Ämne Konferens

  • Generation C ställer andra krav

    Anders Johansson Design Hotels årliga konferens hölls i år i Barcelona. Det var nytt rekord i deltagande hotell och programmet var som vanligt fullt med inspiration och nya idéer om hur framtidens hospitality kommer att bli.

    Design Hotels har idag ca 300 medlemshotell på drygt 200 olika destinationer. Varje år söker ca 400 hotell medlemskap i Design Hotels, men bara ca 20 hotell blir medlemmar. Kraven liknar ingen annan hotellkedjas krav. Här handlar det om en mängd mjuka kriterier, som t.ex. idé, hållbarhet och förankring i destinationens mest intressanta samverkande kulturella nätverk, och inte om de hårda brand standards som de stora megakedjorna talar om. Design Hotels befinner sig i hospitality (värdskapsbranschen) och inte i lodging (övernattningsbranschen). Det är en stor skillnad. Titta på Original Experiences för att förstå skillnaden.

    Antal medlemmar i Norden minskar nästa år då Nordic Hotels and Resorts inte längre är kvar bland Design Hotels medlemmar med Nordic Light Hotel i Stockholm och St Petri i Köpenhamn.

    Många "vanliga" hotell klagar på de allt högre avgifterna till OTA:erna. Det gör även många hotell inom Design Hotels, men medlemmarna är mindre beroende av bokningskanalerna för att själva hotellet är så speciellt att det drar till sig rätt målgrupp som också gärna bokar i direktkanaler. Den starka trenden är att särskilja sig som hotell från andra hotell och absolut inte bli den som säljer övernattningar till lägsta pris.

    Under konferensen talas det mycket om hur framtiden inom resande och hotell kommer att se ut. Ett spår handlar om generation C som står för Collaborative, Creative, Critical och Conversational. Det handlar om att hjälpa gästen att hitta andra gäster att samverka och föra en dialog med. Dessutom ökar skillnaderna i krav och behov mellan olika målgrupper, så oavsett vad ett hotell kommunicerar, så kommer vissa målgrupper att bli upprörda och ta avstånd från hotellet. Det handlar numera om att tänka igenom vilka gäster vill man ha och vilka kan man klara sig utan. Dessa trender har tidigare visat sig i att t.ex. charterbolagen har hotell för familjer och andra hotell garanterat utan barn. En tydlig polarisering där en målgrupp gillar hotellet och en annan absolut inte har med hotellet på listan över tänkbara hotell. Hotellen behöver inte längre vara så politiskt korrekta. Oavsett vad man gör eller säger så blir det fel. Ett hotell där barn inte är välkomna är väl inte så politiskt korrekt, men charterbolagen har upptäckt att detta fungerar bra eftersom en viss målgrupp vill ha just den här upplevelsen.

    Tänk igenom vilken målgrupp du vill ha till ditt hotell. Kommunicera tydligt med den utvalda målgruppen och var inte orolig om några andra målgrupper blir upprörda. De andra skulle sannolikt inte kommit till hotellet i alla fall och om de skriver ofördelaktiga saker på Internet är det snart så långt ner i flödet att det glömts lika snabbt som det dök upp.

  • Var är alla revenue managers?

    Anders Johansson 535 personer från 130 hotellföretag deltog på HSMAI ROC i Austin, Texas under måndagen. Det var som vanligt en fullspäckad dag som började redan kl 8 med en utblick över världsekonomin. Kina är nu det land som spenderar mest turistpengar i andra länder, följt av USA och Tyskland. Resandet från Kina förväntas fortsätta att öka och USA är en prioriterad destination eftersom det numera också är lättare att få ett visum som gäller i tio år. (Visum till Europa gäller bara en gång.) Det är sannolikt att den amerikanska dollarn stärks de närmaste åren vilket torde leda till en viss inbromsning i antal turister som reser till USA, men också till en ökning av amerikaner som reser utomlands.

    Under flera parallella programpunkter diskuterades allt från hur man stimulerar efterfrågan, meta search, mobila webbplatser, distribution till karriärvägar och hur revenue managern kan bli bättre på att samarbeta och presentera data på ett begripligt sätt.

    Självklart var total revenue management eller snarare total profit management i fokus. Det ställs högre krav på att en revenue manager ska förstå vilka bokningar som genererar högst resultat.

    Ett nytt och mycket uppskattat inslag var sex Pecha Kucha presentationer. På bara 6 min och 40 sek fick deltagarna en inblick i olika ämnen. Flera av presentationerna var riktigt bra, men den som enligt min mening vann handlade om hur viktigt det är att förenkla och inte göra revenue management mer komplicerat än vad det egentligen är.

    Hotellen i USA är nu också på väg att bli mer dynamiska i sin prissättning genom att även justera rabatter samt priserna på olika rumstyper för olika veckodagar. Detta har blivit möjligt tack vare fler funktioner i nya hotellsystem. Det visar sig att om man kan sälja till rätt pris redan från början ökar intäkterna jämfört med om man låter receptionisterna arbeta med uppförsäljning, t.ex. till nästa rumstyp.

    Mot slutet var orden hårda från hotellen gentemot både meta search och OTA. Här i USA gillar man dock rate parity och har svårt att förstå hur man skulle kunna hantera prissättningen om inte rate parity fanns.

    Jag fick en bra uppdatering om vad som händer inom revenue management i USA samt en hel del väldigt konkreta nya kunskaper om att tillämpa revenue management på nya sätt.

    Nu hoppas jag bara att fler svenskar kommer till nästa HSMAI ROC onsdag den 22 juni 2016 i New Orleans. Vi har mycket att lära och detta är ett bra tillfälle att lära mer och nätverka med de som är bäst på revenue management.

  • Produktionstänkande går ut över gästen

    Anders Johansson I förra veckan var jag på en bankett och vi var placerade kring runda bord för 10 personer. Vem var det egentligen som uppfann just dessa bord? Troligen en skicklig och produktionsstyrd bankettchef. Just ett runt bord för 10 personer är idealiskt för servis och kök. Allt får plats på bordet, från blomsterarrangemang till brödkorg för att inte tala om hela uppdukningen inklusive kaffekoppen. Hade bordet varit större skulle det inte gå att nå allt och hade det varit mindre hade allt inte fått plats. Är detta en av restaurangvärldens bästa uppfinningar?

    Nja, inte för gästen. Alla runt bordet blir lite isolerade. Det går inte att tala med bordsgrannen utan att ignorera den andra bordsgrannen. Det går absolut inte att tala med någon på andra sidan bordet utan att skrika. Syftet med konferensen, festen eller samvaron går helt förlorad - för syftet var väl att få alla att lära känna varandra och umgås under trevliga former.

    Även  på stora konferenser (mest i USA) som jag varit på dukas det ofta upp med runda bord. Om man inte sitter vänd mot scenen blir det väldigt obekvämt att vrida och vända på sig hela tiden.

    Bästa lösningen är att vara fem personer runt ett bord för fyra. Eftersom antalet personer är ojämnt tvingas alla att tala med varandra. Det blir lite trångt och allt kommer inte att få plats på bordet, men samvaron blir desto bättre. Syftet att lära känna varandra och/eller umgås uppnås på ett mycket trevligare sätt. Kanske är det dags för lite nytänkande i bankettsammanhang, den här gången utifrån gästens perspektiv och syftet med sammankomsten?

  • HSMAI ROC i Minneapolis

    Anders Johansson Registrering och frukost från kl 07 för HSMAI Revenue Optimization Conference för tionde året i rad. I år är konferensen på Hyatt i Minneapolis. Kl 08 startar STR, Travel Click och Marriot med en överblick över läget i hotellbranschen 2013 samt en prognos för 2014. Hotellmarknaden i USA har repat sig snabbt och RevPAR ökar med ca 5 procent under 2013 och med lika mycket 2014. I första hand drivs RevPAR av prisökningar som är möjliga för att utbudet har en relativt långsam ökning. Det är enskilda resenärer som har störst ökningstakt, medan grupper inte ens är tillbaka på samma nivå som 2007 som var ett toppår för grupper.

    En av talarna konstaterar att det har skett en extraordinär värdeförflyttning från hotellföretagen till distributionsföretagen de senaste tio åren. Det kanske inte är en tillfällighet att Expedia numera är en av tre huvudsponsorer av årets konferens.

    Google har en hel del spännande utveckling på gång som jag får återkomma till i ett annat blogginlägg. Den starkaste trenden är definitivt mobilitet, dvs. konsumenterna använder i allt större utsträckning smarta mobiler när det söker och bokar hotell. 2014 beräknas 18 procent av alla bokningar ske via den smarta mobilen. Ett exempel är Hotel Tonight som bara finns mobilt och som är fokuserad på de som bokar efter kl 12 för ankomst samma dag.

    IHG berättade som sitt prisoptimeringssystem som de arbetat med några år och idag har utrullat på ca 2000 hotell. Dessa har fått en ökning av intäkterna med 2-4 procent jämfört med tidigare. Carlson (äger bl.a. Radisson) har sett liknande resultat med sitt nya system.

    Total revenue management var också på programmet. För den som har stora andra intäkter förutom logi kan total revenue management vara intressant. Dagen avslutades med hur revenue managern ska utveckla sitt personliga ledarskap för att snabbare nå uppställda mål.

    Jag fick med mig många nya idéer och kontakter som jag kommer att ha nytta av framöver.

    Jag var som vanligt ensam från Sverige. Närmaste europeer kom från Storbritannien. Det är verkligen tråkigt att inte fler från Sverige åker på den här konferensen.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons