Ämne Hotell

  • 93 000 kr för en campingsemester

    Anders Johansson På varje hotellkonferens spekuleras det kring vad som kommer att hända i framtiden. Det talas om datavetenskap för att analysera gästernas beteende och betalningsvilja. Det talas om artificiell intelligens, förstärkt verklighet (augmented reality), röststyrning och robotar. Alla dessa och många andra nya teknologier utvecklas snabbt och har många tillämpningsområden inom resor och turism.

    När den här vågen av ny teknologi snart drar in över hotellen sker det med orkanstyrka och lär göra många i branschen inaktuella. Hur ska alla de som ännu inte har tagit klivet in i den digitala världen mäkta med nästa teknologivåg? De som inte hänger med i utvecklingen lär bli överflödiga eller får jobba med enklare jobb, t.ex. att ge personlig service till gästerna. Den som hänger med i utvecklingen lär hitta toppjobb i besöksnäringen.

    I Sverige har vi ofta uppfattningen att vi ligger i framkant inom det mesta och att alla andra ligger en bit efter. Den som tror att hen står på toppen anstränger sig inte längre och blir då bara sämre och sämre. Här är några exempel på saker som har gått oss helt förbi.

    Människor har mer pengar att röra sig med än någonsin tidigare i världshistorien. I Las Vegas kan man med Maverick Helicopters för 3 499 USD (ca 28 000 kr) flygas till den högsta punkten i Fire State Park för en 2,5 tim lång yogaupplevelse. Vad är det dyraste yogapasset i Sverige?

    Lite mer exklusivt är det att åka ner till Titanic för 140 000 USD (drygt 1,1 mkr). I april 2017 hade 54 personer anmält sig till resan. Det finns en marknad och folk är beredda att betala. Vad är dyraste upplevelsen i Sverige?

    Nja, det här är ju lite för dyrt för oss svenskar. Vem vill se ett gammalt vrak? Jag tror jag använder appen Recharge istället och tar in på ett av de bättre hotellen i New York, t.ex. W New York eller The Pierre, för en stund. Pris från USD 0,66 till USD 3 per minut. Jag betalar bara för den tid jag använder rummet. Innovativt jämfört med att checka in kl 15 och ut kl 12. Flexibilitet är ett måste i framtiden. Hotellen i Sverige får tänka om och hitta nya affärsmodeller.

    Kanske dags att campa? Jag kollar Blink som ordnar pop-up camping på olika platser i världen med priser från 93 000 kr till 250 000 kr per person, men då är det förstås ofta en hel vecka. Det verkar gå bra för Blink som har hittat rätt kvalitet på upplevelserna. Kanske något för svensk camping att ta efter.

    Det finns idéer att hämta från alla håll och kanter. Kanske dags att hänga med i utvecklingen både i den digitala världen och när det gäller nya idéer.

  • 135 miljoner kineser reser utomlands 2017

    Anders Johansson Kineserna reser i allt större utsträckning och 2021 väntas 192 miljoner kineser att resa utomlands och spendera 3300 miljarder kronor. Antal kineser som reser till Sverige ökar, men i totalt antal är kineserna fortfarande få. Japan är den största destinationen för kineser med kraftig tillväxt från tidigare år. Näst störst är Hong Kong. Europa får ca 16 % av alla kineser som reser utomlands. Av dessa reser de flesta till Frankrike, Tyskland och Italien. En bråkdel kommer till Sverige.

    I princip alla kineser som reser har en smart mobil som de också flitigt använder på resan för att hålla kontakt med andra och söka information på resmålet. Majoriteten av de som reser har övergivit gruppresorna och köper individuella paket eller bokar delarna på egen hand. De som planerar sin nästa resa har också blivit säkrare på att boka på egen hand och hoppa över gruppresan. Dagens resenär från Kina är totalt annorlunda än de som reste för fem år sedan.

    Det viktigaste vid val av resmål är säkerheten. Kineser åker inte gärna till städer/länder där det är oroligt. Näst viktigast är att besöka välkända turistmål och därefter kommer maten. De yngre kineserna är mycket mer intresserade av en äkta upplevelse av destinationen och de söker framförallt konst och kultur för att få en djupare känsla för platsen. Även den lokala maten är en del av destinationen, så glöm att kineser bara äter sin egen mat. Det känns lika inaktuellt som att en restaurang i Spanien eller Thailand måste servera köttbullar till svenskar.

    Det är framförallt inom den digitala världen som besöksnäringen måste möte kinesernas behov. För att locka besökare från Kina är det dags att finnas på WeChat på kinesiska och även att acceptera betalningar på WeChat. Den som vill ha del av allt kineserna spenderar utomlands får se till att anpassa sig till målgruppens behov och önskemål. Om inte väljer kineserna ett annat land och en annan stad som bättre tillmötesgår deras behov och önskemål.

  • Hotelldirektörer kan inte driva restauranger

    Anders Johansson De flesta hotelldirektörers största problem är att skapa en framgångsrik restaurang med god lönsamhet. I många fall är restaurangen ett stort svårlöst problem och det är just därför driften av restaurangen måste skötas ordentligt på alla nivåer inklusive koncept, råvarukostnad, personalkostnad, positionering på marknaden och effektiv försäljning, marknadsföring och PR. Dessutom sker det mesta numera också i den digitala världen, så det gäller att finnas med på Google, Facebook, Tripadvisor, Foursquare och andra för att nå ut till rätt målgrupper.

    Det börjar med att hitta rätt koncept som ligger rätt i tiden och som är tilltalande för målgruppen. De flesta som tänker på en hotellrestaurang förknippar den inte med spännande, nytänkande och trendig. Det är snarare en nödlösning som ska passa alla. Det finns framgångsrika restauranger som ligger i hotell. De har genomtänkta och genomarbetade koncept och attraherar rätt målgrupp. Om du vill skapa en framgångsrik restaurang med god lönsamhet ska du börja med att skapa ett bra koncept för restaurangen.

    Nästa steg är att hittta en ledare och förebild som vill driva restaurangen enligt det beslutade konceptet. Ledaren ska både hålla koll på kostnaderna, framförallt personalkostnaden, och säkerställa att alla i teamet arbetar mot samma mål.

    Det tredje steget är att hitta och utveckla rätt team. Utbildning och träning av teamet är avgörande för att bli framgångsrik. Det är restaurangens team som är avgörande för att gästerna ska ge restaurangen goda omdömen som i sin tur attraherar fler gäster.

    Bra koncept, en engagerad ledare och ett väl utvecklat team kommer att leda till framgång. Det låter enkelt, men är krävande i både engagemang och tid.

  • Använd inte TRevPAR

    Anders Johansson Det pågår en viktig diskussion om hur hotellen ska mäta sin verkliga framgång. Är RevPAR fortfarande det bästa måttet på framgång eller har RevPAR spelat ut sin roll i hotellens jakt på mått som verkligen driver resultatet istället för bara intäkterna. Är det total revenue management som gäller med mått som TRevPAR eller är det fokus på kostnaden för att skaffa bokningen som gäller med mått som NetRevPAR?

    TRevPAR definieras som den totala intäkten i relation till hotellets kapacitet mätt som antal tillgängliga rum för den period som ska mätas. På engelska står TRevPAR för Total Revenue Per Available Room. Resonemanget kring att ha mer fokus på TRevPAR istället för RevPAR handlar om att hotellet har en stor andel av sina intäkter från annan försäljning än hotellrum. Genom sätta upp mål, mäta och följa utvecklingen av TRevPAR hamnar fokus på att öka TRevPAR och därigenom öka resultatet. Problemet är bara att försäljningen har olika värde för att skapa resultat. Här är ett exempel:

    En gäst bor i ett rum i en natt och betalar 1800 kr för rum exklusive moms och frukost, men konsumerar inget i restaurangen eller baren. TRevPAR är 1800 kr. Den rörliga kostnaden för att producera rummet är 250 kr (högt räknat) så bidraget från den här gästen blir 1550 kr.

    En annan gäst bor i ett annat rum och betalar 1300 kr för rum exklusive moms och frukost samt konsumerar 500 kr i restaurangen. Totalt spenderar gästen 1800 kr, så TRevPAR blir även i det här fallet 1800 kr. Den rörliga kostnaden för att producera rummet är 250 kr och råvarukostnaden i restaurangen är 35 %, vilket blir 175 kr. Bidraget blir 1800 kr - 250 kr - 175 kr = 1375 kr

    I båda fallen är TRevPAR 1800 kr vilket kanske var samma som det uppställda målet. Revenue managern kan få den utlovade bonusen. Problemet är bara att de båda gästerna bidrar med olika mycket till vinsten. TRevPAR ger ingen hjälp i att styra försäljningen till den gäst som ger mest bidrag till vinsten.

    TRevPAR är med andra ord inte alls något bra mått. Det kan till och med vara skadligt för hotellets lönsamhet att styra verksamheten mot TRevPAR.

    Den andra diskussionen handlar om NetRevPAR, vilket är nettot efter kostnaden för att få bokningen per tillgängligt rum. Detta är ett mycket mer intressant mått att styra efter för att i första hand arbeta på att minska kostnaderna för att få bokningarna. Detta mått säger heller inte hela sanningen eftersom måttet fortfarande fokuserar på intäkterna, visserligen med avdrag för en del av kostnaderna, men måttet fångar inte in bidraget till vinsten.

    Diskussionen om vilket mått som är bäst lär fortsätta.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons