Ämne HITEC

  • Nu blir hotellen lurade igen

    Anders Johansson Efter tredje dagen fullmatad med seminarier och diskussioner med utställare på HITEC och HSMAI ROC i Toronto är det dags att summera vad som händer inom hotellteknologi och revenue management.

    Besöksnäringen ligger långt efter andra branscher i digitalisering och håller än en gång på att bli lurade. Först blev hotellen lurade av telecombolagen som installerade wifi gratis mot att gästen betalade direkt till telecombolaget. Utvecklingen gick så snabbt att avtalen plötsligt var extremt dyra och dåliga. Lurade. Sedan kom OTAerna som ville ha nettopriser, vilket hotellen uppfattade som gratis. Rejält lurade den här gången, vilket visar sig först nu. Det stora samtalsämnet inom teknologi just nu är artificiell intelligens och röststyrning, t.ex. Siri från Apple, Bixby från Samsung, Google assistant, Watson från IBM och Alexa från Amazon. Flera utställare har redan lösningar för hur man talar med hotellrummet eller med andra system som används i ett hotell. Köp inte några röststyrda system! Teknologin är inte tillräckligt väl utvecklad än oavsett vad leverantören säger samtidigt som alla tävlar om vem som ska ta hem spelet om röststyrning.

    En föreläsare gav svaret på varför så många hotell har svårt att hänga med i utvecklingen. "Hotelldirektören föddes inte i den digitala världen". Det finns säkert några hotelldirektörer som hänger med, men inte majoriteten. Förändringarna de närmaste åren kommer att vara större än de senaste tio åren. Det är nu det gäller att gå i pension eller att hänga med in i framtiden.

    Det talas mycket om "Big data", dvs. hur ett hotell ska kunna använda all data de samlar i sina system. Det finns bra system som hjälper till att analysera data så att hotellen kan fatta bättre beslut som i sin tur ökar lönsamheten. Fokus flyttas från att maximera bruttointäkterna till nettointäkterna (efter kostnaden för att skaffa intäkterna). För att lyckas få ut rätt information krävs kompetens inom datavetenskap, analys och programmering eller att hotellet hittar en leverantör som har rätt kompetens. Oavsett om hotellet gör detta i egen regi eller med en systemleverantör så räkna med att kostnaden är hög. Den höga kostnaden beror på att det krävs specialistkompetens och rätt data. Marriott berättade att de i en beslutsmodell som de byggde i egen regi behövde köpa data för nästan en miljon kronor.

    Det finns inga billiga lösningar som fungerar, men det finns gott om nystartade bolag som tror att de har hittat rätt formel för att sätta priset på hotellrummet. Ett av PMS-företagen arbetade med att integrera 20 nya startups som alla håller på med prisoptimering. Publiken i ett seminarium fick frågan om hur ofta de ändrar sina priser. Om de bara accepterar revenuesystemets rekommendation gör de inte sitt jobb menade föreläsaren. Varje revenue manager ska genomföra hotellets strategi och ändra priserna enligt strategin minst en gång per dag för minst 90 dagar framåt i tiden. Hotellen ändrar sina priser alldeles för sällan och gör dessutom fel när de bara följer efter sina konkurrenters prisändringar. Här har hotellen mycket kvar att lära.

    Om hotellen ska lyckas parera de allt högre kostnaderna för att skaffa bokningarna måste de ändra fokus till intäkten efter avdrag för kostnaden för att få bokningen. Det börjar med att ta reda på vad kostnaden för att få bokningen är vilken är betydligt mer komplicerat än att bara titta på fakturorna. Nästa steg är analys för att hitta en intäkter som leder till högre resultat. De hotell som inte ändrar fokus kommer att få se sin lönsamhet urholkas än mer de närmaste åren. 

  • HITEC kommer till Amsterdam 2017

    Anders Johansson HITEC kommer till Europa 2017 och kommer att hållas i Amsterdam 28-30 mars 2017 tillsammans med HSMAI ROC. Samarbetet mellan HFTP (Hotel Financial and Technology Professionals) och HSMAI annonserades på årets HITEC/HSMAI ROC i New Orleans förra veckan. Alla som arbetar med hotellteknologi i någon form (gästteknologi, infrastruktur och system för att sköta verksamheten) samt alla som arbetar med försäljning, marknadsföring och revenue management ska redan nu boka in 28-30 mars 2017 i sina kalendrar. HITEC kommer att ha ca 60 utställare och dessa platser är redan uppbokade. HSMAI ROC kommer sannolikt att ha ytterligare några företag/uställare som sponsorer.

    Både HITEC och HSMAI ROC innehåller keynote speakers och en mängd seminarier om aktuella ämnen om hur hotellen kan stärka sin position på marknaden samt öka sin lönsamhet.

    Mer information om HITEC finns här

    Mer information om HSMAI Europe finns här

  • Nya idéer på HITEC för högre produktivitet

    Anders Johansson Årets HITEC hålls i New Orleans med spännande föreläsare, lärorika seminarier och 869 montrar med branschens mest intressanta leverantörer av hotellteknologi. Trist att nästan inga svenskar är här och tar reda på vad framtidens gäster har för krav på teknologi och vad olika leverantörer kan hjälpa hotellen med redan idag samt vad de har för planer den närmaste framtiden.

    För andra året i rad finns ett antal start-ups i en alldeles egen sektion av utställningen. Dessa platser ges ut gratis till de nya företag som lyckas vinna en kvalificerad jurys förtroende och vinner pitchtävlingen dagen innan HITEC öppnar. Ett tjugotal företag klarar att kvalificera sig.

    Här är två företag som sticker ut.

    Maidbot är en robotdammsugare som är speciellt framtagen för hotell. Dammsugaren känner automatiskt av hotellrummet och bygger själv en karta över rummet som den kan följa när den dammsuger rummet. Den är liten och kommer åt alla delar även i ett trångt hotellrum. Inbyggda sensorer känner av om det finns något, t.ex. mögel eller fukt, på golvet som inte borde finnas där. Maidbot är en start-up med ett ungt team. VD, Micah Green till vänster på bilden och Senior Robotics Software Engineer Spyros Maniatopoulos till höger. De räknar med att ett hotell sparar ca 10 minuter av städtiden per hotellrum. En perfekt produkt för hotell i Norden som drivs av att vara så effektiva som möjligt.

    TraknProtect är en tillämpning av Internet of Things för hotell. Systemet håller ordning på allt som sätts in i gästrummet/lånas ut till gästen, t.ex. extrasängar. I princip kan allt märkas upp med en liten tagg som sedan kan spåras var de befinner sig samt hur ofta de används. I den smarta mobilen kan vem som helst som arbetar på hotellet ta reda på var olika saker befinner sig. Inget letande i onödan vilket leder till snabbare service till gästen. Detta är sannolikt den första applikationen av internet of things för hotell. En perfekt idé för hotell i Norden som drivs av hög produktivitet med få anställda.

  • Sverige på HITEC

    Anders Johansson Två svenska företag ställer ut på HITEC i år. Assa-Abloy är här som vanligt och berättar att de nu har över 30 000 hotellrum som har lås som kan öppnas med mobilen. När de beskriver säkerheten och hur lösningen fungerar blir man imponerad och lite stolt över att företaget är svenskt. Om jag fattade beslut om hotellrumslås skulle jag utan tvekan välja lås som kan öppnas med mobilen och också välja Assa-Abloy som leverantör.

    InnSpire är ett svenskt företag som har utvecklat ett nytt innovativt TV-system för hotell. Systemet finns på bl.a. Grand Hotel i Stockholm och The Thief i Oslo. Systemet är mer användarvänligt både för gästen och för hotellet än många andra system på marknaden. InnSpire har vunnit HTNG:s (hotellvärldens standardiseringsorgan) "Most innovative hospitality technology award". Jag har själv använt InnSpire på Hotel Bloom i Bryssel. Om jag fattade beslut om hotell-TV-system skulle jag utan tvekan välja ett system som är lätt att använda för gästen för innehåll som gästen har med sig (Spotify, m.fl.), erbjuder enkla sätt att marknadsföra hotellet till gästen under vistelsen samt är enkelt att sköta för hotellet. InnSpire är en utmärkt leverantör.

    Det här blogginlägget kanske låter som ett reklaminslag, men jag gillar väl genomtänkta och innovativa lösningar som ger hotellgästen en bättre upplevelse och hotellet nya möjligheter samtidigt som systemet är enkelt att sköta. Därför kan jag inte låta bli att uppmärksamma två svenska företag som är i världsklass.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons