Ämne Hotell

  • Hotellkedjan har spelat ut sin roll

    Anders Johansson Så fick de till slut varandra, Best Western och Sweden Hotels. Nu är de Sveriges största hotellkedja i antal hotell med 135 hotell på fler destinationer i Sverige än någon annan hotellkedja. Störst och geografisk spridning verkar vara viktigt och var möjligen en av drivkrafterna för att gå samman. Blev konkurrensen från Scandic och Choice så stor att sammanslutningarna av dessa ägarledda fristående hotell kändes nödvändig för att kunna hävda sig på marknaden? Best Western och Sweden Hotels skulle ha gått samman för 15-20 år sedan. Nu verkar de lite för sent.

    De traditionella hotellägarna och hotelledningarna ligger hela tiden steget efter i utvecklingen. Alla vill så väldigt gärna att bokningarna ska bli billigare och att fler ska boka direkt via hotellets eller hotellkedjans webbplats istället för via OTA:erna. Med fler hotell i en kedja blir den starkare och får mer förhandlingsstyrka. BW har sannolikt något bättre villkor och priser hos OTA:erna till följd av sin storlek i världen. Det blir tillfälligt aningen billigare att få bokningarna, men andelen bokningar som går via mellanhänder ökar, så totalkostnaden kommer att bli dyrare för Best Western/Sweden Hotels och för alla andra hotellkedjor. Hotellkedjan i sig har snart spelat ut sin roll för att de inte längre tillför något till hotellets ägare jämfört med alla de andra alternativen som numera finns att välja mellan.

    Innan Internet slog igenom stod kedjorna för trygghet och förutsägbarhet. Det kändes säkert att boka ett rum i ett hotell som tillhörde en kedja som lovade en viss standard på alla hotellen i kedjan. Det viktigaste var att känna igen sig och att inte få några negativa överraskningar. Detta är exakt vad kedjorna fortfarande levererar och har inte märkt att konsumentens önskemål och beteende har förändrats. Eftersom risken att gästen köper grisen i säcken i princip nu är eliminerad vågar konsumenten söka omväxling, nya upplevelser, det lokala och lite mer udda. Plötsligt har det som hotellkedjorna står för - likriktning och standardisering - blivit tråkigt.

    Digitaliseringen har dessutom gjort att ett hotell utan kedjetillhörighet får lika mycket uppmärksamhet som ett hotell i en kedja. Om det fristående hotellet har ett starkt varumärke och bra recensioner så blir det sannolikt mer uppmärksammat än om det "göms" i kedjans krav på brand standards och slaviskt varumärkesanvändande. Idag är det lätt att koppla upp sig via en fristående bokningsförmedlare, t.ex. TravelClick eller någon annan aktör, och få tillgång till lika många (eller fler) distributionskanaler än via kedjorna. Dessutom får hotellet själv bestämma vilka kanaler de ska synas i och hur de ska synas.

    Lojalitetsprogrammen som är kedjornas sista halmstrå för att motivera sin existens driver väl ändå trafik till hotellen. Ja, undersökningar visar att de som är äldre än 55 fortfarande samlar poäng för att någon gång i framtiden spendera poängen på en gratis övernattning på ett hotell på en spännande destination innan de hamnar på hemmet och inte längre kan resa. Millennials som också går under beteckningen generation Y som är i åldern 18-35 är numera världens största spenderare vad gäller resor och hotell. De vill inte vänta på någon belöning i framtiden utan vill ha den på första vistelsen. Det är bättre att få något på en gång i form av bättre service, godare mat, finare drinkar eller en skönare säng. De flesta struntar i lojalitespoängen och väljer istället det hotell som verkar ge bäst upplevelse. Undersökningar visar också att genomsnittsamerikanen har 10 lojalitetskort i plånboken så de verkar vara lojala med alla, eller ingen. Lojalitetsprogrammen har blivit en belastning för hotellägarna som står för inbetalningarna i systemen.

    Det hjälper inte heller att skapa nya varumärken och hotellkedjor eftersom de är stöpta i exakt samma form, men med en annan logotyp, rumsinredning och brand standards.

    Detta är den kreativa nivå som branschen lyckats uppnå på egen hand under de senaste tio-femton åren. Var finns de kreativa hotellmänniskor som har innovativa nya idéer som inga andra kommer på? En sak är säker. De arbetar inte i någon av hotellkedjorna.

  • Hämta inspiration från Portugal

    Anders Johansson Veckan före påsk tillbringade jag i Portugal i skönt sommarväder med temperaturer på 23-27 grader på dagarna. Det var minst 15 år sedan jag var i Portugal förra gången och skillnaden mot förr var väldigt stor. Då var Lissabon lite lätt förfallet och nu är det en välputsad stad där allt fungerar bra och standarden är lika hög som i Sverige fastän till ett betydligt lägre pris.

    Om jag jämför Portugal med Spanien vinner Portugal i vänlighet och de som arbetar med service i hotell och restauranger är betydligt bättre på engelska. Kvalitet på hotell och restauranger är likvärdig om inte aningen högre. Portugal överträffade mina förväntningar och förstår nyblivna pensionärer som flyttar från det kalla och dyra Sverige. Den lägre skatten är grädde på moset som gör att pengarna räcker längre.

    På den här resan bodde vi på tre hotell som är medlemmar i Design Hotels. Alla tre höll mycket bra standard på både hård- och mjukvara. Jag träffade ägaren till ett av hotellen och hon brottades med samma problem som vi har i Sverige; svårigheten att hitta riktigt bra personal. Personalbrist i besöksnäringen även i Portugal med andra ord och precis som på de flesta andra platser i världen är det många från andra länder som arbetar i besöksnäringen.

    Vi flög business med Iberia som mellan Stockholm och Madrid har ett specialkonfigurerat plan med riktiga förstaklasstolar i business. Service och mat ombord på topp. Priset samma som om vi hade flugit med SAS plus. Det enda vi hade planerat i förväg var flygbokningen och hotellbokningarna. I övrigt var inget planerat.

    Vi använde våra smarta mobiler för att hitta de bästa restaurangerna, sevärdheterna, transporterna och annat som man behöver när man reser. Appen Foursquare gjorde oss inte heller den här gången besvikna. Restauranger, kaféer och sevärdheter betygssätts på en skala från 1-10 där 10 är bäst. För att en restaurang ska få besök från oss ska den ligga på 9 eller högre. Vi hittade restauranger i små byar långt utanför Lissabon som var fantastiska. Jag tror att en av restaurangerna var den bästa serviceupplevelse jag haft någonsin. Ägaren tog emot och hälsade i hand. Konceptet var att gästerna åt vad ägaren bestämde att de skulle äta. Om man som vi var förstagångsgäst var det förstagångsmenyn som gällde. Många mycket goda rätter ställdes fram och presenterades. Autentiskt, lokalt, ekologiskt i kombination med en fantastisk service. Vi har aldrig upplevt något liknande i Sverige. Detta var på vägen till vinhotellet Torre de Palma mot spanska gränsen ca 2 tim från Lissabon. En helt fantastisk anläggning med alla bekvämligheter man kan önska samt ett state-of-the-art vineri. Vi har sett många vinerier genom åren, men detta var i en klass för sig.

    Jag längtar redan tillbaka till Portugal.

    P.S.

    Använd Foursquare både privat och för ditt företag i Besöksnäringen. Genom att hålla koll på recensionerna som finns där om din verksamhet kan du få tips om vad du behöver förbättra för att få lite bättre omdömen och få högre poäng.

  • Se upp med skadliga prognoser

    Anders Johansson Många hotell har mardrömmar om den allt snabbare utvecklingen i den digitala världen. Konkurrensen om gästerna ökar och det verkar allt svårare att veta vad som händer i framtiden. Hur många rum kommer att säljas och till vilket pris? Ska det egna hotellet justera sina priser när konkurrenterna justerar priserna eller ska det egna hotellet ha is i magen och tro på sig själva.

    Alla, både hotell och leverantörer, söker efter den optimala lösningen där ett system kan göra exakta prognoser för att sätta rätt pris så att intäkterna maximeras. Glöm det! Desssa lösningar finns inte oavsett vad leverantörerna säger. Hotellet måste lära sig grunderna i revenue managment inklusive prissättning för att förstå hur systemen fungerar och hur de ska styras.

    En del leverantörer säger att de kan göra bättre prognoser genom att de analyserar mer data, t.ex. när en potentiell kund säger nej tack eller när någon ringer och hotellet är fullt. På engelska är dessa begrepp "regrets" och "denials". Handen på hjärtat, hur många hotell lyckas fånga in den informationen och lägga in den i sina hotellbokningssystem? Inte många. Om data som inte är komplett tas med i en prognosbedömning förorsakar detta mycket stor skada på prognosen som helt enkelt blir grovt felaktig.

    Andra datakällor, som t.ex. väder och flygbokningar, kan möjligen ha en viss betydelse på väldigt kort sikt, men även här är det sannolikt att bristfällig data påverkar tillförlitligheten i prognoserna negativt.  Dessutom är den här typen av data också prognosicerad vilket leder till att den egna prognosen använder en annan (osäker) prognos som underlag.

    Alla tror att fler datakällor ger större säkerhet. Det är precis tvärtom, ju fler datakällor, desto större felmarginal. Ett system som säger sig ta hänsyn till fler datakällor kan vara skadligt för hotellet.

    Kejsarens nya kläder finns inte (än), så idag gäller alla gamla vanliga regler för prognoser, dvs. historik, mönster (segment, veckodag, säsong), förändringar i omvärlden och det egna hotellet samt påbokningstakten. Det finns verktyg som hjälper hotellen, men besluten måste fattas av människor och inte av systemen. Prognoser och prissättning är numera en viktig del av hotellverksamheten för att lyckas maximera intäkterna och resultatet.

  • Resenären nu helt beroende av mobilen

    Anders Johansson Förra veckan hölls HSMAI ROC (revenue optimization conference) i Amsterdam i samband med att HITEC (världens största hotellteknologikonferens och mässa) hölls i Europa. HSMAI ROC lockade drygt 200 deltagare från olika länder i Europa. Programmet var klart bättre än förra året och sannolikt det bästa programmet under de sju år HSMAI ROC arrangerats i Europa. Här är några axplock och reflektioner.

    Årets konferens startade med att Aleks Krotoski, som är journalist och socialpsykolog och sänder för BBC radio och The Guardians techpodcast, talade om hur teknologi påverkar resandet. Hon tog snabbt död på myten om att det skulle finnas en mottrend där folk vill lägga ifrån sig sin smarta mobiltelefon. Det är snarare så att den smarta mobilen har revolutionerat resandet i grunden och att den som reser helt enkelt inte längre kan klara sig utan en smart mobil. Vi är nu så beroende av vår smarta mobil att hela 45 % av de tillfrågade i en undersökning har känt mobilen vibrera i fickan fastän de håller den i handen och hela 90 % har känt mobilen vibrera i fickan fastän den inte har gjort det. Folk är livrädda för att missa något och har därför blivit alltmer beroende av sin mobil. Möjligheterna med mobilen har också gjort att all makt har flyttats från leverantören (flygbolaget, hotellet, restaurangen eller butiken) till kunden. Förr var föreningar lokala och platsbundna. Aleks talar om att internet har möjliggjort kontakten kring speciella intressegrupper över hela världen. Intressen är globala och inte längre platsbundna. Ett gemensamt intresse, t.ex. berg-och-dal-banor förenar människor från alla länder vilket så småningom leder till ökat resande inom intresseområdet. Unga människor (upp till 25 år gamla) ser sig inte längre som en bestämd nationalitet utan mer internationella utan tydliga gränser. Det är just teknologin som möjliggör detta synsätt. All statistik och forskning visar att beroendet av den smarta mobilen kommer att fortsätta att öka de närmaste åren.

    Hela besöksnäringen måste inte bara säkerställa att de är närvarande i den mobila världen utan också att innehållet på alla sätt är anpassat till mobilen. Detta innebär också att företagen finns med i rätt sammanhang i Google (kartor, hotell, restauranger, Google Trips, etc) på Foursquare och Facebook samt i alla tänkbara bokningskanaler och platser som handlar om destinationen. Människor litar alltmer på att med hjälp av den smarta mobilen hitta de rätta restaurangerna och de rätta sevärdheterna på destination. Beteendet gör att alltfler hoppar över att planera vistelsen innan resan börjar.

    Jag har själv hamnat i samma mönster. Jag är säker på att Google kartor kommer att leda mig rätt både när jag åker kollektivt och när jag går. Foursquare talar om för mig vilken restaurang eller vilket kafé jag ska välja. Hotellet har pre-check-in via mobilen och jag får veta vilket rum jag ska bo i. Mobilen blir nyckeln till rummet och jag behöver inte gå via receptionen. Den smarta mobilen har gjort det mycket enklare att resa och dessutom hjälper den till att få den absolut bästa upplevelsen på destinationen.

    Konsumentens nya beteende i användningen av den smarta mobilen leder till att företagen inom besöksnäringen måste investera i ny teknologi samt i att bygga upp innehållet i de olika kanalerna. Detta kommer att kosta pengar, men den som väntar för länge kommer helt säkert att hamna på efterkälken och snabbt börja tappa gäster.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons