Ämne Kina

  • 135 miljoner kineser reser utomlands 2017

    Anders Johansson Kineserna reser i allt större utsträckning och 2021 väntas 192 miljoner kineser att resa utomlands och spendera 3300 miljarder kronor. Antal kineser som reser till Sverige ökar, men i totalt antal är kineserna fortfarande få. Japan är den största destinationen för kineser med kraftig tillväxt från tidigare år. Näst störst är Hong Kong. Europa får ca 16 % av alla kineser som reser utomlands. Av dessa reser de flesta till Frankrike, Tyskland och Italien. En bråkdel kommer till Sverige.

    I princip alla kineser som reser har en smart mobil som de också flitigt använder på resan för att hålla kontakt med andra och söka information på resmålet. Majoriteten av de som reser har övergivit gruppresorna och köper individuella paket eller bokar delarna på egen hand. De som planerar sin nästa resa har också blivit säkrare på att boka på egen hand och hoppa över gruppresan. Dagens resenär från Kina är totalt annorlunda än de som reste för fem år sedan.

    Det viktigaste vid val av resmål är säkerheten. Kineser åker inte gärna till städer/länder där det är oroligt. Näst viktigast är att besöka välkända turistmål och därefter kommer maten. De yngre kineserna är mycket mer intresserade av en äkta upplevelse av destinationen och de söker framförallt konst och kultur för att få en djupare känsla för platsen. Även den lokala maten är en del av destinationen, så glöm att kineser bara äter sin egen mat. Det känns lika inaktuellt som att en restaurang i Spanien eller Thailand måste servera köttbullar till svenskar.

    Det är framförallt inom den digitala världen som besöksnäringen måste möte kinesernas behov. För att locka besökare från Kina är det dags att finnas på WeChat på kinesiska och även att acceptera betalningar på WeChat. Den som vill ha del av allt kineserna spenderar utomlands får se till att anpassa sig till målgruppens behov och önskemål. Om inte väljer kineserna ett annat land och en annan stad som bättre tillmötesgår deras behov och önskemål.

  • Hotellen i Sverige missar kinesiska nyåret igen

    Anders Johansson Är ni väl bokade på hotellen inför det kinesiska nyåret? Det börjar imorgon den 27 januari 2017 och pågår i ungefär två veckor? Vi har väl som vanligt inte riktigt vaknat till liv här i Norden och får sannolikt även i år se perioden som lågsäsong utan särskilt många kineser boende på våra hotell. Det finns en stor potential och den kommer bara att bli större och större. Kanske dags att vakna upp.

    Det snabbast växande segmentet är kinesiska familjer som svara för drygt hälften av allt resande under det kinesiska nyåret. Kineserna reser precis som i väst med flera generationer, farmor, barn och barnbarn. Dessa resenärer söker familjevänliga hotell och de som specifikt vänder sig till kinesiska resenärer. Kinesiska familjer vill inte ha västerländsk mat.

    Förra året valde kineserna bort Europa, men i år är efterfrågan stark och har ökat med 50 procent sedan förra året. Nordeuropa samt Central/Östeuropa är nu mer populära. Allt hänger på om det finns bra flygförbindelser till städerna i Europa. Prag i Tjeckien har öka flygkapaciteten med 370 % sedan förra året och ser en kraftig ökning av kinesiska turister. De kinesiska turisterna har blivit lite äventyrligare och söker nu nya spännande upplevelser. När jag förra veckan besökte Hong Kong och Singpore berättade jag att jag kom från Stockholm, Sweden, vilket förväxlades några gånger med Schweiz. När jag berättade att vi flög via Helsinki kände i princip alla till Helsinki och sa dessutom att de gärna vill åka dit. Det var visserligen inte fastlandskineser jag talade med, men även kineser i hela sydostasien reser mer under det kinesiska nyåret. Helsingfors har via Finnair lyckats nå ut med budskapet att de finns. Direktflyg finns från många order i sydostasien och därmed en stor potential för Finland att få fler kinesiska besökare.

    Självklart är fortfarande asiatiska destinationer de mest populära. Thailand är mest populärt med Japan på andra plats. På tredje plats kommer USA, som för några år sedan lättade på reglerna kring visum. På tio-i-topp-listan är det bara USA som ligger utanför Asien. Runt sex miljoner kineser reser utomlands och spenderar ca 140 miljarder kronor. Kineser älskar att resa och spenderar ungefär en fjärdedel av sin disponibla inkomst på resande.

    I Sverige är vi fortfarande dåligt förberedda för att få hit kineser och ge dem en bra upplevelse under vistelsen. Ingen verkar heller göra något för att fånga upp de pengar kineserna gärna skulle vilja spendera i Sverige.

  • 500 miljarder spenderas på resor på en vecka

    Anders Johansson Golden week (1-7 oktober) är Kinas nationella helgvecka och kanske en motsvarighet till höstlovet här hemma. Den här veckan reser minst en halv miljard kineser (en ökning med 12 % från förra året) och spenderar tillsammans över 500 miljarder kronor. I år var det fler kineser som reste längre än tidigare år. De fem populäraste destinationerna var i år Korea, Japan, Ryssland, Thailand och Australien medan Hongkong, Macao och Taiwan tappade.

    Ökningen för Ryssland var över 100 % jämfört med förra året. Den ena anledningen är rubelns försvagning mot den kinesiska valutan. Den andra anledningen till den kraftiga ökningen är att Ryssland har ett "visa-fritt" program för grupper. Ryssland har precis som USA förstått att om landet vill ha fler besökare från Kina, så måste viseringarna förenklas. Både USA och Ryssland ser därför kraftiga ökningar i turismen från Kina. En tredje anledning till ökad turism från Kina till USA är att det finns fler direktlinjer från flera kinesiska städer till USA.

    Statistiken visar också att ju bättre ekonomiskt ställt kineserna har, desto större chans är att de reser längre, t.ex. till Europa. Frankrike var det enda EU-landet som kom med bland de tio största destinationerna för kineser under golden week. Kineserna spenderar nu mer pengar än något annat land utomlands.

    Det är för tidigt att se om Sverige sett någon ökning i turismen från Kina under golden week. Inkvarteringsstatistiken för oktober finns först tillgänglig i december. Stockholm och Göteborg har blivit något bättre att ta hand om kinesiska besökare, bl.a. genom att Swedavia erbjuder uppkoppling till gratis wifi med instruktioner på kinesiska. I övrigt är det tyvärr inte mycket som hjälper kinesiska besökare att spendera sina pengar i den svenska besöksnäringen. Det är väl ändå dags att börja göra Sverige exportmoget gentemot den kinesiska marknaden och sedan börja marknadsföra Sverige som en perfekt destination för golden week 2017 och framåt.

  • Radisson blir kinesiskt

    Anders Johansson Kinesiska HNA Tourism Group Co., baserade i Beijing, har tecknat ett avtal om att köpa Carlson Hospitality Group., med följande hotellvarumärken: Quorvus Collection, Radisson Blu, Radisson, Radisson Red, Park Plaza, Park Inn by Radisson, Country Inns & Suites By Carlson. I förvärvet ingår också Club Carlson som är kedjans globala lojalitetsprogram. Köpet beräknas bli klart under andra halvåret 2016. 

    Carlson Hospitality äger också 51,3 % i Rezidor Hotel Group AB som är listat på Stockholmsbörsen. Denna aktiepost ingår också i överenskommelsen. När köpet är klart är de nya ägarna tvingade enligt svensk lag att lägga ett bud på resterande 48,7 % av aktierna i Rezidor Hotel Group AB, alternativt att minska sin ägarandel till under 30 %.

    Kan det bli så att en ändå ganska anrik hotellkedja med rötter i flygbolaget SAS med bas i Norden blir kinesisk? Kan Volvo bli kinesiskt, så kan väl även urnordiska hotell bli kinesiska.

    Bolagen har öppnat en webbplats med alla detaljer om förvärvet. Här är länken 

    HNA är redan den största ägaren i NH-Hotels baserat i Spanien med ca 400 hotell i 29 länder och i amerikanska Red Lion Hotels med ca 125 hotell.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons