Ämne Onlinebokning

  • Hoppas att Visita vinner

    Anders Johansson Visita har stämt Booking.com för oskäliga avtalsvillkor kring prissättning. Klausulen i avtalet mellan Booking.com och hotellen innebär att hotellet förbinder sig att inte sälja hotellrummen till lägre priser direkt till gästen/kunden än via Booking.com. Enligt Visita hämmar detta konkurrensen och innebär att gästerna får betala ett högre pris än de annars skulle ha gjort.

    Först vill jag klargöra att jag hoppas att Visita vinner över Booking.com. Inte för att detta kommer att lösa de underliggande problemen utan för att då kan hotellen inte längre kan skylla sina problem på Booking.com eller på någon annan distributionskanal.

    Vinner Visita kommer hotellen tvingas att ta itu med sin dåliga kunskap om den digitala världen och bristen på strategi för distribution av sina hotellrum. Utan prisparitet (rate parity) blir distributionen avsevärt mycket svårare för hotellen. Det kommer att kräva ännu mer kunskap för att inte tala om betydligt ökade kostnader i första hand i form av hantering av prissättningen.

    Konsumenten kommer inte att få ett lägre pris på hotellrummet om klausulen om prisparitet försvinner. Orsaken är att priset på ett hotellrum sätts utifrån vad gästen är beredd att betala - inte utifrån distributionskostnaden. Hotellen kommer aldrig att ge gästen ett lägre pris om gästen visar sig vara beredd att betala ett högre pris. Striden handlar inte om gästen ska få ett lägre pris eller inte. Striden handlar om det är Booking.com som ska tjäna pengarna på att förmedla bokningen eller om det är hotellen som ska göra det.

    Visita menar att hotellbokningsmarknaden i det närmaste är ett globalt oligopol. Det stämmer dåligt med definitionen av oligopol som innebär att några få aktörer kontrollerar en marknad. I det här fallet är det ett snävt synsätt eftersom alla online travel agencies (OTA) står för mellan 10 och 15 % av alla världens hotellbokningar (statistik från oktober 2016). Över hälften av alla hotellbokningar går fortfarande direkt till hotellen och här är det en oändligt antal aktörer som agerar på marknaden. Det är absolut inget oligopol.

    Rankningen kan säkert vara vilseledande för vissa konsumenter, men den som har lite kunskap om hur man söker på en bokningswebbplats kan sortera sökresultaten efter en mängd kriterier och själv bestämma rangordningen. Värre vilseledning än rankingen är när vissa OTA:er visar erbjudanden som en rabatt som är beräknad från ett all-time-high-pris och inte från gällande dagspris. Det är alltid välkommet med konsumentskydd av olika slag men detta tar Visita inte upp i sin stämning den här gången.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons