Ämne Hotell

  • Hotellen i Sverige borde investera minst 875 mkr i teknologi 2017

    Anders Johansson I snitt räknar amerikanska hotell med att investera 3,5 % av försäljningen i teknologi under 2017. Översatt till svenska förhållanden innebär detta att svenska hotell som hade en logiintäkt under 2016 på 25 miljarder kronor skulle investera ca 875 mkr i teknologi under 2017.

    De amerikanska hotellen kommer att satsa på att förbättra den digitala relationen till gästen samt förbättra betalningsmetoder samt datasäkerheten. Mjukvara står för den största delen av investeringarna, medan hårdvara fortfarande står för en fjärdedel av investeringarna. De största utmaningarna handlar om brist på pengar i IT-budgeten samt underhållet av en gammal infrastruktur. De amerikanska hotellen har en viss självinsikt och allt fler hotell anser sig själva allt mindre innovativa.

    Inom området analys av data ligger hotellen långt efter, men många hotell satsar på att lära sig mer och flera har börjat driva projekt för att komma ikapp andra branscher som ligger längre fram i att använda data för att fatta bättre beslut. De hotell som trots allt börjar lära sig analysera hotellens insamlade gästdata och annan data använder den i första hand för att maximera RevPAR samt gå mer insikter i gästens beteende, behov och önskemål.

    Hälften av hotellen har fortfarande inga planer på att flytta systemen till molnet medan den andra hälften redan har flyttat systemen till molnet (ca en tredjedel) och resten har planer på detta.

    Det skulle vara intressant att ta reda på hur mycket svenska hotell planerar att investera i teknologi och vilka områden de prioriterar. Kanske kan någon student på universitetsnivå skriva en uppsats om detta.

  • Hotellen i Sverige missar kinesiska nyåret igen

    Anders Johansson Är ni väl bokade på hotellen inför det kinesiska nyåret? Det börjar imorgon den 27 januari 2017 och pågår i ungefär två veckor? Vi har väl som vanligt inte riktigt vaknat till liv här i Norden och får sannolikt även i år se perioden som lågsäsong utan särskilt många kineser boende på våra hotell. Det finns en stor potential och den kommer bara att bli större och större. Kanske dags att vakna upp.

    Det snabbast växande segmentet är kinesiska familjer som svara för drygt hälften av allt resande under det kinesiska nyåret. Kineserna reser precis som i väst med flera generationer, farmor, barn och barnbarn. Dessa resenärer söker familjevänliga hotell och de som specifikt vänder sig till kinesiska resenärer. Kinesiska familjer vill inte ha västerländsk mat.

    Förra året valde kineserna bort Europa, men i år är efterfrågan stark och har ökat med 50 procent sedan förra året. Nordeuropa samt Central/Östeuropa är nu mer populära. Allt hänger på om det finns bra flygförbindelser till städerna i Europa. Prag i Tjeckien har öka flygkapaciteten med 370 % sedan förra året och ser en kraftig ökning av kinesiska turister. De kinesiska turisterna har blivit lite äventyrligare och söker nu nya spännande upplevelser. När jag förra veckan besökte Hong Kong och Singpore berättade jag att jag kom från Stockholm, Sweden, vilket förväxlades några gånger med Schweiz. När jag berättade att vi flög via Helsinki kände i princip alla till Helsinki och sa dessutom att de gärna vill åka dit. Det var visserligen inte fastlandskineser jag talade med, men även kineser i hela sydostasien reser mer under det kinesiska nyåret. Helsingfors har via Finnair lyckats nå ut med budskapet att de finns. Direktflyg finns från många order i sydostasien och därmed en stor potential för Finland att få fler kinesiska besökare.

    Självklart är fortfarande asiatiska destinationer de mest populära. Thailand är mest populärt med Japan på andra plats. På tredje plats kommer USA, som för några år sedan lättade på reglerna kring visum. På tio-i-topp-listan är det bara USA som ligger utanför Asien. Runt sex miljoner kineser reser utomlands och spenderar ca 140 miljarder kronor. Kineser älskar att resa och spenderar ungefär en fjärdedel av sin disponibla inkomst på resande.

    I Sverige är vi fortfarande dåligt förberedda för att få hit kineser och ge dem en bra upplevelse under vistelsen. Ingen verkar heller göra något för att fånga upp de pengar kineserna gärna skulle vilja spendera i Sverige.

  • 70 % av befolkningen är miljonärer

    Anders Johansson Här i Singapore har jag träffat Jinou Park som är Design Hotels chef för Asien, Magnus Ekeberg från Expedia samt Fred Utanes och Barry Hayes på SDH Institute som är Singapores skola för hotel management. Det är intressant att höra hur hotellmarknaden utvecklas i Sydostasien. Samtliga berättar att det är väldigt stora skillnader mellan de olika länderna i hur de tänker och hur långt de har kommit i sin utveckling. Jag diskuterar självklart revenue management och distribution med alla och även här är det stora variationer på kunskaper och i hur stor utsträckning det används. Magnus Ekeberg har bott i Singapore i snart sex månader och ansvarar för många av de stora kunderna på Expedia som har 250 anställda i Singapore. Magnus är lika imponerad av Singapore som jag är och berättar hur utvecklat Singapore är i den digitala världen.

    Hotellskolan är fokuserad på hotel management och har ungefär 170 studenter. De examinerar ca 70 studenter per år i flera olika program. Studenterna kommer från många olika länder i området, men nästan inga från Singapore. Här i Singapore är 70 % av befolkningen miljonärer i Singapores valuta dollar vilket motsvarar drygt 6 miljoner svenska kronor. Alla föräldrar har höga krav på sina barn och vill inte att de ska hamna i hotellbranschen på grund av dåliga löner och att det tar lång tid att göra karriär. I Singapore är personalomsättningen inom hotellen hög och många byter jobb om de kan få högre lön någon annan stans. Även här betraktas jobb inom besöksnäring som lite mindre viktiga och dåligt betalda. Det känns som om vi i Sverige har kommit lite längre och fått upp statusen på att jobba i branschen något jämfört med hur det var före 2000. Hotellskolan har planer på att öppna skolor i några andra närliggande länder. De ser ett fortsatt stort utbildningsbehov för att branschen växer och därmed behöver fler välutbildade medarbetare.

    Den här gången har jag bott på två olika hotell i Singapore. Först var det ett nybyggt Hotel Indigo med 131 rum inredda i en stil som är typisk för stadsdelen. Glada färger och mönster. Alla detaljer som förväntas av en kedja fanns givetvis i hotellrummet. Fantastiskt bra personal. Väldigt bra frukost, både i utbud och presentation. Talade med general managern som även var chef för Holiday Inn Express med 451 rum som var mer eller mindre sammanbyggt med Indigo. Båda hotellen fungerade utmärkt, men det hade varit tufft att öppna 582 rum.

    Hotellet just nu är So Sofitel som är Sofitels designhotellkoncept. Även här är personalen helt fantastisk. Hotellet ligger i en historisk byggnad mitt bland skyskraporna. Bra fransk frukost och chic fransk touch i hotellrummet. Det känns som att bo i ett modernt franskt slott.

    Singapore levererar även den här gången. Prisnivån har gått ner något eftersom turistströmmen från Kina har minskat. RevPAR har gått ner samtidigt som det finns många nya hotell under byggnad och planering. Singapore är fantastiskt rent. Det är så rent att en bit skräp på gatan blir ett samtalsämne. Här finns i princip inte heller någon brottslighet och när man ska paxa ett bort på snabbmatsrestaurangen lägger man mobilen på bordet som markering när man går iväg och beställer mat. Ingen skulle komma på tanken att ta den. Uber är väl utvecklat och väldigt billigt. Flera resor med Uber ger också tillfälle att tala med olika personer om Singapore. Alla är väldigt vänliga och alla gillar Uber.

    Singapore är ljusår före Sverige. Etta i samtliga kategorier i Pisa-rankingen, hög konkurrenskraft, bara två procent arbetslöshet, ca 15-20 % i skatt, fri välfungerande sjukvård, pålitlig kollektivtrafik, väldigt lite trängsel i trafiken och en mängd andra saker som vi i Sverige drömmer om, men aldrig lyckas lösa eller genomföra.

    Köpkraften är dubbelt så hög som i Sverige och som sagt 70 % av befolkningen är miljonärer (6 mkr) och de övriga 30 % är inte direkt fattiga. Kanske fungerar Singapore bra för att det finns en tydlig vision vad de som styr vill uppnå med landet. Allt handlar om att göra Singapore bra för alla som bor här.

  • Sverige halkar efter

    Anders Johansson Idag har jag ätit frukost med Kaye Chon som är professor och dean för School of Hotel and Tourism Management vid Hong Kong Polytechnic University. Skolan är rankad som nummer två i världen efter Cornell i USA. Wow vilken skola. Den är helt integrerad i det egna Hotel ICON med 262 rum, tre restauranger, pool och gym. Hotellet sköts av studenterna, men det är otroligt professionellt och konkurrerar på lika villkor med andra hotell i Hong Kong. Just nu ligger hotellet trea på Tripadvisor av 708 hotell i Hong Kong. Vi ber ingen att recensera oss på Tripadvisor säger Dean Chon. Då får man inga äkta omdömen.

    Hotellskolan har drygt 2000 studenter. De tar in ca 700 studenter varje år och examinerar också ca 700 studenter varje år. Det är väldigt svårt att komma in på skolan, så de som kommer in har ambitionen att också ta sin examen. I Sverige examinerar vi betydligt färre studenter inom hotel management från universiteten.

    Låt oss jämföra storleken på besöksnäringen i Hong Kong och Sverige. I Hong Kong bor det ca 7,3 miljoner människor, det finns ca 257 större hotell med 74 000 hotellrum. I Sverige bor det 10 miljoner, det finns ca 1990 hotell med 118 000 hotellrum. I Hong Kong examineras 700 studenter per år inom hospitality management. I Sverige gissar jag att det är under 100 studenter som examineras inom hospitality management från universitet i Sverige. Uppenbarligen anser branschen att vi inte behöver mer kunskap i Sverige, medan man i Hong Kong satsar på att utveckla besöksnäringen med mer kunskap för att säkerställa den framtida nivån på kvalitet och service i besöksnäringen. Skolan i Hong Kong har utbyte med hotellskolor och universitet i många andra länder, men inte med något universitet i Sverige.

    Hotellskolan ligger i samma byggnad som hotellet och är ungefär en del av hotellets back-office. Här finns lektionssalar som ser ut som väldigt bra möteslokaler på lyxiga hotell, två utbildningskök, ett för västerländsk matlagning och ett för asiatisk, ett vinlabb, en restaurang för matsalsupplärning samt ett datalabb där all tänkbar mjukvara som används inom hotell och restaurang finns installerade på datorerna. Dessutom är ju hotellet en del av skolan (eller tvärtom) så studentern får lära sig om alla avdelningar i ett hotell samtidigt som hotellet är ett helt vanligt (väldigt bra hotell).

    Hotellet och skolan är genomtänkt och smart byggd. Jag är rejält imponerad och särskilt imponerad av den kraft som Dean Chon varit tvungen att lägga på att förverkliga projektet. När det handlar om förändringar är Hong Kong och Sverige exakt lika. Dean Chon hade hårt motstånd från både universitetet och hotellbranschen, men lyckades till slut få igenom projektet och driver nu hotellet med god lönsamhet. Hotellverksamheten bidrar med ca 90 mkr per år till universitetet vilket har gjort det möjligt att höja lärarlönerna på universitetet. Hotellen i Hong Kong har inte förlorat på ytterligare utbud av hotellrum på marknaden utan snarare fått tillgång till välutbildad arbetskraft. Idag är alla parter nöjda.

    Vi tror att vi ligger bra till i Sverige. Det är en grav missuppfattning att Sverige är bra inom besöksnäring. För varje dag som går halkar Sverige efter i utvecklingen av besöksnäringen.

    Skulle det vara möjligt att skapa en utbildning i hotel management med ett hotell i samma klass som i Hong Kong någonstans i Sverige? Knappast. Det finns ingen eldskäl som orkar driva projektet och branschen värdesätter inte utbildning. Sverige lär fortsätta att halka efter.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons