Ämne Mobil

  • Besöksnäringen hopplöst efter

    Anders Johansson Det är snart tio år sedan iPhone lanserades 2007. Det var då det blev möjligt att börja tänka på att skapa en webbplats som var anpassad för den smarta mobilen. Det var då appar lanserades och det blev möjligt att utveckla appar för olika behov. Sedan dess har en mängd olika funktioner i de smarta telefonerna utvecklats vidare. I Sverige har 83 % av befolkningen en smart mobil. I hela världen finns det nu över 2 miljarder människor som har en smart mobil.

    Stora hotellkedjor har hängt på den mobila trenden och har mobilanpassade webbplatser och appar, men den stora massan av små företag inom besöksnäringen står mer eller mindre utanför den mobila världen. Besöksnäringens  ägare, ledningar och alla medarbetare är flitiga användare av sina smarta mobiler förutom i den egna verksamheten. De som driver verksamhet inom besöksnäringen och idag inte har en mobil webbplats bör ordna detta omgående.

    Det tar tid för besöksnäringen att ta till sig nya idéer. Smarta mobiler är tyvärr inte det enda exemplet. Varför vill inte besöksnäringen förbättra upplevelsen för gästen (läs: kunden som betalar) eller förbättra produktiviteten för att öka den svaga lönsamheten i branschen?

  • 25 % av bokningarna är idag mobila

    Anders Johansson I Japan och Korea sker idag över hälften av alla elektroniska köp (e-commerce) i en mobil enhet (smart mobil eller läsplatta). Storbritannien ligger inte långt efter och andelen elektroniska köp via smarta mobiler och läsplattor väntas nå 45 % av alla elektroniska köp i slutet av året. Andelen elektroniska bokningar av resor och hotell som sker via en smart mobil eller läsplatta har nu passerat 25 % av alla elektroniska transaktioner och fortsätter att växa i snabb takt. Detta visar en undersökning gjord av Criteo som du hittar här.

    Besökare från flera av de stora turistländerna genomför sina bokningar av resor och hotell i allt högre utsträckning via en smart mobil eller läsplatta. Det är hög tid att se över hotellets närvaro i den mobila världen och inte längre nöja sig med att besökaren kan komma åt hotellets webbplats via en smart mobil eller läsplatta. Nu handlar det om att säkerställa en bra mobil upplevelse i den enhet som besökaren bär med sig.

    Ett absolut minimum är att hotellet har en responsiv webbplats som anpassar innehållet till mobila enheter. Ett minimum borde även vara att tillhandahålla en bra bokningsfunktion via mobila enheter för att säkerställa att bokningen går direkt till hotellet och inte via OTA:erna som sedan länge har bra innehåll och bokningsmöjligheter i sina mobila versioner.

  • Vad är det hotellen inte förstår med wifi?

    Anders Johansson Jag sitter på ett tåg mellan Hamburg och Berlin. Det är supermodernt med högsta tänkbara tyska kvalitet. Lädersäten, elektroniska skyltar som visar information och tågets hastighet. Det finns till och med en tryckt reseguide bara för just det här tåget. Informationen är både på tyska och engelska. Vissa vagnar har mobilsignalförstärkare så att mobiltelefonerna ska fungera bättre under tågresan. Bra service ombord och tåget rullar fram i drygt 200 km/tim. Allt är bra förutom att det inte finns wifi, så jag kan egentligen inte jobba med det jag vill och inte hålla kontakt med yttervärlden. Jag känner mig inlåst i det tekniskt fulländade tyska tåget. Påminn mig om att jag inte ska klaga på SJ framöver. De har wifi och håller dessutom på att bygga ut kapaciteten så att det ska gå snabbare att surfa ombord på resan.

    Jag har den senaste tiden bott på flera olika hotell där wifi visserligen är gratis, men det är väldigt krångligt att koppla upp sig. Användarnamn och lösenord är långa och krångliga. Jag frågade till och med ett hotell vad de använder informationen till. Görs någon analys om gästernas användning av Internet på hotellet? Svaret var nej och följdfrågan blir därför varför jag måste logga in. Det är så det fungerar var svaret. Varför kan inte hotellen göra det enkelt för gästen? Vad är problemet?

    Världen har förändrats snabbt bara på några år. Väldigt många har någon gång själva prövat på uppkoppling till Internet via gratis wifi på flyg, tåg, hotell och i städer. Alla vet vad som är möjligt och därför vill var och en själv bestämma när de vill vara tillgängliga och när de vill ha tillgång till Internet. De flygbolag, tågbolag, hotell och städer som inte erbjuder enkel, snabb och gratis uppkoppling på resan betraktas som otidsenliga med riktigt dålig service.

  • Anpassa e-postutskicken till mobilen

    Anders Johansson Jag får en hel del utskick via e-post från olika hotell i Sverige. Det är ett väldigt bra sätt att hålla sig uppdaterad om vad som händer samt kul att se hur hotellen använder e-post i sin marknadsföring och försäljning. På senare tid har jag precis som många andra börjat läsa e-post enbart i mobilen. Det är snabbt och fungerar bra under "väntetider", t.ex. när jag väntar på eller åker buss, tunnelbana och tåg samt flyger med Norwegian som har internet ombord.

    Hur ser e-postutskicken ut i mobilen? Inte särskilt bra. De verkar inte vara tänkta att läsas i en mobil. Detta resulterar i att jag inte läser utan tar bort meddelandet istället.

    En undersökning från Experian Marketing Services visar att hälften av alla öppningar av e-post görs på den smarta mobiltelefonen. Bara en fjärdedel av e-posten öppnas numera på datorn.

    Trenden lär fortsätta i takt med att alltfler skaffar en smart mobiltelefon och att de smarta mobiltelefonernas kapacitet ökar och uppkopplingen till Internet blir bättre.

    De som anpassar sin e-postmarknadsföring för den smarta mobilen kommer att få fler transaktioner och därmed öka sina intäkter.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons