Ämne Hotellklassificering

  • Rev Mgmt - Hitta rätt namn på hotellrummen

    Anders Johansson Hotellrum över hela världen har verkligen fantasilösa namn. De mest generiska namnen har jag sett på de stora kedjehotellen i New York där en rumskategori helt enkelt hette "Hotel room". Det lät så tråkigt att jag valde ett annat hotell istället.

    Hotell tänker ofta inifrån och ut, dvs. mest utifrån sin egen värld. Vanliga namn på hotellrum är därför enkelrum, dubbelrum och fyrbäddsrum. Det låter verkligen tråkigt och särskilt på svenska då ordet "enkel" mest förknippas med något som är just enkelt, dvs. lite tråkigt och avskalat. I hotellbranschen menar vi att rummet är för en person, men namnet skickar fel signaler till gästen. Jag har bott i enkelrum på fina hotell och de har verkligen varit enkla och tråkiga. Tänk på att hitta säljande namn på rumskategorierna istället. 

    Det finns många saker att fundera på när man namnger sina rumskategorier. Namnet på rumskategorin ska

    • vara säljande
    • ge gästen en bild av vad de kan förvänta sig
    • hänga ihop med hotellets standard (stjärnklassificering)
    • kunna förstås av resebyråagenterna

    Vi börjar med resebyråerna. Det finns en inofficiell internationell standard för namngivning av rumskategorier. Detta är de kategorier som i många år har använts i de stora resebyråbokningssystemen. Exempel på dessa namn är budget, economy, standard, superior, deluxe och executive. I dag kan hotellet använda vilket namn som helst i bokningssystemen på Internet, men för att gästen ska kunna göra rätt jämförelse med andra hotell är det bra att hålla sig till de vanligaste begreppen och namnen.

    Välj namnet på rumskategorin utifrån standarden eller stjärnklassen på hotellet. Ett tvåstjärnigt hotell kan ha budget, economy och standard som namn på sina rumskategorier medan ett femstjärnigt hotell kan ha deluxe, executive och svit. Det är inte trovärdigt i gästens ögon om ett 2-stjärnigt hotell har rumskategorin deluxe lika lite som att det är trovärdigt att ett 5-stjärnigt hotell har budgetrum. Lika illa är det om ett femstjärnigt hotell har rumskategorier som är XS (Xtra Small) eller S (Small). Storlek är ingen bra indelning eftersom den inte går att jämföra mellan olika klasser av hotell. Små skillnader i storlek mellan rumskategorierna betyder dessutom väldigt lite för gästen. Utgå alltid ifrån standarden på hotellet och bestäm namnen på rumskategorierna och underliggande rumstyper.

    Ett 3-stjärnigt hotell skulle på det absolut enklaste sättet kunna namnge sina rumskategorier enligt följande.

    • Budget single
    • Standard twin
    • Superior double

    Dessa väldigt enkla namn ger gästen en känsla för vad han/hon kan förvänta sig när de kommer till rummet. Varje rumskategori ska även ha en beskrivning om vad som finns i rummet och vilken service som ingår. Tänk gärna lite utanför ramarna. Rumskategorierna kan ju också ha olika namn på olika dagar. Samma rum kan heta "Familjerum" på helgerna och "Affärsrum med soffgrupp" på vardagarna. Samma rum, men med säljande namn som är riktade till utvalda målgrupper.

    Det finns ytterst få gäster som vet hur alla hotellrum ser ut på ett hotell. Gästerna vill bara veta att de får ett bra rum för priset de betalar. Genom att ha flera olika rumskategorier ökar hotellets flexibilitet att sälja rum till olika priser. Det går alltid att sälja fler rum av den lägre rumsstandarden även om dessa rum är slutsålda om det en viss dag inte finns efterfrågan på högre priser. När gästen ankommer får gästen ett bättre rum, blir uppgraderad, vilket de flesta gäster blir glada för.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons