Ämne Möten

  • Nästa steg inom revenue management

    Anders Johansson På HSMAI ROC var det många som talade om Total Revenue Management. Allt fler hotell och hotellkedjor börjar fundera på hur man ska utveckla arbetet med revenue management, men än så länge är det oklart vad begreppet egentligen innebär. Några områden börjar dock utkristalliseras som nästa steg i utvecklingen.

    Net revenue

    Idag ligger fokus på att maximera den totala logiintäkten, dvs. den bokförda logiintäkten som mer eller mindre är bruttologiintäkten med undantag av logiintäkter som säljs enligt den s.k. merchantmodellen som då bokförs netto. Jo, nog är det inkonsekvent alltid. Det nya är att man ska fokusera på nettologiintäkten, dvs. logiintäkt med avdrag för distributionskostnaden. Revenue Managern ska bedöma varje kanal utifrån nettointäkten istället för bruttointäkten. Härigenom blir det en bättre transparens och varje kanal bedöms utifrån vad den verkligen ger.

    Vilka är då distributionskostnaderna som ska dras bort från bruttointäkten? Det är samtliga rörliga distributionskostnader och provisioner som är direkt relaterade till bokningen. I förlängningen kan man även ta bort samtliga marknads- och försäljningskostnader för att få en ännu bättre jämförelse. Ett exempel är då att ta bort kostnaden för att t.ex. teckna företagsavtal. Nettot är i praktiken ännu lägre än det redan rabatterade priset eftersom en försäljningskostnad för att få själva avtalet ska reducera intäkten ytterligare.

    Genom att jämföra de verkliga nettointäkterna per segment/distributionskanal kommer revenue management att fatta bättre beslut som leder till ökad lönsamhet för hotellt. Det stora hindret är att systemen ännu inte innehåller funktioner för net revenue management.

    Ett fåtal amerikanska hotell börjar som sagt analysera nettologiintäkten. Här i Sverige är det ytterst få som konsekvent analyserar nettologiintäkten. Jag tror inte att detta blir verklighet förrän Benchmarking Alliance inför en benchmarking för Net Room Revenue, vilket de borde göra snarast med tydliga definitioner hur den ska beräknas.

    Möteslokaler

    Ännu mer ovanligt är revenue management på möten. Här pågår diskussioner, men de stora hindren är insamling av data, integration till andra system och brist på teknologi som ger stöd till ett aktivt arbete med revenue management. De stora systemleverantörerna har inte de funktioner som krävs för revenue management för möten.

    Här i Sverige har vi kommit lite längre tack vare Benchmarking Alliance som är igång med benchmarking för möten. Detta är ett steg i rätt riktning och de som vill öka sina mötesintäkter ska omgående börja jämföra sig med sina konkurrenter. Ju fler mötesanläggningar som börjar använda sig av benchmarking desto snabbare kommer mötesanläggningarna att kunna öka sina intäkter.

    För att komma vidare behövs teknologi som underlättar för revenue managern att även lägga in överiga intäkter som en parameter vid bedömning av prissättning av rum, möteslokaler och F&B.

    Ett enkelt råd från HSMAI ROC-konferensen är att inte bara analysera en grupp eller ett mötes uträngning av enskilda resenärer utan att värdera grupper/möten gentemot andra grupper/möten. Ofta finns det grupper/möten som är beredda att betala mer. Många hotell missar dessa för att man helt enkelt tar emot första bästa grupp/möte som kontaktar hotellet.

  • Innovativ lösning för möteslokalen från Samsung

    Anders Johansson På HITEC finns utställare som säljer teknologi till hotellen. Här finns allt inom TV, WiFi, hotellsystem, telefoner och olika system för hotellverksamhet.

    En spännande nyhet är Samsungs stora bildskärm som fungerar som en TV, skärm och whiteboard. Det kanske är dags att uppgradera konferensutrustningen till något riktigt bra. Prislappen är ca 65 000 kr för TV, dator, pekskärm och programvara. Inte särskilt dyrt med tanke på att bra projektorer kostade detta för fem år sedan.

    Men, säger alla gamlingar i banschen, vi kommer ihåg när det kom whiteboards som kunde skriva ut texten. De användes inte av många utan blev stående i förråden. Slutar inte den här på samma sätt?

    Jag tror att detta är framtiden för att den här produkten gör att en grupp i ett möte verkligen kan samarbeta och skärmen blir en central där all information kan samlas. Överblicken blir bättre och rätt information leder till rätt beslut. Det går inte ens att jämföra med en gammaldags whiteboard med utskriftfunktion.

    Samsung verkar vara det bolag inom TV som ligger längst fram i utvecklingen. De funktioner för att styra TV-apparaterna i gästrummen är rena drömmen både för gästerna och hotellet. Alla som ska byta TV-apparater och/eller system bör ta en titt på Samsung innan de bestämmer sig.

  • Onlinebokning av möten - Nu startar racet

    Johan Bjelke Igår hade vi en workshop med partnerorganisationerna Svenska Möten och Citybreak; fokus på onlinebokningar av möten - Upplägg, staket, nya benämningar som kanske kan bli genomgående (vet alla bokar och slutkonsument vad en "helpension" är, "del i..." osv?). Fram till nu har har det egentligen inte funnits några bra lösningar för att hantera onlinebokningar av möten, och än mindre att dynamiskt kunna lägga till boende, mat, aktiviteter etcetera men nu börjar vi ligga på solida och innovativa lösningar.
    Svenska Möten provade att bygga ett eget system under ett antal år, Byos som man nu har valt att lägga ner. Det blev helt enkelt allt för många staket, allt för många regler. Nu tar man nya tag med Citybreak som partner vilket känns spännande – organisationen utmanar igen onlinebokningen av möten, med en stor portion lärdom i bakfickan. Häng med och se vart det tar vägen, min gissning är att en bred bulk av möten kommer att bokas online inom ett par år - Det kommer att gå fort när det nu väl har startat.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons