Ämne Koncept

  • Hotell utan koncept når aldrig framgång

    Anders Johansson Hotellen blir allt mer lika och för gästen spelar det inte längre någon större roll var man bor. Det är samma rum med bra sängar, bra badrum, TV, wifi och annat som numera finns i alla hotellrum över hela världen. Bemötandet i receptionen är trevligt och in- och utcheckningarna fungerar som de brukar. Frukosten brukar ingå på hotell i Norden och den är också ungefär likadan på alla hotell. Dessutom är priset mer eller mindre också detsamma eftersom de flesta hotell tittar på sina konkurrenter när de justerar sina priser.

    Resandet i världen har ökat med ca 4 % per år i många år, så hotellen behöver inte anstränga sig särskilt mycket för att få ett hyfsat resultat. De vanliga hotellen presterar inga toppresultat, men tillräckligt bra för att ingen ägare eller hyresvärd ska klaga.

    Den som vill bli lite mer framgångsrik än de vanliga hotellen måste anstränga sig lite mer. Det behövs något mer än att bara vara ett vanligt hotell. Ett väl genomtänkt koncept som är skapat för en utvald målgrupp tydliggör att hotellet är annorlunda. Det finns många metoder för att skapa den perfekta upplevelsen. Den mest kända utvecklades av Pine och Gilmore för många år sedan. Den modellen är väldigt bra och fungerar utmärkt för att positionera sig.

    För att överhuvudtaget få till ett bra koncept måste man börja med sin egen ambitionsnivå. Vad brinner ägaren/VD/beslutsfattaren för? Det måste finnas en passion för något och en ambitionsnivå som är lite större än att bara öppna och driva ett vanligt hotell. Nästa steg är att välja ut sin målgrupp som hotellet ska leverera upplevelsen till. Håll dig till en väl definierad målgrupp som inte är för bred. Om hotellet vänder sig till för många eller en för bred målgrupp blir konceptet otydligt och urvattnat. Idag söker väldigt många människor saker som är äkta. Vi är trötta på allt som är påklistrat och konstgjort. För att ett hotells koncept ska bli och uppfattas som äkta måste det vara tydligt förankrat i destinationen.

    Jag är nyfiken på nyöppnade The Steam Hotel. Jag tror att de har alla tre delarna i konceptbyggandet. Ambitionen finns där. Ägarna tar i lite för att skapa något unikt. Målgruppen verkar vara definierad, men möjligen lite bred för att lyckas i Västerås. Hotellet är mycket väl förankrat i Västerås historia och tradition kring kraft. Hotellet är ju nytt, men det speglar den genuina kraftindustrin som destinationen förknippas med. Ett annat välkänt exempel på ett koncept som uppfyller alla krav är Icehotel. Ambitionen är hög. Målgruppen är utländsk som vill uppleva något helt unikt (och betala mycket). Förankringen till isen i Torne älv gör att konceptet bygger på något som är 100 % äkta. Icehotel har varit mycket framgångsrika i många år. The Steam Hotel kommer att bli det.

    De vanliga hotellen är på väg att konkurrera ut varandra (när konjukturen vänder), medan hotell med tydliga koncept alltid kommer att överleva och fortsätta att vara framgångsrika.

  • Ham Yard Hotel - hotelldirektörens våta dröm

    Anders Johansson Jag behövde lite inspiration och drog iväg till London över helgen. Bodde på CitizenM som är ett av mina favorithotellkoncept. Det är så väl genomtänkt och en dröm för gästen, hotelloperatören och fastighetsägaren. Alla är vinnare.

    För drygt en vecka sedan öppnade Ham Yard Hotel med 91 rum, 24 lägenheter och 13 butiker. Hotellet ligger i Soho vid ett helt nybyggd liten innergård inte långt från Piccadilly Circus. Hotellet är det senaste tillskottet i Kit Kemps hotellkedja med bl.a. Soho Hotel i London och Crosby Street Hotel i New York. I hotellet finns det inte bara de vanliga barerna, restaurangen, gymet, ett spa och hotellrum. Här finns också en stor eventyta med bl.a. bovlingbanor, biograf för 190 personer, en eventbar och lite udda möteslokaler. Hotellet är en våt dröm för de flesta hotelldirektörer med lite ambition. Jag erkänner att om jag någon mer gång ska driva hotell, så är Ham Yard även min dröm. Här är lite bilder:

  • SCNDC

    Anders Johansson Nyheten om Scandics nya satsning, HTL, har rönt stort intresse i branschen och via Dagens Industri, Svenska Dagbladet och Dagens Nyhetet nått ut till allmänheten. Alla är positiva.

    Förra gången Scandic satsade på ett nytt varumärke byggde man åt andra hållet, dvs. gjorde hotellen lite lyxigare. Varumärket då hette Crown som sedan blev Scandic Crown och så småningom bara Scandic. När Scandic förvärvade Reso blev några hotell återigen lite finare än andra.

    Den här gången vänder sig Scandics nya varumärke till en publik som vill bo centralt till ett lägre pris men i gengäld inte kräver stor rumsyta eller hög personlig service. Enligt Scandic är det nya konceptet avskalat, därav leken med ordet HOTEL som tappar O och E och blir HTL. Med namnet har Scandic också tagit steget till det helt generiska hotellet. Hotellrummet blir en stapelvara.

    Senast jag bodde på Scandic upplevde jag det redan som avskalat. I just det här Scandichotellet var organisationen för slimmad vilket ledde till köer i receptionen, disk på borden i frukosten och dålig städning. Smal säng, svagt wifi, liten badhandduk och dåligt TV-utbud gjorde inte upplevelsen bättre.

    Det nya konceptet HTL får en säng på 160 cm, badrum med bra dusch, stor TV för uppkoppling av läsplatta och smart mobiltelefon, väldigt bra bredband, in- och utcheckning via mobilen, bokning på Internet samt möjlighet att köpa frukost och mackor samt personal som kan hjälpa till om det behövs. Allt detta för 700 kr per natt jämfört med Scandic som ofta kostar dubbelt så mycket eller ännu mer.

    Vem vill bo på Scandic framöver? Jag tror att Scandic kommer att flytta gäster från sina befintliga hotell till det nya HTL i större utsträckning än att få nya gäster från vandrarhem och hotell med få stjärnor. Varför ser inte Scandic till att stärka sitt eget koncept innan man öppnar ett nytt. Det känns lite som när SAS startade sitt lågpriskoncept Snowflake för att konkurrera med ett nytt segement istället för att marknadsanpassa SAS.

    Stockholm Visitors Board (SVB) välkomnar nyheten om HTL:s billiga hotellrum med centrala lägen och hoppas att detta leder till prispress på hotellrum i Stockholm. Ju större utbud desto bättre för en destination. Större utbud leder till lägre priser och lockar långsiktigt fler resenärer förutsatt att destinationen i sig är attraktiv. För SVB skulle det dock vara bättre om CitizenM eller Motel One som är kända utanför Norden etablerar sig i Stockholm istället för att Scandic "blockerar" lågkostnadssegementet med ett lokalt nordiskt varumärke. Detta lär göra att Stockholm blir mindre attraktivt för utländska hotellkedjor. En annan aspekt är att Stockholm är en dyr destination och istället för att locka målgrupper som söker billiga hotellrum bör staden arbeta på att attrahera besökare som har hög betalningsförmåga. Idag har målgrupper med hög betalningsförmåga för få valmöjligheter när det gäller boende i Stockholm. Enligt Tripadvisor har Stockholm 3 femstjärniga hotell, Amsterdam 14, Wien 25 och Prag 36. Lite mer att välja på för kongressdeltagare och välbeställda fritidsresenärer på konkurrerande destinationer.

    Jag tror att det kommer att gå bra för HTL. Konceptet innehåller exakt det gästerna vill ha nu och de närmaste åren på alla hotell i hela världen. Enkelt att boka, betala, sova, duscha och koppla upp sig utan en massa jobbiga manuella in- och utcheckningar och gammaldags rutiner.

  • Trestjärnigt är bättre än fyrstjärnigt

    Anders Johansson De senaste nätterna har jag bott på ett fyrstjärnigt hotell och ett trestjärningt hotell. Båda har själva klassificerat sig och jag som gäst förstår bara att dessa hotell har helt olika uppfattningar om vad som är fyrstjärnigt och vad som är trestjärnigt. 

    Det fyrstjärninga hotellet är traditionellt och det finns i princip överallt och ger ungefär samma erbjudande och upplevelse till sina gäster. Management är fokuserade på att driva hotellet effektivt och se till att gästen inte får mycket mer än de betalar för. Sängen är en normal hotellsäng, belysningen i rummet ger bara ljus men ingen stämning, dusch/badkar har en dåligt handdusch, badhandduken är knappt tillräckligt stor, utbudet av TV-kanaler på den platta TV:n är bra, men det finns inga filmer eller så kostar dessa extra, wifi finns men kapaciteten är dålig och ibland får gästen betala extra för bra kapacitet, safen i rummet är för liten för att rymma en laptop och lobbyn inbjuder inte direkt till någonting.

    Det trestjärniga hotellet är modernt. Management tänker på ett helt nytt sätt och vill ge gästen riktigt bra kvalitet på de saker som är viktigast för gästen. Sängen är 2,5 x 2,5 meter med kuddar och täcken för två personer, belysningen i rummen kan ställas in efter vilken stämning gästen önskar i rummet, duschen har både en regndusch och en handdusch, badhandduken är extra stor, utbudet av TV-kanaler är bra och det finns ett 20-tal filmer som är gratis, Internet finns i TV:n, wifi med bra kapacitet för att se SVT-Play, safen i hotellrummet rymmer en stor laptop, det finns ett strykrum på varje våningsplan, lobbyn är som gjort för co-working och baren är inbjudande. Dessutom är priset lägre än för det fyrstjärniga hotellet.

    Gästernas recensioner på Internet visar tydligt att de tycker bättre om det nya moderna trestjärninga konceptet än det gamla fyrstjärniga. Det kanske inte är så självklart att alla dessa traditionella fyrstjärniga hotell kommer att överleva om de inte blir mer tillmötesgående och tillhandahåller den service som gästen verkligen efterfrågar.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons