Ämne Produktivitet

  • Nya idéer på HITEC för högre produktivitet

    Anders Johansson Årets HITEC hålls i New Orleans med spännande föreläsare, lärorika seminarier och 869 montrar med branschens mest intressanta leverantörer av hotellteknologi. Trist att nästan inga svenskar är här och tar reda på vad framtidens gäster har för krav på teknologi och vad olika leverantörer kan hjälpa hotellen med redan idag samt vad de har för planer den närmaste framtiden.

    För andra året i rad finns ett antal start-ups i en alldeles egen sektion av utställningen. Dessa platser ges ut gratis till de nya företag som lyckas vinna en kvalificerad jurys förtroende och vinner pitchtävlingen dagen innan HITEC öppnar. Ett tjugotal företag klarar att kvalificera sig.

    Här är två företag som sticker ut.

    Maidbot är en robotdammsugare som är speciellt framtagen för hotell. Dammsugaren känner automatiskt av hotellrummet och bygger själv en karta över rummet som den kan följa när den dammsuger rummet. Den är liten och kommer åt alla delar även i ett trångt hotellrum. Inbyggda sensorer känner av om det finns något, t.ex. mögel eller fukt, på golvet som inte borde finnas där. Maidbot är en start-up med ett ungt team. VD, Micah Green till vänster på bilden och Senior Robotics Software Engineer Spyros Maniatopoulos till höger. De räknar med att ett hotell sparar ca 10 minuter av städtiden per hotellrum. En perfekt produkt för hotell i Norden som drivs av att vara så effektiva som möjligt.

    TraknProtect är en tillämpning av Internet of Things för hotell. Systemet håller ordning på allt som sätts in i gästrummet/lånas ut till gästen, t.ex. extrasängar. I princip kan allt märkas upp med en liten tagg som sedan kan spåras var de befinner sig samt hur ofta de används. I den smarta mobilen kan vem som helst som arbetar på hotellet ta reda på var olika saker befinner sig. Inget letande i onödan vilket leder till snabbare service till gästen. Detta är sannolikt den första applikationen av internet of things för hotell. En perfekt idé för hotell i Norden som drivs av hög produktivitet med få anställda.

  • Besparingar hör till den gamla skolan

    Anders Johansson De flesta företag, såväl stora börsnoterade företag såväl som småföretag, får för sig att de ska införa inköpsstopp eller stora besparingsprogram. Ni har säkert alla läst om de stora besparingsprogrammen som har pågått i storföretag vid olika tidpunkter. De flesta har kortsiktiga effekter, men misslyckas på lång sikt. Det är lite som att banta utan att ändra sina matvanor på lång sikt. Efter en tid av svält återgår vanorna till det normala och vikten är snart tillbaka eller i värsta fall ännu högre.

    För att lyckas förbättra det långsiktiga resultatet i ett företag handlar det om att öka produktiviteten utan att göra avkall på kvalitet och service och utan att slita ut medarbetarna. Högre produktivitet är bra för alla parter. Kunden blir nöjdare för att kvalitet och service leveraras enligt förväntningarna och ofta snabbare. Medarbetarna blir nöjdare eftersom de jobbar smartare istället för hårdare. Företaget tjänar mer pengar. Effekten av högre produktivitet är alltid att kostnaden för att producera varan eller tjänsten minskar, men inte för att företaget har sparat, dvs. försämrat kvalitet och service eller tvingat medarbetarna att arbeta mer och hårdare. Förbättrad produktivitet har ingenting med besparingar att göra utan kräver kreativitet och innovation för att samtliga parter ska vinna.

    Många företag har inte den kreativitet och innovation som krävs för att öka sin produktivitet. Detta upptäcks av nya aktörer som kommer in på marknaden och börjar konkurrera med de "gamla" företagen. Bra exempel är Norwegian som är kreativa och innovativa jämfört med SAS som bedriver besparingsprogram som går ut över kunden och medarbetarna. Ett annat exempel är Apple som lanserar iPhone jämfört med Nokia som måste skärna ner med besparingsprogram. Ett tredje exempel är kommuner och lansting som gör upphandlingar för att spara istället för att öka produktiviteten och höja kvalitet och service.

    Även många hotell och restauranger är så låsta i sina gamla vanor att besparingsprogram är enda utvägen för att förlänga överlevnaden ett tag till när gästerna söker sig till nya typer av boenden och måltider. Fundera på vilken kategori ditt företag tillhör. De som försöker spara eller de som med kreativitet och innovation skapar något nytt.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons