Ämne Revenue management

  • Protektionism bromsar turismen

    Anders Johansson Idag har jag träffat Basak Denizci Guillet som är associate professor of hospitality business analytics på hotellskolan på The Hong Kong Polytechnic University. Vi har utbytt erfarenheter om våra kurser i revenue management. Hon har undervisat i revenue management i Hong Kong i tio år. Jag är inne på mitt 15:e år i Grythyttan. Det visade sig att vi hade väldigt mycket gemensamt och att vi båda brinner för att utveckla bpde studenter och hotellen inom revenue management. Basak gör även konsultuppdrag för hotellkedjor och fristående hotell. Vi hoppas att kunna samarbeta framöver för att få ännu fler att arbeta med revenue management.

    I samtalet fick jag även veta att det har gått lite sämre för hotellen i Hong Kong för att fastlandskineserna har visat vissa tendenser att välja andra resmål på grund av att de inte känt sig välkomna. De som bor i Hong Kong har tröttnat lite på all turism precis som de som bor i Barcelona har tröttnat på alla tillfälliga besökare. Är detta ett första tecken på en inbromsning av turismen på grund av allt starkare krafter av protektionism? Protesterna mot en alltför stor invandring får nu en uppföljare i protester mot ett alltför stort flöde av turister. Varken Hong Kong eller Barcelona skulle dock klara sig särskilt bra utan turismen eftersom den är en dominerande del av den lokala ekonomin. De som protesterar förstår inte eller struntar i turismekonomin. De vill bara ha tillbaka sin stad. Vi får se om protester uppstår i fler städer.

    Just nu bor jag på Hotel ICON som drivs av hotellskolans studenter. Hotel ICON är nummer 3 av 708 hotell i Hong Kong på Tripadvisor. De är mycket duktiga på detaljer, bl.a. är deras Shuttle Bus eldriven och den har dessutom gratis wifi. Frukosten har det största utbudet jag har sett någonsin - den är både västerländsk och asiatisk. Hotellrummet har inget övrigt att önska och varje gäst får till och med låna en mobiltelefon med fria samtal och internet att ta med utanför hotellet.

  • Innovativa idéer på Hotel Market Seminars

    Anders Johansson Bästa Hotel Market Seminars hittills är den generella återkopplingen under dagen och igår från både deltagare och utställare. Dagen började med Marc Pfohl som höll en inspirerande föreläsning om hur hotell kan använda video för att både skaffa fler gäster, men också för att få gästerna att boka direkt på hotellets egen webbplats. Jag är säker på att vi i år kommer att få se många fler hotell använda video på sina webbplatser och i sina bokningsmotorer efter att ha lyssnat på Marc.

    Paneldebatten om distribution och kostnaderna för distribution klargjorde läget mellan OTA:erna och hotellen. Slutsatsen är att vi får vänja oss vid högre distributionskostnader men samtidigt sträva efter mer rättvisa villkor i avtalen med OTA:erna sett ur både konsumenten och hotellens perspektiv.

    KLM visade lysande exempel på hur man kan vara innovativ i den digitala världen och sedan överföra innovationen för genomförande i praktiken. KLM är verkligen en förebild när det gäller innovation i relationen till kunderna.

    Dagen fortsatte med en mängd olika seminarier som fokuserade på olika ämnen inom det digitala området. Våra studenter lyssnade in alla seminarier och budskapet var tydligt. Mer rörliga bilder och fokus på gästen var genomgående teman. En annan tydlig trend är att alltfler system blir molnbaserade vilket underlättar för hotellen. Med molnbaserade system slipper gästen i princip alla egna servrar och en del annan teknik. På Hotel Market Seminars finns de innovativa företagen och i år fanns de molnbaserade hotellbokningssystemen - Clock, Mews och Nitesoft - på plats. De "gamla" traditionella hotellsystemen fanns i LOUNGE event tillsammans med möbler, städutrustning och annat som brukar används av hotell.

    Efter lunch handlade paneldebatten om varumärkesbyggande i den digitala världen. Slutsatsen är att grundprodukten måste vara riktigt bra för att varumärket ska bli känt och därmed kunna spridas digitalt. Karin Eriksson från Ving satte formeln 1-9-90 för att dela in kunderna utifrån betydelse i sociala media på lite kortare tid än 300 sekunder. Kristian Valk från Hotelchamp visade hur ett hotell kan anpassa webbplatsen inklusive erbjudanden till besökaren i syfte att öka antal bokningar via den egna webbplatsen. Kristian fick flest frågor av alla talare, så även här kommer vi under året att få se mer personligt anpassade webbplatser.

    Eftermiddagen fortsatte med fler specialiserade seminarier inklusive en paneldebatt. Oliver Geldner från Taktikon berättade under 300 sekunder om gästens resa i den digitala världen. Dagen avslutades av Nils von Heijne med en betraktelse utifrån gästens perspektiv på hotellens närvaror i den digitala världen. Nils budskap var att branschen via digitaliseringen på många sätt tvingas förädla sina grundläggande värden alltmer. Starka upplevelser och känslor driver gästernas digitala beteenden och detta kan endast födas ur en stark kultur i varje hotellverksamhet. Nils var dagens bästa talare enligt många av deltagarna.

    De flesta av de 260 deltagarna kommer från Sverige, men en del även från Norge, Finland, Danmark och några nordeuropeiska länder. De flesta deltagarna kommer från fristående hotell och är själva djupt engagerade i framtiden för sina verksamheter. Utställare och talare kommer från hela världen och är en blandning av små företag med alldeles nya idéer till större mer etablerade företag med ända upp till 30 000 kunder runt om i världen.

    Pricka in onsdag den 10 januari 2018 i era kalendrar redan nu. Nästa Hotel Market Seminars kommer att bli det bästa hittills.

  • Programmet blir det bästa hittills

    Anders Johansson Onsdag den 11 januari 2017 är det återigen dags för Hotel Market Seminars. Det blir fjärde gången Annemarie Gubanski och jag arrangerar en heldag kring marknadsföring, försäljning och revenue management för hotellbranschen i Norden. Med 300 deltagare är dagen årets viktigaste forum för hur hotellen på ett kostnadseffektivt sätt skaffar sina intäkter. I år är temat "Hotellets digitala IQ" vilket innebär ett fokus på den digitala världen som nu alla hotell i hela världen måste förhålla sig till och lära sig mer av.

    Programmet är nästan klart och vi kan redan nu se att det blir ett riktigt intresant program. I år kommer flygbolaget KLM att berätta om sina framgångar inom sociala media. De har blivit omtalade vid flera tillfällen, bl.a. när man via Facebook kunde välja vem man ville sitta brevid på långflygningen. KLM ger tips och idéer om hur hotellen kan göra för att uppmärksammas mer i den digitala världen.

    Självklart finns det även i år möjligheter till fördjupning kring revenue management i master classes och crash courses samt i rundabordsdiskussioner. I år ligger fokus på hur en revenue manager kan använda digitala hjälpmedel för att öka intäkterna på ett kostnadseffektivt sätt.

    Google och Booking.com kommer att berätta om vad som händer inom resor och turism och företrädare från branschen kommer att få möjlighet att debattera. Vi hoppas på att det blir högt i tak och att debatten reder ut begreppen. Kanske kan det resultera i något positivt för branschen som helhet. De som är på plats för veta först av alla.

    Det här året byter vi plats till Stockholm Waterfront Congress Centre för att vara samlokaliserade med Lounge Event som i två dagar (onsdag 11 januari och torsdag 12 januari) samlar branschens leverantörer till en utställning och seminarier. Självklart har även alla som deltar i Hotel Market Seminars möjlighet att besöka Lounge Event utan extra kostnad.

    Passa på att boka Hotel Market Seminars senast den 25 november för att få det låga priset på 3900 kr för hela programmet inklusive alla måltider under dagen.

  • Nytt deltagarrekord på Hotel Market Seminars

    Anders Johansson Det är bara en vecka kvar till årets upplaga av Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Efter ett intensivt planerande under hösten och slutet av 2015 har vi nu fått ihop ett fantastiskt program.  Detta kommer att bli det bästa Hotel Market Seminars hittills. Här kan du titta på programmet.

    Du som läser det här inlägget kanske är en av de 240 personer (förra året 200) som hittills är anmälda för att delta i workshops, master classes och crash courses samt lyssna på intressanta talare och paneldiskussioner för att säkerställa att du hänger med i utvecklingen.

    Den här gången blir det också lättare att få kontakt med talare, utställare och andra deltagare genom vår app. som gör att all information finns samlad i din smarta mobil. Du som redan är anmäld kan enkelt ladda ner appen Guidebook och logga in för att välja programpunkter och få kontakt med talare, utställare och andra deltagare.

    Besöksliv och Travel News är mediapartners. Adyen, Ideas och Travel Click är huvudsponsorer och visar tillsammans med totalt 20 företag upp nyheter inom revenue management, bokning, distribution, gästrecensioner, marknadsföring och betalningar. Utan hjälp av dessa företag skulle det vara omöjligt att ordna Hotel Market Seminars. Tack mediapartners och sponsorer.

    Börja året med att satsa på att utveckla dina kunskaper. Hotel Market Seminars handlar den här gången om att öka nettointäkten, dvs. lite mer fokus på resultatet än bara på intäkterna. Det finns fortfarande några platser kvar om du inte vill missa Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Anmäl dig på vår webbplats http://hotelmarketseminars.se/registrering/

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons