Ämne Restaurang

  • Reflektioner från Los Angeles

    Anders Johansson Efter tio dagar i Los Angeles på tre olika hotell och en mängd olika restauranger har jag en del reflektioner.

    Det här är bättre på hotellen i Los Angeles

    • Sängarna och bäddningen är fantastisk. Det är en upplevelse att sova.
    • Frukostbufféerna är riktigt bra med en avsevärt högre kvalitet på innehållet.
    • Stora badrum med stora badhanddukar
    • Parkeringsservice - det är alltid någon som tar hand om bilen

    Det här är bättre på hotell i Stockholm

    • Wifi är bättre på hotell i Sverige - ofta gratis och hyfsat snabbt
    • Snabb in- och utcheckning - effektiviteten är överlägsen
    • Det finns ofta fler el-uttag i hotellrummet på svenska hotell

    Det här är bättre på restaurangerna i Los Angeles

    • Snabbare och mycket vänligare service
    • Bättre kunskap om menyerna
    • Prisvärt i förhållande till kvaliteten
    • Parkeringsservice

    Det här är bättre på restaurangerna i Stockholm

    • Allt ingår i priset på menyn (inga skatter och serviceavgifter tillkommer)

    Hotellen i Stockholm står sig bra och skulle bli ännu bättre om bädden förbättrades. Lite mer maximalistisk bäddupplevelse istället för den spartant svenska standardupplevelsen.

    Vanliga restauranger i Stockholm står sig slätt jämfört med kvalitetsnivå på mat och service i Los Angeles i förhållande till priset. Kostnadsläget är annorlunda, men å andra sidan är konkurrensen i Los Angeles mördande jämfört med Stockholm.

    Det mest positiva är ändå hur väl taxitjänsten Uber fungerar. Snabbt, effektivt, vänligt och väldigt prisvärt.

  • Är internet ett hinder för bra service?

    Maria Elwing Så mycket är digitaliserat idag. Det går fort, så fort. Många har ersatt den personliga kontakten vid bordsbokning med bokningssystem på nätet som säkert förenklar mycket för restaurangen. Men vad tycker kunden?

    Jag var på ett intressant seminarium igår med Ulrika Karlsson som pratade om service och värdskap. Det vore intressant att fördjupa sig i detta ämne ytterligare, eftersom servicebegreppet har en stor vidd. Första gäst-/kundkontakten är ju en väldigt viktig start på serviceupplevelsen kan jag tycka.

    Jag är den som tar emot mail och telefonbokningar på en av våra enheter sedan en tid tillbaka. Jag valde att ta den arbetsuppgiften för att lära mig om den egna verksamheten. Det har varit en mycket lärorik tid och jag har haft många intressanta samtal med blivande gäster.

    Digitaliseringen utestänger den del av den äldre generationen som inte har dator, Ipad eller mobil med internet. De är kanske inne så sällan på sin dator (om de har någon) att de inte riktigt minns hur man gör när man skickar mail, surfar och letar. Ibland får man flera mail om samma sak av vissa kunder, andra gånger får man via telefon lotsa kunden/gästen fram på hemsidan för att de ska hitta menyerna. Jag försöker verkligen att göra deras start av serviceupplevelsen till något positivt. 

    Men hur slår den här digitaliseringen egentligen mot servicen? Den yngre generationen tycker att det är toppen. Smidigt och lätt, enkelt och tidsbesparande. Inget kallprat. Är det dit vi är på väg? En yngre kund/gäst tycker nog att servicenivån är hög när det går att boka digitalt, att det finns wi-fi på krogen och för dem är kanske den optimala nivån en servicegrad som inte är uppbyggd kring det personliga mötet. En äldre gäst struntar blankt i om det finns wi-fi (ok, generalisering kanske). De kan t o m bli irriterade över att deras gäster sitter och blippar med sina telefoner under måltiden.

    Man kan vända och vrida på detta hur mycket som helst. Vi befinner oss i en snabb teknisk utveckling, så det är nog bara att surfa med på vågen och det gäller, som alltid, att hitta den gyllene medelvägen. Fortsättning följer…..

  • Produktionstänkande går ut över gästen

    Anders Johansson I förra veckan var jag på en bankett och vi var placerade kring runda bord för 10 personer. Vem var det egentligen som uppfann just dessa bord? Troligen en skicklig och produktionsstyrd bankettchef. Just ett runt bord för 10 personer är idealiskt för servis och kök. Allt får plats på bordet, från blomsterarrangemang till brödkorg för att inte tala om hela uppdukningen inklusive kaffekoppen. Hade bordet varit större skulle det inte gå att nå allt och hade det varit mindre hade allt inte fått plats. Är detta en av restaurangvärldens bästa uppfinningar?

    Nja, inte för gästen. Alla runt bordet blir lite isolerade. Det går inte att tala med bordsgrannen utan att ignorera den andra bordsgrannen. Det går absolut inte att tala med någon på andra sidan bordet utan att skrika. Syftet med konferensen, festen eller samvaron går helt förlorad - för syftet var väl att få alla att lära känna varandra och umgås under trevliga former.

    Även  på stora konferenser (mest i USA) som jag varit på dukas det ofta upp med runda bord. Om man inte sitter vänd mot scenen blir det väldigt obekvämt att vrida och vända på sig hela tiden.

    Bästa lösningen är att vara fem personer runt ett bord för fyra. Eftersom antalet personer är ojämnt tvingas alla att tala med varandra. Det blir lite trångt och allt kommer inte att få plats på bordet, men samvaron blir desto bättre. Syftet att lära känna varandra och/eller umgås uppnås på ett mycket trevligare sätt. Kanske är det dags för lite nytänkande i bankettsammanhang, den här gången utifrån gästens perspektiv och syftet med sammankomsten?

  • Nytt sushikoncept från svenskbygderna i USA

    Anders Johansson One two three sushi är ett nytt koncept där sushikockarna gör sushi efter din alldeles egen kombination. Det var riktigt bra, så jag åt lunch där två gånger under mina fem dagar i Minneapolis. Jag tror att det här konceptet skulle fungera alldeles utmärkt i Sverige. Det är helt klart dags att förnya alla dessa vanliga sushirestauranger. Mer info om konceptet finns på http://www.onetwothreesushi.com/

    Kö på lunchen, men med fem sushikockar var väntetiden inte särskilt lång. Alla får exakt vad de vill äta.

    Sushikocken gör din specialsushi när du ser på. Det går snabbt och det finns många olika saker att välja på.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons