Ämne restaurangbesök

• Restaurang AG

Gustav Stenbeck Igår fyllde jag år. Min fru och jag firade ytterligare ett år av förfall genom att äta middag på AG. Nu är det dags för lite skamlös reklam för det var B-R-A!

Jag träffade Johan Jureskog på en Cook-A-Long under Stockholm Culinary Week i Kungsträdgärden i somras. Vi gjorde hamburgare på AGs sätt. Även det grymt bra, med en kättfärs som baserades på fyra olika styckdetaljer som maldes på tre olika storleksgrader och sedan toppades med smält djurfett. Jag räknade i huvudet att en hamburgare borde innehålla ca 1000 kalorier, utan bacon, ost, bröd och topping som tillkom. Totalt säkert över 1.500 kalorier vilket är var en liten tjej behöver på en hel dag!

Igår åt jag och min fru Carin en för- och varmrätt på plats på AG. Förrätten hette kort och gott "Bacon" och det var det jag fick. Inget mer eller mindre och den var strålande i all sin enkelhet. Till varmrätt så fick jag ett stycke kött från Finland som var så bra att jag hade gift mig med det om jag inte ätit upp det först. Det märks verkligen att råvaran ligger i toppklass. Tillbehören i all ära (både bearnaise, pommes frites och grönsalladen var mycket bra) men med en så pass vass råvara hade den fortfarande varit oslagbar endast med salt.

Servicen var bra och personlig, speciellt då de uppmärksammade att en del fel hade gjorts i vår beställning. Min fru hade beställt biff, men fått entrecote och jag hade beställt min entrecote rare och fått medium rare. Ingen av oss påpekade missarna då vi i sådana fall hade fått vänta på nya varmrätter, men servisen ursäktade själva missarna efter de upptäckt dem och vi erbjöds en kompensation för det. Snyggt, ärligt och tydligt.

Jag kommer tillbaka till AG, snart. Jag har hittat mitt nya kött-häng. Bra jobbat Johan med personal på AG!

• På långväga resa

Maria Elwing Jag har varit på en långväga resa, därav bloggtorkan. :)

Vi har varit ute på en liten atoll ute i Indiska oceanen. Det tog 15 minuter att gå ett varv runt hela ön. Under veckan har vi fått den mest delikata mat du kan tänka dig. Inte många restauranger klarar att leva upp till den jämna, höga nivå som (den enda) restaurangen på ön höll.

Jag förundras över hur de lyckades få dit alla råvaror, hur de klarade att utbilda och leda personalen på ett sådant fantastiskt sätt. Servicen var excellent och kompletterade den goda maten exemplariskt.

Efter den här fantastiska uppladdningen känns det som jag har så mycket energi så att jag klarar av att genomföra vilket matprojekt som helst. Mätt! Och Glad!

• Lunch i Leksand överraskade...

Stefan Ekengren Semestertider är tider ute på vägarna med stopp för lunch i olika sommarstäder med fru, treåring och femåring... I ärlighetens namn så är det inte alltid lätt att få i sig något vettigt i schysst miljö under dom här veckorna... Landets restauranger i småstäder tillika sommarstäder har i och för sig inte ett tacksamt jobb. En kort säsong med stressade semesterfirare, barnfamiljer och festande ungdomar... Resten av året drar man ner och försöker klara livhanken genom att kunna dra till sig lokalbefolkningen. Ändå kan jag tycka att det skulle kunna vara bättre, det är väl likriktat, trist och ojämn kvalitet... Alla vill inte äta hamburgertallrik, pizza, clubsandwich, trist pasta eller biff med bea... Framförallt så känns detta mest under lunch. Barnen är hungriga, vuxna är hungriga, alla är hungriga... Kul då när man blir lyckligt överraskad... Passerade i dag min gamla hemstad Leksand och det var dags för lunch, vi promenerade Noret ner och fick syn på ett café som serverade lunchbuff'e. Gårdscafét hette stället, vi stolpade in och möttes av en riktigt trevlig restaurang med grymt fräsch buffé som jag definitivt inte hade räknat med. Smakade mycket och gott gjorde det också så detta var en fullträff som överraskade riktigt ordentligt. Leksand hade god mat å bjuda på till lunch, tack för det Gårdscafét, det värmde...

• Restaurangbesök: Mathias Dahlgren...

Stefan Ekengren Var i går och åt middag på Mathias Dahlgrens Matsalen...

Detta var mitt tredje besök i matsalen och det var en rakt igenom proffsig föreställning vi bjöds på...

Bemötandet och servicen till att börja med: Personlig, skämtsam, kunnig, samkörd och passionerad är några ord som dyker upp... Här handlar det om bemötande och service i absolut toppklass, det blir aldrig stelt eller tråkigt, jag hade en härlig, trevlig och rolig kväll, kan det bli bättre?

Maten: Jag har alltid gillat Mathias Dahlgren för hans tänk, inställning, skicklighet och kreativitet... Jag känner honom inte personligen men har ju ätit både här på Matsalen, i Matbaren, på Bon loc och även när han startade upp på Fredsgatan 12 tillsammans med Melker Andersson och Laurent Tassel. Alltid bra upplevelser och det var ju inget undantag i går kväll... Påhittigt, träffsäkert,  genomtänkt, skickligt hantverk... Grymt helt enkelt....

Middagen inleddes med snacks, krispbakad ost, jordnöts "flarn" och torkade russin.. sköna grejor att börja pilla med...

Amuser därefter, en friterad kolja som serverades snyggt på kvistar i djup tallrik, krispigt och riktigt gott... Ytterligare en amuse innan vi gick på bröd och själva menyn var inkokt lök och krispig kål också bra...

Brödet kommer som alltid på Matsalen i en servering, jag gillar det.... Denna gång med en stenplatta till varje gäst med tub med färskost, vevat baconfett, tjärnat smör och första matminnet i form av den figerdrypande underbara lilla brödbullen med gooooootttt smör!!

Jag är en usel fotograf och med respekt till kreatörerna och yrkesmänniskorna bakom maten så blir det bara två av dom minst dåliga bilderna denna gång... Sorry...

Meny inleddes med Skandinavisk sashimi, sojatapioka, gurka och salta örter med bland annat lax och pilgrimsmusslor... pepparrotsmajonäs vid sidan att doppa eler ringla över rätten.. Trevlig rätt, Dryck: Sake som satt fint till...

Kallvattenräkor med havtorn och vildris serverade på stenar med friterad krabba var också bra... Dryck: Tysk Riesling

Kyckling med syltad pumpa och kycklingskinn var den enda rätt där jag kände att det kanske inte höll högsta nivå, lite tråkig enligt mig men det var jag ju ensam om att tycka runt bordet så där blev jag nedröstad... Omöjligt att tycka likadant, alltid, så är det bara... Dryck: Roséchampagne .. Gott!!

Nästa rätt grymt god purjolök med, ostron, hjärtmussla, musselskum havsemulsion och lökaska, Riktigt bra och sköna smaker... Dryck: Chablis ...

Ägg och tryffel med gruyere, stekt spenat och havssalt knockade mig... I LIKE!! ett av två toppnummer om jag måste välja... Dryck: Pinot Noir från Monterey 2006...

Nästa rätt var topnummer nummer två, Morot och gåslever med lakrits, bakat havre, fänkålsdill, sirap och ätika... Det var bara att greppa "mackan" och njuta... Jag gillar ju att äta med händerna och det här var bland det bästa jag ätit på väldigt länge... Dryck: Macvin du Jura... Marc satte sting på detta fina vin...

Nästa rätt, galet god kalvbräss med toppmurklor, bakad råmjölk, grön och vit sparris och ramslök var ju också en favorit... ? Börjar minnas nu när jag skriver... det här var också riktigt bra... Dryck: Meursault 2007,

Ostar följde efter detta... En bricka med stora, härliga hårdostar bars ut tidigt under kvällen och jag satt och sneglade och fantiserade... Gruyere, Vilhelmsdals Gårdsmejeri bidrog med en härlig och till sist underbara Sivans lagrade Svecia... Blir inte bättre ...

Fördesserter följde och till sist en chokladcreme med svarta vinbär, maräng, Blaksta Lönnsirap och vispgrädde.. Riktigt bra, men enligt mig återigen och även här nedröstad vid bordet en lite för intensiv svartvinbärssorbet men i övrigt en skön dessert... Dryck: Tokaji Cuvée IIona 2003...

Summa: En härlig kväll, återigen glad att känna hantverket, passionen, yrkesskicklikheten, tanken, bemötandet, stället....