Ämne Internet

  • Marriott åkte dit och fick böter på 4,2 mkr

    Anders Johansson Det är fortfarande hotell som tar betalt för att gästerna ska kunna använda en trådlös uppkoppling till Internet. Nu har Marriott åkt dit så det skriker. På ett av Marriotts stora kongresshotell hade hotellet iscensatt störning av gästernas normala leverantörer av wifi. Istället erbjud Marriott trådlös uppkoppling för sina utställare/gäster för upp till 1000 USD. I Sverige skulle detta motsvaras av att ett hotell skulle störa ut Homerun, Telenor, TELE2, m.fl. som normalt finns på många allmänna platser och som trådlöst 3/4G för att tvinga gästerna att betala för uppkoppling till hotellet.

    Marriott blev anmälda och dömda att betala ett skadestånd på USD 600 000 (ca 4,2 mkr) samt att skicka in en rapport varje kvartal i tre år till Federal Communications Commission (FCC) som är myndigheten i USA som övervakar all kommunikation.

    Jag träffar på hotell som fortfarande tar betalt för wifi. Jag är dessutom styrelseledamot i hotellkedjor som tar betalt för wifi. Trots kraftfull argumentation på styrelsemötena lyckas jag inte övertyga de andra "gubbarna" om att gästerna vill ha gratis wifi och att om de inte får gratis wifi av oss kommer de att välja andra hotell som har gratis wifi. Nej, vi tar hellre pengarna från wifi idag och får lösa eventuella problem senare blir svaret.

    Förebilden är CitizenM som ger alla sina gäster hög bandbredd. Det är enkelt att koppla upp, snabbt och gratis. Inte undra på att CitizenM är särskilt framgångsrika bland Millennials (generation Y) som idag är mellan 20 och 35 år och som är framtidens viktigaste segment i hur mycket de spenderar på resande. De lär vara trogna de varumärken som gav dem gratis wifi.

  • Ledningen i företagen bryr sig inte om framtiden

    Anders Johansson Gång på gång visar undersökningar att de som ska ut och resa använder Internet för planering och bokning. Den senaste undersökningen visar att idag är det 90 procent som använder Internet vid planering och bokning av resor jämfört med 50 procent 2006. Konsumenten befinner sig idag on-line.

    De flesta känner till att jag under många år har basunerat ut budskapet att hotell, restauranger och alla andra typer av företag i besöksnäringen måste synas på Internet. Budskapet verkar inte gå fram särskilt bra. Det hjälper inte ens att skriva boken "Att sälja hotellrum i en digital värld" för att även nå de som knappt har någon närvaro alls på Internet. Bristen på närvaro och synlighet på Internet är en riktigt stor katastrof för svensk besöksnäring.

    Min analys och förklaring är att ledarna i besöksnäringen helt enkelt inte bryr sig om att hänga med i utvecklingen. Momssänkningen, de lägre arbetsgivaravgifterna för unga och andra förbättringar för att driva små- och medelstora företag i Sverige har fördröjt omställningen till framtiden. Det blev lite enklare att fortsätta som vanligt. Den tiden är över för den här gången. Nu blir besöksnäringen tvungna att ställa om.

    Börja med att få ordning på det absolut grundläggande:

    • Se till att du har något att berätta. Bestäm dig för vad du står för och varför någon ska bli intresserad av just ditt företag. Vänd dig till en noga utvald målgrupp. Den som vänder sig till alla är hopplöst ute sedan många år tillbaka.
    • Bygg en närvaro (webbplats) som konsumenten kan se på sin dator, läsplatta och smarta mobil. Innehållet är olika, utseendet är olika och konsumenten använder de på olika sätt.
    • Se till att konsumenten kan köpa dina produkter/tjänster on-line. Teknologin för bokning, beställning, betalning, bekräftelser, biljetter måste fungera på ett smidigt sätt i datorn, läsplattan och mobilen. Ett finger - en minut är den nya standarden för att göra en bokning i den smarta mobilen.

    Detta är det enda sättet att få gäster till hotellet nu och i framtiden. Det spelar ingen roll hur bra rum, service, mat & dryck du har om ingen vet om det eller kan boka/köpa dina produkter/tjänster.

  • Rumänien, Slovenien, Serbien, Ukraina, Ungern och Tjeckien ligger före Sverige

    Anders Johansson Vi i Sverige är bäst i världen. Vi ligger ju så långt före alla andra så vi behöver inte ens anstränga oss längre. Det kanske var så en gång i tiden men nu börjar det bli riktigt länge sedan. En del svenska hotell kanske en gång i tiden var först med att erbjuda wifi. Idag är Sverige först på 17:e plats av länder i världen där flest hotell erbjuder wifi till sina gäster.

    I topp ligger USA, Nya Zeeland och Rumänien. Före Sverige kommer också Slovenien, Serbien, Ukraina, Ryssland, Ungern och Tjeckien samt ytterligare åtta länder. Undersökningen bygger på en sökning i Trivagos databas med 700 000 hotell.

    Det är på tiden att hotellen i Sverige skärper till sig och skaffar wifi till sina gäster. Gästerna vill ha wifi, så vad är det hotellen inte förstår?

  • Vad är det hotellen inte förstår med wifi?

    Anders Johansson Jag sitter på ett tåg mellan Hamburg och Berlin. Det är supermodernt med högsta tänkbara tyska kvalitet. Lädersäten, elektroniska skyltar som visar information och tågets hastighet. Det finns till och med en tryckt reseguide bara för just det här tåget. Informationen är både på tyska och engelska. Vissa vagnar har mobilsignalförstärkare så att mobiltelefonerna ska fungera bättre under tågresan. Bra service ombord och tåget rullar fram i drygt 200 km/tim. Allt är bra förutom att det inte finns wifi, så jag kan egentligen inte jobba med det jag vill och inte hålla kontakt med yttervärlden. Jag känner mig inlåst i det tekniskt fulländade tyska tåget. Påminn mig om att jag inte ska klaga på SJ framöver. De har wifi och håller dessutom på att bygga ut kapaciteten så att det ska gå snabbare att surfa ombord på resan.

    Jag har den senaste tiden bott på flera olika hotell där wifi visserligen är gratis, men det är väldigt krångligt att koppla upp sig. Användarnamn och lösenord är långa och krångliga. Jag frågade till och med ett hotell vad de använder informationen till. Görs någon analys om gästernas användning av Internet på hotellet? Svaret var nej och följdfrågan blir därför varför jag måste logga in. Det är så det fungerar var svaret. Varför kan inte hotellen göra det enkelt för gästen? Vad är problemet?

    Världen har förändrats snabbt bara på några år. Väldigt många har någon gång själva prövat på uppkoppling till Internet via gratis wifi på flyg, tåg, hotell och i städer. Alla vet vad som är möjligt och därför vill var och en själv bestämma när de vill vara tillgängliga och när de vill ha tillgång till Internet. De flygbolag, tågbolag, hotell och städer som inte erbjuder enkel, snabb och gratis uppkoppling på resan betraktas som otidsenliga med riktigt dålig service.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons