Ämne Google

  • Google kan ge dig fler gäster

    Anders Johansson Digitaliseringen sköljer över alla branscher i hela världen och besöksnäringen står inför stora förändringar framöver. Jag möter ofta många som arbetar i besöksnäringen som är helt överväldigade över allt nytt och hur snabbt förändringarna sker på alla fronter. De flesta vet helt enkelt inte var de ska börja. Här är några tips och idéer om hur alla kan hänga med lite mer i alla förändringar.

    Du ska bara göra två saker till att börja med: Google och Facebook

    Allra först ska du söka efter ditt eget företag på Google och på Google Maps (kartor). När du hittar den egna verksamheten ska du säkerställa att du har ett konto som tillåter dig att ändra och lägga till information om ditt företag. För att förstå hur allt fungerar ska du börja med att läsa om Google My Business som delvis finns på svenska så att det ska vara lätt för alla på hemmaplan att komma igång. Inget är så enkelt så att kunskapen bara kommer till dig utan ansträngning. Du måste helt enkelt avsätta några timmar så att du förstår möjligheterna att synas för dina potentiella gäster. Dessa timmar kommer du att få tillbaka många gånger om i framtiden. Avsätt också några tusenlappar och annonsera på Google. Pröva något som är väldigt specifikt för ditt företag som du vill nå ut med. Då får du mer för annonspengarna. Om du får mer affärer ska du vara väldigt glad, men det viktigaste just nu är att du skaffar dig kunskap om hur det är att annonsera och hur annonseringen fungerar.

    Nästa steg är att se till att du är närvarande på Facebook. Börja med att läsa om Facebook Business som också den delvis finns på svenska för att det ska vara lätt att komma igång. Lägg upp en sida på Facebook och börja fyll den med innehåll. Mitt bästa tips är att titta på hur andra har gjort för att få idéer på vad man kan göra. Även här måste du sätta av några timmar så att du förstår möjligheterna att både synas och hålla kontakten med dina befintliga och potentiella gäster. Det kommer att löna sig att lägga några timmar på Facebook. Du ska även annonsera på Facebook för att lära dig hur detta fungerar. Sats även här några tusenlappar som brukar räcka väldigt länge om du tar reda på hur man ska annonsera.

    I båda fallen måste du har välskrivna texter, inspirerande bilder och kanske en attraktiv videofilm som kan locka potentiella gäster. Bra innehåll premieras alltid av sökmotorerna så att gästen får de bästa svaren på sina sökfrågor. Se också till att allt innehåll är uppdaterat.

    Idag är möjligheterna att synas för såväl stora som små företag näst intill oändliga, men utan kunskap om hur det fungerar kommer man ingenvart.

  • Google allt starkare på resor

    Anders Johansson Det har länge spekulerats i om Google kommer att ta steget att bli en fulländad OTA. Många i hotellbranschen är övertygade om att Google i framtiden kommer att kontrollera rese- och hotellbokningar. Personligen tror jag inte detta. Varför skulle Google ge sig in i just resor och hotell när de inte har gett sig in i andra branscher. Google säljer inte böcker eller datorer, så varför skulle de ge sig in i just vår bransch. Dessutom tror jag inte att Google skulle vilja äventyra de ca 3,8 miljarder USD (ca 32 miljarder kronor) i annonsintäkter från bl.a. Booking och Expedia.

    I slutet på september höll mediabolaget Skift en stor konferens om resor i New York. Oliver Heckman som ansvarar för Googles resesatsningar sa på konferensen att Google vill förse användarna med den bästa tänkbara informationen om resor, flyg och hotell. Google vill hjälpa användaren att hitta rätt resa, flyg och hotell genom att bygga reseupplevelser, kvalificera den potentiella kunden/gästen och sedan skicka den vidare till någon annan som genomför själva bokningen.

    Ett exempel är Google Trips som lanserades i förra veckan. Appen kan laddas ner till mobilen. Just nu ger användarna Google Trips app betyget 4,2, vilket är ett generellt bra betyg. Planen är att vidareutveckla appen med nya funktioner för att öka användandet från de idag 500 000 nerladdningarna.

    Google blir allt duktigare på att förse resenärer med rätt information. Du som har ett hotell måste säkerställa att dina uppgifter är korrekta och att du håller dem uppdaterade. Om du inte är registrerad användare hos Google är det dags att göra detta och förbättre informationen om din anläggning omgående.

  • Google lanserar Destinations

    Anders Johansson Många i branschen har spekulerat i att Google skulle ta steget att gå från sök till att bli en fullblodig OTA. Jag har alltid hävdat att Google inte kommer att bli någon OTA. På ITB i Berlin förra veckan upprepade Google att de inte kommer att bli en OTA trots att de lanserar "Book on Google" samt en ny tjänst som kallas "Google Destinations. Från Googles perspektiv underlättas både sök och bokning men bokningen genomförs alltid hos någon annan, t.ex en OTA eller direkt hos hotellet.

    Min uppfattning är att Google vill ha en allt större del av besöksnäringens pengar. Strategin är att erbjuda tjänster till konsumenten som är så attraktiva att konsumenten alltid börjar sitt drömmande, planerande eller bokande av resor och hotell genom att gå till Google. Om alltfler börjar på Google blir detta en enorm potential för annonsintäkter och eventuellt även en del av provisionsintäkterna för bokningar som startar hos Google.

    Google Destinations är utformat för den smarta mobilen och innehåller all information som behövs för att boka en resa. Här finns information om destinationer, priser för att ta sig dit och priser för övernattning. Här finns även tips om vad andra gjorde när de besökte destinationen. Google lyckas presentera allt i realtid. Lägg en minut på att titta på den här videon: Google Destinations

    Förr talades det om att hotellet måste finnas med i Google för att hamna högt i sökresultaten. Nu handlar det om att finnas med i Googles hela struktur. Med Googles gratisverktyg "Google My Business" kan du hantera de uppgifter som Google visar om ditt hotell. Du kan även svara på recensioner och lägga upp bilder på ditt hotell. Google ger dig även grundläggande statistik om dina besökare på Google. Allt finns givetvis för den smarta mobilen. Via ditt konto på "Google My Business" kan du lägga upp innehåll om ditt hotell på de flesta ställen på Google, bl.a. på Googles kartor och på hotellets sidag på Google+. Det kanske nu är lika viktigt att vara aktiv på Google+ som på Facebook för att säkerställa att du når konsumenten som till över 90% börjar sitt drömmande och planerande av resor på Google.

  • Google kräver mobilvänliga webbplatser

    Anders Johansson Google utvecklar ständigt sökfunktionen att visa allt mer relevant information för den som söker. De senaste åren har allt fler människor börjat söka via sina smarta mobiler istället för enbart på sin dator. Detta föranleder Google att favorisera webbplatser som stödjer och underlättar för den som använder sin smarta mobil. Den 21 april uppdaterar Google sin algoritm för hur sökresultatet väljs ut och presenteras. Detta är i grund och botten väldigt bra, men den som inte har en webbplats som är anpassad för mobila enheter kommer att nedprioriteras och hamnar inte lika högt upp i sökresultatet som tidigare. Detta sägs vara den största uppdateringen av sökalgoritmen som Google gör sedan 2011. Detta anser Google vara mobilvänliga webbplatser.

    • Undviker mjukvara som inte finns på mobila enheter, t.ex. Flash
    • Använder text som är läsbar utan att användaren behöva zooma
    • Anpassar innehållet till den mobila enhetens skärmstorlek, så att användaren inte behöver skrolla eller zooma
    • Placerar länkar på lagom avstånd från varandra så att det är lätt att klicka på en länk med fingret
    • Snabb nedladdning för mobila enheter

    Webbplatser som uppfyller dessa (och sannolika även några andra krav) kommer att prioriteras av Google.

    Den här uppdateringen är kritisk för all hotell som vill driva trafik till sin egen webbplats för att få bokningar. De mobila sökningarna har ökat kraftigt och de mobila bokningarna står idag för över 25 % av samtliga elektroniska bokningar. För att få bokningar måste hotellen bland annat hamna högt upp i sökresultaten. Utan att ha en mobilvänlig webbplats kommer hotellen att prioriteras ner och sannolikt tappa besökare till sina webbplatser.

    De hotell som redan har eller snabbt skaffar sig en mobilvänlig webbplats får ett försprång gentemot sina konkurrenter och riskera heller inte att dyra bokningskanaler tar en större andel av bokningarna.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons