Annons

Google vill vässa besöksnäringen digitalt

zoom Google riktar utbildningssatsning mot besöksföretag. FOTO: Colourbox
Google riktar utbildningssatsning mot besöksföretag. FOTO: Colourbox
NYHETER. Branschens utsatta läge under pandemin har fått Google att rikta in sig särskilt på besöksföretagen i utbildningssatsningen Googles Digitalakademin. I början av mars startar streamade utbildningar runt om i landet för att vässa företagens digitala kompetens.
Annons

– Pandemin har gjort att många företagare gått in i 2021 på skakiga ben. De digitala verktygen är oerhört viktiga för att modernisera verksamheter, se nya möjligheter, öka lönsamheten och förbättra konkurrenskraften, säger kommunikationschefen på svenska Google.

Digitalakademin har funnits sedan 2015 och är ett samarbete mellan Google och flera andra aktörer. Syftet är att erbjuda gratisutbildningar i digital kompetens till småföretagare, studenter och arbetssökande.

På onlineplattformen finns kurser i allt från digital marknadsföring och effektivt nätverkande till grunderna i AI. Vårens utbildningssatsning kommer främst att rikta sig till företag inom besöksbranschen.

– Med Digitalakademin vill vi från Googles håll dra vårt strå till stacken för att hjälpa svenskar att hitta ett jobb, utveckla sin karriär eller sitt företags verksamhet. I kölvattnet av pandemin har digitaliseringen en nyckelroll för den ekonomiska återhämtningen, säger Joakim Larsson.

Dalarna är först ut i vårens satsning på streamade digitala utbildningar. Den 9 mars börjar det bland annat kurser i hur du startar en webbplats, hur ditt företag kan använda SEO samt grunderna i Google Analytics. Under våren tillkommer sedan utbildningar i ytterligare åtta län, så som Jämtland, Gävleborg och Gotland.

– Vi hoppas kunna hjälpa så många som möjligt i besöksbranschen att vässa sin kompetens på området, säger Joakim Larsson.

Här kan du anmäla dig och läsa mer: https://digitillvaxt.se/