Ämne Revenue management

  • Nytt deltagarrekord på Hotel Market Seminars

    Anders Johansson Det är bara en vecka kvar till årets upplaga av Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Efter ett intensivt planerande under hösten och slutet av 2015 har vi nu fått ihop ett fantastiskt program.  Detta kommer att bli det bästa Hotel Market Seminars hittills. Här kan du titta på programmet.

    Du som läser det här inlägget kanske är en av de 240 personer (förra året 200) som hittills är anmälda för att delta i workshops, master classes och crash courses samt lyssna på intressanta talare och paneldiskussioner för att säkerställa att du hänger med i utvecklingen.

    Den här gången blir det också lättare att få kontakt med talare, utställare och andra deltagare genom vår app. som gör att all information finns samlad i din smarta mobil. Du som redan är anmäld kan enkelt ladda ner appen Guidebook och logga in för att välja programpunkter och få kontakt med talare, utställare och andra deltagare.

    Besöksliv och Travel News är mediapartners. Adyen, Ideas och Travel Click är huvudsponsorer och visar tillsammans med totalt 20 företag upp nyheter inom revenue management, bokning, distribution, gästrecensioner, marknadsföring och betalningar. Utan hjälp av dessa företag skulle det vara omöjligt att ordna Hotel Market Seminars. Tack mediapartners och sponsorer.

    Börja året med att satsa på att utveckla dina kunskaper. Hotel Market Seminars handlar den här gången om att öka nettointäkten, dvs. lite mer fokus på resultatet än bara på intäkterna. Det finns fortfarande några platser kvar om du inte vill missa Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. Anmäl dig på vår webbplats http://hotelmarketseminars.se/registrering/

  • Boka tidigt till lägsta pris

    Anders Johansson På fredag är det sista chansen att få det låga boka-tidigt-priset på 3900 kr för att delta i Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016. I år är betydligt fler personer anmälda jämfört med samma tid förra året. I januari 2015 fick 200 personer en injektion av kunskap kring revenue management genom talare, paneldiskussioner och utbyte av erfarenheter i små grupper. Deltagarna var nöjda och resultatet av utvärderingen något högre än året innan.

    Tisdag den 12 januari 2016 är det dags för tredje upplagan av Hotel Market Seminars. Peter O'Connor från Essec kommer att inleda med att tala om hur man driver och konverterar fler bokningar via den egna webbplatsen. Några av hans tips och idéer kommer att att betala tillbaka kursavgiften mångdubbelt genom att hotellen minskar betalningen av provisioner till OTA:erna och istället får bokningarna via den egna hemsidan.

    Nytt för nästa omgång är också "Master Classes" där deltagarna får ny kunskap och en fördjupning. Den ena handlar om "De fem bästa sätten att optimera sina betalningar för att öka nettoresultatet". Den andra om "Hur Revenue Management, marknad och sälj kan hjälpas åt för att nå en utvald målgrupp". Jag ser fram emot båda.

    De populära rundabordsdiskussionerna återkommer med bl.a en grupp som diskuterar hur man hanterar distributionen när Rate Parity förbjuds och en annan som handlar om hur man kan öka intäkterna med hjälp av att analysera sina "Big data".

    Hotel Market Seminars vänder sig i första hand till personer inom ledande befattningar inom revenue management, marknad och sälj samt ägare och ledare i besöksnäringen som helhet.

    Min ambition är att hjälpa till att utveckla besöksnäringen i hur man skapar högre intäkter och därigenom blir mer framgångsrik och uthållig över tiden. Var med på den resan och delta aktivt på Hotel Market Seminars tisdag den 12 januari 2016.

  • Bli en skickligare revenue manager

    Anders Johansson Det blir en spännande höst för alla revenue managers i Sverige. Sommaren har varit bra på många destinationer och de goda tiderna lär fortsatta under hösten. Hyfsad fart på ekonomin i Sverige och en svag svensk krona som lockar fritidsresenärer att besöka Sverige. Det lär bli fullt upp för alla revenue managers.

    Stanna upp för ett ögonblick och fundera på hur du ska vidareutveckla dina kunskaper för att bli ännu skickligare i ditt jobb. Det finns några bra tillfällen till detta på hemmaplan under hösten och i början på nästa år.

    Revenue Forum

    Först ut är Revenue Forum som hålls i Stockholm måndag den 14 september, i Göteborg tisdag den 15 september och i Köpenhamn onsdag den 16 september. Programmet börjar kl 14:30 och du får lyssna på Ulrich Pillau från Hetras, Michael McCartan från Duetto och Erik Tengen for Oaky. Det bästa av allt är att träffa alla kollegor i branschen och utbyta erfarenheter.

    Anmälan sker på Revenue Forum

    Hotel Market Seminars

    Tisdag den 12 januari 2016 är det dags för Hotel Market Seminars för tredje året. Första året samlades 125 personer, andra året 200 personer och i år hoppas vi på ännu fler. Hotel Market Seminars arrangeras av Annemarie Gubanski och mig. Vi lovar att programmet kommer att bli ännu mer spännande än tidigare år och även tilltala försäljnings- och marknadschefer samt hotellchefer och hotelldirektörer.

    Anmälan sker på Hotel Market Seminars

  • Var är alla revenue managers?

    Anders Johansson 535 personer från 130 hotellföretag deltog på HSMAI ROC i Austin, Texas under måndagen. Det var som vanligt en fullspäckad dag som började redan kl 8 med en utblick över världsekonomin. Kina är nu det land som spenderar mest turistpengar i andra länder, följt av USA och Tyskland. Resandet från Kina förväntas fortsätta att öka och USA är en prioriterad destination eftersom det numera också är lättare att få ett visum som gäller i tio år. (Visum till Europa gäller bara en gång.) Det är sannolikt att den amerikanska dollarn stärks de närmaste åren vilket torde leda till en viss inbromsning i antal turister som reser till USA, men också till en ökning av amerikaner som reser utomlands.

    Under flera parallella programpunkter diskuterades allt från hur man stimulerar efterfrågan, meta search, mobila webbplatser, distribution till karriärvägar och hur revenue managern kan bli bättre på att samarbeta och presentera data på ett begripligt sätt.

    Självklart var total revenue management eller snarare total profit management i fokus. Det ställs högre krav på att en revenue manager ska förstå vilka bokningar som genererar högst resultat.

    Ett nytt och mycket uppskattat inslag var sex Pecha Kucha presentationer. På bara 6 min och 40 sek fick deltagarna en inblick i olika ämnen. Flera av presentationerna var riktigt bra, men den som enligt min mening vann handlade om hur viktigt det är att förenkla och inte göra revenue management mer komplicerat än vad det egentligen är.

    Hotellen i USA är nu också på väg att bli mer dynamiska i sin prissättning genom att även justera rabatter samt priserna på olika rumstyper för olika veckodagar. Detta har blivit möjligt tack vare fler funktioner i nya hotellsystem. Det visar sig att om man kan sälja till rätt pris redan från början ökar intäkterna jämfört med om man låter receptionisterna arbeta med uppförsäljning, t.ex. till nästa rumstyp.

    Mot slutet var orden hårda från hotellen gentemot både meta search och OTA. Här i USA gillar man dock rate parity och har svårt att förstå hur man skulle kunna hantera prissättningen om inte rate parity fanns.

    Jag fick en bra uppdatering om vad som händer inom revenue management i USA samt en hel del väldigt konkreta nya kunskaper om att tillämpa revenue management på nya sätt.

    Nu hoppas jag bara att fler svenskar kommer till nästa HSMAI ROC onsdag den 22 juni 2016 i New Orleans. Vi har mycket att lära och detta är ett bra tillfälle att lära mer och nätverka med de som är bäst på revenue management.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons