Ämne Hotell

  • I Sverige behöver inte hotellen hjälp

    Anders Johansson I Singapore förstår regeringen betydelsen av turism. På initiativ av handels- och industriministern lanserades i november en plan för att hjälpa Singapores ca 400 hotell att bli bättre. De hotell jag har bott på och tittat på i Singapore är klart bättre i kvalitet och service än vad vi i Sverige klarar av. Det är lätt som svensk att bli förvånad över att satsningen.

    I Singapore är inställningen att allt kan bli bättre och att allt måste bli bättre eftersom världen förändras i allt snabbare takt. Den nya planen går ut på att få hotellen att öka sin produktivitet, bli mer innovativa, bli mer internationaliserade för att fånga in de allt fler resenärerna från närliggande asiatiska marknader. Under de senaste tio åren har den totala logiintäkten i Singapore ökat från 7.8 miljarder kronor till 21 miljarder kronor. RevPAR har nästan fördubblats under samma tidsperiod. Det har gått väldigt bra för hotellen.

    Ministern menar att hotellen måste utvecklas för att tillväxten ska kunna fortsätta i samma takt framöver. I Singapore har hotellbranschen ungefär samma problem som i Sverige. Gästerna har allt högre förväntningar och det har blivit allt svårare att få tag i rätt medarbetare. I planen ingår att hotell kan få bidrag till att införa teknologi som kan förbättra produktiviteten i hotellet, t.ex. att använda "IoT" (Internet of Things) i bäddlinne, uniformer och saker på hotellrummet för att lättare ha överblick var saker finns och i vilket antal. Förbättrad intern hantering och förbättrad service till gästen.

    Vidare ingår att den officiella turistorganisationen ska hjälpa hotellen att nå ut till nya marknader. Här gäller det att fånga in den växande medelklassen i bl.a. Kina och några av de andra asiatiska tillväxtmarknaderna.

    Det går bra för Singapore även i år. Första halvåret ökade antal besökare med 13 % till 8,2 miljoner som spenderade 75 miljarder kronor (+ 12 % ).

    Finns det ens något initiativ från Sveriges regering att hjälpa hotell i Sverige att bli bättre?

  • Airbnb krossar hotellen i kreativitet

    Anders Johansson Airbnb hade stor lanseringskonferens för ett flertal nya tjänster i Los Angeles för snart två veckor sedan. Filmen som visar konceptet gjorde publiken tårögd och filmen om den första gästen på Airbnb visade hur idén en gång i tiden föddes. Av båda framgår tydligt att en resa inte handlar om boendet utan något annat som är oändligt mycket viktigare.

    När Airbnb lanserades noterades detta knappt av hotellen runt om i världen. Vem vill bo hemma hos någon förutom ett fåtal unga resenärer som har ont om pengar. De potentiella gästerna inom alla kategorier tyckte annorlunda och gillade konceptet så mycket att Airbnb började växa så mycket att de växte förbi de största hotellkedjorna i antal hotellrum. Idag har Airbnb över 3 miljoner hem som kan bokas. Världens största hotellkedja Marriott har knappt 1,2 miljoner rum.

    När Airbnb växte kraftigt började kampen från hotellens sida att sätta stopp för Airbnb. Det har skett i form av lobbying, smutskastning och alla sätt som skulle kunna sätta stopp för denna nya affärsmodell att hitta boende. Utbudet av rum ökar på alla destinationer och hotellen känner sig hotade av ett företag som anklagas för att inte följa alla spelregler som myndigheter och organisationer följt i alla tider. Undersökningar visar nu att Airbnb inte har påverkat hotellens möjligheter att ta extra mycket betalt när efterfrågan är hög, så nu handlar det mest om att Airbnb ska betala skatt. Det tänker Airbnb göra också genom att teckna avtal med 700 städer runt om i världen under det kommande året.

    Efter att ha lyssnat på presentationen av Airbnb Trips inser jag att idén att hyra eller hyra ut sitt boende bara var första steget i affärsidén som nu utvecklats till en mycket större idé. Det handlar inte om att bli en resebyrå utan snarare om att bygga ett nätverk av människor som vill visa sin plats för besökare. Det är Airbnb som har hittat lösningen som alla lokala turistbyråer och organisationer har försökt förverkliga i alla tider. Nu har Airbnb hittat den tekniska lösningen och räknar med att nätverket börjar byggas av alla som vill vara med. Om hotellen var oroliga över att Airbnb skulle stjäla rumsnätter borde de bli oroliga på riktigt den här gången. Nu kommer Airbnb att börja stjäla gästerna på allvar. Vem vill bo på ett hopplöst opersonligt och i de flesta fall otidsenligt hotell som i bästa fall har en concierge som har en viss kännedom (mot provision) om vad som händer på destinationen.

    Tjänsten trips som består av upplevelser och platser lanseras på en gång i 12 städer runt om i världen: Detroit, London, Paris, Nairobi, Habana, San Francisco, Kapstaden, Florens, Miami, Soul, Tokyo och Los Angeles. Nästa år ska trips finnas i över 50 städer runt om i världen och i framtiden i alla städer i hela världen. För alla politiskt korrekta människor har Airbnb även en tjänst som heter ”social impact experiences” där 100 % av det gästen betalar går direkt till den lokala ideella organisationen som genomför arrangemanget.

    Kommer Airbnb trips att lyckas? Det är högst sannolikt med 3 miljoner lokala boenden runt om i världen. Resandet handlar inte om själva resandet utan vem man träffar och vilken upplevelse man får. Airbnb menar att en resa innebär en transformation av människan och vill underlätta detta genom att tillhandahålla den rätta tekniska plattformen. Den turistbyrå som fattar galoppen kan göra underverk genom att ta till sig den nya plattformen. Det är nu vi ska hänga med i Sverige och säkerställa att åtminstone Stockholm finns med bland de 50 städer som kommer att finnas på plattformen nästa år. Det här är fantastiskt bra för turismen, så låt inte hotellen bromsa utvecklingen.

  • Lyxhotell missbrukas i Sverige

    Anders Johansson Scandic driver plötsligt lyxhotell enligt både branschpress och dagspress. Anledningen till den felaktiga beteckningen lyxhotell är att Haymarket by Scandic har kommit med på Wallpapers lista över "Best Urban Hotels". Listan består av just urbana hotell, dvs. hotell som ligger mitt i stan och bjuder in staden till hotellets lobby. På listan finns alla typer av hotell från basic till lyx i alla prisnivåer. Orsaken till att journalisterna plötsligt kopplar ihop ett Scandichotell med lyx beror på enbart på okunskap om branschen och att de inte är beredda att lägga den tid som krävs för att skaffa sig rätt kunskap.

    Haymarket by Scandics rum är mellan 12 och 18 kvm och några har inte ens fönster utan ligger inne i huskroppen. För att kunna kvalificera sig som lyxhotell måste rummen vara större och alla rum måste ha fönster.

    Lyxhotell används ofta även som beteckning på normala hotell när journalisten vill skapa känslor av orättvisa och/eller göra människor avundsjuka. Jantelagen cementeras när politikerna bor på "lyxhotell" på skattebetalarnas bekostnad. I de flesta fall har politikern faktiskt bott på ett mediokert hotell där mötet eller konferensen ägde rum. Journalisten vill skapa sensation och/eller misskreditera politikern genom att ge en bild av slösaktighet och dåligt omdöme.

    En svensk kan snart inte längre bo på lyxhotell till följd av att många journalister kapat ordet och laddat det med en negativ laddning av slösaktiget och dåligt omdöme. Detta är en förklaring till att hotellbranschen i Sverige inte längre kan använda ordet lyx eller lyxhotell. Även Grand Hotel i Stockholm som är Sveriges enda riktiga lyxhotell ligger lågt med orden lyx för att inte stöta sig eller hamna i dålig dager hos sin svenska publik.

    I andra länder förknippas lyx med positiva ord, t.ex. framgång, kvalitet och hög servicegrad. I vissa länder är det till och med så att om du som besökare av ett företag och/eller en regering bedöms utifrån vilket hotell du bor på. Bor du på ett hotell med för låg klass, så har du automatiskt även låg klass i din värds ögon och du kan gå miste om den viktiga affären. 

  • Airbnb påverkar inte hotellen

    Anders Johansson Airbnb har släppt data för sex amerikanska och sju internationella hotellmarknader till Hotel News Now som har analyserat om och i så fall hur Aribnb har påverkat hotellens möjligheter till beläggningen och snittpriser. Slutsatsen är att Airbnb inte har påverkat hotellens möjligheter. Analysen fortsätter och en fullständig rapport väntas inom några månader.

    Det visar sig att Airbnb inte har påverkat hotellen att ta ut maxpriser när efterfrågan är väldigt hög. Det är snarare så att även Airbnb kan ta ut maxpriser då hotellen redan är fulla och då Airbnb är den enda kvarvarande möjligheten att hitta boende för de som ska resa till de analyserade destinationerna.

    Hotell över hela världen har protesterat kraftigt mot Airbnb och hävdat att konkurrensen inte sker på lika villkor och att Airbnb därför stjäl affärer från hotellen. Hotellen hade den här gången fel. Airbnb har inte påverkat hotellens möjligheter och ta bra betalt när det råder överefterfrågan. Snittpriset på dessa dagar har varit 35 % över normaldagarna och detta är den historisk största skillnaden någonsin så länge STR har samlat in data. Analysen visar att hotellen passar på att ta rejält betalt av konsumenten när de kan - precis som hotellen alltid har gjort.

    Till allas glädje (utom de som inte gör rätt för sig) har nu Skatteverket börjat granska hur de som hyr ut sin bostad deklarerar sina inkomster. Samtliga inkomster ska tas upp till beskattning. Alla får göra ett avdrag på 40 000 kr per år och överskjutande belopp ska beskattas som inkomst av kapital, dvs. med 30 %. I Sverige är det med andra ord väldigt förmånligt att kunna hyra ut sin bostad, dels för det höga fribeloppet på 40 000 kr och att uthyrningen beskattas som inkomst av kapital. Trots dessa förmånliga skatteregler har Skatteverket i sina granskningar upptäckt personer som inte har gjort rätt för sig. Det vore bra om Skatteverket kunde få Airbnb att skicka uppgift om vilka de har betalat ut pengar till i form av inkomstuppgift precis som banken skickar information till Skatteverket om räntor.

    Ska hotellen fortsätta att driva hets mot Airbnb eller är det dags att ägna tiden till att sköta sin egen verksamhet lite bättre och därmed locka gästerna till hotellen istället?

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons