Ämne Hotell

  • Vart är hjälpknappen?

    Jörgen Dyssvold En fundering jag haft i flera år och som plötsligt poppade upp igen. Varför har inte restauranger en hjälpknapp, typ "juiceknappen" på flyget. Hur ofta har man inte suttit där och desperat försökt få kyparkontakt för att beställa ett till glas vin eller be om notan? 

    Invändningen jag fått tidigare är att meningen är att den inte ska behövas. Personalen ska ha koll ändå. Men, kom igen! Min favorithistoria är restauranggästen som ringde från mobilen till hotellets växel, blev kopplad till hovmästaren, bad att få beställa lite mat.. "För avhämtning, nej, jag sitter redan här ute i restaurangen..".

    En liten knapp på eller vid varje bord, hur svårt kan det vara att få till? 

    Enligt min mening skulle den finnas också i alla hotell- och mötesrum. "Push for service", en signal till någon som tittar förbi eller ringer upp istället för att jag som gäst själv ska leta telefon och ett nummer att ringa.

  • Barnarbetare på hotell

    Jörgen Dyssvold I mars öppnar Legoland ett hotell vid sin nya temapark i Windsor utanför London och söker nu personal.

    Bland platsannonserna finns bl a tjänsten "Junior Concierge" där man söker sex stycken barn i åldern 8-12. Arbetet består av att ge andra barn tips på vad man kan hitta på, eller vilka attraktioner i temaparken som man bör besöka. 

    Källa/läs mer: hotelchatter.com och NY Daily News

    Rättelse: tog bort "danskt" hotell i rubriken då det var missvisande. Som kommenterat; "Legoland Windsor drivs a Merlin entertainment, ett stort brittiskt företag i temaparks- och besöksbranschen.". 
    Sorry alla danskar som tagit illa upp!

  • Enrumshotell i Köpenhamn

    Jörgen Dyssvold Världens minsta kaffebar på Vesterbro i Köpenhamn utökar och öppnar hotell. Man hade helt enkelt ett rum på 12 kvm ovanpå kaffebaren. 1 500 DKK kommer en natt här att kosta, inklusive frukost som serveras i kaffebaren en trappa ned. När man öppnar i april byter man namn till Central Hotel & Café. 

    Källa/läs mer: The Copenhagen Post

  • Hotell gör stora pengar på sälja saker

    Kan ett hotell göra big business på att sälja prylar? Javisst! Ett exempel på det är Ace Hotel i New York som började med några prylar i liten skala och visade sig ha extremt god smak. Det blev snart många artiklar och en egen butik på hotellet. Nu har man blivit stora på e-handel också och lagom till julhandeln släpper de sina Holiday Bundles, med massa snygga prylar (bl a svenska Fjällräven Kånken).

    Kolla in prylarna på: shop.acehotel.com

    Källa: Hotelchatter.com

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons