Ämne Hotell

  • Bluffboende i Booking.com?

    Anders Johansson Aftonbladet berättar om att en svensk man bokat ett hotell (snarare lägenhet) i London på Booking.com som visade sig vara en bluff. Boendet fanns helt enkelt inte när gästen anlände. Grannarna berättade dessutom att flera andra verkade ha gått på samma bluff. Booking.com har idag även boenden i lägenheter, troligen som ett direkt svar på Airbnb, så det skulle kunna vara så att grannarna inte kände till att lägenhetsinnehavaren hyr ut sin lägenhet. Lägenheter är också ibland lite krångligare att få tillgång till eftersom man måste ha kontakt med lägenhetsinnehavaren. Det kan vara så att Booking.com inte gjort något fel.

    Det är första gången vi i Sverige hör talas om att en av de stora hotellbokningskanalerna har falska hotell i sitt utbud. Booking.com har över 690 000 boenden i sitt utbud, så det kan tyckas att det kanske inte är så förvånande att det smugit sig in ett och annat falskt hotell i samlingen. I själva verket är det en skandal. Den första frågan alla funderar över är om Booking.com överhuvudtaget kontrollerar att boendet finns. I det här fallet verkar det aldrig ha skett någon kontroll alternativt att någon anställd på Booking.com är inblandad i fusket. Den andra frågan är om Bookings regler för leverans av boendet till den som bokat är tillräckligt tydliga. Just i det här fallet svarar Booking att boendet själva meddelat att man inte längre hyr ut sitt boende. Tyvärr har detta gjorts för sent och några bokningar har hunnit bekräftas.

    I den här typen av fall borde det vara krismöte i Bookings högsta ledning. Bara ett litet frö av misstänksamhet att boendet som presenteras inte finns i verkligheten kommer att påverka tillväxten i antal bokningar. Några av de potentiella hotellgästerna väljer att boka via andra kanaler.

    Nu tror jag att Booking redan har en lösning på gång som innebär ännu bättre kontroll av alla boenden för att säkerställa att alla är tillgängliga när det kan bokas. Booking lär har fortsatt framgång och kommer på sikt att bli en allvarlig konkurrent till bl.a. de stora hotellkedjorna framförallt i sitt erbjudande kring marknadsföring, revenue management och distribution av hotellrummen. För små hotell blir Booking ett prisvärt alternativ jämfört med distribution via de traditionella vägarna.

  • Google kräver mobilvänliga webbplatser

    Anders Johansson Google utvecklar ständigt sökfunktionen att visa allt mer relevant information för den som söker. De senaste åren har allt fler människor börjat söka via sina smarta mobiler istället för enbart på sin dator. Detta föranleder Google att favorisera webbplatser som stödjer och underlättar för den som använder sin smarta mobil. Den 21 april uppdaterar Google sin algoritm för hur sökresultatet väljs ut och presenteras. Detta är i grund och botten väldigt bra, men den som inte har en webbplats som är anpassad för mobila enheter kommer att nedprioriteras och hamnar inte lika högt upp i sökresultatet som tidigare. Detta sägs vara den största uppdateringen av sökalgoritmen som Google gör sedan 2011. Detta anser Google vara mobilvänliga webbplatser.

    • Undviker mjukvara som inte finns på mobila enheter, t.ex. Flash
    • Använder text som är läsbar utan att användaren behöva zooma
    • Anpassar innehållet till den mobila enhetens skärmstorlek, så att användaren inte behöver skrolla eller zooma
    • Placerar länkar på lagom avstånd från varandra så att det är lätt att klicka på en länk med fingret
    • Snabb nedladdning för mobila enheter

    Webbplatser som uppfyller dessa (och sannolika även några andra krav) kommer att prioriteras av Google.

    Den här uppdateringen är kritisk för all hotell som vill driva trafik till sin egen webbplats för att få bokningar. De mobila sökningarna har ökat kraftigt och de mobila bokningarna står idag för över 25 % av samtliga elektroniska bokningar. För att få bokningar måste hotellen bland annat hamna högt upp i sökresultaten. Utan att ha en mobilvänlig webbplats kommer hotellen att prioriteras ner och sannolikt tappa besökare till sina webbplatser.

    De hotell som redan har eller snabbt skaffar sig en mobilvänlig webbplats får ett försprång gentemot sina konkurrenter och riskera heller inte att dyra bokningskanaler tar en större andel av bokningarna.

  • 25 % av bokningarna är idag mobila

    Anders Johansson I Japan och Korea sker idag över hälften av alla elektroniska köp (e-commerce) i en mobil enhet (smart mobil eller läsplatta). Storbritannien ligger inte långt efter och andelen elektroniska köp via smarta mobiler och läsplattor väntas nå 45 % av alla elektroniska köp i slutet av året. Andelen elektroniska bokningar av resor och hotell som sker via en smart mobil eller läsplatta har nu passerat 25 % av alla elektroniska transaktioner och fortsätter att växa i snabb takt. Detta visar en undersökning gjord av Criteo som du hittar här.

    Besökare från flera av de stora turistländerna genomför sina bokningar av resor och hotell i allt högre utsträckning via en smart mobil eller läsplatta. Det är hög tid att se över hotellets närvaro i den mobila världen och inte längre nöja sig med att besökaren kan komma åt hotellets webbplats via en smart mobil eller läsplatta. Nu handlar det om att säkerställa en bra mobil upplevelse i den enhet som besökaren bär med sig.

    Ett absolut minimum är att hotellet har en responsiv webbplats som anpassar innehållet till mobila enheter. Ett minimum borde även vara att tillhandahålla en bra bokningsfunktion via mobila enheter för att säkerställa att bokningen går direkt till hotellet och inte via OTA:erna som sedan länge har bra innehåll och bokningsmöjligheter i sina mobila versioner.

  • Studenter kan mer om teknologi än hotelldirektörer

    Anders Johansson Idag börjar en femveckorskurs som handlar om hotellteknologi för studenterna som går första året på hotellprogrammet på Örebro universitet, campus Grythyttan. Den första delen handlar om konsumentens beteende och resandets fem faser. Här får studenterna insikt i hur viktigt innehållet på Internet är för ett hotell för att hotellet ska lyckas dra till sig uppmärksamhet och i slutändan fler bokningar.

    Den andra delen kommer att handla om hotellets egna webbplats och vad som ska göras för att maximera antal bokningar. I detta ingår även hur hotellet driver trafik t.ex. via sociala media till sin egen webbplats.

    Den tredje delen handlar om teknologi för hotellgästen, t.ex. automatisk incheckning, låssystem, wifi, TV, mobila appar och annan teknologi som gästen använder under sin vistelse på hotellet.

    Den fjärde delen handlar om teknologi som hotellet använder för att driva hotellet, t.ex. hotellsystem, restaurangsystem, ekonomisystem, schemaläggning, etc. I den här delen ingår också hur man ska handla upp olika typer av system så att hotellet verkligen köper rätt system.

    Efter fem veckor på heltid kommer studenterna att ha en mycket bra överblick av den teknologi som är väsentlig för att gästen ska välja hotellet och den teknologi som är nödvändig för att hotellet ska kunna skötas på ett effektivt sätt. Studenterna kommer att kunna mer än de flesta hotelldirektörer i Sverige.

    Kunskap om hotellteknologi är idag ett måste för alla som arbetar i ledande befattningar i hotellföretag och därför en viktig del i utbildningen av studenterna till ledare i hotellbranschen.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons