Ämne Mobil

  • Vad är det hotellen inte förstår med wifi?

    Anders Johansson Jag sitter på ett tåg mellan Hamburg och Berlin. Det är supermodernt med högsta tänkbara tyska kvalitet. Lädersäten, elektroniska skyltar som visar information och tågets hastighet. Det finns till och med en tryckt reseguide bara för just det här tåget. Informationen är både på tyska och engelska. Vissa vagnar har mobilsignalförstärkare så att mobiltelefonerna ska fungera bättre under tågresan. Bra service ombord och tåget rullar fram i drygt 200 km/tim. Allt är bra förutom att det inte finns wifi, så jag kan egentligen inte jobba med det jag vill och inte hålla kontakt med yttervärlden. Jag känner mig inlåst i det tekniskt fulländade tyska tåget. Påminn mig om att jag inte ska klaga på SJ framöver. De har wifi och håller dessutom på att bygga ut kapaciteten så att det ska gå snabbare att surfa ombord på resan.

    Jag har den senaste tiden bott på flera olika hotell där wifi visserligen är gratis, men det är väldigt krångligt att koppla upp sig. Användarnamn och lösenord är långa och krångliga. Jag frågade till och med ett hotell vad de använder informationen till. Görs någon analys om gästernas användning av Internet på hotellet? Svaret var nej och följdfrågan blir därför varför jag måste logga in. Det är så det fungerar var svaret. Varför kan inte hotellen göra det enkelt för gästen? Vad är problemet?

    Världen har förändrats snabbt bara på några år. Väldigt många har någon gång själva prövat på uppkoppling till Internet via gratis wifi på flyg, tåg, hotell och i städer. Alla vet vad som är möjligt och därför vill var och en själv bestämma när de vill vara tillgängliga och när de vill ha tillgång till Internet. De flygbolag, tågbolag, hotell och städer som inte erbjuder enkel, snabb och gratis uppkoppling på resan betraktas som otidsenliga med riktigt dålig service.

  • Anpassa e-postutskicken till mobilen

    Anders Johansson Jag får en hel del utskick via e-post från olika hotell i Sverige. Det är ett väldigt bra sätt att hålla sig uppdaterad om vad som händer samt kul att se hur hotellen använder e-post i sin marknadsföring och försäljning. På senare tid har jag precis som många andra börjat läsa e-post enbart i mobilen. Det är snabbt och fungerar bra under "väntetider", t.ex. när jag väntar på eller åker buss, tunnelbana och tåg samt flyger med Norwegian som har internet ombord.

    Hur ser e-postutskicken ut i mobilen? Inte särskilt bra. De verkar inte vara tänkta att läsas i en mobil. Detta resulterar i att jag inte läser utan tar bort meddelandet istället.

    En undersökning från Experian Marketing Services visar att hälften av alla öppningar av e-post görs på den smarta mobiltelefonen. Bara en fjärdedel av e-posten öppnas numera på datorn.

    Trenden lär fortsätta i takt med att alltfler skaffar en smart mobiltelefon och att de smarta mobiltelefonernas kapacitet ökar och uppkopplingen till Internet blir bättre.

    De som anpassar sin e-postmarknadsföring för den smarta mobilen kommer att få fler transaktioner och därmed öka sina intäkter.

  • 70 procent av alla flygresenärer har smarta mobiltelefoner

    Anders Johansson Användandet av smarta mobiltelefoner i samband med flygresor väntas öka kraftigt de närmaste åren. Enligt en undersökning gjord av SITA i februari 2013 har 70 procent av alla flygpassagerare en smart mobiltelefon jämfört med bara 28 procent 2010. Fortfarande är dock biljettförsäljningen låg via mobila enheter. Under 2012 svarade de mobila enheterna bara för 2 procent av biljettförsäljningen. Andelen kommer att öka de närmaste åren. Idag erbjuder 44 procent av flygbolagen köp av biljetter via smarta mobiltelefoner. Om ett par år väntas närmare 90 procent av flygbolagen ha lösningar för köp via mobilen.

    Konsumenten har däremot snabbt tagit till sig incheckning via den smarta mobilen. Idag är det en tredjedel av alla flygpassagerare som checkar in online (via webben eller via smart mobiltelefon). Det skulle vara fler visar undersökningen, men bara hälften av flygbolagen erbjuder incheckning online idag. Om ett par år väntas i princip alla flygbolag erbjuda incheckning online.

    Undersökningen visar tydligt att konsumenten har tagit till sig den nya teknologin och är redo att använda tjänster i sin smarta mobiltelefon. Konsumenten ligger ett par steg före leverantörerna som arbetar på att komma ikapp. Just nu har de flygbolag som erbjuder smidiga lösningar i smarta mobiltelefoner ett försprång gentemot sina konkurrenter.

    Det pågår ett intensivt utvecklingsarbete för att göra det smidigare för resenärerna att flyga. Apple lanserade hösten 2012 Passbook som hanterar bl.a. boardingkort i mobiltelefonen. NFC (Near Field Communication) som finns inbyggt i de flesta smarta mobiltelefoner (utom Apple) har funktioner som är väldigt säkra (krypterade) och har hög läshastighet vilket minskar tiden vid t.ex. boarding. Tester för att höja effektiviteten vid incheckning och bagagehantering pågår bl.a. i Japan och Danmark. Utvecklingen inom flyget sker inte bara för passagerarna utan även för att öka effektiviteten för flygplatserna och flygbolagen.

    Många internationella hotell får huvuddelen av sina gäster via flyg. Hela 70 procent av alla flygpassagerare har en smart mobiltelefon. De vill inget hellre än att hotellen ska erbjuda bokning, in- och utcheckning, information och betalning i den smarta mobiltelefonen. Teknologin är redan i många fall testad i verkligheten och kan köpas redan idag. De hotell som inte ser över sina investeringsplaner och ökar takten i sina teknologiinvesteringar riskerar att tappa gäster till de hotell som är snabbare på att tillfredsställa sina gäster med smarta mobiltelefoner.

  • Största misstagen i hotellens marknadsföring

    Anders Johansson Marknadsföringen av ett hotell kostar allt mer, särskilt om man även räknar in provisioner till distributionskanalerna. Det handlar om att fokusera på rätt marknadsföring och inte missa de viktigaste förändringarna i hur konsumenten köper hotellrum. Här är de fem vanligaste fällorna.

    1. Tro att "Flash sales" kommer att rädda din verksamhet. Du ska ge konsumenten 50 procent i rabatt och leverantören ska ha en provision på 10-20 procent. Det blir inte mycket kvar. Den potentiella gästen söker inte just efter ditt hotell heller utan snarare efter en rabatt. Tacka nej till  Groupon och liknande webbplatser.
    2. Tro att du kan få en gäst som bokat via en OTA att nästa gång boka direkt. De som bokar via OTA är inte intresserad av just ditt hotell utan av läget och priset. Chansen att du skulle hitta en ny stamgäst är mycket liten. Den här konsumenten kommer att fortsätta att använda en OTA när de ska boka hotell. De som använder Hotels.com får ju dessutom en gratisnatt efter tio bokade nätter.
    3. Tro att din gamla webbplats håller ett år till. Jo, du kanske spenderade en förmögenhet på att bygga din webbplats för fem år sedan. Världen har förändrats snabbt på fem år. Nu är livslängden för en webbplats högst tre år. Om du inte lanserar en ny webbplats kommer ditt hotell att framstå som omodernt. Glöm inte att anpassa webbplatsen till alla typer av skärmstorlekar, mobil, läsplatta, laptop, stor skärm och TV.
    4. Tro att du kan vänta med anpassning till smarta mobiler. Det är allt större sannolikhet att din webbplats hittas via en smart mobil. En av fyra sökningar kommer redan nu från mobiler. Om ett år kommer det att finnas över tre miljarder smarta mobiler i världen. Webbplatser för smarta mobiler är varken särskilt dyra eller svåra att bygga.
    5. Tro att någon guru kan sökoptimera din webbplats så att den hamnar överst i sökresultatet i Google. Det finns ingen magi utan det handlar om innehållet på webbplatsen. Uppdatera kontinuerligt innehåll, bloggar, sociala media, etc. Spara pengarna du betalar till företag som sökoptimerar och börja arbeta med innehållet istället, så sköter Google resten.

    Vi vill alla så gärna hitta enkla, snabba och framgångsrika lösningar och faller därför väldigt ofta för säljsnacket från olika företag som lockar med guld och gröna skogar. En gång i tiden fanns det luckor i systemen som gjorde att det fanns genvägar. Dessa är sedan länge stängda. Nu handlar det om att ärligt presentera vad man har att erbjuda för att locka till sig rätt målgrupp.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons