Ämne Koncept

  • Skräck i nöjesparkerna

    Anders Johansson Folk söker efter upplevelser för att få ett avbrott i vardagen. Det har flera nöjesparker insett och satsar i år ännu mer på att förändra parkerna till skräckparker där alla som vill kan fira Halloween.

    I Sverige firar vi Alla helgons dag som är en kristen högtid som firas till martyrers och helgons ära. Dagen har utan avbrott ingått i det svenska kyrkoåret sedan medeltiden. Från början var det alltid den 1 november men 1772 bestämdes att den infaller den första söndagen i november. Vid helgdagsreformen 1953 flyttades till den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november. Sedan länge är dagen också en allmän minnesdag för de döda. Man trodde att de döda i samband med sommarens slut och vinterns början återvände hem och behövde vägledas med ljus och eldar.

    Det engelska ordet Halloween är en förvrängning av All Hallow's Eve (alla helgons afton), så betydelsen är ursprungligen densamma som i vår historia. Halloween anses ha uppstått ur vikingarnas höstblot när de kom i kontakt med kelterna som trodde på osynliga krafter och att de dödas själar kunde återvända till jorden under natten till Halloween. Eftersom kyrkan ansåg att vikingarna var hedningar försökte kyrkan ändra Halloween till Alla helgons dag och förändra firandet. Kyrkan lyckades inte så bra med detta utan Halloween följde med till USA i slutet på 1800-talet när många emigrerade till USA.

    Vi har säkert den bästa historian och traditionen sedan vikingarna att skapa det perfekta firandet av Halloween/Alla helgons dag, men istället för att bygga vidare på vår egen historia och tradition importerar vi Halloween från USA. Spöken, skräck, bus, lyktor, ljus och att klä ut sig hör till Halloween. Amerikanerna har varit skickliga på att utveckla konceptet till en kommersiell succé.

    Nöjesparkerna Liseberg, Gröna Lund och Kolmården hänger på Halloweenfirandet och skapar en ny anledning att besöka nöjesparken. En bra reseanledning leder till fler övernattningar för hotellen, fler restaurangbesök och shopping, så alla är väldigt glada att vår flertusenåriga tradition blev till ett kommersiellt koncept.

  • Hotell utan koncept når aldrig framgång

    Anders Johansson Hotellen blir allt mer lika och för gästen spelar det inte längre någon större roll var man bor. Det är samma rum med bra sängar, bra badrum, TV, wifi och annat som numera finns i alla hotellrum över hela världen. Bemötandet i receptionen är trevligt och in- och utcheckningarna fungerar som de brukar. Frukosten brukar ingå på hotell i Norden och den är också ungefär likadan på alla hotell. Dessutom är priset mer eller mindre också detsamma eftersom de flesta hotell tittar på sina konkurrenter när de justerar sina priser.

    Resandet i världen har ökat med ca 4 % per år i många år, så hotellen behöver inte anstränga sig särskilt mycket för att få ett hyfsat resultat. De vanliga hotellen presterar inga toppresultat, men tillräckligt bra för att ingen ägare eller hyresvärd ska klaga.

    Den som vill bli lite mer framgångsrik än de vanliga hotellen måste anstränga sig lite mer. Det behövs något mer än att bara vara ett vanligt hotell. Ett väl genomtänkt koncept som är skapat för en utvald målgrupp tydliggör att hotellet är annorlunda. Det finns många metoder för att skapa den perfekta upplevelsen. Den mest kända utvecklades av Pine och Gilmore för många år sedan. Den modellen är väldigt bra och fungerar utmärkt för att positionera sig.

    För att överhuvudtaget få till ett bra koncept måste man börja med sin egen ambitionsnivå. Vad brinner ägaren/VD/beslutsfattaren för? Det måste finnas en passion för något och en ambitionsnivå som är lite större än att bara öppna och driva ett vanligt hotell. Nästa steg är att välja ut sin målgrupp som hotellet ska leverera upplevelsen till. Håll dig till en väl definierad målgrupp som inte är för bred. Om hotellet vänder sig till för många eller en för bred målgrupp blir konceptet otydligt och urvattnat. Idag söker väldigt många människor saker som är äkta. Vi är trötta på allt som är påklistrat och konstgjort. För att ett hotells koncept ska bli och uppfattas som äkta måste det vara tydligt förankrat i destinationen.

    Jag är nyfiken på nyöppnade The Steam Hotel. Jag tror att de har alla tre delarna i konceptbyggandet. Ambitionen finns där. Ägarna tar i lite för att skapa något unikt. Målgruppen verkar vara definierad, men möjligen lite bred för att lyckas i Västerås. Hotellet är mycket väl förankrat i Västerås historia och tradition kring kraft. Hotellet är ju nytt, men det speglar den genuina kraftindustrin som destinationen förknippas med. Ett annat välkänt exempel på ett koncept som uppfyller alla krav är Icehotel. Ambitionen är hög. Målgruppen är utländsk som vill uppleva något helt unikt (och betala mycket). Förankringen till isen i Torne älv gör att konceptet bygger på något som är 100 % äkta. Icehotel har varit mycket framgångsrika i många år. The Steam Hotel kommer att bli det.

    De vanliga hotellen är på väg att konkurrera ut varandra (när konjukturen vänder), medan hotell med tydliga koncept alltid kommer att överleva och fortsätta att vara framgångsrika.

  • Ham Yard Hotel - hotelldirektörens våta dröm

    Anders Johansson Jag behövde lite inspiration och drog iväg till London över helgen. Bodde på CitizenM som är ett av mina favorithotellkoncept. Det är så väl genomtänkt och en dröm för gästen, hotelloperatören och fastighetsägaren. Alla är vinnare.

    För drygt en vecka sedan öppnade Ham Yard Hotel med 91 rum, 24 lägenheter och 13 butiker. Hotellet ligger i Soho vid ett helt nybyggd liten innergård inte långt från Piccadilly Circus. Hotellet är det senaste tillskottet i Kit Kemps hotellkedja med bl.a. Soho Hotel i London och Crosby Street Hotel i New York. I hotellet finns det inte bara de vanliga barerna, restaurangen, gymet, ett spa och hotellrum. Här finns också en stor eventyta med bl.a. bovlingbanor, biograf för 190 personer, en eventbar och lite udda möteslokaler. Hotellet är en våt dröm för de flesta hotelldirektörer med lite ambition. Jag erkänner att om jag någon mer gång ska driva hotell, så är Ham Yard även min dröm. Här är lite bilder:

  • SCNDC

    Anders Johansson Nyheten om Scandics nya satsning, HTL, har rönt stort intresse i branschen och via Dagens Industri, Svenska Dagbladet och Dagens Nyhetet nått ut till allmänheten. Alla är positiva.

    Förra gången Scandic satsade på ett nytt varumärke byggde man åt andra hållet, dvs. gjorde hotellen lite lyxigare. Varumärket då hette Crown som sedan blev Scandic Crown och så småningom bara Scandic. När Scandic förvärvade Reso blev några hotell återigen lite finare än andra.

    Den här gången vänder sig Scandics nya varumärke till en publik som vill bo centralt till ett lägre pris men i gengäld inte kräver stor rumsyta eller hög personlig service. Enligt Scandic är det nya konceptet avskalat, därav leken med ordet HOTEL som tappar O och E och blir HTL. Med namnet har Scandic också tagit steget till det helt generiska hotellet. Hotellrummet blir en stapelvara.

    Senast jag bodde på Scandic upplevde jag det redan som avskalat. I just det här Scandichotellet var organisationen för slimmad vilket ledde till köer i receptionen, disk på borden i frukosten och dålig städning. Smal säng, svagt wifi, liten badhandduk och dåligt TV-utbud gjorde inte upplevelsen bättre.

    Det nya konceptet HTL får en säng på 160 cm, badrum med bra dusch, stor TV för uppkoppling av läsplatta och smart mobiltelefon, väldigt bra bredband, in- och utcheckning via mobilen, bokning på Internet samt möjlighet att köpa frukost och mackor samt personal som kan hjälpa till om det behövs. Allt detta för 700 kr per natt jämfört med Scandic som ofta kostar dubbelt så mycket eller ännu mer.

    Vem vill bo på Scandic framöver? Jag tror att Scandic kommer att flytta gäster från sina befintliga hotell till det nya HTL i större utsträckning än att få nya gäster från vandrarhem och hotell med få stjärnor. Varför ser inte Scandic till att stärka sitt eget koncept innan man öppnar ett nytt. Det känns lite som när SAS startade sitt lågpriskoncept Snowflake för att konkurrera med ett nytt segement istället för att marknadsanpassa SAS.

    Stockholm Visitors Board (SVB) välkomnar nyheten om HTL:s billiga hotellrum med centrala lägen och hoppas att detta leder till prispress på hotellrum i Stockholm. Ju större utbud desto bättre för en destination. Större utbud leder till lägre priser och lockar långsiktigt fler resenärer förutsatt att destinationen i sig är attraktiv. För SVB skulle det dock vara bättre om CitizenM eller Motel One som är kända utanför Norden etablerar sig i Stockholm istället för att Scandic "blockerar" lågkostnadssegementet med ett lokalt nordiskt varumärke. Detta lär göra att Stockholm blir mindre attraktivt för utländska hotellkedjor. En annan aspekt är att Stockholm är en dyr destination och istället för att locka målgrupper som söker billiga hotellrum bör staden arbeta på att attrahera besökare som har hög betalningsförmåga. Idag har målgrupper med hög betalningsförmåga för få valmöjligheter när det gäller boende i Stockholm. Enligt Tripadvisor har Stockholm 3 femstjärniga hotell, Amsterdam 14, Wien 25 och Prag 36. Lite mer att välja på för kongressdeltagare och välbeställda fritidsresenärer på konkurrerande destinationer.

    Jag tror att det kommer att gå bra för HTL. Konceptet innehåller exakt det gästerna vill ha nu och de närmaste åren på alla hotell i hela världen. Enkelt att boka, betala, sova, duscha och koppla upp sig utan en massa jobbiga manuella in- och utcheckningar och gammaldags rutiner.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons