Ämne Mässor

  • Åk till ITB 8-12 mars

    Anders Johansson Det är en dryg vecka kvar till världens största turistmässa ITB i Berlin öppnar med 10 000 utställare från i princip alla länder i hela världen. Mässan pågår från onsdag 8 mars till söndag 12 mars. Du som arbetar inom besöksnäringen tänker väl åka dit? Det finns direktflyg till Berlin från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Berlin har ca 130 000 hotellrum, så det lär även finnas lediga hotellrum till överkomliga priser. Det finns två viktiga skäl att besöka ITB. 1) Göra affärer och 2) Lärande

    Besöksnäringen är världens största bransch som står för ca 10 procent av världens BNP och som sysselsätter ca 300 miljoner människor runt om i världen. I många länder startar utvecklingen mot ett bättre välstånd just med turism. Besökare från andra delar av världen besöker landet och spenderar sina pengar just där. I alla länder innebär turism att pengar flyttas från ett land till ett annat genom konsumtion av boende, mat och dryck, transporter, sevärdheter, etc. Det är just genom turism som många fattiga länder vänt utvecklingen från fattigdom till något som över tiden blivit bättre och går mot ett ökat välstånd. På ITB finns även alla dessa länder som nu fått mersmak och försöker locka ännu fler att besöka landet. På ITB görs affärer och det skrivs mängder av kontrakt mellan researrangörer och besöksnäringens leverantörer, t.ex. hotell, flygbolag och lokala företag. Förra året gjordes affärer för 7 miljarder EUR vilket är ca 67 miljarder kronor. I år väntas siffran bli ännu högre.

    Under mässan hålls en mängd olika seminarier där du kan lära dig mer om din egen bransch. De flesta seminarier är gratis (ingår i priset för att komma in på mässan). Lärande sker så klart även hos alla utställare där en del också ordnar seminarier eller korta presentationer av sitt land eller sin produkt. Du kan så klart även hitta allt inom teknologi som kan hjälpa dig att bli mer effektiv.

    Självklart kommer jag att åka dit och tillbringa onsdag till fredag i de olika hallarna för att träffa nya och gamla kontakter. Affärer blir det i form av blogginlägg om intressanta nyheter.

  • Nytt evenemang för hotell

    Anders Johansson Nästa år, närmare bestämt, onsdag den 11 januari 2017 flyttar Hotel Market Seminars till Stockholm Waterfront Congress Centre för att samarbeta med ett nytt evenemang, Lounge Event, för beslutsfattare inom hotell och mötesanläggningar.

    Annemarie Gubanski och jag har arrangerat Hotel Market Seminars i tre år. Varje år har antal deltagare ökat och i januari i år träffades 260 personer på Courtyard by Marriott för att lyssna på intressanta talare, utbyta erfarenheter med kollegor i branschen samt titta på nya lösningar från branschens leverantörer. Hotel Market Seminars är Nordens årliga evenemang med fokus på hotellets intäkter och lockar  personer verksamma inom marknadsföring, försäljning och revenue management inklusive VD/ägare och ledningsgrupper.

    GastroNord är mest för restauranger och TUR är mest för marknadsföring och försäljning. Det har saknats en mötesplats för alla personer som är verksamma inom hotell. Därför startas Lounge Event som pågår både onsdag den 11 januari och torsdag 12 januari 2017. Målgruppen är beslutsfattare på olika nivåer som kommer att få träffa ett brett spektrum av leverantörer och lyssna på korta intressanta seminarier.

    Temat för nästa års Hotel Market Seminars är "med högre digitalt IQ ökar RevPAR". Många hotell har ett stort behov av att lära sig mer om hur de i den digitala världen attraherar fler gäster att boka i den mest kostnadseffektiva kanalen för hotellen. I den digitala världen handlar det också om att vara tillgänglig för gästen och göra det enkelt för gästen att rekommendera hotellet. Det är en djungel där ute och vi hoppas kunna bringa klarhet som leder till högre RevPAR för deltagarnas hotell.

    Just nu håller vi på att sätta ihop programmet och lägga upp samarbetet mellan Hotel Market Seminars och Lounge Event. Vi kommer att kunna bjuda på ett ännu bättre program och ännu fler utställare i januari 2017 än tidigare år.

  • Var är alla revenue managers?

    Anders Johansson 535 personer från 130 hotellföretag deltog på HSMAI ROC i Austin, Texas under måndagen. Det var som vanligt en fullspäckad dag som började redan kl 8 med en utblick över världsekonomin. Kina är nu det land som spenderar mest turistpengar i andra länder, följt av USA och Tyskland. Resandet från Kina förväntas fortsätta att öka och USA är en prioriterad destination eftersom det numera också är lättare att få ett visum som gäller i tio år. (Visum till Europa gäller bara en gång.) Det är sannolikt att den amerikanska dollarn stärks de närmaste åren vilket torde leda till en viss inbromsning i antal turister som reser till USA, men också till en ökning av amerikaner som reser utomlands.

    Under flera parallella programpunkter diskuterades allt från hur man stimulerar efterfrågan, meta search, mobila webbplatser, distribution till karriärvägar och hur revenue managern kan bli bättre på att samarbeta och presentera data på ett begripligt sätt.

    Självklart var total revenue management eller snarare total profit management i fokus. Det ställs högre krav på att en revenue manager ska förstå vilka bokningar som genererar högst resultat.

    Ett nytt och mycket uppskattat inslag var sex Pecha Kucha presentationer. På bara 6 min och 40 sek fick deltagarna en inblick i olika ämnen. Flera av presentationerna var riktigt bra, men den som enligt min mening vann handlade om hur viktigt det är att förenkla och inte göra revenue management mer komplicerat än vad det egentligen är.

    Hotellen i USA är nu också på väg att bli mer dynamiska i sin prissättning genom att även justera rabatter samt priserna på olika rumstyper för olika veckodagar. Detta har blivit möjligt tack vare fler funktioner i nya hotellsystem. Det visar sig att om man kan sälja till rätt pris redan från början ökar intäkterna jämfört med om man låter receptionisterna arbeta med uppförsäljning, t.ex. till nästa rumstyp.

    Mot slutet var orden hårda från hotellen gentemot både meta search och OTA. Här i USA gillar man dock rate parity och har svårt att förstå hur man skulle kunna hantera prissättningen om inte rate parity fanns.

    Jag fick en bra uppdatering om vad som händer inom revenue management i USA samt en hel del väldigt konkreta nya kunskaper om att tillämpa revenue management på nya sätt.

    Nu hoppas jag bara att fler svenskar kommer till nästa HSMAI ROC onsdag den 22 juni 2016 i New Orleans. Vi har mycket att lära och detta är ett bra tillfälle att lära mer och nätverka med de som är bäst på revenue management.

  • HSMAI ROC och HITEC i Austin

    Anders Johansson Det är dags för HSMAI ROC (revenue optimization conference) som i år hålls i Austin, Texas. I år handlar programmet om digital marknadsföring, segmentering, prissättning, en statusuppdatering hur långt branschen har kommit med total revenue management och givetvis distribution. Jag ser fram emot måndag. Det är alltid spännande att höra diskussionerna, få nya idéer och ny kunskap. Hoppas också att fler personer från Norden är på plats för att lära sig mer om revenue management. Jag tar med mig idéer till nästa Hotel Market Seminars i Stockholm tisdag den 12 januari 2016.

    Jag ser även fram emot HITEC med seminarier och ca 500 utställare de följande tre dagarna. I år gissar jag att de flesta utställare har uppdaterat sina system att fungera med smarta mobiler och läsplattor. Förra året visade många utställare upp nyheter för hotellrummen. I år tror jag att det handlar mer om digital marknadsföring med hjälp av all data som samlas in på hotellen.

    Rapporter kommer i bloggen under nästa vecka.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons