Ämne Kvalité

  • Nyheter från sommaren 2015

    Anders Johansson När du har haft semester har det varit full fart i hotellvärlden. Här kommer en kort sammanfattning av de viktigaste händelserna under sommaren 2015

    Rate Parity förbjudet i Frankrike

    I Frankrike är det nu helt förbjudet att ha villkor för rate parity i distributionsavtalen. Det är därför fritt fram för hotellet att hålla lägre priser på sina egna hemsidor om de vill.

    I övriga Europa har Booking.com och Expedia ändrat sina villkor så att de inte kräver rate parity för andra bokningskanaler men dock att hotellet inte säljer till lägre priser när bokningen kommer direkt till hotellet (t.ex. via telefon eller egen webbplats).

    Fortsättning följer…

    Smart mobil blir hotellrumsnyckel

    Starwood har hotellrumsnyckel i Apple Watch och i smarta mobiler för den gäst som önskar. Hilton lanserade sina hotellrumsnycklar i den smarta mobilen i dagarna. Kedjorna tävlar om vem som kommer att ha den bästa lösningen.

    Utvecklingen går snabbt. Hänger du med i ditt hotell?

    Billboard effect gäller inte längre

    För ett antal år sedan visade resultatet av forskning på Cornell att om de hotell som fanns med på de olika OTA:erna fick fler bokningar på sina egna webbplatser än hotell som inte fanns med i OTA:erna. Detta fick namnet ”billboard effect” (fritt översatt: annonseffekten). Nu visar en ny större undersökning att konsumenten i större utsträckning bokar via OTA även om de både besökt hotellens webbplats och OTA:er.

    Airbnb tar affärer från hotellen

    En analys av marknaden i New York visar att Airbnb påverkar hotellen negativt. I New York har Airbnb nu ca 7,5 % av utbudet av ”hotellrum”. Det är ganska liten skillnad i snittpris mellan hotellen och Airbnb i New York. Det är sannolikt att Airbnb har liknande påverkan på andra hotellmarknader.

    Tripadvisor har blivit en OTA

    Tripadvisor har sin så kallade ”instant booking” vilket gör dem nästan till en OTA. Nu är 235 000 hotell bokningsbara via ”instant booking” på Tripadvisor. Hela projektet är i en testfas och det är inte bestämt hur det ska lanseras på olika marknader.

    Nytt all-time-high för USA-hotellens kvalitet

    JD Powers (USA:s Råd & Rön) noterar att hotellen för första gången ligger över 800 på en 1000-gradig skala när konsumenterna bedömer hotellens kvalitet 2015. Analytiker på JD Powers menar att Tripadvisor har hjälp och tvingat hotellen att bli mer gästfokuserade och säkerställa att gästen blir nöjd.

  • Slutspurt på majnumret!

    Johan Såthe Just nu slutspurtar redaktionen med det sista på kommande nummer av affärsmagasinet Besöksliv.  Jag, layoutaren Sanna Norlin och ad:n Tor-Arne Moe går in genom sidorna för den sista finputsningen.

    Jag vet inte vad ni gillar med era jobb, men jag älskar att få göra klart något och börja om. Jag gillar spänningen och lagarbetet när man jobbar tillsammans mot en deadline. I alla fall när man känner att redaktionen tillsammans har gjort ett bra jobb.  Så är det den gången, det blir grymt bra! (ta i trä…)

    Vi jobbar också mycket med att låta webben och magasinet hitta sina roller. Enkelt uttryck, längre fördjupande reportage i tidningen och nyheter på webben.  Men det känns även som en del längre texter – till exempel min krönika och Frantzén-Lindeberg – funkar bra på webben. När den texten skulle strykas in i magasinet fick jag ta fram den största textkniven.

    Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här intill om du inte har gjort det. Kolla även in Besöksliv på Facebook, vi jobbar mycket med att blir mer aktiva där.

    Framåt!

  • Tyska hotell i topp

    Inte helt oväntat låg de tyska hotellen i topp i Europa avseende nöjda kunder. Hamburg var den europeiska stad där hotellen fick absolut högst poäng och den Frankfurt-baserade kedjan Steigenberger blev bästa kedja. Resultaten, som presenteras i Hotel Management och baseras på en undersökning av MMHI Global, placerar samtidigt Frankrike långt ner på listan. Förvånande? Inte särskilt.


    I artikeln beskrivs orsaken till de höga tyska resultaten bero på den tyska värdskapstraditionen, vilket därmed kan tolkas som att gott värdskap ger nöjda gäster. Detta är en självklarhet för några, men långt ifrån alla – men tydligen är det fortfarande oerhört viktigt, trots att många gäster stirrar sig blinda på priset. Tyskland var också den enda marknaden i Europa där ”tidigare upplevelse” av hotellet var viktigare än priset...


    Positivt var också att läsa att lojaliteten bland hotellgästerna i Tyskland var högst av alla, trots att man i Tyskland har hela 46 procent utländska gäster. Storbritannien, med 80 procent inhemska gäster, hade konstigt nog lägst lojalitet.


    Det finns med andra ord gott hopp för alla som vårdar, utvecklar och bryr sig om sina produkter och gäster. Kvalitet lönar sig.


    Sverige nämndes inte i artikeln, vilket jag förmodar var lite synd. För visst hade vi kommit högt upp på listan?

  • Affärsutvecklingens grund ligger i ett strukturerat kvalitétsarbete

    Johan Bjelke Har idag satt igång ett nytt kvalitéts- och affärsutvecklingsprojekt och det är mer tydligt än någonsin att långsiktigt framgångsrik affärsutveckling bygger på ett stukturerat och kontinuerligt kvalitetsarbete. Utifrån att tydliggöra behov för målgrupp och segment och i detta lyfta upp förbättringsområden lyfter man möjligheterna: Möjligheterna att ge en bättre service, erbjuda nya produkter, nya kombinationer och skapa en vidare och/ eller riktad tillgänglighet. Allt, rätt hanterat, renderar till ökade intäkter. Utan ett sturkturerat kvalitétsarbete så stagnerar verksamheten. Utveckling eller avveckling, det finns ingenting däremellan.

    Kvalitésarbete är inte ett konstaterande, det är en handlingsplattform.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons