Ämne Hotell

  • Protektionism bromsar turismen

    Anders Johansson Idag har jag träffat Basak Denizci Guillet som är associate professor of hospitality business analytics på hotellskolan på The Hong Kong Polytechnic University. Vi har utbytt erfarenheter om våra kurser i revenue management. Hon har undervisat i revenue management i Hong Kong i tio år. Jag är inne på mitt 15:e år i Grythyttan. Det visade sig att vi hade väldigt mycket gemensamt och att vi båda brinner för att utveckla bpde studenter och hotellen inom revenue management. Basak gör även konsultuppdrag för hotellkedjor och fristående hotell. Vi hoppas att kunna samarbeta framöver för att få ännu fler att arbeta med revenue management.

    I samtalet fick jag även veta att det har gått lite sämre för hotellen i Hong Kong för att fastlandskineserna har visat vissa tendenser att välja andra resmål på grund av att de inte känt sig välkomna. De som bor i Hong Kong har tröttnat lite på all turism precis som de som bor i Barcelona har tröttnat på alla tillfälliga besökare. Är detta ett första tecken på en inbromsning av turismen på grund av allt starkare krafter av protektionism? Protesterna mot en alltför stor invandring får nu en uppföljare i protester mot ett alltför stort flöde av turister. Varken Hong Kong eller Barcelona skulle dock klara sig särskilt bra utan turismen eftersom den är en dominerande del av den lokala ekonomin. De som protesterar förstår inte eller struntar i turismekonomin. De vill bara ha tillbaka sin stad. Vi får se om protester uppstår i fler städer.

    Just nu bor jag på Hotel ICON som drivs av hotellskolans studenter. Hotel ICON är nummer 3 av 708 hotell i Hong Kong på Tripadvisor. De är mycket duktiga på detaljer, bl.a. är deras Shuttle Bus eldriven och den har dessutom gratis wifi. Frukosten har det största utbudet jag har sett någonsin - den är både västerländsk och asiatisk. Hotellrummet har inget övrigt att önska och varje gäst får till och med låna en mobiltelefon med fria samtal och internet att ta med utanför hotellet.

  • Rätt produktkvalitet attraherar

    Anders Johansson Just nu befinner jag mig på Upper House som ligger på plats 1 av 706 hotell i Hongkong på Tripadvisor. Mer om hotellet lite längre ner. Först lite mer om resan hit.

    Finnair från Stockholm via Helsingfors till Hongkong ger en del intressanta reflektioner. Det är många från Stockholm som ska vidare från Helsingfors antingen till Hongkong eller Singapore som har sena avgångar. Det första intrycket är av Helsingfors flygplats som har en mängd automatiska passkontrollspärrar för att göra det smidigt för passagerare som ska vidare till länder utanför Schengen-området. Innanför passkontrollen öppnas en värld av shopping inklusive de stora lyxvarumärkena. Finnairs lounge har ett betydligt mer sofistikerat matutbud än många andra nyligen ombyggda lounger.

    Finnair har nu flera A350 (det nyaste planet från Airbus) i bruk. Jag har flugit med A350 med Qatar Airways tidigare, men är lika förvånad över hur tyst och bekvämt planet är. Finnair har fyra stolar i bredd i business class och inställningsmöjligheterna av stolen är oändliga och alla bekvämligheter finns där. Kabinbesättningen är från Hongkong och servicen utmärkt. Maten är komponerad av en av Finlands mest kända kockar. Varmrätten är den godaste varmrätt jag ätit på flyg på många år. Kvalitet på täcket är bättre än på många andra flygbolag, hörlurarna från Bose tar bort allt kvarvarande ljud från flygplanet och bildskärmen är stor med en utmärkt bildkvalitet.

    Det som slår mig är hur oerhört viktig själva infrastrukturen är. Det är det nya moderna flygplanet som är själva basen i tjänsten och som är grunden i hur alla detaljer kan förstärka upplevelsen. Det spelar ingen roll hur bra detaljerna är om inte grundstrukturen finns på plats. Detta är viktigt i alla sammanhang inom besöksnäringen. Är inte infrastrastrukturen bra kring flygplatsen, så väljer många att flyga via en annan flygplats. Är flygplanen inte moderna väljer många andra flygbolag. Är hotellet inte bra väljer gästen andra hotell. Detta verkar självklart, men ändå har många företag i besöksnäringen inte förstått.

    Infrastruktuen i ett hotell måste finnas på plats innan gästen kommer att uppskatta detaljerna och servicen, t.ex. ett väl planerat hotellrum, en bra säng, bra badrum, snabbt wifi och en inredning som är modern. Därefter kan hotellet lägga till detaljerna och servicen.

    Upper House har fantastiska rum, sängar, badrum, wifi och en atmosfär i rummet som är lugn i kontrast till det pulserande Hongkong. Servicen är fantastisk. Receptionisten följer oss till rummet och via sin Ipad checkas vi in inklusive kontroll av pass och kreditkort. Jag skriver under på hennes Ipad med mitt finger. Återigen infrastruktur som möjliggör en personlig service. Vi får rekommendation till en bra restaurang och hjälp med bokningen. Hotellets BMW tar oss till restaurangen. Tillbaka på hotellet besöker vi baren på plan 49 har fantastisk utsikt över hamnen. Återigen en del av en väl planerad infrastruktur.

  • I Sverige behöver inte hotellen hjälp

    Anders Johansson I Singapore förstår regeringen betydelsen av turism. På initiativ av handels- och industriministern lanserades i november en plan för att hjälpa Singapores ca 400 hotell att bli bättre. De hotell jag har bott på och tittat på i Singapore är klart bättre i kvalitet och service än vad vi i Sverige klarar av. Det är lätt som svensk att bli förvånad över att satsningen.

    I Singapore är inställningen att allt kan bli bättre och att allt måste bli bättre eftersom världen förändras i allt snabbare takt. Den nya planen går ut på att få hotellen att öka sin produktivitet, bli mer innovativa, bli mer internationaliserade för att fånga in de allt fler resenärerna från närliggande asiatiska marknader. Under de senaste tio åren har den totala logiintäkten i Singapore ökat från 7.8 miljarder kronor till 21 miljarder kronor. RevPAR har nästan fördubblats under samma tidsperiod. Det har gått väldigt bra för hotellen.

    Ministern menar att hotellen måste utvecklas för att tillväxten ska kunna fortsätta i samma takt framöver. I Singapore har hotellbranschen ungefär samma problem som i Sverige. Gästerna har allt högre förväntningar och det har blivit allt svårare att få tag i rätt medarbetare. I planen ingår att hotell kan få bidrag till att införa teknologi som kan förbättra produktiviteten i hotellet, t.ex. att använda "IoT" (Internet of Things) i bäddlinne, uniformer och saker på hotellrummet för att lättare ha överblick var saker finns och i vilket antal. Förbättrad intern hantering och förbättrad service till gästen.

    Vidare ingår att den officiella turistorganisationen ska hjälpa hotellen att nå ut till nya marknader. Här gäller det att fånga in den växande medelklassen i bl.a. Kina och några av de andra asiatiska tillväxtmarknaderna.

    Det går bra för Singapore även i år. Första halvåret ökade antal besökare med 13 % till 8,2 miljoner som spenderade 75 miljarder kronor (+ 12 % ).

    Finns det ens något initiativ från Sveriges regering att hjälpa hotell i Sverige att bli bättre?

  • Airbnb krossar hotellen i kreativitet

    Anders Johansson Airbnb hade stor lanseringskonferens för ett flertal nya tjänster i Los Angeles för snart två veckor sedan. Filmen som visar konceptet gjorde publiken tårögd och filmen om den första gästen på Airbnb visade hur idén en gång i tiden föddes. Av båda framgår tydligt att en resa inte handlar om boendet utan något annat som är oändligt mycket viktigare.

    När Airbnb lanserades noterades detta knappt av hotellen runt om i världen. Vem vill bo hemma hos någon förutom ett fåtal unga resenärer som har ont om pengar. De potentiella gästerna inom alla kategorier tyckte annorlunda och gillade konceptet så mycket att Airbnb började växa så mycket att de växte förbi de största hotellkedjorna i antal hotellrum. Idag har Airbnb över 3 miljoner hem som kan bokas. Världens största hotellkedja Marriott har knappt 1,2 miljoner rum.

    När Airbnb växte kraftigt började kampen från hotellens sida att sätta stopp för Airbnb. Det har skett i form av lobbying, smutskastning och alla sätt som skulle kunna sätta stopp för denna nya affärsmodell att hitta boende. Utbudet av rum ökar på alla destinationer och hotellen känner sig hotade av ett företag som anklagas för att inte följa alla spelregler som myndigheter och organisationer följt i alla tider. Undersökningar visar nu att Airbnb inte har påverkat hotellens möjligheter att ta extra mycket betalt när efterfrågan är hög, så nu handlar det mest om att Airbnb ska betala skatt. Det tänker Airbnb göra också genom att teckna avtal med 700 städer runt om i världen under det kommande året.

    Efter att ha lyssnat på presentationen av Airbnb Trips inser jag att idén att hyra eller hyra ut sitt boende bara var första steget i affärsidén som nu utvecklats till en mycket större idé. Det handlar inte om att bli en resebyrå utan snarare om att bygga ett nätverk av människor som vill visa sin plats för besökare. Det är Airbnb som har hittat lösningen som alla lokala turistbyråer och organisationer har försökt förverkliga i alla tider. Nu har Airbnb hittat den tekniska lösningen och räknar med att nätverket börjar byggas av alla som vill vara med. Om hotellen var oroliga över att Airbnb skulle stjäla rumsnätter borde de bli oroliga på riktigt den här gången. Nu kommer Airbnb att börja stjäla gästerna på allvar. Vem vill bo på ett hopplöst opersonligt och i de flesta fall otidsenligt hotell som i bästa fall har en concierge som har en viss kännedom (mot provision) om vad som händer på destinationen.

    Tjänsten trips som består av upplevelser och platser lanseras på en gång i 12 städer runt om i världen: Detroit, London, Paris, Nairobi, Habana, San Francisco, Kapstaden, Florens, Miami, Soul, Tokyo och Los Angeles. Nästa år ska trips finnas i över 50 städer runt om i världen och i framtiden i alla städer i hela världen. För alla politiskt korrekta människor har Airbnb även en tjänst som heter ”social impact experiences” där 100 % av det gästen betalar går direkt till den lokala ideella organisationen som genomför arrangemanget.

    Kommer Airbnb trips att lyckas? Det är högst sannolikt med 3 miljoner lokala boenden runt om i världen. Resandet handlar inte om själva resandet utan vem man träffar och vilken upplevelse man får. Airbnb menar att en resa innebär en transformation av människan och vill underlätta detta genom att tillhandahålla den rätta tekniska plattformen. Den turistbyrå som fattar galoppen kan göra underverk genom att ta till sig den nya plattformen. Det är nu vi ska hänga med i Sverige och säkerställa att åtminstone Stockholm finns med bland de 50 städer som kommer att finnas på plattformen nästa år. Det här är fantastiskt bra för turismen, så låt inte hotellen bromsa utvecklingen.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons