Ämne Revenue

  • Bert Karlsson driver hotell effektivt

    Anders Johansson Driver Bert Karlsson ett av branschens effektivaste hotellföretag? I en artikel i Dagens Nyheter den 17 augusti 2014 reagerar Bert Karlsson på  att Jonas Sjöstedt (v) nu inte bara vill förbjuda vinster i välfärden, men även vinster i flyktingmottagandet.

    På 1990-talet under fastighetskrisen gjordes många hotellanläggningar om till flyktingförläggningar. Då på den tiden kunde man tjäna mer pengar på ett avtal med Migrationsverket jämfört med den beläggning man kunde nå på framförallt mötesmarknaden. Migrationsverket betalade bra priser, men om hotellet skulle börja användas som vanligt hotell igen i framtiden behövdes det totalrenoveras och kanske till och med få ett nytt namn och varumärke.

    Bert Karlsson driver idag ca 20 anläggningar med ca 250 anställda och lyckas nå ett positivt resultat, trots att prisnivåerna numera är rejält pressade. Priset per person och dag är ca 300 kr. Enligt Bert Karlsson går ca 100 kr till fastighetsägaren, 120 kr till tre mål mat om dagen och ca 80 kr till driften av anläggningen. I hotellspråk betyder detta att fastighetsägaren (troligen inklusive fastighetsskatt) tar 33 % av försäljningen. Varukostnaden är ca 40 % och driftskostnaderna inklusive personal är ca 26 % av försäljningen. Det blir dessutom en vinst på ca 1 miljon per anläggning. Med tanke på de låga priserna är nyckeltalen på rätt nivå.

    Bert Karlsson har fått ner Migrationsverkets pris från ca 600 kr till 300 kr per person och dygn - en halvering av kostnaden för Migrationsverket. Bert Karlsson gör ett bra jobb för sig själv, men även för alla oss andra som får betala notan. Han driver verksamheten effektivt - sannolikt avsevärt mycket mer effektivt än vad staten skulle kunna klara av.

    Om Jonas Sjöstedt (v) får bestämma kommer staten driva anläggningarna istället. Det är knappast trovärdigt att staten skulle göra ett bättre jobb - särskilt inte om det är Jonas Sjöstedt (v), som inte ens gillar att driva företag, som sätter upp reglerna och ska vara den bakomliggande entreprenöriella drivkraften.

  • Affärsutvecklingens grund ligger i ett strukturerat kvalitétsarbete

    Johan Bjelke Har idag satt igång ett nytt kvalitéts- och affärsutvecklingsprojekt och det är mer tydligt än någonsin att långsiktigt framgångsrik affärsutveckling bygger på ett stukturerat och kontinuerligt kvalitetsarbete. Utifrån att tydliggöra behov för målgrupp och segment och i detta lyfta upp förbättringsområden lyfter man möjligheterna: Möjligheterna att ge en bättre service, erbjuda nya produkter, nya kombinationer och skapa en vidare och/ eller riktad tillgänglighet. Allt, rätt hanterat, renderar till ökade intäkter. Utan ett sturkturerat kvalitétsarbete så stagnerar verksamheten. Utveckling eller avveckling, det finns ingenting däremellan.

    Kvalitésarbete är inte ett konstaterande, det är en handlingsplattform.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons