Ämne Fokus på siffror?

  • När miljö sparar pengar

    Jag var i slutet på förra veckan ute på Comfort Hotel Runway som ligger bredvid Gardermoens flygplats i Oslo. Jag var där för att träffa en av våra leverantörer av energieffektiv belysning. Resultatet de presenterade var minst sagt imponerande.


    Det främsta skälet till att jag är imponerad är ljuskvaliteten på deras nya generation av LED-belysning. Ur ett energiperspektiv är ju LED grymt imponerande. Även ur ett giftperspektiv då de är snäppet vassare än lågenergilamporna som innehåller kvicksilver (om än i liten mängd).


    Problemet har hela tiden varit kvaliteten på ljuset. Jag har LED i min utebelysning och på bilden ser ni skillnaden mellan den nya generationens LED, och den gamla.



    Så länge ljuset sett ut som den uppåtriktade spoten så har jag inte kunnat rekommendera LED som allmänbelysning, det är helt enkelt inte trovärdigt ur en funktionssynvinkel. Visst har vi LED på flera hotell, men jag har inte varit övertygad om att tekniken kan gå in och axla i princip alla applikationer på hotellen. Förutsatt att livslängden hålls med befintliga transformatorer kommer LED nu göra intåg i våra hotell.


    En stor fördel med LED är den långa brinntiden. LED ska räcka minst 10 ggr längre än halogenspotten som den byter ut.


    Vad är då besparingen? På Comfort Runway ska vi testa att byta ut ca 300 halogen-spottar om 40 watt vardera, till nya om 4 watt. Då dessa står på dygnet runt är besparingen nästan 115.000 kr/år på elräkningen. Med tanke på att Jostein som byter lamporna istället för att skifta 3-5 om dagen nu kan gå till att byta någon enstaka i veckan så sparar vi även på personalkostnad. Det viktiga att se här är att besparingen slår rakt på bottenlinjen. Skulle vi jaga omsättning för att öka vinsten med motsvarande 115.000 kr måste vi upp över miljonen kr mer i omsättning om vi arbetar med en vinstmarginal på 10%!


    Vad händer med min utebelysning? På 12 spottar med en genomsnittlig brinntid på 8h/dag över helåret behöver jag lägga 1.500 kr mindre på elräkningen varje år. Lamporna kostar ca 200 kr styck vilket betyder att jag har tillbaka pengarna på ett år och fyra månader om man räknar på elkostnad och lampkostnaden av nya halogen-spottar.


    Så alla ni som står vid sidan och tycker LED har ett tråkigt ljus, släpp sargen nu! Tekniken är inte ny, applikationen är inte ny, besparingen är inte ny heller. Det som är nytt är att LED nu är ett realistiskt alternativ till följd av en riktigt schysst ljuskvalitet!

  • Hotelldirektörer ska inte fokusera på att räkna...

    Stefan Ekengren Det är ungefär som att säga till en kock, -Du ska kunna skära en grönsak, stycka kött, skala potatis och vispa... Det är självklarheter!! Att en hotelldirektör är "bra på siffror" är ingen stor merit i min bok... -Han har "ordning och reda på sin ekonomi och styrning" ... Ja ha? Det är en ickefråga om du frågar mig, det är basalt och självklart. Kommer man in på mer besvärliga frågor och beräkningar gällande ekonomi och finansiella teorier gällande sin verksamhet så finns det människor som arbetar med sånt, det är bara att ta in hjälp och rådgivning... Tyvärr så är det många som gömmer sig bakom det här tycker jag, det är ett enormt fokus på siffror, tabeller, månadsrapporter, budgetar, procenter, styrmedel och dyligt.... Var är kärleken? Passionen? En hotelldirektör ska brinna... Vara en motor, lagbyggare, visionär, kreatör och inte minst, definitivt inte minst en värd för sina gäster. Det spelar ingen roll om du jobbar på det lilla landsortshotellet som har 10 rum eller om du är chef över en jättehotell mitt inne på Manhattan... Det är hotelldirektören som är värd, han eller hon ska stå för ett exeptionellt och personligt värdskap... Värdskapet ska givetvis levereras i linje med koncepet som tagits fram för produkten men värmen, närvaron, VÄRDSKAPET... Tusen gånger viktigare än fokus på månadsraporter och och styrmedel... Siffror är enormt viktiga, självklart, men det speciella hantverket, idén och traditionen med att bedriva hotellverksamhet börjar gå förlorad i fokuset och jakten på siffror... Min gammelmorfar var receptionschef på Grand Hotel här i Stockholm på 20-30 talet, jag träffade honom några gånger när han var väldigt väldigt gammal... Hans berättelser och ideér om värdskapet, service, omhändertagandet... Hjärtat, kärleken till gästerna!!! Han var hantverkare, yrkesman, proper och osnobbig... Många många gör allt detta och älskar det, men går förlorade och drunknar i felfokus...

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons