Ämne ITB Berlin

  • Teknologin är redo för hotellen

    Anders Johansson Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island hade samma utställningsmontrar på ITB i Berlin i år som förra året och de senaste åren. Alla har väldigt många bord eller bås där man kan göra affärer. Det är precis vad ITB handlar om. I år slog mässan rekord med 28 000 internationella professionella besökare från länder utanför Tyskland. Tyvärr gjorde strejken på Berlins flygplatser att totalt antal professionella besökare minskade något till 109 000. Totalt ställde över 10 000 företag ut från 184 länder och regioner runt om i världen på 160 000 kvm. Intresset för teknologi ökar och i år uppläts ytterligare en hall till företag inom teknologi. ITB handlar även om utbildning och totalt hölls 200 seminarier under fyra dagar.

    Jag tillbringade mest tid i hallarna med teknologi. Här är några tydliga trender inom teknologi för hotell.

    • Det finns inget system som har en lösning som täcker alla behov i ett hotell
    • Varje system löser en del av ett hotells totala behov och det väldigt bra
    • Alla system kräver kunskap av hotellet för att vara till maximal nytta
    • Automatisering ligger fortfarande långt fram i tiden. Systemen måste skötas av smarta människor
    • Hotellens viktigaste uppgift är att säkerställa kvaliteten på informationen för att kunna få ut maximalt av alla system

    Konsulter, leverantörer och även flera hotellkedjor säger att branschens största utmaning är att utbilda sina medarbetare (på alla nivåer - även toppskiktet) i att förstå och kunna använda teknologi på rätt sätt för att bli mer lönsamma. En annan utmaning är att få olika system att kommunicera med varandra för att kunna samla data för analys och bättre beslut.

    Självklart kommer teknologin för hotellen att utvecklas vidare i framtiden, men just nu är det ingen ny teknologi som ligger och lurar runt hörnet som kommer att revolutionera hotellens sätt att arbeta. Nu finns det riktigt bra system inom följande områden

    • Molnbaserade hotellsystem (PMS)
    • Kundsystem (CRM) och recensionshanteringssystem
    • Analyssystem (BI), prognos och planeringsverktyg

    De system som finns på marknaden är riktigt bra så nu handlar det bara om att välja rätt system, upphandla, utbilda sig och använda systemen. Allt för att hotellet ska bli ännu mer framgångsrikt.

  • Åk till ITB 8-12 mars

    Anders Johansson Det är en dryg vecka kvar till världens största turistmässa ITB i Berlin öppnar med 10 000 utställare från i princip alla länder i hela världen. Mässan pågår från onsdag 8 mars till söndag 12 mars. Du som arbetar inom besöksnäringen tänker väl åka dit? Det finns direktflyg till Berlin från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Berlin har ca 130 000 hotellrum, så det lär även finnas lediga hotellrum till överkomliga priser. Det finns två viktiga skäl att besöka ITB. 1) Göra affärer och 2) Lärande

    Besöksnäringen är världens största bransch som står för ca 10 procent av världens BNP och som sysselsätter ca 300 miljoner människor runt om i världen. I många länder startar utvecklingen mot ett bättre välstånd just med turism. Besökare från andra delar av världen besöker landet och spenderar sina pengar just där. I alla länder innebär turism att pengar flyttas från ett land till ett annat genom konsumtion av boende, mat och dryck, transporter, sevärdheter, etc. Det är just genom turism som många fattiga länder vänt utvecklingen från fattigdom till något som över tiden blivit bättre och går mot ett ökat välstånd. På ITB finns även alla dessa länder som nu fått mersmak och försöker locka ännu fler att besöka landet. På ITB görs affärer och det skrivs mängder av kontrakt mellan researrangörer och besöksnäringens leverantörer, t.ex. hotell, flygbolag och lokala företag. Förra året gjordes affärer för 7 miljarder EUR vilket är ca 67 miljarder kronor. I år väntas siffran bli ännu högre.

    Under mässan hålls en mängd olika seminarier där du kan lära dig mer om din egen bransch. De flesta seminarier är gratis (ingår i priset för att komma in på mässan). Lärande sker så klart även hos alla utställare där en del också ordnar seminarier eller korta presentationer av sitt land eller sin produkt. Du kan så klart även hitta allt inom teknologi som kan hjälpa dig att bli mer effektiv.

    Självklart kommer jag att åka dit och tillbringa onsdag till fredag i de olika hallarna för att träffa nya och gamla kontakter. Affärer blir det i form av blogginlägg om intressanta nyheter.

  • ITB firar 50 år

    Anders Johansson Det blev nytt rekord i antal fackbesökare på ITB i Berlin förra veckan. Totalt besöktes mässan av 120 000 personer som arbetar i besöksnäringen runt om i hela världen samt ca 60 000 personer under helgen när mässan var öppen för allmänheten. Totalt ställde ca 10 000 företag från 187 länder ut på ITB i år och det görs affärer för över 65 miljarder kronor (7 miljarder Euro) under mässdagarna. ITB besöktes av ca 5000 journalister från 80 länder och 380 bloggare från 30 länder.

    I princip alla världen länder är representerade. De nordiska länderna tar för sig i en av hallarna med montrar som är gjorda för affärsmöten. Här skrivs det en hel del avtal mellan anläggningar och researrangörer.

    De största och mest påkostade utställarna kommer från Mellan Östern. Bilden visar flygbolagets Emirates påkostade monter. Här visas bl.a. den nya flygstolen i business class som kommer i nästa generations Boeing 777.

     För många länder är turismen ett bra sätt att skapa investeringar, arbetstillfällen och välstånd. Genom åren har jag sett utställningar från t.ex. Palestina, Irak och Sydsudan. Eritrea får representera den här kategorin av uställare med en bild.

    Alla typer av utställare som hör till besöksnäringen finns på ITB. Här finns en hel hall med skolor med utbildningar inom besöksnäringens alla grenar. Här finns även flera hallar med teknologiföretag som visar upp det senaste inom bokningsmotorer, distribution, gästrecenstioner, revenue management och hotellsystem samt en mängd nya appar som ska göra det enklare för gästen/resenären och för transportföretagen, arrangörerna och hotellen.

    Staden Berlin har även utlyst en tävling som har dragit in 60 digitala bidrag kring hur turismen kan utvecklas i Berlin. Vinnaren som korades på ITB blev Ask Helmut som samlar utvalda evenemang för varje användare. De nominerade bidragen Edaole (shopping för kinesiska turister) och TimeRift Tours (virtuella turer) blev tvåa respektive trea. Bidragens inriktning känner jag igen från Stockholms stads innovationsstipendium där liknande idéer tävlat. 

    Arbetar du inom besöksnäringen och aldrig varit på på ITB är det värt en resa. Nästa gång är det den 8-12 mars 2017.

  • Bilder från ITB 2016

    Anders Johansson De nordiska länderna ställer ut som vanligt i Hall 18 på världens största turistmässa ITB i Berlin 2016. De nordiska länderna uppträder samlade med utställningsmontrar som är gjorda för affärsmöten. Det handlar om att träffa researrangörer och teckna avtal för kommande säsonger. I Sverige är älgen framträdande för att locka tyskar att semestra i Sverige.

    Norge har en bättre slogan med "Powered by nature" än Sveriges obefintliga postitioneringsslogan.

    Danmark satsar på standstränder, familjer och gemytlighet.

    Finland får hjälp av Finnair som marknadsför sina nya A350-plan som ska flyga alltfler personer till Asien från Helsingfors.

    Island vinner som bästa nordiska monter. De har förnyat sig och har en väldigt bra översikt över vad Island har att erbjuda samtidigt som de visar vädret över olika delar av året. Bäst slogan med en tydlig uppmaning att komma till Island.

    Uppenbarligen fungerar konceptet kring montrarna väldigt bra, men efter ett antal år med samma utseende är det dags att förnya design, inredning samtidigt som alla länderna borde förtydliga sina reseanledningar.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons