Ämne Revenue

  • Skickligast revenue managers i USA

    Anders Johansson Tripadvisor har undersökt när det är billigast att boka hotell inför sommarsemestern. Det är bra att veta för konsumenten, men det visar också klart och tydligt hur bra hotellen är på revenue management. USA ligger långt före resten av världen. Här är det billigast att boka upp till två månader i förväg, men priserna ändras relativt lite, bara 7 procent, under tiden fram till ankomstdatum. Detta tyder på att amerikanska revenue managers har riktigt bra känsla för efterfrågan och vad gästen är beredd att betala.

    I Europa är det billigast att boka 3-5 månader i förväg och här kan besparingen vara upp till 23 procent. Större besparingar tyder på att europeiska hotell är lite sämre på att förstå efterfrågan och vad gästen är beredd att betala.

    I Asien är det ännu mer si och så med revenue management. Billigast är det att boka 3 månader i förväg, men priserna stiger 3-5 veckor före ankomstdagen för att sjunka ca 2 veckor före ankomstdagen. Här verkar det som om revenue managers har svårt att förstå efterfrågan och gästens betalningsvilja.

    Tripadvisor har även undersökt stora städer och här varierar framförhållningen mellan 2 och 7 månader och besparingarna mellan 10 % och 55 %. Generellt är det billigare att vara ute i god tid (2-3 månader) än att boka sent, såvida inte revenue managers är lite okunniga och i panik sänker priset två veckor innan ankomst.

  • Total revenue management dödförklarades

    Anders Johansson I går träffades 125 deltagare på HSMAI ROC (revenue management) i London för att utbyta kunskaper och erfarenheter kring revenue management. I fokus stod frågor om big data, distribution och prissättning. Kvällen avslutades med utdelning av priser inom olika kategorier samt till de 20 personer som just nu är i topp inom försäljning, marknadsföring, revenue management och teknologi i Europa.

    Här är några reflektioner från gårdagen.

    Total revenue management finns inte och det är lika bra att vi i branschen en gång för alla slutar att diskutera detta som ingen ändå tillämpar i praktiken utan som bara är tomt prat. Många, men inte alla höll med Kelly McGuire som tog upp detta i sitt anförande.

    OTA-er är inte enbart av ondo utan kan fylla en viktig funktion i hotellens marknadsföring och försäljning. Det handlar om hur hotellen hanterar sin distribution och det är faktiskt inget hotell som är tvingat att använda en OTA för att sälja sina rum. Mer koll på distributionskostnaderna kanske rent av visar att kostnaden för distribution via OTA inte är dyrare än andra alternativ. Ett problem är dock att kostnaden är konstant i procent och inte ger några skalfördelar som hotellen kan få via andra kanaler, t.ex. den egna webbplatsen.

    Talarna som berättade om big data kom från hotell, flyg, parkering, bokning och resor. De var alla frälsta av big data och menade att man kan få fram allt genom att analysera bid data. Publiken var inte lika övertygad utan tyckte till och med att många som talar om big data kommer fram till saker som vi som arbetat i branschen länge redan vet. Jo, det kanske stämde, men då är det i alla fall bevisat.

    En avslutande reflektion är att revenue management är väldigt operativa - ändra priser i systemen och lägga ut priser i olika kanaler. Ibland finns det tid över för en taktisk kampanj för att kortsiktigt locka fler gäster att boka. Väldigt sällan finns det tid eller kunskap att tänka ut och genomföra en smart strategi som säkerställer framgång på lång sikt.

    Här hittar du mer information om HSMAI Europe. Jag är medlem sedan många år tillbaka och jag kan varmt rekommendera detta.

  • Nu kommer frågorna till 100 revenue managers

    Nu har jag fått ihop lite drygt 100 revenue managers och idag skickar jag ut de första frågorna. I slutet av veckan kommer ett blogginlägg om vad revenue managers svarat. Varje vecka kommer några nya frågor och i slutet på veckan kommer svaren.

    Veckans frågor handlar om bakgrund och utbildning. För de flesta tar det högst en minut att svara på frågorna.

    Du som inte får något utskick idag kan skicka ett meddelande via e-post till anders@hospitalityvisions.com (klicka på länken så borde ditt e-postprogram öppnas automatiskt) med med namn, titel, hotellnamn, adressuppgifter och telefonnummer så kommer jag att lägga in er från och med nästa veckas frågor.

    Jag ser fram emot att sammanställa svaren och berätta för alla om hur det är att vara revenue manager i Sverige och vad ni alla ägnar er tid år.

  • Bert Karlsson driver hotell effektivt

    Anders Johansson Driver Bert Karlsson ett av branschens effektivaste hotellföretag? I en artikel i Dagens Nyheter den 17 augusti 2014 reagerar Bert Karlsson på  att Jonas Sjöstedt (v) nu inte bara vill förbjuda vinster i välfärden, men även vinster i flyktingmottagandet.

    På 1990-talet under fastighetskrisen gjordes många hotellanläggningar om till flyktingförläggningar. Då på den tiden kunde man tjäna mer pengar på ett avtal med Migrationsverket jämfört med den beläggning man kunde nå på framförallt mötesmarknaden. Migrationsverket betalade bra priser, men om hotellet skulle börja användas som vanligt hotell igen i framtiden behövdes det totalrenoveras och kanske till och med få ett nytt namn och varumärke.

    Bert Karlsson driver idag ca 20 anläggningar med ca 250 anställda och lyckas nå ett positivt resultat, trots att prisnivåerna numera är rejält pressade. Priset per person och dag är ca 300 kr. Enligt Bert Karlsson går ca 100 kr till fastighetsägaren, 120 kr till tre mål mat om dagen och ca 80 kr till driften av anläggningen. I hotellspråk betyder detta att fastighetsägaren (troligen inklusive fastighetsskatt) tar 33 % av försäljningen. Varukostnaden är ca 40 % och driftskostnaderna inklusive personal är ca 26 % av försäljningen. Det blir dessutom en vinst på ca 1 miljon per anläggning. Med tanke på de låga priserna är nyckeltalen på rätt nivå.

    Bert Karlsson har fått ner Migrationsverkets pris från ca 600 kr till 300 kr per person och dygn - en halvering av kostnaden för Migrationsverket. Bert Karlsson gör ett bra jobb för sig själv, men även för alla oss andra som får betala notan. Han driver verksamheten effektivt - sannolikt avsevärt mycket mer effektivt än vad staten skulle kunna klara av.

    Om Jonas Sjöstedt (v) får bestämma kommer staten driva anläggningarna istället. Det är knappast trovärdigt att staten skulle göra ett bättre jobb - särskilt inte om det är Jonas Sjöstedt (v), som inte ens gillar att driva företag, som sätter upp reglerna och ska vara den bakomliggande entreprenöriella drivkraften.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons