Ämne Flyg

  • Norden tappar affärs- och fritidsresande

    Anders Johansson Ny färsk statistik över antal flygpassagerare för 2015 har just släppts av ACI (Airport Council International). Världens största flygplats i antal passagerare ligger i Atlanta som förra året som första flygplats i världen passerade 100 miljoner passagerare på ett år. Av världens största flygplatser ligger 8 i Asien, 6 i USA, 5 i Europa och en i mellanöstern. Över tiden är det i Asien flygtrafiken har ökat mest. År 2001 hade USA 12 av de 20 största flygplatserna, Europa 6 och Asien 2.

    Världens flygtrafik har förändrats och drivs både av ett ökat affärs- och fritidsresande till och från Asien. De närmaste åren kommer även strömmen av turister från Kina att öka till 200 miljoner turister. Mellanöstern håller på att bli en av de viktigaste platserna för flygbyte samt för fritidsresande. Dubai är världens tredje största flygplats med 78 miljoner passagerare 2015. Doha växer snabbt, men hamnar 2015 fortfarande utanför listan med sina drygt 30 miljoner passagerare.

    I Norden är det Köpenhamn som är störst 2015 med 26,6 miljoner passagerare, Oslo med 24,7 miljoner, Stockholm Arlanda med 23,1 miljoner och Helsingfors med 16,4 miljoner. Tillväxten i antal passagerare för dessa fyra flygplatser var mellan 1,7 och 3,8 % jämfört med 2014. Flygtrafiken i världen ökade betydligt snabbare - med 6,1 % - vilket innebär att Norden tappade gentemot sina konkurrenter i andra delar av världen. Hos oss ökade inte affärs- och fritidsresandet i samma takt som i resten av världen.

    Skulle Stockholm kunna ha blivit ett nav för flygbyte mellan Europa och Asien om rätt satsningar hade gjorts för 10-15 år sedan? Kunde Stockholm ha haft dubbelt så många passagerare idag med en annan strategi? Det är sannnolikt troligt, vilket hade gett Stockholm ännu fler affärs- och fritidsresande och ett ännu mer utvecklat näringsliv och en mer utvecklad turism. 

  • Besöksnäringen är tyst i flygfrågan

    Anders Johansson Framtiden för flyget är en av besöksnäringens viktigaste strategiska frågor nu och i framtiden. I veckan presenterade regeringens utredare Anders Sundström sin utredning om Stockholmsområdets flyg. Han konstaterar att det är bättre att satsa på en utbyggnad av Arlanda och samla allt flyg från både Bromma och Arlanda på samma flygplats. Detta kräver dock ytterligare en rullbana samt utbyggda terminaler och annan infrastruktur. Oavsett vad som händer behöver Arlanda i alla fall rustas upp menar Jakob Wallenberg idag i SvD. Våra nordiska grannländer har varit mer förutseende och utvecklat sina flygplatser över tiden.

    Jag reser en hel del från Arlanda till Norden och norra Europa. Det är bara flygplatsen Tegel i Berlin som är i sämre skicka än Arlanda, men Berlin öppnar nästa år sin helt nya flygplats med en kraftigt utbyggd kapacitet.

    Arlanda blir det första intrycket av Stockholm, Sveriges huvudstad, för både affärsresenärer och fritidsresenärer. Trots Arlandas dekorationstrick (som är väldigt bra) med kända Stockholmsprofiler räcker det inte att dölja år av eftersatta investeringar. Ett eftersatt Arlanda är helt och hållet politikernas ansvar. De som drev utvecklingsfrågorna stoppades av de som satte miljöfrågorna i första rummet. Idag drivs flygets framtid av miljörörelsen som vill lägga ner en av Stockholms flygplatser för att istället bygga bostäder. Det finns en stor risk att nedläggningen av Bromma beslutas innan Arlanda är rustat att ta emot framtidens resenärer. Händer detta kommer besöksnäringen att bli en av de stora förlorarna.

    Besöksnäringen borde därför uppträda mycket tydligare och kraftfullare i debatten om att utveckla Arlanda som nav för flygförbindelser i Norden med en mängd interkontinentala direktlinjer som i sin tur förstärker möjligheterna till många europeiska direktlinjer. Detta skulle skapa goda förutsättningar att utveckla besöksnäringen i hela Sverige. Det blir lätt att flyga till Arlanda och sedan byta flyg till någon annan del av Sverige (eller andra delar i Norden).

  • A380 - tyst och underhållande

    Anders Johansson För en vecka sedan flyg jag med British Airways A380 mellan London och Los Angeles. Det var lite pirrigt att starta med världens största passagerarflygplan som i British Airways version tar 469 passagerare i fyra klasser. Det finns tre bryggor för att gå ombord, en för första klass, en för övre våningen och en för nedre våningen.

    Jag sitter i business på övre däck. Här finns det totalt sju platser i bredd och de känns som om man sitter i ett ganska litet flygplan eftersom det är indelat i flera olika sektioner. Flygplanet är behagligt mycket tystare både vid start och landning samt under själva flygningen. Totalt är det 25 personer som arbetar ombord på planet, 3 i cockpit och 22 i kabinen. Servicen, mat och dryck är som det ska vara i business. För första gången finns det ett el-uttag som tar alla format på el-kontakten. Den fungerar lika bra med svensk, brittisk eller amerikansk el-kontakt. Den stora nyheten är underhållningssystemet som innehåller allt resenären kan önska sig. Utbudet är enormt och bäst av allt är att resenären kan koppla upp sina egna enheter, t.ex. dator, läsplatta eller smart mobiltelefon till systemet och titta på egna filmer eller lyssna på egen musik.

    Det är enkelt att koppla upp sig, men man måste ha med rätt sladdar. Bra att veta till nästa gång om inget i det enorma utbudet av film, TV, musik och spel inte skulle passa.

    British Airways kommer snart att ha 12 A380 i drift. Emirates beställde ytterligare 50 st A380. Detta är helt enkelt en ny standard inom flyg. Detta var en avsevärt bekvämare flygning än med andra flygplanstype. Jag lyckades sova riktigt bra i hela 7 timmar på vägen tillbaka från Los Angeles till London, mest på grund av att planet var så tyst.

    Resenären har återigen fått se att tekniken är tillgänglig. När kommer hotellen att göra det enklare för gästen att njuta av sitt egen medhavda innehåll?

  • Är ditt hotell som SAS eller som Norwegian?

    Anders Johansson På många områden är flyget en förebild för hotellen. Flyget mer eller mindre uppfann de globala bokningssystemen (GDS), revenue management, de moderna bonussystemen, försäljningen direkt till konsument via Internet, automatiserad incheckning via automat, Internet och mobilen samt ett avancerat processtänk kring hur man hanterar gäst/passagerarflöden. Innovationerna har kommit både från de traditionella flygbolagen och de nya lågkostnadsflygbolagen. Utvecklingen drivs framförallt av konsumenternas allt högre kunskap om vad som är möjligt att kräva eller önska sig av ett flygbolag. Den senaste tiden har jag rest fler gånger med Norwegian and med SAS. Här är huvudanledningarna.

    • Miljövänligare (nyare flygplan med lägre bränsleförbrukning)
    • Bättre komfort (nyare flygplan)
    • Gratis wifi ombord (kan använda tiden bättre)
    • Effektivt flöde (in och ut ofta både fram och bak)
    • Lågt pris (även om man inte hänger på låset när biljetterna släpps)

    Nästa år börjar Norwegian flyga till New York och Bangkok med nya Boeing 787 Dreamliner. Detta plan sägs vara fantastiskt. Vem vill då flyga med tio år gamla SAS-plan - ofta dessutom till ett högre pris. Den senaste tiden har det blivit alltmer uppenbart att de flygbolag som inte hänger med i utvecklingen försvinner från marknaden.

    Hittills har det tagit drygt tio år innan hotellen i långsam takt börjat tillämpa kunskaperna från flyget. Jag tror att många hotell är precis som SAS. De försöker hänga med i utvecklingen, men förstår inte gästens verkliga behov och önskemål. Renoveringarna blir inte av eller görs allt för traditionellt, restaurangkoncepten görs för att passa alla = ingen, minimala investeringar i nya IT-lösningar, för lite processtänk, möteslokaler utan modern möbleringen och teknik. Det är bara en tidsfråga innan det är helt ute att konferera i ett slott eller herrgård både utifrån miljötänk, standarden, restiden och att det inte längre är politiskt korrekt (slott och herrgård har en lyxstämpel i allmänhetens ögon). Istället är det en anläggning som är lätt tillgänglig för alla deltagare, miljövänlig och har modern standard utan lyxstämpel. Både nya Scandic och Choice verkar vara på rätt väg med några av anläggningarna. Internationellt är det koncept som CitizenM som står för det nya tänket.

    Snart kommer det att bli alltmer uppenbart att de konferensanläggningar och hotell som inte hänger med i utvecklingen försvinner från marknaden.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons