Ämne Marriott

  • Airbnb och Marriott flyttar fram positionerna

    Anders Johansson I fredags hände två riktigt stora saker i den internationella besöksnäringen.

    Det var den första dagen som Marriott och Starwood var ett företag. Redan under fredagen kunde medlemmarna i de båda lojalitetsprogrammen länka ihop sina konton och börja använda sin status på båda kedjorna. På Marriotts hemsida finns nu 30 olika hotellvarumärken sorterade prydligt i olika kategorier. Marriott är nu världens största hotellkedja i antal hotellrum som uppgår till drygt 1,1 miljoner i drygt 5800 hotell. Näst störst är Hilton med 775 000 hotellrum i drygt 4700 hotell. Marriott var tydliga med att alla 30 varumärken ska behållas för att ge alla lojala medlemmar ett varierat utbud. De stora utmaningarna är att koordinera och koppla samman de ca 100 olika systemen som används inom det nya Marriott.

    Den andra händelsen var att Airbnb fick drygt 7 miljarder i en ny finansieringsrunda där bl.a. Alphabet (Googles moderbolag) stod för en stor del av investeringen. Befintliga investerare fick inte delta eftersom Airbnb vill bredda basen av ägare. Bolaget värderas nu till ca 250 miljarder kronor vilket är drygt 100 miljarder kronor mer än Marriott. Airbnb är världens fjärde högst värderade bolag som backas upp av venture capital. Överst på listan är Uber. Airbnb har nu över 2 miljoner boenden på 34 000 platser i 191 länder. De nya pengarna ska användas till internationell expansion. Airbnb är hårt kritiserat från hotellbranschen och myndigheter precis som alla banbrytande och disruptiva idéer har varit i alla tider. Det är lika svårt för hotellbranschen att stoppa Airbnb som det har varit för musikindustrin att stoppa digitaliseringen och nya distributionskanaler för musik.

    Det som hände i fredags är följdeffekter av digitaliseringen även av besöksnäringen. Många hotellägare står fortfarande frågande till hur de ska hänga med i utvecklingen. Marriott tror att storlek kommer att förbättra förhandlingspositionen gentemot distributionskanaler, leverantörer och fastighetsägare. Marriott blir större, men förändras inte i grunden. De är i övernattningsbranschen och försöker driva den verksamheten alltmer rationellt. Airbnb däremot är uppstickaren som kommer med en helt ny idé som på riktigt involverar den som har ett ställe att hyra ut och den potentiella gästen. Airbnb står för teknologin och ska självklart tjäna pengar på detta precis som andra distributionskanaler. Affärsidén för den som hyr ut bygger mer på att få ett marginellt tillskott i privatekonomin för att förbättra sin livskvalitet, t.ex. att få råd att resa på semester med familjen eller att till och med ha råd att bo lite större. Airbnb hjälper många att få en lite bättre tillvaro.

    Dagens värdering av de båda bolagen talar för att det blir Airbnb som är den långsiktiga vinnaren.

  • Marriott köper Starwood

    Anders Johansson Marriott köper Starwood for drygt 100 miljarder kronor. En av megakedjorna försvinner från marknaden. På sikt kommer det sannolikt att stå Sheraton by Marriott, W by Marriott, Aloft by Marriott, etc. förutom alla andra varumärken som numera ägs av Marriott. 

    Marriott betalar ca 10 gånger vinsten före räntor, avskrivningar och skatt för Starwood. Det är samma pris som man har betalat för de hotellkedjor (Gaylord, Protea och Delta) som Marriott förvärvat de senaste åren. Ägarna till Starwood kommer till största delen att få betalt i aktier i Marriott.

    Sammantaget får det nya Marriott 30 hotellvarumärken med totalt ca 5500 hotell i 100 länder. Totalt antal hotellrum kommer att bli ca 1,1 miljoner med 370 000 hotellrum i pipline. Airbnb har nu över 1,5 miljoner hotellrum, så Marriott kommer att även efter förvärvet av Starwood att ha en lägre kapacitet än den största aktören inom delningsekonomin inom besöksnäringen.

    Det verkar som om Starwoods styrelse och ägare helt enkelt gav upp i den allt hårdare konkurrensen mellan kedjorna. Kreativiteten försvann när VD byttes ut och allt fokus hamnade på expansion för att driva upp förväntningarna på framtida vinster för att tillfredsställa aktiemarknaden. Styrelsen i Starwood letade desperat efter köpare både på hemmaplan och i Kina. Kan det vara så att styrelsen i Starwood insett att megakedjornas erbjudande till framförallt fastighetsägarna inte längre är så attraktivt. Kan den här affären vara början till slutet för megakedjorna eller är det ett sätt att hejda framfarten av OTA:er och andra mellanhänder som urholkar hotellkedjornas lönsamhet? Svaret kommer först om några år när vi kan se utvecklingen för både megakedjorna och mellanhänderna.

  • Marriott mutar sina gäster

    Anders Johansson Marriott har hittat rätt när det gäller wifi. Från den 15 januari 2015 erbjuder mer än 3800 Marriotthotell i över 70 länder alla gäster som har Marriotts lojalitetsprogram, Marriott Rewards, gratis wifi på hotellrummet. Men, det finns en hake till: Bokningen måste göras direkt till Marriott utan mellanhänder. Det går att boka direkt hos Marriott via Marriott.com, Marriotts mobila app, gratis telefonbokning till Marriotts callcenter eller direkt på något av Marriotts hotell. De gäster som har basnivå på Marriott Rewards får tillgång till basnivå på wifi. De gäster som har nivån guld och platinum får gratis förstärkt wifi där det finns. Med den går det utmärkt att ladda ner stora filer eller se på TV och film.

    Marriott utnyttjar möjligheten att styra fler bokningar till sina egna kanaler genom att erbjuda gratis wifi när bokningen sker i en direktkanal. Detta är just nu ett bra sätt att försöka få lite fler bokningar direkt istället för via mellanhänder. Gissar dock att Marriott gör ett undantag i företagsavtalen där wifi sannolikt ingår i avtalet även om bokningen går via någon av de stora affärsresebyråerna som de stora företagen använder.

    Tidigare har InterContinental infört gratis wifi för alla gäster som har deras lojalitetsprogram. Starwood och Hilton ger dock fortfarande bara medlemmar på högre nivå gratis wifi. Marriott sätter en ny standard som sannolikt många andra hotellkedjor kommer att följa efter. Jag gissar att inom ett par år ger alla hotell gratis wifi till sina gäster

  • Marriott åkte dit och fick böter på 4,2 mkr

    Anders Johansson Det är fortfarande hotell som tar betalt för att gästerna ska kunna använda en trådlös uppkoppling till Internet. Nu har Marriott åkt dit så det skriker. På ett av Marriotts stora kongresshotell hade hotellet iscensatt störning av gästernas normala leverantörer av wifi. Istället erbjud Marriott trådlös uppkoppling för sina utställare/gäster för upp till 1000 USD. I Sverige skulle detta motsvaras av att ett hotell skulle störa ut Homerun, Telenor, TELE2, m.fl. som normalt finns på många allmänna platser och som trådlöst 3/4G för att tvinga gästerna att betala för uppkoppling till hotellet.

    Marriott blev anmälda och dömda att betala ett skadestånd på USD 600 000 (ca 4,2 mkr) samt att skicka in en rapport varje kvartal i tre år till Federal Communications Commission (FCC) som är myndigheten i USA som övervakar all kommunikation.

    Jag träffar på hotell som fortfarande tar betalt för wifi. Jag är dessutom styrelseledamot i hotellkedjor som tar betalt för wifi. Trots kraftfull argumentation på styrelsemötena lyckas jag inte övertyga de andra "gubbarna" om att gästerna vill ha gratis wifi och att om de inte får gratis wifi av oss kommer de att välja andra hotell som har gratis wifi. Nej, vi tar hellre pengarna från wifi idag och får lösa eventuella problem senare blir svaret.

    Förebilden är CitizenM som ger alla sina gäster hög bandbredd. Det är enkelt att koppla upp, snabbt och gratis. Inte undra på att CitizenM är särskilt framgångsrika bland Millennials (generation Y) som idag är mellan 20 och 35 år och som är framtidens viktigaste segment i hur mycket de spenderar på resande. De lär vara trogna de varumärken som gav dem gratis wifi.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons