Annons

Resorts nästa års campingtrend

zoom Under sommarsäsongen sker mer än 45 procent av alla kommersiella övernattningar i Sverige på campingplatser, som Grännastrandens Camping. Foto: Anna Hult
Under sommarsäsongen sker mer än 45 procent av alla kommersiella övernattningar i Sverige på campingplatser, som Grännastrandens Camping. Foto: Anna Hult
NYHETER. Bokningarna för nästa års campingsäsong har just kickat igång och redan i januari väntas den första rusningen. SCRs Martin Juhos ser resortinspirerade -, och nischade campinganläggningar som tydliga trender nästa år.
Annons

Sveriges campare är redan igång med att planera nästa års semester. För att möta trycket har 150 campinganläggningar öppnat sina bokningar på Svensk Campings webbplats Camping.se.

– Den största bokningsvolymen sker fortfarande på sommaren, men vi har en tydlig puckel redan i början av januari, både vad gäller svenska och utländska gäster. Då går intresset upp särskilt bland stuggäster.

– De som är tidigt ute har större valmöjlighet när det gäller plats och tid, säger Martin Juhos, marknadschef på SCR Svensk Camping.

Vill kommunicera på fler digitala plattformar

SCR Svensk Camping ser ett ökat behov bland sina medlemmar att utveckla sin digitala kommunikation, inte minst för att kunna möta kunder på fler plattformar.

– Fler anläggningar ser behovet av en digital närvaro och av att vara bokningsbara i fler kanaler. Vi har workshops där vi hjälper dem att komma igång med exempelvis Trip Advisor och att sälja sina tjänster på vår sajt, säger Martin Juhos.

Under perioden juni till augusti sker mer än 45 procent av alla kommersiella övernattningar i Sverige på campingplatser, och totalt hade branschen 15,6 miljoner gästnätter under 2016. Det har lett till att gästerna vill boka allt tidigare och nu anpassar sig anläggningarna.

Restorttrend

Martin Juhos vill inte sia om bokningsläget för 2018 eftersom SCR släpper sina prognoser först vid midsommar.

Han ser flera trender den kommande campingsäsongen.

– En del campingplatser utvecklas mer mot att vara resorter, med restaurang, pooler och aktiviteter. Och många nischar sig mot olika målgrupper, som sportfiskare och downhill-cyklister. Vi ser även att husbilsturismen fortsätter att öka.

Vad har ni för förväntningar på nästa års campingsäsong?

– Camping blir mer och mer populärt, det är en semesterform där man kommer ut i naturen och det ligger i tiden. Så vi har all anledning att tro på ett riktigt bra år för våra medlemmar, säger Martin Juhos.