Ämne Hotell

  • Airbnb öppnar hotell

    Anders Johansson Hotellbranschen, städer och länder har varit irriterade på Airbnb för att de inte följer den gamla ekonomins regelverk. Uthyrare och gäster älskar Airbnb och tycker att detta är det bästa som har hänt i hotellvärlden på flera decennier. Hur gör då Airbnb för att fler intressenter ska gilla Airbnb?

    Nu kommer nästa skottsalva mot hotellen när Airbnb nästa år öppnar ett Airbnb hotell med 324 enheter (rum/lägenheter) som kommer att säljas enbart på Airbnb. Det första Airbnb-hotellet kommer att heta Niido - powered by Airbnb. Gästen styr allt via en app som hanterar allt från housekeeping, baggage och concierge.

    Sedan 2106 har Airbnb även ett program - Airbnb Friendly Buildings Program, som innebär att ägaren av byggnaden kan få en del av intäkterna från uthyrning. Kanske kan detta program ändra många bostadsrättsföreningars beslut att inte låta medlemmarna hyra ut på Airbnb. Vore det inte ganska bra om bostadsrättsföreningen fick 15 % av intäkterna när medlemmarna i föreningen hyr ut på Airbnb. Den här idén är fortfarande i sin linda och idag är det ca 11 000 lägenheter som använder som av den här möjligheten.

    Det planeras fler hotell som får tillägget "powered by Airbnb". Det som sticker mest i ögongen på hotellen är sannolikt att Airbnb tar en lägre provision än de OTAer som hotellen använder.

    Varför ska det hela tiden komma massa nya saker så att man måste ändra sig? Kan det aldrig få vara som förr?

  • 93 000 kr för en campingsemester

    Anders Johansson På varje hotellkonferens spekuleras det kring vad som kommer att hända i framtiden. Det talas om datavetenskap för att analysera gästernas beteende och betalningsvilja. Det talas om artificiell intelligens, förstärkt verklighet (augmented reality), röststyrning och robotar. Alla dessa och många andra nya teknologier utvecklas snabbt och har många tillämpningsområden inom resor och turism.

    När den här vågen av ny teknologi snart drar in över hotellen sker det med orkanstyrka och lär göra många i branschen inaktuella. Hur ska alla de som ännu inte har tagit klivet in i den digitala världen mäkta med nästa teknologivåg? De som inte hänger med i utvecklingen lär bli överflödiga eller får jobba med enklare jobb, t.ex. att ge personlig service till gästerna. Den som hänger med i utvecklingen lär hitta toppjobb i besöksnäringen.

    I Sverige har vi ofta uppfattningen att vi ligger i framkant inom det mesta och att alla andra ligger en bit efter. Den som tror att hen står på toppen anstränger sig inte längre och blir då bara sämre och sämre. Här är några exempel på saker som har gått oss helt förbi.

    Människor har mer pengar att röra sig med än någonsin tidigare i världshistorien. I Las Vegas kan man med Maverick Helicopters för 3 499 USD (ca 28 000 kr) flygas till den högsta punkten i Fire State Park för en 2,5 tim lång yogaupplevelse. Vad är det dyraste yogapasset i Sverige?

    Lite mer exklusivt är det att åka ner till Titanic för 140 000 USD (drygt 1,1 mkr). I april 2017 hade 54 personer anmält sig till resan. Det finns en marknad och folk är beredda att betala. Vad är dyraste upplevelsen i Sverige?

    Nja, det här är ju lite för dyrt för oss svenskar. Vem vill se ett gammalt vrak? Jag tror jag använder appen Recharge istället och tar in på ett av de bättre hotellen i New York, t.ex. W New York eller The Pierre, för en stund. Pris från USD 0,66 till USD 3 per minut. Jag betalar bara för den tid jag använder rummet. Innovativt jämfört med att checka in kl 15 och ut kl 12. Flexibilitet är ett måste i framtiden. Hotellen i Sverige får tänka om och hitta nya affärsmodeller.

    Kanske dags att campa? Jag kollar Blink som ordnar pop-up camping på olika platser i världen med priser från 93 000 kr till 250 000 kr per person, men då är det förstås ofta en hel vecka. Det verkar gå bra för Blink som har hittat rätt kvalitet på upplevelserna. Kanske något för svensk camping att ta efter.

    Det finns idéer att hämta från alla håll och kanter. Kanske dags att hänga med i utvecklingen både i den digitala världen och när det gäller nya idéer.

  • 135 miljoner kineser reser utomlands 2017

    Anders Johansson Kineserna reser i allt större utsträckning och 2021 väntas 192 miljoner kineser att resa utomlands och spendera 3300 miljarder kronor. Antal kineser som reser till Sverige ökar, men i totalt antal är kineserna fortfarande få. Japan är den största destinationen för kineser med kraftig tillväxt från tidigare år. Näst störst är Hong Kong. Europa får ca 16 % av alla kineser som reser utomlands. Av dessa reser de flesta till Frankrike, Tyskland och Italien. En bråkdel kommer till Sverige.

    I princip alla kineser som reser har en smart mobil som de också flitigt använder på resan för att hålla kontakt med andra och söka information på resmålet. Majoriteten av de som reser har övergivit gruppresorna och köper individuella paket eller bokar delarna på egen hand. De som planerar sin nästa resa har också blivit säkrare på att boka på egen hand och hoppa över gruppresan. Dagens resenär från Kina är totalt annorlunda än de som reste för fem år sedan.

    Det viktigaste vid val av resmål är säkerheten. Kineser åker inte gärna till städer/länder där det är oroligt. Näst viktigast är att besöka välkända turistmål och därefter kommer maten. De yngre kineserna är mycket mer intresserade av en äkta upplevelse av destinationen och de söker framförallt konst och kultur för att få en djupare känsla för platsen. Även den lokala maten är en del av destinationen, så glöm att kineser bara äter sin egen mat. Det känns lika inaktuellt som att en restaurang i Spanien eller Thailand måste servera köttbullar till svenskar.

    Det är framförallt inom den digitala världen som besöksnäringen måste möte kinesernas behov. För att locka besökare från Kina är det dags att finnas på WeChat på kinesiska och även att acceptera betalningar på WeChat. Den som vill ha del av allt kineserna spenderar utomlands får se till att anpassa sig till målgruppens behov och önskemål. Om inte väljer kineserna ett annat land och en annan stad som bättre tillmötesgår deras behov och önskemål.

  • Hotelldirektörer kan inte driva restauranger

    Anders Johansson De flesta hotelldirektörers största problem är att skapa en framgångsrik restaurang med god lönsamhet. I många fall är restaurangen ett stort svårlöst problem och det är just därför driften av restaurangen måste skötas ordentligt på alla nivåer inklusive koncept, råvarukostnad, personalkostnad, positionering på marknaden och effektiv försäljning, marknadsföring och PR. Dessutom sker det mesta numera också i den digitala världen, så det gäller att finnas med på Google, Facebook, Tripadvisor, Foursquare och andra för att nå ut till rätt målgrupper.

    Det börjar med att hitta rätt koncept som ligger rätt i tiden och som är tilltalande för målgruppen. De flesta som tänker på en hotellrestaurang förknippar den inte med spännande, nytänkande och trendig. Det är snarare en nödlösning som ska passa alla. Det finns framgångsrika restauranger som ligger i hotell. De har genomtänkta och genomarbetade koncept och attraherar rätt målgrupp. Om du vill skapa en framgångsrik restaurang med god lönsamhet ska du börja med att skapa ett bra koncept för restaurangen.

    Nästa steg är att hittta en ledare och förebild som vill driva restaurangen enligt det beslutade konceptet. Ledaren ska både hålla koll på kostnaderna, framförallt personalkostnaden, och säkerställa att alla i teamet arbetar mot samma mål.

    Det tredje steget är att hitta och utveckla rätt team. Utbildning och träning av teamet är avgörande för att bli framgångsrik. Det är restaurangens team som är avgörande för att gästerna ska ge restaurangen goda omdömen som i sin tur attraherar fler gäster.

    Bra koncept, en engagerad ledare och ett väl utvecklat team kommer att leda till framgång. Det låter enkelt, men är krävande i både engagemang och tid.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons