningar hade gjorts för 10-15 år sedan? Kunde Stockholm ha haft dubbelt så många passagerare idag med en annan strategi? Det är sannnolikt troligt, vilket hade gett Stockholm ännu fler affärs- och fritidsresande och ett ännu mer utvecklat näringsliv och en mer utvecklad turism. 

  • Besöksnäringen är tyst i flygfrågan

    Anders Johansson Framtiden för flyget är en av besöksnäringens viktigaste strategiska frågor nu och i framtiden. I veckan presenterade regeringens utredare Anders Sundström sin utredning om Stockholmsområdets flyg. Han konstaterar att det är bättre att satsa på en utbyggnad av Arlanda och samla allt flyg från både Bromma och Arlanda på samma flygplats. Detta kräver dock ytterligare en rullbana samt utbyggda terminaler och annan infrastruktur. Oavsett vad som händer behöver Arlanda i alla fall rustas upp menar Jakob Wallenberg idag i SvD. Våra nordiska grannländer har varit mer förutseende och utvecklat sina flygplatser över tiden.

    Jag reser en hel del från Arlanda till Norden och norra Europa. Det är bara flygplatsen Tegel i Berlin som är i sämre skicka än Arlanda, men Berlin öppnar nästa år sin helt nya flygplats med en kraftigt utbyggd kapacitet.

    Arlanda blir det första intrycket av Stockholm, Sveriges huvudstad, för både affärsresenärer och fritidsresenärer. Trots Arlandas dekorationstrick (som är väldigt bra) med kända Stockholmsprofiler räcker det inte att dölja år av eftersatta investeringar. Ett eftersatt Arlanda är helt och hållet politikernas ansvar. De som drev utvecklingsfrågorna stoppades av de som satte miljöfrågorna i första rummet. Idag drivs flygets framtid av miljörörelsen som vill lägga ner en av Stockholms flygplatser för att istället bygga bostäder. Det finns en stor risk att nedläggningen av Bromma beslutas innan Arlanda är rustat att ta emot framtidens resenärer. Händer detta kommer besöksnäringen att bli en av de stora förlorarna.

    Besöksnäringen borde därför uppträda mycket tydligare och kraftfullare i debatten om att utveckla Arlanda som nav för flygförbindelser i Norden med en mängd interkontinentala direktlinjer som i sin tur förstärker möjligheterna till många europeiska direktlinjer. Detta skulle skapa goda förutsättningar att utveckla besöksnäringen i hela Sverige. Det blir lätt att flyga till Arlanda och sedan byta flyg till någon annan del av Sverige (eller andra delar i Norden).

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons