Ämne Klassificering

  • Stjärnklassificering otidsenlig för hotellteknologi

    Anders Johansson I kursen "Hotellteknologi" på restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan ingår en detaljerad genomgång av vad som ska finnas i ett hotellrum. Utgångspunkten är kraven i stjärnklassificeringen samt vilken teknologi som finns tillgänglig på hotell runt om i världen. Efter genomgången fick ca 30 studenter rösta fram de sex viktigaste teknologierna som måste finnas på ett hotell som öppnar under 2015. Självklart borde även befintliga hotell anpassa sig till dessa sex krav. De är rangordnade efter viktighetsgrad.

    1. Snabbt och gratis wifi i hotellrummet och över hela hotellet
    2. Låneladdare till mobiltelefoner
    3. Automatisk incheckning
    4. Lediga el-uttag
    5. Rumsnyckel i den smarta mobiltelefonen
    6. En mobil app för att beställa saker från hotellet, bl.a. room service

    Studenterna jämförde sina viktigaste krav mot kraven i stjärnklassificeringen och noterade att endast lediga el-uttag finns med i kraven.

    Stjärnklassificeringen var redan gammal när den infördes och verkar inte hänga med i utvecklingen. Gästen ställer krav på teknologi, tjänster och service innan de införs i klassificeringen. Jag gissar att majoriteten av de som arbetar med stjärnklassificeringen är över 50 år gamla och har väldigt dåliga kunskaper om ny teknologi, men det är bara en gissning...

    Den smarta mobiltelefonen är alltid med och är även huvudhjälpmedlet i lärandet hos dagens studenter. Det filmas, fotas och spelas in samt antecknas, räknas och görs research på Internet med den smarta mobilen. Användningen är betydligt mer avancerad än för äldre åldersgruppen. Det är därför inte så konstigt att kraven på hotellen är annorlunda än de krav som ställs att generationen som är 50 +

  • Hotelldirektören misslyckas med badrummet

    Anders Johansson I många mindre företag (och kanske även i en del större) är det bråda tider att slutligen fastställa budgeten (resultat, investeringar och kassaflöde) för 2015. Alla hotelldirektörer i hela världen vill investera för att förbättra sitt hotell jämfört med sina konkurrenter för att få fler gäster som betalar ett högre pris. På mångas önskelistor står säkert hotellrummens badrum som normalt renoveras vart 15-20 år. Ofta får de stå på önskelistan några år innan fastighetsägaren och operatören har kommit överens om en fördelning av investeringen.

    Det finns säkert några väldigt glada hotelldirektörer som i år har fått sin önskan uppfylld och nu äntligen har fått pengar till badrumsrenovering. Den senaste tiden har jag bott på många olika hotell med både gamla, renoverade och nya badrum. Tyvärr har inget av hotellen lyckats få ordning på alla viktiga detaljer. Ett tips är att läsa recensioner om det egna hotellet på Tripadvisor. Där finns det mesta skrivet även om badrummen.

    Kraven

    Är hotellet klassificerat ska kraven för stjärnklassen uppfyllas

    Här kommer min lista på vad som är minimum i ett badrum daterat 2015.

    • Möjlighet att stänga dörren till toaletten
    • Bra ventilation som ventilerar ut dålig lukt samt fukt efter en varm dusch
    • En rymlig fristående dusch (inte duscha i badkaret) utan insyn (bodde nyligen i ett rum där duschen var en glasbox mitt i rummet)
    • En dusch som har tillräckligt vattentryck och som har kranar som man förstår
    • En dusch som håller tätt, dvs. där inte vattnet rinner ut på golvet i badrummet
    • Badhandukar ska kunna nås från duschen
    • Badrumsmatta (tvättbar) som man kan stå på när man kommer ut ur duschen (är även i viss mån ett halkskydd)
    • Tvättställ i rätt storlek där man kan skölja ansiktet med vatten utan att slå huvudet i en hylla och utan att vatten skvätter överallt
    • Belysning vid badrumsspegeln för att kunna raka sig/sminka sig
    • Avställningsytor för egna toalettartiklar
    • Tillräckligt med fluffiga handdukar i olika storlekar (många hotell snålar och bestämmer sig för att gästen klarar sig med två handdukar)
    • Krokar eller handduksvärmare att hänga upp handdukarna på
    • Tvål och shampoo av god kvalitet, extra toapapper, tandborstglas
    • El-uttag, hårtork

    Trevligt om det finns

    Det skulle vara väldigt trevligt om även följande fanns i ett badrum daterat 2015

    • Golvvärme
    • Badrock och tofflor
    • Tandkräm (fick detta på Hyatt vilket ledde till att jag köpte samma märke i affären)
    • Gästartiklar, t.ex. raklödder, engångsrakhyvel, engångstandborste, tandtråd och annat som de flesta måste ta med sig
    • Förstoringsspegel med belysning
    • Dimbar belysning
    • Badrumsvåg

    Det verkar ju ganska lätt att i vart fall få med grundkraven, men inget av de ca 10 hotell jag har bott på de senaste månaderna har ens alla rätt på grundkraven. Några av hotellen är dessutom nybyggda eller nyligen renoverade. Det kostar inte mer att göra rätt än att bygga fel. Problemet är att beslutsfattaren inte har rätt kompetens och inte tar hjälp från specialister. Det är trots allt inte så enkelt som man tror, annars skulle väl i vart fall något av de 10 hotellen uppfyllt kraven.

  • Publika eller hemliga omdömen?

    Anders Johansson Hotellen har länge beklagat sig över att gäster basunerar ut sina bedömningar på Internet av upplevelsen under sin vistelse. Fokus från hotellen ligger på irritationen att gästen klagar på saker som hotellen inte upplever som problem. Klagomålen upplevs som orättvisa. Det var bättre förr när gästerna bara muntligen kunde berätta om sina upplevelser och inte basunera ut sina åsikter på Internet.  Då slapp hotellen att se omdömena och behövde inte bli irriterade på gäster som har fel eller missuppfattar saker. 

    Nyligen hörde jag att en hotellägare som var upprörd över att alla gäster klagade på dålig wifi-uppkoppling tyckte att förslaget att åtgärda problemet med wifi-uppkopplingen var en innovativ lösning. Gästen har alltid rätt sas det en gång i tiden. Det måste ha varit långt innan gästen kunde ge omdömen på Internet.

    Första steget är nu taget i att även företagens medarbetare som bor på avtalshotell kan ge omdömen. Tetra Laval är först i världen med en app för sina 12 000-15 000 anställda som reser regelbundet i tjänsten. Appen innehåller 620 avtalshotell, hyrbilsinformation, taxibolag samt Tetra Lavals alla kontor runt om i världen och viktiga telefonnummer ifall något händer på resan. Tetra Laval är tidigare kända för att de bland de första företagen i världen bedömde sina leverantörer utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Den nya appen är till en början en digital version av Tetra Lavals resehandbok som tryckts i ca 10 000 ex sedan 1992. Den första versionen av appen har all data lagrad i telefonen för att undvika dyra roamingavgifter i olika delar av världen. På sikt kommer appen att innehålla aktuell lokal information och varningar som kan sökas före och under resan.

    Tetra Laval kommer också att låta de anställda använda appen för att ge omdömen om hotellen. Det är idag svårt att samla in den typen av information, men med en app skulle detta bli betydligt enklare. Med Tetra Lavals nya app kommer omdömena från avtalskunderna inte att vara transparenta för hotellen. Avtalskunden äger informationen och tolkar informationen innan hotellet i bästa fall får tillgång till den. Det blir först vid nästa förhandling som hotellet får veta om de har gjort ett bra eller dåligt jobb för sina avtalskunder. Omdömena i Tetra Lavals app kan hållas hemliga eller bli tillgängliga för de 12 000 - 15 000 resenärerna på Tetra Laval.

    Är det inte bättre att som hotell kontinuerligt hålla örat till marken för att lyssna på vad gästerna tycker och löpande åtgärda eventuella problem innan de växer och/eller upptäcks av andra gäster? Alla hotell ska vara glada över att Tripadvisor, Booking.com och Expedia, m.fl. har publika funktioner för bedömning av hotell. Detta driver utvecklingen mot bättre kvalitet och service. Det är först när ett hotell blir uppmärksammat på ett problem som det går att åtgärda.

  • Inför restaurangklassificering

    Anders Johansson Det debatteras och diskuteras en hel del kring hotellklassificeringen. Nu senast utmålas Norge som skräckexempel där hotellen själva får sätta sina stjärnor. Från klassificeringshåll anses inte heller konsumenten vara trovärdig i sina recensioner av hotellvistelser. Nej, förespråkarna för officiell klassificering menar att det verkligen behövs ett strikt klassificeringssystem för hotell. Det innehåller numera alltfler olika klasser att till och med många som arbetar i branschen har svårt att se skillnaden mellan de olika nivåerna. I ambitionen att vägleda konsumenten har systemet blivit komplext och svåröverblickbart. Tänk att det nybyggda Radisson Blu Stockholm Waterfront och Best Western Hotel Terminus båda har fyra stjärnor. Radisson Blue Hotel Waterfront har 762 recensioner på Booking.com som ger hotellet ett samlat betyg på 9. Best Western Hotel Terminus har 415 recensioner och får ett samlat betyg på 7,5. Radisson Blu Hotel Waterfront ligger i betygstoppen och Best Western Hotel Terminus ligger i botten. Båda har klassificerats som 4-stjärniga. Vilken klassificering ger den mest korrekta bilden av hotellen – den officiella klassificeringen på 4 stjärnor eller konsumentens betyg?

    Om man nu ska ha ett klassificeringssystem för hotell varför inte också införa ett för restauranger. Det är fler konsumenter som besöker restauranger än hotell, så här borde det vara ännu viktigare att vägleda konsumenten. Vi konsumenter behöver få lite bättre överblick på restaurangmarknaden. Vilken kvalitet håller inredningen, hur mjuka/hårda är stolarna, är belysningen tillräcklig för att kunna läsa menyn, medger ljudnivån samtal, innehåller menyn information om innehållet i maten, finns det servitörer eller är det självservering, etc.? Det är mycket som är okänt för konsumenten när man står utanför en restaurang. En skylt som tydligt förklarar vilken klass restaurangen har skulle vara till stor hjälp för alla besökare från utlandet som inte är vana vid svenska pizzerior och kvarterskrogar. Eftersom det redan finns en organisation för klassificering för hotell kan samma organisation utforma klassificering för restauranger och köra igång. Vad väntar ni på? 

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons