Ämne Hotelldrift

  • När miljö sparar pengar

    Jag var i slutet på förra veckan ute på Comfort Hotel Runway som ligger bredvid Gardermoens flygplats i Oslo. Jag var där för att träffa en av våra leverantörer av energieffektiv belysning. Resultatet de presenterade var minst sagt imponerande.


    Det främsta skälet till att jag är imponerad är ljuskvaliteten på deras nya generation av LED-belysning. Ur ett energiperspektiv är ju LED grymt imponerande. Även ur ett giftperspektiv då de är snäppet vassare än lågenergilamporna som innehåller kvicksilver (om än i liten mängd).


    Problemet har hela tiden varit kvaliteten på ljuset. Jag har LED i min utebelysning och på bilden ser ni skillnaden mellan den nya generationens LED, och den gamla.



    Så länge ljuset sett ut som den uppåtriktade spoten så har jag inte kunnat rekommendera LED som allmänbelysning, det är helt enkelt inte trovärdigt ur en funktionssynvinkel. Visst har vi LED på flera hotell, men jag har inte varit övertygad om att tekniken kan gå in och axla i princip alla applikationer på hotellen. Förutsatt att livslängden hålls med befintliga transformatorer kommer LED nu göra intåg i våra hotell.


    En stor fördel med LED är den långa brinntiden. LED ska räcka minst 10 ggr längre än halogenspotten som den byter ut.


    Vad är då besparingen? På Comfort Runway ska vi testa att byta ut ca 300 halogen-spottar om 40 watt vardera, till nya om 4 watt. Då dessa står på dygnet runt är besparingen nästan 115.000 kr/år på elräkningen. Med tanke på att Jostein som byter lamporna istället för att skifta 3-5 om dagen nu kan gå till att byta någon enstaka i veckan så sparar vi även på personalkostnad. Det viktiga att se här är att besparingen slår rakt på bottenlinjen. Skulle vi jaga omsättning för att öka vinsten med motsvarande 115.000 kr måste vi upp över miljonen kr mer i omsättning om vi arbetar med en vinstmarginal på 10%!


    Vad händer med min utebelysning? På 12 spottar med en genomsnittlig brinntid på 8h/dag över helåret behöver jag lägga 1.500 kr mindre på elräkningen varje år. Lamporna kostar ca 200 kr styck vilket betyder att jag har tillbaka pengarna på ett år och fyra månader om man räknar på elkostnad och lampkostnaden av nya halogen-spottar.


    Så alla ni som står vid sidan och tycker LED har ett tråkigt ljus, släpp sargen nu! Tekniken är inte ny, applikationen är inte ny, besparingen är inte ny heller. Det som är nytt är att LED nu är ett realistiskt alternativ till följd av en riktigt schysst ljuskvalitet!

  • Hur kan det bli så fel Sofitel Brussels Le Louise?

    Anders Johansson Jag klagar sällan officiellt på mina hotellvistelser. En dålig upplevelse innebär bara att jag aldrig återvänder eller rekommenderar hotellet. Sofitel Brussels Le Louise har mycket goda omdömen på både Tripadvisor och Booking.com. Det är säkert ett alldeles utmärkt hotell för de flesta, men min vistelse var allt annat än bra.

    Jag kom med Eurostar från London kl 22:30 och tog en taxi till hotellet. Trafikkaos, vilket inte är ovanligt i Bryssel och definitivt inte gjorde mig på bättre humör. Trevlig incheckning särskilt när receptionisten meddelade att jag blivit uppgraderad. Jag brukar aldrig lägga rumsnumret på minnet eftersom det står skrivet på fodralet till nyckelkortet. Den här gången är det skrivet med en penna som inte är vattenfast så det är oläsligt. Jag får gå tillbaka till receptionen...

    Väl i rummet inser jag att "uppgradering" måste ha inneburit två enkelsängar istället för en dubbelsäng. När jag reser ensam hatar jag rum med två enkelsängar. Det är verkligen betydligt sämre komfort än en bred, skön dubbelsäng. Rummet är bland de tråkigaste hotellrum jag har bott i. Färgsättningen är ton i ton i brunt och trots att det är renoverat 2008 känns det både otidsenligt och lite slitet. Skrivbordsstolen är nedsutten och blir för låg jämfört med höjden på skrivbordet. Det finns bara ett el-uttag vid skrivbordet och bara ett el-uttag vid den ena sängen. Jag vill ladda dator, ipad och mobil. Det finns eluttag i safen så där får datorn ligga. Telefonen får ligga på skrivbordet och ipaden med väckningsprogrammet får ligga vid sängen. Allt går att lösa, men det är inte hotellet som har tänkt ut lösningen.

    Badrummet känns fortfarande nytt, men belysningen är dålig. Katastrof säger de kvinnliga deltagarna i den workshop jag deltar i nästa dag. Det rinner ut lite vatten från duschen på badrumsgolvet, men det är väl snarare regel än undantag i de flesta hotell.

    Wifi kostar €24 för 24 tim vilket är ovanligt dyrt även i Bryssel. Frukostbuffé kostar €29 (lite dyrare än normalt i Bryssel). Frukostbuffén var totalt oorganiserad - djupa tallrikar vid äggröra och bacon och flata tallrikar vid yoghurt och müsli i var sin ända av buffén.  Jag placerades vid ett bord med ryggen rakt mot och vid ingången till restaurangen trots att det fanns massor med lediga bord. Bytte självklart bord. Fick till slut kaffe och när jag nästan ätit klart ställdes brödkorgen fram på bordet. Helt ouppmärksam, okunning och totalt förvirrad personal. Åt inte frukost dag två trots att den ingick i mitt pris och att frukost för mig är dagens höjdpunkt.

    Kväll två pågick hög musik fram till halv ett på natten. Dunket fortplantades rakt in i min säng. Jag brukar kunna sova var som helst, men inte här förrän musiken tystnat. Utcheckning nästa morgon av en receptionist som knappt kunde systemet men till slut lyckades tala om för mig att allt hade fakturerats utom "city tax" på €12 som jag skulle betala. Märkligt eftersom detta inte har hänt tidigare i Bryssel när min uppdragsgivare stått för hotellet. Jag orkade inte argumentera utan betalar och tar mig därifrån.

    Det är svårt att driva hotell och det kan lätt bli fel. Kanske är det så att när ett litet fel uppstår (fel penna) blir gästen mer känslig och blir då uppmärksam på allt annat som normalt annars bara passerar. Nej, så var det inte i det här fallet. Jag är en väldigt tålig gäst och har inga "fina" vanor. Min bedömning är att management på Sofitel Brussels Le Louise har mycket dålig koll på detaljerna och brister allvarligt i sitt ledarskap.

  • Bra restaurang allt viktigare

    Bloggkollegan Anders har helt rätt i sitt ifrågasättande av nyhetsvärdet i de artiklar som uttrycker tvivel om hotellbranschens prissättning nu och i framtiden. Detta har funnits med länge och kommer att fortsätta så framöver. Det är helt enkelt en del av strategisk hotelldrift och bör ses som en positiv faktor för alla, inte minst gästerna. Nu får man i allt större utsträckning betala för den upplevelse man vill ha och de tjänster man önskar.


    För det är ju upplevelsen som är viktig och att priset motsvarar den upplevelsen man får.


    Därför är det inte helt överraskande att en studie från konsultbolaget HVS visar att bra restauranger (som bidrar till helhetsupplevelsen) är en allt viktigare del av ett lyckat hotellkoncept. Den tiden är förbi när mediokra restauranger räcker för att skapa en bra hotellprodukt.


    Studien belyser främst det viktiga boutique-segmentet, som blir allt viktigare världen över, och betonar vikten av att inkludera riktigt bra restaurang- och barfaciliteter som blir en destination i sig. Det är här det finns möjligheter att skapa förutsättningar för lojala gäster som återkommer och sprider informationen.


    Personerna bakom studien tror att vi kommer att få se starkare kopplingar mellan den här typen av hotell och kreativa restauratörer. Förutom att restaurangerna ofta blir väldigt lönsamma blir det också ett enastående marknadsföringsverktyg för hotellet.

  • Google lanserar mobil plånbok

    Nu lanserar Google sin mobila plånbok, och samtliga större kreditkortsbolag finns med på tåget. Google Wallet, som baseras på så kallad NFC-teknik, kommer att finnas på den amerikanska marknaden inom kort.

    Johan Bjelke Initialt börjar man i städerna San Fransisco och New york (så klart?) och bygger på tekniken NFC som idag finns i ett fåtal telefoner, bla. Nexus S. Tekniken går ut på att man sveper sin smartphone över en avläsare och sedan aktiverar med kod. Kommer denna utvecklingen innebära att Apples tappar sin ledande smartphoneposition?

    Ska bli spännande att integrera denna betalningslösning med ett integrerat onlinebaserat boknings, drifts och affärssystem och tillhörande incheckningsterminaler. Vilket spännande hotell! Då kan man fokusera på de stora upplevelserna och service som betyder något.

    Vi går en spännande framtid till mötes.

    Läs gärna mer  i PC World US Edition.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons