Ämne Hotelldistribution

  • Room Key - samma idé en gång till?

    Anders Johansson I början av januari lanserades en betaversion av Room Key - en ny hotellbokningssajt som grundats och ägs av sex stora hotellkedjor i USA (Choice, Hilton, Hyatt, IHG, Marriott och Wyndham). Redan en vecka efter starten anslöt sig även Best Western. Idag finns det ca 23000 hotell i systemet och målet är att nå ca 80000 hotell vid halvårsskiftet. Expedia och Booking har ca 130000 hotell vardera i sina system.

    Bakgrunden till att hotellkedjorna har startat en ny bokningswebbplats är att de till slut har kommit på att distributionskostnaderna har ökat och numera äter upp en för stor del av vinsten. Det handlar i första hand om att sänka distributionskostnaderna, men även att äga kunden och att ha koll på penningflödena. Room Key är egentligen bara en sökmotor där konsumenten får en viss överblick och sedan skickas till respektive hotellkedja för att genomföra bokningen.

    Idén kanske fungerar den här gången, men tidigare försök har inte lyckats särskilt bra. TravelWeb var först ut på 1990-talet, sedan kom Orbitz i USA och Opodo i Europa. Alla startades på initiativ av resebranschen för att bli motvikt till de alltmer framgångsika tredjepartskanalerna. TravelWeb köptes så småningom av Priceline. Orbitz startades av flera amerikanska flygbolag och förvärvades efter en tid av Cendant. Idag är Orbitz börsnoterat. Opodo startades av flera europeiska flygbolag, men ägs nu av Amadeus. I Sverige bildade hotellkedjorna på 1990-talet ett eget bokningssystem för att spara in på provisionerna till resebyråerna. Även detta system har förpassats till historien.

    Det första intrycket av Room Key är riktigt dåligt jämfört med t.ex. Google Hotel Finder eller Hipmunk som båda ger en betydligt bättre överblick och mer spännande information om destinationens innehåll innan val av hotell. Expedia och Booking har ett synbart mycket bättre erbjudande till konsumenten än Room Key. Konsumenten kommer att välja andra kanaler som ger större mervärden när det bokar. Det blir väldigt svårt för Room Key att hitta sin målgrupp.

    Room Key är inte lösningen för hotellkedjornas skenande distributionskostnader.

  • Media köper Hotels.com med hull och hår

    Anders Johansson Hotels.com har skickligt lagt beslag på rätten att uttala sig om hotellprisernas utveckling i olika städer i världen. Journalisterna sväljer undersökningen med hull och hår utan att ifrågasätta källan och urvalet som priserna baseras på.

    Hotels.coms Hotel Price Index (HPI) baseras på bokningar som är gjorda på Hotels.com. HPI kartlägger de faktiska priser som betalats per rum av Hotels.coms kunder runt om i världen med ett genomsnitt baserat på antal sålda hotellrum på varje marknad där Hotels.com finns representerad.

    Antal bokningar som går via Hotels.com är ett fåtal procent av totalt antal bokningar - mindre än 5 % av totalt antal bokningar till respektive destination. De flesta bokningar görs dessutom av privatpersoner och små företag som reser vid enstaka tillfällen. I Hotels.coms undersökning ingår inte konferenser, kongresser, bokningar via de stora resebyråerna eller några bokningar som går direkt till hotellen.

    Hotels.coms undersökning ger därför inte alls någon korrekt bild av hur hotellpriserna har utvecklats och inte heller vilka nivåer de ligger på. Media har dessutom omedvetet förfalskat bilden ytterligare genom att få allmänheten att tro att kartläggningen bygger på fakta.

    I årets undersökning redovisar Hotels.com att Göteborg nu har Sveriges högsta hotellpriser och Hotels.com anger dessutom ett snittpris. Snittpriset är med hänvisning till ovanstående fel och det är inte ens säkert att Göteborg har Sveriges högsta hotellpriser. Är det bra för Göteborg att bli känt för höga hotellpriser eller kommer detta att göra att fritidsresenärerna väljer andra resmål framöver? När Hotels.com sprider sin undersökning i andra länder framstår Göteborg som en dyr stad att åka till och leder sannolikt till färre utländska besökare. Det är tråkigt att bilden av Göteborgs prisnivå baseras på så lösa och sannolikt inte ens sanna fakta.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons