Ämne Hållbarhet

  • Trend 3. Konsumenten.

    Gustav Stenbeck I fredags skrev jag om hur förhållandet till våra varumärken påverkar hur hållbara de upplevs, idag tänkte jag avsluta med hur detta förhållande håller på att ändras i takt med att konsumenterna gör detsamma.

    Unga konsumenter har länge satt hållbarhet högre på agendan än sina äldre motsvarigheter. Detta har pågått så pass länge nu att den yngre generationen gått från att ha övertygelsen men inte pengarna till att ha båda. De kan nu använda plånboken till att påverka. Och det gör de.

    Redan idag kan bolag som Max märka en tydlig skillnad på deras affärsmodell till följd av deras satsningar. Pär Larshans, Hållbarhetschef på Max, skrev i förra veckan på Facebook att den vanligaste anledningen att ny personal valde Max före konkurrenterna var Max hållbarhetsarbete. En hamburgerkedja som i stor del lever på att sälja rött kött har visat att det går att ta ett tydligt ansvar och få unga konsumenter att välja Max framför McDonald’s och Burger King.

    Alla dessa tre trender tar oerhört lång tid att arbeta med. Liksom allt varumärkesbyggande är det något som målmedvetet måste göras över tid. Så vad väntar vi på?

    Let’s get going!

  • Trend 2. Förhållandet.

    Gustav Stenbeck Något annat som är uppenbart är att konsumenterna premierar stora varumärken som de har en nära kontakt med. IKEA, ICA, Lantmännen och Coop ligger i den absoluta toppen i Sverige. Att tre av dessa arbetar med livsmedelsförsörjning är inte heller en överraskning. Att kunderna går genom hyllorna i matbutiken och ser gröna ekologiskyltar har en positiv inverkan på varumärket. Hur pass miljövänliga transporterna är till butiken eller hur bra själva butikslokalen är tror jag konsumenterna lägger mindre värde i.

    De bolag som konsumenterna har ett direkt förhållande till upplevs uppenbarligen som mer hållbara än de bolag som gör affärer med andra bolag.

    Det är lätt att avfärda konsumenterna som ytliga och dåligt pålästa vad gäller våra varumärkens hållbarhetsbetyg – men det är de facto dessa åsikter som ligger till grund för deras köpbeslut, dessutom i allt högre grad. Vilket tar oss till den tredje trenden. Men den tar vi på måndag.

    Tills dess önskar jag er en trevlig helg!

  • Trend 1. Lokalodlat.

    Gustav Stenbeck Något som är uppenbart att konsumenter premierar lokalt. Ett bra exempel är att SAS konsekvent ligger högre än Norwegian i Sustainable Brands. Markant högre. Den miljömedvetne konsumenten skulle nog säga att Norwegians betydligt nyare flotta har en stor fördel med lägre bränslekonsumtion, men det är inte något som fått genomslag i varumärket. Ryanair ligger sist i hela mätningen mycket pga. deras turer i media. Det som är intressant är att kunderna även straffar Ryanair i deras miljöarbete vilket rent objektivt är bra. Att bolaget har sitt säte i Irland hjälper förstås inte till.

    Att hotellkedjorna i Norge ligger konsekvent högre än i Sverige beror troligen på denna effekt. Nordic Choice, First och Thon har alla norska ägare som lyckats bra och fortsatt är i livet (jag är övertygad om att Olav Thon kommer överleva oss alla sina 80+ år till trots) varpå befolkningen har en relation till dessa entreprenörer.

    I Sverige har IKEA en naturlig hög plats pga av dess dubbelmacka av bra hållbarhetsarbete och ett så svenskt varumärke det går att skapa.

  • Sustainable Brands

    Gustav Stenbeck Nu när Sustainable Brands har landat är det dags för en djupare analys av läget. Jag kommer inte diskutera individuella placeringar då mätningen fortfarande är förhållandevis ung och placeringar varierar då det är 250 varumärken med. Det intressanta är att titta på trender och vad konsumenterna bevisligen premierar.

    Om vi börjar med att se till hotellbranschen så ser vi att Scandic fortsatt har ett grepp om de svenska konsumenterna med många av Nordic Choice varumärken som god tvåa. Inga bolag i hotellbranschen finns i toppen av Sustainable Brands i Sverige.

    Om vi rör oss västerut så är det omvända världen i Norge. Nordic Choice ligger i absoluta toppen av alla varumärken i hela Norge och är med god marginal etta i hotellbranschen. I Norge placerar sig många av hotellvarumärkena även högre än i Sverige och hotellbranschen åtnjuter ett större förtroende än här i Sverige.

    Varför denna skillnad? Vad är det som konsumenterna premierar och varför? Jag ser tre trender.

    Men innan jag går in på dessa är det viktigt att poängtera att Sustainable Brands endast mäter styrkan i varumärket. Det är inte en kvalitativ studie över företagens hållbarhetsarbete. Det är även viktigt att poängtera att mätningen inte har ett mindre värde för att det inte är en kvalitativ studie av åtgärder. Att mäta vem som har störst miljömärkning eller flest certifieringar är de flesta konsumenterna ointresserade av (kunderna i form av upphandlande bolag är å andra sidan ofta intresserade att jämföra storleken på märkningar och certifieringar när de handlar upp varor och tjänster, men det är en annan historia).

    Mina närmsta tre blogginlägg kommer handla om dessa tre trender. Kom tillbaka imorgon för trend 1.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons