Ämne Pandox

  • Nästa digitala revolution för hotellen

    Anders Johansson Årets Pandox Hotellmarknadsdag hade temat "Changes in the media landscape" och innehöll som vanligt ett spännande och intensivt program med några av de bästa talarna inom området.

    Hotellbranschen står inför en andra revolution i den digitala världen. Jag har känslan av att många hotell tycker att uvecklingen går för snabbt och ännu inte riktigt har hunnit hantera den första revolutionen i den digitala världen.

    Idag sker hälften av alla bokningar via någon form av mellanhand. Detta kan vara allt från Tripadvisor som förmedlar en potentiell gäst till hotellet via betald länk till hotellets webbplats till en OTA som tar hand om själva bokningen. De flesta hotell har upptäckt att mellanhänderna kostar pengar och det börjar bli riktigt dyrt. Ett exempel baserat på verkliga siffror är att idag betalar hotellen i New York, som är en av de marknader i världen med högst efterfrågan, 20-30 % av logiintäkten för att skaffa gäster (provisioner, försäljning och markadsföring).

    Det kommer att bli värre men sannolikt också annorlunda. För bara några dagar sedan berättade Amazon att de ska ge sig in i hotellbokningar och i första hand öppna detta för sina 20 miljoner mest lojala kunder. För hotellen är det bra med fler stora aktörer på marknaden som konkurrerar med varandra. Det spekuleras i vad Google, Apple och Facebook kommer att göra inom resor och hotell. Samtliga har team som arbetar med resor och hotell. Apple har dessutom sedan många år ett patent på att samla allt kring resandet i den smarta mobilen. Cindy Estis Green från Kalibri Labs berättade på Pandox Hotellmarknadsdag om utveckingen och den kraftiga ökningen av kostnaderna för att skaffa gäster till hotellen.

    Provisionerna har sedan 2009 ökat med ca 40 % medan logiintäkterna bara ökat med 20 %. Denna utveckling kommer att accelerera enligt Cindy Estis Green som för några år sedan tog fram rapporten "Distribution Channel Analysis" som baserades på underlag från över 20 000 hotell.

    Alla påverkas -  fastighetsägare, operatörer och varumärken - kedjor såväl som fristående hotell samt både stora och små bolag. För alla aktörer handlar det om att bygga upp sin egen kunskap och ta tag i sin egen framtid.

    Nästa tillfälle till nya kunskaper är den 13 januari 2015 i Stockholm på Hotel Market Seminars som den här gången handlar om prissättning.

  • Pandox inspirerar med designtrender

    Anders Johansson Alla viktiga beslutsfattare kring hotellbranschen fick inspiration och nya intressanta kontakter på Pandox Hotellmarknadsdag igår på Hilton i Stockholm. Temat för året var hotellarkitektur och design med riktigt vassa talare från hela världen. Vilken injektion till hela besöksnäringen! Ett stort tack till Anders Nissen, VD i Pandox,  för att du tillsammans med dina ägare och medarbetare generöst bjuder på årets bästa event för beslutsfattare i hotellbranschen. Här är några av höjdpunkterna från gårdagen.

    Øystein Dørum, chefsekonom på DNB, gjorde en mycket intressant genomgång av det ekonomiska läget i världen. Han började med att visa hur korrelerad efterfrågan på hotellrum är med BNP-tillväxten och välfärdsutvecklingen. Det var få, om ens någon, i publiken som sett en liknande presentation tidigare. För alla revenue managers blir den här informationen från och med nu en av de viktigaste delarna i prognosarbetet för varje enskilt hotell.

    Guy Dittrich gjorde en snabb genomgång av trender inom hotelldesign och hade tillsammans med Pandox varit i Shanghai och filmat intressanta nya hotell. Otroligt spännande. Det blir en resa till Shanghai för mig nästa år. Det gäller att se sakerna med egna ögon för att hänga med i utvecklingen.

    Indigo, CitizenM och Luxury Hotels and Resorts presenterade sina idéer och koncept. Tre helt olika målgrupper, arkitektur och design, men samma röda tråd. De tre talarna visade hur enormt viktigt det är att fokusera på en näst intill övertydligt definierad målgrupp och vara extremt duktig på att i detalj planera varje liten del i processen att skapa varje hotell. Talarna visade att det går att skapa riktigt spännande hotell med hög lönsamhet om man har rätt inställning och uthållighet. Vikten av rätt planering förstärktes av Magnus Månsson som är arkitekten bakom de omtalade hotellen Avalon och Post i Göteborg.

    Driftsperspektivet belystes av Torgeir Silseth från Choice och Pelle Lydmar. Samarbete mellan arkitekten/designern och operatören ger bäst resultat både för gästen och ägaren. Design, konst och kultur måste komma från hjärtat och inte bli något som varken gäst, ägare eller medarbetare förstår.

    Utsikterna för de kommande åren för hotellen i de viktigaste städerna i världen ser bra ut. I takt med att välfärden ökar kommer även resandet att öka. Nästa år blir det dock lite tuffare för hotellen i Norden. I Stockholm minskar RevPAR med 3,5-4,0 procent enligt Pandox bedömningar. Orsakerna är i första hand färre kongresser och företagsmöten samt en stark krona.

  • CSR börjar med dig

    Anders Johansson Temat för Pandox årliga hotellmarknadsdag var i år "Socialt företagande i hotell- och hospitalityindustrin". Programmet innehöll i år fler talare verksamma i olika delar av världen än vid tidigare års hotellmarknadsdagar. Vi fick en liten inblick i vad hotell har gjort och kan göra för att förbättra levnadsvillkoren för framförallt utsatta och fattiga människor i utvecklingsländer.

    Alla talare var överens om att begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) måste vara en del av företagets dna. Det räcker inte med att ha en liten avdelning som jobbar med dessa frågor för att snabbt kunna vara reaktiva vid behov. Känslan och viljan att göra goda gärningar måste vara ärligt menade och komma inifrån till skillnad från många företag som fortfarande använder CSR i sin marknadsföring eller för att synas i rätt sammanhang. Hotell är lösningsorienterade och väldigt duktiga på att hantera situationer som uppstår, men saknar ofta det strategiska perspektivet och missar därför att integrera CSR i affärsmodellen. Här finns det stora möjligheter att både göra goda gärningar och långsiktigt tjäna mer pengar både till det egna företaget men även till platsen där hotellet finns.

    Hospitality är världens största bransch och sysselsätter mer än någon annan bransch i världen. Tillväxten har varit uthålligt stark ända sedan 1950-talet. När ett hotell etableras på en ort (var som helst i världen) skapas möjligheter - allt från ny infrastruktur och nya arbetstillfällen till handel och upplevelser. Det finns stora möjligheter för hotell runt om i världen att bli ledande på CSR eftersom grundförutsättningarna redan finns där. Tyvärr är det alltför få som ser dessa möjligheter.

    Efter alla utblickar i världen uttalade Bicky Chakraborty att allt börjar med att man tar hand om de som finns i ens egen omedelbara närhet. Jag skulle vilja gå ett steg längre och säga att man ska börja med sig själv. Hur ser du själv på CSR? Du kan i princip välja mellan två huvudalternativ: 

    1. Jag vill ärligt och uppriktigt göra något gott utan egen vinning
    2. Jag vill döva mitt dåliga samvete för att därmed må lite bättre

    Om du vill göra något gott ska du tänka ut hur du kan få in CSR i företagets dna och integrera CSR i affärsmodellen. Om du vill döva ditt dåliga samvete är det bara att lätta på plånboken till förmån för något välgörande ändamål. Hittills har de flesta valt alternativ två. Det känns som om världen håller på att svänga så att fler börjar välja alternativ ett.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons