Ämne Internet

  • Ledningen i företagen bryr sig inte om framtiden

    Anders Johansson Gång på gång visar undersökningar att de som ska ut och resa använder Internet för planering och bokning. Den senaste undersökningen visar att idag är det 90 procent som använder Internet vid planering och bokning av resor jämfört med 50 procent 2006. Konsumenten befinner sig idag on-line.

    De flesta känner till att jag under många år har basunerat ut budskapet att hotell, restauranger och alla andra typer av företag i besöksnäringen måste synas på Internet. Budskapet verkar inte gå fram särskilt bra. Det hjälper inte ens att skriva boken "Att sälja hotellrum i en digital värld" för att även nå de som knappt har någon närvaro alls på Internet. Bristen på närvaro och synlighet på Internet är en riktigt stor katastrof för svensk besöksnäring.

    Min analys och förklaring är att ledarna i besöksnäringen helt enkelt inte bryr sig om att hänga med i utvecklingen. Momssänkningen, de lägre arbetsgivaravgifterna för unga och andra förbättringar för att driva små- och medelstora företag i Sverige har fördröjt omställningen till framtiden. Det blev lite enklare att fortsätta som vanligt. Den tiden är över för den här gången. Nu blir besöksnäringen tvungna att ställa om.

    Börja med att få ordning på det absolut grundläggande:

    • Se till att du har något att berätta. Bestäm dig för vad du står för och varför någon ska bli intresserad av just ditt företag. Vänd dig till en noga utvald målgrupp. Den som vänder sig till alla är hopplöst ute sedan många år tillbaka.
    • Bygg en närvaro (webbplats) som konsumenten kan se på sin dator, läsplatta och smarta mobil. Innehållet är olika, utseendet är olika och konsumenten använder de på olika sätt.
    • Se till att konsumenten kan köpa dina produkter/tjänster on-line. Teknologin för bokning, beställning, betalning, bekräftelser, biljetter måste fungera på ett smidigt sätt i datorn, läsplattan och mobilen. Ett finger - en minut är den nya standarden för att göra en bokning i den smarta mobilen.

    Detta är det enda sättet att få gäster till hotellet nu och i framtiden. Det spelar ingen roll hur bra rum, service, mat & dryck du har om ingen vet om det eller kan boka/köpa dina produkter/tjänster.

  • Rumänien, Slovenien, Serbien, Ukraina, Ungern och Tjeckien ligger före Sverige

    Anders Johansson Vi i Sverige är bäst i världen. Vi ligger ju så långt före alla andra så vi behöver inte ens anstränga oss längre. Det kanske var så en gång i tiden men nu börjar det bli riktigt länge sedan. En del svenska hotell kanske en gång i tiden var först med att erbjuda wifi. Idag är Sverige först på 17:e plats av länder i världen där flest hotell erbjuder wifi till sina gäster.

    I topp ligger USA, Nya Zeeland och Rumänien. Före Sverige kommer också Slovenien, Serbien, Ukraina, Ryssland, Ungern och Tjeckien samt ytterligare åtta länder. Undersökningen bygger på en sökning i Trivagos databas med 700 000 hotell.

    Det är på tiden att hotellen i Sverige skärper till sig och skaffar wifi till sina gäster. Gästerna vill ha wifi, så vad är det hotellen inte förstår?

  • Vad är det hotellen inte förstår med wifi?

    Anders Johansson Jag sitter på ett tåg mellan Hamburg och Berlin. Det är supermodernt med högsta tänkbara tyska kvalitet. Lädersäten, elektroniska skyltar som visar information och tågets hastighet. Det finns till och med en tryckt reseguide bara för just det här tåget. Informationen är både på tyska och engelska. Vissa vagnar har mobilsignalförstärkare så att mobiltelefonerna ska fungera bättre under tågresan. Bra service ombord och tåget rullar fram i drygt 200 km/tim. Allt är bra förutom att det inte finns wifi, så jag kan egentligen inte jobba med det jag vill och inte hålla kontakt med yttervärlden. Jag känner mig inlåst i det tekniskt fulländade tyska tåget. Påminn mig om att jag inte ska klaga på SJ framöver. De har wifi och håller dessutom på att bygga ut kapaciteten så att det ska gå snabbare att surfa ombord på resan.

    Jag har den senaste tiden bott på flera olika hotell där wifi visserligen är gratis, men det är väldigt krångligt att koppla upp sig. Användarnamn och lösenord är långa och krångliga. Jag frågade till och med ett hotell vad de använder informationen till. Görs någon analys om gästernas användning av Internet på hotellet? Svaret var nej och följdfrågan blir därför varför jag måste logga in. Det är så det fungerar var svaret. Varför kan inte hotellen göra det enkelt för gästen? Vad är problemet?

    Världen har förändrats snabbt bara på några år. Väldigt många har någon gång själva prövat på uppkoppling till Internet via gratis wifi på flyg, tåg, hotell och i städer. Alla vet vad som är möjligt och därför vill var och en själv bestämma när de vill vara tillgängliga och när de vill ha tillgång till Internet. De flygbolag, tågbolag, hotell och städer som inte erbjuder enkel, snabb och gratis uppkoppling på resan betraktas som otidsenliga med riktigt dålig service.

  • Varför ger inte Stockholm besökarna gratis wifi?

    Anders Johansson Allt fler städer i världen tillhandahåller gratis wifi till invånare och besökare. Stockholm talar hela tiden om hur långt fram staden ligger inom IT och telekom, men gratis wifi på offentliga platser lyser med sin frånvaro. Det kanske är mest tomt skryt att Stockholm skulle ligga långt framme inom IT?

    Las Vegas, som är den stad i USA som har flest hotellrum, och som förra året satte nytt rekord i antal besökare har installerat gratis wifi i hela downtown. New York har gratis wifi på Times Square och i över 50 parker runt omkring hela New York för att serva sina över 50 miljoner besökare per år. San Francisco har fått 4 mkr från Google för att installera gratis wifi på de flesta torg och parker. Det är inte bara i USA som städer installerar gratis wifi. I Tel Aviv, som är Mellanösterns IT-centrum, installeras wifi över hela staden inklusive inklusive 15 km stränder.

    Stockholm säger att staden vill satsa på turism och målet är att öka antalet gästnätter till 15 miljoner till år 2020. Gratis wifi runt om i staden finns inte. Hänger Stockholm inte med i utvecklingen av resenärernas behov och önskemål (snart krav)? Besökare förväntar sig att kunna vara uppkopplade på destinationen för att få ut maximalt av sitt besök.

    Ericsson, ett av världens ledande företag inom telekom, har huvudkontor i Stockholm. Varför kan inte Stockholm be Ericsson om hjälp precis som San Francisco har fått hjälp från Google?

    Finns det möjligen någon destination i Sverige som erbjuder gratis wifi till sina invånare och besökare?

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons