Ämne Politik

  • Sämsta regeringen för besöksnäringen

    Anders Johansson Sverige har den mest turismfientliga regeringen på flera decennier. En del beslut har redan fattats som försämrat för besöksnäringen och nu finns flera förslag som kommer att försämra möjligheterna ytterligare för besöksnäringen att växa och utvecklas.

    1. Flygskatten kommer att försämra tillgängligheten till Sverige. Norwegian tänker inte starta en direktlinje från USA till Göteborg. SAS kommer att flytta alla sina långlinjer från Stockholm till Köpenhamn eller Helsingfors. På kortare sträckor kommer flygtrafiken att minska och Ryanair kommer att minska trafiken på Skavsta-Nyköping så att det finns risk att flygplatsen läggs ner. Ryanair sade upp avtalet med flygplatsen Rygge sydöst om Oslo när flygskatt infördes i Norge. En tid senare lades flygplatsen ner och ca 1000 personer som hade jobb tack vare flygplatsen förlorade sina jobb. I Sverige riskerar 10 000 personer att förlora sina jobb.
    2. De flesta företagen inom besöksnäringen är små och är beroende att att det är enkelt att driva sitt företag. Marginalerna är små och företagen har svårt att klara alla pålagor från myndigheterna. Regeringen har föreslagit försämringar av de s.k. 3:12-regelerna som gör att små företag får kraftiga skatteökningar. Alla ni som arbetar inom besöksnäringen vet att det från tid till annan kan vara si och så med lönsamheten. Är företaget riktigt litet blir det inte ens någon lön vissa månader. Om företagaren efter ett antal år vill sälja sitt företag kommer vinsten vid försäljningen till stor del att beskattas som lön, dvs. i en del fall med upp till 60 procent av vinsten. Färre kommer att vilja starta och driva företag i Sverige.
    3. Regeringen har i början av mandatperioden tagit bort de lägre arbetsgivaravgifterna för ungdomar vilket har lett till kostnadsökningar för många företag i besöksnäringen. Väldigt många företag har ungdomar anställda under högsäsong för att hjälpa till att sysselsätta ungdomar samt att få extra medarbetare när det behövs.
    4. Regeringen har slopat avdraget för representation. Detta innebär att ett företag som tar ut sina kunder på middag får betala ett skattetillägg på belppet som spenderas på restaurangen. Detta innebär färre gäster för restaurangerna och på sikt ett sämre utbud av restauranger för både invånare och besökare.
    5. Skattehöjningar som gör att svenskarna får mindre pengar kvar att röra sig med. Detta innebär att många måste spara in på besök på restaurang, övernattning på hotell och besök på evenemang. Detta har kanske inte märkts än, men om några månader när alla har märkt att det är mindre pengar kvar varje månad kommer besöksnäringen att se minskade intäkter.

    Dessutom är Sverigebilden inte på topp vilket är ett resultat av dåliga politiska beslut som bl.a. lett till ökat antal brott och oroligheter på många platser i Sverige.

    Från den nuvarande regeringens sida finns ingen tro på att besöksnäringen skulle kunna bli en ny basnäring med framgångsrika företag som ger sysselsättning till många människor. Därför försöker regeringen nu med sina förslag maximera skattetrycket på branschen.

  • Besöksnäringen vinnare på regeringskrisen

    Anders Johansson Igår beslutade riksdagen att anta Alliansens budget vilket borde resultera i ett stort jubel i besöksnäringen. Det blir ingen höjning av arbetsgivaravgifter för unga och det blir heller ingen höjning av restaurangmomsen (vilket inte heller fanns med i regeringens budget). En annan positiv effekt för besöksnäringen är att skatterna inte höjs på högre inkomster, vilket är glada besked för de delar av branschen som lockar personer med högre inkomster (läs: dyrare hotell och restauranger). Med regeringens föreslagna skattehöjningar fanns en uppenbar risk att konsumtionen av lite dyrare produkter skulle minska. Regeringen sitter kvar till nästa val den 22 mars 2015 och får då helt enkelt administrera den budget som riksdagen antagit för 2015.

    En annan effekt av regeringskrisen är att Sveriges trovärdighet i ett internationellt perpektiv minskar. Det visar sig i en försvagad svensk krona gentemot andra valutor. Detta innebär att det blir billigare för utländska besökare att turista i Sverige. Med en fortsatt försvagning av den svenska kronan kan besöksnäringen se fram emot en rekordsommar 2015. 

    Problemet för alla företagare - oavsett bransch - kvarstår dock. Det råder en stor osäkerhet om vilka spelregler som ska gälla. Den här osäkerheten lär dessutom finnas kvar ett tag till och om inget revolutionerande händer i valet den 22 mars 2015 även framöver. Kanske är detta en ny osäkerhet som företagare får lära sig att leva med. Uppenbarligen kan osäkerheten även leda till positiva effekter. Just idag är besöksnäringen vinnare på både regeringskris och den antagna statsbudgeten för 2015.

  • Löfven lovar mer turism

    Anders Johansson Stefan Löfven nämner turism i regeringsförklaringen.

    "Landsbygdens näringsliv ska utvecklas genom förbättrad infrastruktur, tillgång till bredband, närhet till högskolor och forskning samt ett stöd för att säkra tillgången till butiker och samhällsservice. Turism i Sverige och ekoturism stärks."

    "Fri entré införs på de statliga muséerna" är en annan del i regeringsförklaringen som är positiv för besöksnäringen.

    I övrigt fanns det inte mycket att hämta i regeringsförklaringen för besöksnäringen. Möjligen "Företagande ska underlättas genom minskade sjuklönekostnader, förenklade regelverk och investeringar i exportfrämjande." Förhoppningsvis räknas besöksnäringen in i exportfrämjande med ökade anslag till Visit Sweden i kommande budget. De gamla socialdemokratiska regelverken har förenklats av Alliansen under de senaste åtta åren och det är alldeles utmärkt att de ska förenklas ytterligare. Minskade sjuklönekostnader underlättar eventuellt marginellt företagandet. Löftet om stoppade visstidsanställningar blir däremot inte lätt att hantera för besöksnäringen.

    Enklare etablering, bygglov, finansiering, tillgång på arbetskraft, låga skatter och avgifter underlättar företagandet på riktigt. Den nya regeringen nämner inte småföretagandet utan talar om en "nyindustrialiseringsstrategi" istället. Har politikerna missat vad som händer i omvärlden? Stora delar av den svenska industrin bygger på uppfinningar från 1800-talet som håller på att slås ut av ny teknik för de som inte lyckats ställa om i tid. Redan idag kan var och en som tänker på miljön säga upp prenumerationen på sin dagstidning och gå över till en elektronisk version (läs: färre jobb i allt från skog och massa till tryckeri och distribution). Redan idag finns också billiga 3D-skrivare för hemmet som skriver ut produkter som förr tillverkades av svenska företag i Sverige. Vad är det den nya regeringen ska "nyindustrialisera"? Kanske är det här besöksnäringen kommer in?

  • HRF vinner valkampanjen över företagen

    Anders Johansson Det är drygt en vecka kvar till valet och det verkar vara väldigt många väljare som ännu inte bestämt sig för hur de ska rösta. Det är många som vill påverka de osäkra väljarna så att de röstar på "rätt" parti.

    Företagen i besöksnäringen, med några undantag, verkar vara livrädda för att få kritik för att de säger vad de tycker. De mest kända undantagen är Max VD Richard Bergfors och Strömmas VD Jan Larsén. De vågar tala om för sina medarbetare vad som kommer att hända om nästa regering kommer att ledas av Socialdemokraterna. Informationen de ger sina anställda baseras på att Socialdemokraterna vill höja restaurangmomsen och arbetsgivaravgifter för unga. De företag inom besöksnäringen som har informerat sina anställa har gjort detta utifrån fakta och beräkningar om hur föreslagna förändringar kommer att påverka det egna företaget.

    Facket, HRF, kritiserar båda genom att säga att "Arbetsgivare ska inte försöka påverka sina anställda vad de röstar på." Däremot tycker HRF att att det är helt korrekt att på sin hemsida skriva att de önskar ett skife - "Därför röstar vi på en Socialdemokratiskt ledd regering". Detta trots att många av HRF:s medlemmar inte har samma uppfattning. HRF ger dessutom inte någon information om vad som kommer att hända med företag inom besöksnäringen om det blir en höjning av restaurangmomsen och arbetsgivaravgifter för unga. Ingen fakta - bara känslor. HRF klarar sig bättre och får betydligt mindre kritik än företagen.

    Fortsätt att informera men berätta inte bara om alla negativa effekter en höjning av restaurangmomsen och arbetsgivaravgifter skulle få för det egna företaget. Berätta istället om hur ditt företag de senaste åren har haft bättre förutsättningar än någonsin tidigare att växa och utvecklas. Berätta om dina framtidsplaner om de goda förutsättningarna att driva småföretag kommer att finnas kvar efter valet. Berätta hur roligt det kommer att vara för alla medarbetare i företaget om ni kan förverkliga era drömmar om framtiden. Berätta om möjligheterna som öppnas för alla medarbetare att växa och utvecklas om förutsättningarna för små- och medelstora företag förbättras under nästa mandatperiod. Berätta om möjligheterna i framtiden på ett positivt sätt om ditt lag får styra Sverige de närmaste fyra åren.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons