Ämne Max

  • Vad är en stor kund

    Här på restauratoren.se kan vi läsa om att Sibylla kedjan blivit Carlsbergs största kund i liter mätt.


    Men låt oss titta lite närmare vad det står. De kommer köpa 4 miljoner liter per år. Läsk då. OK, starköl etc. kostar från ca 30:- litern och uppåt så för enkelhetens skull låt oss säga läsken kostar 10:-/ liter. Sibylla kedjan kommer handla för 40 miljoner av Carlsberg. Detta fördelat på 300 enheter. 40 miljoner delat på 300 är ca. 135000:- per enhet och år. Låt oss säga att man handlar 50 veckor per år så skulle det innebära 2700:- kronor per vecka och leverans ställe. Alltså runt 270 liter läsk i veckan. Och per dag då strax under 40 liter/ enhet.


    Men om vi istället tänker en välbesökt McDonalds, Burger King eller Max. De måste ju sälja kring 100 liter läsk i timmen, kanske mer och deras öppettider är generösa. Tänk Stockholm C och lägg kanske till angränsande ställen på Vasagatan, de BK, McDonalds och Max måste ju typ sälja lika mycket som alla Sibylla tillsammans, eller kanske mer. Så mycket lättare det måste vara att leverera längs en gata än att kuska runt hela Sverige.


    Det är väl inte otänkbart att en enskild poppis McDonalds säljer typ 25% av hela Sibylla kedjans läsk volymer.


    Säljer man hundra Gin och Tonic en kväll i baren är ju bara Tonicen i GT:en en halv Sibylla kiosks läskförsäljning.


    Var och var annan jourbutik eller bensinmack måste väl också  sälja mer än 40 stora läskflaskor per dag.


    Stämmer verkligen siffrorna i Restauratören eller är det helt enkelt så att det är just många bäckar små som ger många liter hos Sibylla och att det är få som äger mer än en eller två restauranger.


     

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons