Ämne Mobil

  • Resenären nu helt beroende av mobilen

    Anders Johansson Förra veckan hölls HSMAI ROC (revenue optimization conference) i Amsterdam i samband med att HITEC (världens största hotellteknologikonferens och mässa) hölls i Europa. HSMAI ROC lockade drygt 200 deltagare från olika länder i Europa. Programmet var klart bättre än förra året och sannolikt det bästa programmet under de sju år HSMAI ROC arrangerats i Europa. Här är några axplock och reflektioner.

    Årets konferens startade med att Aleks Krotoski, som är journalist och socialpsykolog och sänder för BBC radio och The Guardians techpodcast, talade om hur teknologi påverkar resandet. Hon tog snabbt död på myten om att det skulle finnas en mottrend där folk vill lägga ifrån sig sin smarta mobiltelefon. Det är snarare så att den smarta mobilen har revolutionerat resandet i grunden och att den som reser helt enkelt inte längre kan klara sig utan en smart mobil. Vi är nu så beroende av vår smarta mobil att hela 45 % av de tillfrågade i en undersökning har känt mobilen vibrera i fickan fastän de håller den i handen och hela 90 % har känt mobilen vibrera i fickan fastän den inte har gjort det. Folk är livrädda för att missa något och har därför blivit alltmer beroende av sin mobil. Möjligheterna med mobilen har också gjort att all makt har flyttats från leverantören (flygbolaget, hotellet, restaurangen eller butiken) till kunden. Förr var föreningar lokala och platsbundna. Aleks talar om att internet har möjliggjort kontakten kring speciella intressegrupper över hela världen. Intressen är globala och inte längre platsbundna. Ett gemensamt intresse, t.ex. berg-och-dal-banor förenar människor från alla länder vilket så småningom leder till ökat resande inom intresseområdet. Unga människor (upp till 25 år gamla) ser sig inte längre som en bestämd nationalitet utan mer internationella utan tydliga gränser. Det är just teknologin som möjliggör detta synsätt. All statistik och forskning visar att beroendet av den smarta mobilen kommer att fortsätta att öka de närmaste åren.

    Hela besöksnäringen måste inte bara säkerställa att de är närvarande i den mobila världen utan också att innehållet på alla sätt är anpassat till mobilen. Detta innebär också att företagen finns med i rätt sammanhang i Google (kartor, hotell, restauranger, Google Trips, etc) på Foursquare och Facebook samt i alla tänkbara bokningskanaler och platser som handlar om destinationen. Människor litar alltmer på att med hjälp av den smarta mobilen hitta de rätta restaurangerna och de rätta sevärdheterna på destination. Beteendet gör att alltfler hoppar över att planera vistelsen innan resan börjar.

    Jag har själv hamnat i samma mönster. Jag är säker på att Google kartor kommer att leda mig rätt både när jag åker kollektivt och när jag går. Foursquare talar om för mig vilken restaurang eller vilket kafé jag ska välja. Hotellet har pre-check-in via mobilen och jag får veta vilket rum jag ska bo i. Mobilen blir nyckeln till rummet och jag behöver inte gå via receptionen. Den smarta mobilen har gjort det mycket enklare att resa och dessutom hjälper den till att få den absolut bästa upplevelsen på destinationen.

    Konsumentens nya beteende i användningen av den smarta mobilen leder till att företagen inom besöksnäringen måste investera i ny teknologi samt i att bygga upp innehållet i de olika kanalerna. Detta kommer att kosta pengar, men den som väntar för länge kommer helt säkert att hamna på efterkälken och snabbt börja tappa gäster.

  • Besöksnäringen hopplöst efter

    Anders Johansson Det är snart tio år sedan iPhone lanserades 2007. Det var då det blev möjligt att börja tänka på att skapa en webbplats som var anpassad för den smarta mobilen. Det var då appar lanserades och det blev möjligt att utveckla appar för olika behov. Sedan dess har en mängd olika funktioner i de smarta telefonerna utvecklats vidare. I Sverige har 83 % av befolkningen en smart mobil. I hela världen finns det nu över 2 miljarder människor som har en smart mobil.

    Stora hotellkedjor har hängt på den mobila trenden och har mobilanpassade webbplatser och appar, men den stora massan av små företag inom besöksnäringen står mer eller mindre utanför den mobila världen. Besöksnäringens  ägare, ledningar och alla medarbetare är flitiga användare av sina smarta mobiler förutom i den egna verksamheten. De som driver verksamhet inom besöksnäringen och idag inte har en mobil webbplats bör ordna detta omgående.

    Det tar tid för besöksnäringen att ta till sig nya idéer. Smarta mobiler är tyvärr inte det enda exemplet. Varför vill inte besöksnäringen förbättra upplevelsen för gästen (läs: kunden som betalar) eller förbättra produktiviteten för att öka den svaga lönsamheten i branschen?

  • 25 % av bokningarna är idag mobila

    Anders Johansson I Japan och Korea sker idag över hälften av alla elektroniska köp (e-commerce) i en mobil enhet (smart mobil eller läsplatta). Storbritannien ligger inte långt efter och andelen elektroniska köp via smarta mobiler och läsplattor väntas nå 45 % av alla elektroniska köp i slutet av året. Andelen elektroniska bokningar av resor och hotell som sker via en smart mobil eller läsplatta har nu passerat 25 % av alla elektroniska transaktioner och fortsätter att växa i snabb takt. Detta visar en undersökning gjord av Criteo som du hittar här.

    Besökare från flera av de stora turistländerna genomför sina bokningar av resor och hotell i allt högre utsträckning via en smart mobil eller läsplatta. Det är hög tid att se över hotellets närvaro i den mobila världen och inte längre nöja sig med att besökaren kan komma åt hotellets webbplats via en smart mobil eller läsplatta. Nu handlar det om att säkerställa en bra mobil upplevelse i den enhet som besökaren bär med sig.

    Ett absolut minimum är att hotellet har en responsiv webbplats som anpassar innehållet till mobila enheter. Ett minimum borde även vara att tillhandahålla en bra bokningsfunktion via mobila enheter för att säkerställa att bokningen går direkt till hotellet och inte via OTA:erna som sedan länge har bra innehåll och bokningsmöjligheter i sina mobila versioner.

  • Vad är det hotellen inte förstår med wifi?

    Anders Johansson Jag sitter på ett tåg mellan Hamburg och Berlin. Det är supermodernt med högsta tänkbara tyska kvalitet. Lädersäten, elektroniska skyltar som visar information och tågets hastighet. Det finns till och med en tryckt reseguide bara för just det här tåget. Informationen är både på tyska och engelska. Vissa vagnar har mobilsignalförstärkare så att mobiltelefonerna ska fungera bättre under tågresan. Bra service ombord och tåget rullar fram i drygt 200 km/tim. Allt är bra förutom att det inte finns wifi, så jag kan egentligen inte jobba med det jag vill och inte hålla kontakt med yttervärlden. Jag känner mig inlåst i det tekniskt fulländade tyska tåget. Påminn mig om att jag inte ska klaga på SJ framöver. De har wifi och håller dessutom på att bygga ut kapaciteten så att det ska gå snabbare att surfa ombord på resan.

    Jag har den senaste tiden bott på flera olika hotell där wifi visserligen är gratis, men det är väldigt krångligt att koppla upp sig. Användarnamn och lösenord är långa och krångliga. Jag frågade till och med ett hotell vad de använder informationen till. Görs någon analys om gästernas användning av Internet på hotellet? Svaret var nej och följdfrågan blir därför varför jag måste logga in. Det är så det fungerar var svaret. Varför kan inte hotellen göra det enkelt för gästen? Vad är problemet?

    Världen har förändrats snabbt bara på några år. Väldigt många har någon gång själva prövat på uppkoppling till Internet via gratis wifi på flyg, tåg, hotell och i städer. Alla vet vad som är möjligt och därför vill var och en själv bestämma när de vill vara tillgängliga och när de vill ha tillgång till Internet. De flygbolag, tågbolag, hotell och städer som inte erbjuder enkel, snabb och gratis uppkoppling på resan betraktas som otidsenliga med riktigt dålig service.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons