Ämne Gastronomi

  • GastroNord, Vinordic och Gastronomic Week

    Anders Johansson Just nu pågår GastroNord och Vinordic på Stockholmsmässan. Mässan hålls vartannat år och är väl värd ett besök. Trots hoten om höjd krogmoms och höjda arbetsgivaravgifter för unga är det optimistiskt i restaurangbranschen. Försäljningsutvecklingen i volym har de senaste åren varit mycket god. Fler personer äter oftare ute och den trenden väntas hålla i sig oavsett vad som händer med krogmomsen.

    I år är det särskilt spännande eftersom Bocuse d'Or Europe sker på Stockholmsmässan den 7-8 maj. Bocuse d'Or Europe är den europeiska uttagningen till Bocuse d'Pr VM i Lyon 2015.

    Stockholmsmässan har varit mycket framgångsrika med Stockholm Furniture Fair och i samband med mässan i februari varje år även aktivt drivit Stockholm Design Week med mängder av aktiviteter runt om i Stockholm. Sakta men säkert ska samma idé etableras i samband med GastroNord och Vinordic. Namnet är Gastronomic Week och startades som pilotprojekt 2010. Tänk om Gastronomic Week får samma attraktion som Stockholm Design Week som i år hade ca 100 olika evenemang runt om i Stockholm under veckan i februari. Gastronomic Week kan sätta Stockholm och Sverige på kartan över världens ledande matstäder. Stockholmsmässan är fantastiskt duktiga på att driva den här typen av projekt, men för att det ska bli något stort behövs fler krafter som hjälps åt. Då ökar Stockholms attraktion och branschen får fler besökare till hotellen och restaurangerna.

     

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons