Ämne Paket

  • Är paketering på väg tillbaka?

    Anders Johansson Amadeus har i dagarna publicerat resultatet av en undersökning om asiaternas resvanor. Här kan du ladda ner rapporten som är väl värd att läsa. Inspirationen kommer från de stora resewebbplatserna, t.ex. Expedia och Skyscanner och från vänner i lika stor utsträckning. Den tredje viktigaste inspirationskällan är recensionswebbplatser, t.ex. Tripadvisor, där gäster bidrar med 165 000 nya recensioner varje dag. Broschyren kanske det är dags att skippa framöver. Broschyrer kommer på näst sista plats när det handlar om att bli inspirerad till en resa. Hur når man då sina potentiella gäster nu och den närmaste tiden framöver?

    Den potentiella hotellgästen bombarderas med kommersiella intryck i en usträckning som är ofattbar. Folk har tröttnat på annonser och får så många intryck att de inte hinner reagera. För några år sedan var svarsfrekvensen 7 %, men är nu nere på 0,1 % eller lägre. I alla annonssammanhang konkurrerar hotellet med andra hotell och andra företag.

    Förr besökte gästen hotellets egen hemsida för att göra bokningar. Idag går allt mer av trafiken till OTA:erna, delvis med hjälp av OTA:ernas annonsering. Hotell som försöker konkurrera med OTA:erna är alldeles för fokuserade på pris och använder "15 % rabatt vid förbokning", "gratis uppgradering", "bo 3 nätter betala för 2". All är prisfokuserat och ger inte gästen någon vägledning av innehållet. Vad kan hotellen göra för att få lite mer uppmärksamhet och några fler direktbokningar?

    Kan det vara så att paktering är på väg tillbaka? Gästen har alltmer ont om tid och behöver hjälp för att välja resa, hotell och aktiviteter. Ett paket är definitivt inte ett priserbjudande utan något intressant som är direkt kopplat till hotellets positionering och varumärke. Internationellt finns numera begreppet "upplevelsepaket" som återspeglar hotellets koncept och varumärke och/eller destinationens innehåll. Kombinationen av att hjälpa gästen att hitta rätt upplevelse och att stärka hotellets varumärke är perfekt för att få fler bokningar via den egna hemsidan samt att sälja lite mer till varje gäst.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons