Ämne Hotell

  • Google kräver mobilvänliga webbplatser

    Anders Johansson Google utvecklar ständigt sökfunktionen att visa allt mer relevant information för den som söker. De senaste åren har allt fler människor börjat söka via sina smarta mobiler istället för enbart på sin dator. Detta föranleder Google att favorisera webbplatser som stödjer och underlättar för den som använder sin smarta mobil. Den 21 april uppdaterar Google sin algoritm för hur sökresultatet väljs ut och presenteras. Detta är i grund och botten väldigt bra, men den som inte har en webbplats som är anpassad för mobila enheter kommer att nedprioriteras och hamnar inte lika högt upp i sökresultatet som tidigare. Detta sägs vara den största uppdateringen av sökalgoritmen som Google gör sedan 2011. Detta anser Google vara mobilvänliga webbplatser.

    • Undviker mjukvara som inte finns på mobila enheter, t.ex. Flash
    • Använder text som är läsbar utan att användaren behöva zooma
    • Anpassar innehållet till den mobila enhetens skärmstorlek, så att användaren inte behöver skrolla eller zooma
    • Placerar länkar på lagom avstånd från varandra så att det är lätt att klicka på en länk med fingret
    • Snabb nedladdning för mobila enheter

    Webbplatser som uppfyller dessa (och sannolika även några andra krav) kommer att prioriteras av Google.

    Den här uppdateringen är kritisk för all hotell som vill driva trafik till sin egen webbplats för att få bokningar. De mobila sökningarna har ökat kraftigt och de mobila bokningarna står idag för över 25 % av samtliga elektroniska bokningar. För att få bokningar måste hotellen bland annat hamna högt upp i sökresultaten. Utan att ha en mobilvänlig webbplats kommer hotellen att prioriteras ner och sannolikt tappa besökare till sina webbplatser.

    De hotell som redan har eller snabbt skaffar sig en mobilvänlig webbplats får ett försprång gentemot sina konkurrenter och riskera heller inte att dyra bokningskanaler tar en större andel av bokningarna.

  • 25 % av bokningarna är idag mobila

    Anders Johansson I Japan och Korea sker idag över hälften av alla elektroniska köp (e-commerce) i en mobil enhet (smart mobil eller läsplatta). Storbritannien ligger inte långt efter och andelen elektroniska köp via smarta mobiler och läsplattor väntas nå 45 % av alla elektroniska köp i slutet av året. Andelen elektroniska bokningar av resor och hotell som sker via en smart mobil eller läsplatta har nu passerat 25 % av alla elektroniska transaktioner och fortsätter att växa i snabb takt. Detta visar en undersökning gjord av Criteo som du hittar här.

    Besökare från flera av de stora turistländerna genomför sina bokningar av resor och hotell i allt högre utsträckning via en smart mobil eller läsplatta. Det är hög tid att se över hotellets närvaro i den mobila världen och inte längre nöja sig med att besökaren kan komma åt hotellets webbplats via en smart mobil eller läsplatta. Nu handlar det om att säkerställa en bra mobil upplevelse i den enhet som besökaren bär med sig.

    Ett absolut minimum är att hotellet har en responsiv webbplats som anpassar innehållet till mobila enheter. Ett minimum borde även vara att tillhandahålla en bra bokningsfunktion via mobila enheter för att säkerställa att bokningen går direkt till hotellet och inte via OTA:erna som sedan länge har bra innehåll och bokningsmöjligheter i sina mobila versioner.

  • Studenter kan mer om teknologi än hotelldirektörer

    Anders Johansson Idag börjar en femveckorskurs som handlar om hotellteknologi för studenterna som går första året på hotellprogrammet på Örebro universitet, campus Grythyttan. Den första delen handlar om konsumentens beteende och resandets fem faser. Här får studenterna insikt i hur viktigt innehållet på Internet är för ett hotell för att hotellet ska lyckas dra till sig uppmärksamhet och i slutändan fler bokningar.

    Den andra delen kommer att handla om hotellets egna webbplats och vad som ska göras för att maximera antal bokningar. I detta ingår även hur hotellet driver trafik t.ex. via sociala media till sin egen webbplats.

    Den tredje delen handlar om teknologi för hotellgästen, t.ex. automatisk incheckning, låssystem, wifi, TV, mobila appar och annan teknologi som gästen använder under sin vistelse på hotellet.

    Den fjärde delen handlar om teknologi som hotellet använder för att driva hotellet, t.ex. hotellsystem, restaurangsystem, ekonomisystem, schemaläggning, etc. I den här delen ingår också hur man ska handla upp olika typer av system så att hotellet verkligen köper rätt system.

    Efter fem veckor på heltid kommer studenterna att ha en mycket bra överblick av den teknologi som är väsentlig för att gästen ska välja hotellet och den teknologi som är nödvändig för att hotellet ska kunna skötas på ett effektivt sätt. Studenterna kommer att kunna mer än de flesta hotelldirektörer i Sverige.

    Kunskap om hotellteknologi är idag ett måste för alla som arbetar i ledande befattningar i hotellföretag och därför en viktig del i utbildningen av studenterna till ledare i hotellbranschen.

  • Inte ens 15 % av Sveriges hotell bryr sig om miljön

    Anders Johansson Det finns ca 2045 hotell i Sverige, men bara 15 %, ca 284 hotell, av alla hotell i Sverige är Svanenmärkta.

    Jag och säkert många med mig trodde att vi i besöksnäringen var ganska bra på det här med miljöarbete. Det kändes som om miljömärkning idag var mer eller mindre en hygienfaktor. Det är troligen Scandics och Svenska Mötens omfattande och genuina miljöarbete samt Svanenmärkning som fått allmänheten att tro att hotellbranschen är miljömedveten.

    Miljömärkningen Svanen tillkom på initiativ av Nordiska Ministerrådet för 25 år sedan och firar detta i dagarna genom kampanjen ”Rädda världen lite grann varje dag”. Svanen är Nordens officiella miljömärke och det drivs på uppdrag av regeringen, utan bransch- eller vinstintresse. Svanen är en frivillig, positiv märkning av varor och tjänster. De är till för att hjälpa konsumenter att leva ett miljövänligt liv.

    Hotell är en kategori av de nästan 200 olika varor eller tjänster som kan märkas med Svanen. En Svanenmärkt hotell-, restaurang-, konferensverksamhet har tagit ett helhetsgrepp om sitt miljöarbete och klarat Svanens stränga krav. Verksamheten arbetar, med hjälp av Svanen, mot det hållbara samhället. För att bli Svanenmärkt måste verksamheten t.ex. klara ett antal gränsvärden. Energiförbrukning som är ett av gränsvärdena, är ett av de områden som ger upphov till störst miljöpåverkan från dessa verksamheter.

    Uppenbarligen tycker inte 1760 hotell i Sverige att miljöarbetet är så viktigt att de vill visa detta genom en Svanenmärkning. Till några hotells försvar kan man säga att det finns en enklare miljöcertifiering som heter Green Key med 35 certifierade hotell i Sverige. Några hotell driver även miljöfrågor enligt miljöledningssystemet ISO 14020-24 som är fokuserat på förbättringar till skillnad från en Svanenmärkning som ställer absoluta krav.

    Det är en besvikelse, för att inte säga en katastrof, att inte fler av Sveriges hotell driver ett miljöarbete överhuvudtaget eller inte vill visa att de är duktiga på miljöarbetet genom en Svanenmärkning.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons