Ämne Internet

  • Workplace by Facebook perfekt för besöksnäringen

    Anders Johansson Över 1000 företag använder redan idag Facebook at work som i veckan lanseras officiellt som Workplace by Facebook och därmed tar upp konkurrensen med andra intranetlösningar för företag. Facebook börjar konkurrera med andra tjänster/programvaror som förenklar den interna kommunikationen i företagen. 

    Den största fördelen med Workplace är att den är uppbyggd precis som Facebook inklusive att den fungerar på mobila enheter och därmed inte kräver särskilt mycket utbildning av de anställda innan den kan börja användas. Många använder redan Facebook privat och kommer att känna igen sig i Workplace.

    Prissättningen för tjänsten kommer att baseras på antal aktiva användare, dvs. hur mycket tjänsten används och därmed hur mycket nytta den skapar för företaget. Prisindikationen är mellan en och tre amerikanska dollar (ca 9-27 kr) per månad och aktiv användare. Det återstår att se hur betalningsvilliga företagen är, men priset framstår som lågt jämfört med andra lösningar när man även tar hänsyn till vad det kostar att lära sig ett nytt system.

    Workplace innehåller också några nya funktioner, bl.a. en dashboard där företaget kan se hur kommunikationen fungerar i företaget samt funktioner för att bygga grupper eller team mellan olika företag.

    Workplace är perfekt för besöksnäringen som kännetecknas av mångfald bland medarbetarna. De allra flesta känner till hur Facebook fungerar.

  • Marriott åkte dit och fick böter på 4,2 mkr

    Anders Johansson Det är fortfarande hotell som tar betalt för att gästerna ska kunna använda en trådlös uppkoppling till Internet. Nu har Marriott åkt dit så det skriker. På ett av Marriotts stora kongresshotell hade hotellet iscensatt störning av gästernas normala leverantörer av wifi. Istället erbjud Marriott trådlös uppkoppling för sina utställare/gäster för upp till 1000 USD. I Sverige skulle detta motsvaras av att ett hotell skulle störa ut Homerun, Telenor, TELE2, m.fl. som normalt finns på många allmänna platser och som trådlöst 3/4G för att tvinga gästerna att betala för uppkoppling till hotellet.

    Marriott blev anmälda och dömda att betala ett skadestånd på USD 600 000 (ca 4,2 mkr) samt att skicka in en rapport varje kvartal i tre år till Federal Communications Commission (FCC) som är myndigheten i USA som övervakar all kommunikation.

    Jag träffar på hotell som fortfarande tar betalt för wifi. Jag är dessutom styrelseledamot i hotellkedjor som tar betalt för wifi. Trots kraftfull argumentation på styrelsemötena lyckas jag inte övertyga de andra "gubbarna" om att gästerna vill ha gratis wifi och att om de inte får gratis wifi av oss kommer de att välja andra hotell som har gratis wifi. Nej, vi tar hellre pengarna från wifi idag och får lösa eventuella problem senare blir svaret.

    Förebilden är CitizenM som ger alla sina gäster hög bandbredd. Det är enkelt att koppla upp, snabbt och gratis. Inte undra på att CitizenM är särskilt framgångsrika bland Millennials (generation Y) som idag är mellan 20 och 35 år och som är framtidens viktigaste segment i hur mycket de spenderar på resande. De lär vara trogna de varumärken som gav dem gratis wifi.

  • Ledningen i företagen bryr sig inte om framtiden

    Anders Johansson Gång på gång visar undersökningar att de som ska ut och resa använder Internet för planering och bokning. Den senaste undersökningen visar att idag är det 90 procent som använder Internet vid planering och bokning av resor jämfört med 50 procent 2006. Konsumenten befinner sig idag on-line.

    De flesta känner till att jag under många år har basunerat ut budskapet att hotell, restauranger och alla andra typer av företag i besöksnäringen måste synas på Internet. Budskapet verkar inte gå fram särskilt bra. Det hjälper inte ens att skriva boken "Att sälja hotellrum i en digital värld" för att även nå de som knappt har någon närvaro alls på Internet. Bristen på närvaro och synlighet på Internet är en riktigt stor katastrof för svensk besöksnäring.

    Min analys och förklaring är att ledarna i besöksnäringen helt enkelt inte bryr sig om att hänga med i utvecklingen. Momssänkningen, de lägre arbetsgivaravgifterna för unga och andra förbättringar för att driva små- och medelstora företag i Sverige har fördröjt omställningen till framtiden. Det blev lite enklare att fortsätta som vanligt. Den tiden är över för den här gången. Nu blir besöksnäringen tvungna att ställa om.

    Börja med att få ordning på det absolut grundläggande:

    • Se till att du har något att berätta. Bestäm dig för vad du står för och varför någon ska bli intresserad av just ditt företag. Vänd dig till en noga utvald målgrupp. Den som vänder sig till alla är hopplöst ute sedan många år tillbaka.
    • Bygg en närvaro (webbplats) som konsumenten kan se på sin dator, läsplatta och smarta mobil. Innehållet är olika, utseendet är olika och konsumenten använder de på olika sätt.
    • Se till att konsumenten kan köpa dina produkter/tjänster on-line. Teknologin för bokning, beställning, betalning, bekräftelser, biljetter måste fungera på ett smidigt sätt i datorn, läsplattan och mobilen. Ett finger - en minut är den nya standarden för att göra en bokning i den smarta mobilen.

    Detta är det enda sättet att få gäster till hotellet nu och i framtiden. Det spelar ingen roll hur bra rum, service, mat & dryck du har om ingen vet om det eller kan boka/köpa dina produkter/tjänster.

  • Rumänien, Slovenien, Serbien, Ukraina, Ungern och Tjeckien ligger före Sverige

    Anders Johansson Vi i Sverige är bäst i världen. Vi ligger ju så långt före alla andra så vi behöver inte ens anstränga oss längre. Det kanske var så en gång i tiden men nu börjar det bli riktigt länge sedan. En del svenska hotell kanske en gång i tiden var först med att erbjuda wifi. Idag är Sverige först på 17:e plats av länder i världen där flest hotell erbjuder wifi till sina gäster.

    I topp ligger USA, Nya Zeeland och Rumänien. Före Sverige kommer också Slovenien, Serbien, Ukraina, Ryssland, Ungern och Tjeckien samt ytterligare åtta länder. Undersökningen bygger på en sökning i Trivagos databas med 700 000 hotell.

    Det är på tiden att hotellen i Sverige skärper till sig och skaffar wifi till sina gäster. Gästerna vill ha wifi, så vad är det hotellen inte förstår?

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons