Ämne Sök

  • Google kan ge dig fler gäster

    Anders Johansson Digitaliseringen sköljer över alla branscher i hela världen och besöksnäringen står inför stora förändringar framöver. Jag möter ofta många som arbetar i besöksnäringen som är helt överväldigade över allt nytt och hur snabbt förändringarna sker på alla fronter. De flesta vet helt enkelt inte var de ska börja. Här är några tips och idéer om hur alla kan hänga med lite mer i alla förändringar.

    Du ska bara göra två saker till att börja med: Google och Facebook

    Allra först ska du söka efter ditt eget företag på Google och på Google Maps (kartor). När du hittar den egna verksamheten ska du säkerställa att du har ett konto som tillåter dig att ändra och lägga till information om ditt företag. För att förstå hur allt fungerar ska du börja med att läsa om Google My Business som delvis finns på svenska så att det ska vara lätt för alla på hemmaplan att komma igång. Inget är så enkelt så att kunskapen bara kommer till dig utan ansträngning. Du måste helt enkelt avsätta några timmar så att du förstår möjligheterna att synas för dina potentiella gäster. Dessa timmar kommer du att få tillbaka många gånger om i framtiden. Avsätt också några tusenlappar och annonsera på Google. Pröva något som är väldigt specifikt för ditt företag som du vill nå ut med. Då får du mer för annonspengarna. Om du får mer affärer ska du vara väldigt glad, men det viktigaste just nu är att du skaffar dig kunskap om hur det är att annonsera och hur annonseringen fungerar.

    Nästa steg är att se till att du är närvarande på Facebook. Börja med att läsa om Facebook Business som också den delvis finns på svenska för att det ska vara lätt att komma igång. Lägg upp en sida på Facebook och börja fyll den med innehåll. Mitt bästa tips är att titta på hur andra har gjort för att få idéer på vad man kan göra. Även här måste du sätta av några timmar så att du förstår möjligheterna att både synas och hålla kontakten med dina befintliga och potentiella gäster. Det kommer att löna sig att lägga några timmar på Facebook. Du ska även annonsera på Facebook för att lära dig hur detta fungerar. Sats även här några tusenlappar som brukar räcka väldigt länge om du tar reda på hur man ska annonsera.

    I båda fallen måste du har välskrivna texter, inspirerande bilder och kanske en attraktiv videofilm som kan locka potentiella gäster. Bra innehåll premieras alltid av sökmotorerna så att gästen får de bästa svaren på sina sökfrågor. Se också till att allt innehåll är uppdaterat.

    Idag är möjligheterna att synas för såväl stora som små företag näst intill oändliga, men utan kunskap om hur det fungerar kommer man ingenvart.

  • Google kräver mobilvänliga webbplatser

    Anders Johansson Google utvecklar ständigt sökfunktionen att visa allt mer relevant information för den som söker. De senaste åren har allt fler människor börjat söka via sina smarta mobiler istället för enbart på sin dator. Detta föranleder Google att favorisera webbplatser som stödjer och underlättar för den som använder sin smarta mobil. Den 21 april uppdaterar Google sin algoritm för hur sökresultatet väljs ut och presenteras. Detta är i grund och botten väldigt bra, men den som inte har en webbplats som är anpassad för mobila enheter kommer att nedprioriteras och hamnar inte lika högt upp i sökresultatet som tidigare. Detta sägs vara den största uppdateringen av sökalgoritmen som Google gör sedan 2011. Detta anser Google vara mobilvänliga webbplatser.

    • Undviker mjukvara som inte finns på mobila enheter, t.ex. Flash
    • Använder text som är läsbar utan att användaren behöva zooma
    • Anpassar innehållet till den mobila enhetens skärmstorlek, så att användaren inte behöver skrolla eller zooma
    • Placerar länkar på lagom avstånd från varandra så att det är lätt att klicka på en länk med fingret
    • Snabb nedladdning för mobila enheter

    Webbplatser som uppfyller dessa (och sannolika även några andra krav) kommer att prioriteras av Google.

    Den här uppdateringen är kritisk för all hotell som vill driva trafik till sin egen webbplats för att få bokningar. De mobila sökningarna har ökat kraftigt och de mobila bokningarna står idag för över 25 % av samtliga elektroniska bokningar. För att få bokningar måste hotellen bland annat hamna högt upp i sökresultaten. Utan att ha en mobilvänlig webbplats kommer hotellen att prioriteras ner och sannolikt tappa besökare till sina webbplatser.

    De hotell som redan har eller snabbt skaffar sig en mobilvänlig webbplats får ett försprång gentemot sina konkurrenter och riskera heller inte att dyra bokningskanaler tar en större andel av bokningarna.

  • Rev Mgmt – Säkerställ att gästerna hittar ditt hotell

    Anders Johansson Det finns fler tips om hur sökmotorerna och gästerna hittar ditt hotell på Internet.

    Google har förutom organiska sökresultat även lokala sökresultat. Se detta som en modern form av gula sidorna. Du måste säkerställa att alla dessa uppgifter är korrekta annars kanske du inte ens kommer upp i det lokala sökresultatet.

    Rätt och konsekvent namn, adress och telefonnummer

    Det finns en mängd listningar och katalogtjänster på Internet. Se till att ditt namn uttrycks och stavas på samma sätt överallt. Var konsekvent överallt. Detta gäller också adressen och telefonnumret. Kontrollera var du finns och att dessa tre saker är korrekta och ser exakt lika ut överallt. Om inte, så gör bl.a. Google en trovärdighetsbedömning och du riskerar att åka ner i prioritering eller kanske inte alls komma med i sökresultatet.

    Gör anspråk på ”din” listning (eller claim på engelska)

    Det finns många listningar där du kan göra anspråk på sidan. Det brukar uttryckas som ”är du ägare?” eller motsvarande. Klicka på länken att du är ”ägare” och följ instruktionerna. Det är vanligt att du får en kod per e-post, telefon eller t.o.m. vykort för att du ska kunna ändra. Lite krångligt kanske, men det är också en säkerhet att ingen obehörig kan ta din sida. Du bör minst göra detta på Google, Bing, Yahoo, Yelp, Foursquare, Eniro och Hitta men även andra söktjänster på Internet. De flesta är gratis, så det är bara ditt jobb som kostar.

    Lägg in rätt information

    Lägg in beskrivningar om din verksamhet. Kategorisera dig själv där det är möjligt. Lägg in bilder. Länka till din egen webbplats. Inte bara till första sidan, utan till relevanta sidor som t.ex. kontaktinformation.

    Följ och följ upp

    Kontrollera med jämna mellanrum att informationen om ditt hotell på alla webbplatser är korrekt och uppdaterad. På många av katalogtjänsterna kan gäster och kunder skriva kommentarer och rekommendationer. På vissa av dem kan du även kommentera inläggen. Följ noga med vad som sägs om ditt hotell. Förstärk det som gästerna är nöjda med och åtgärda de saker gästerna inte är nöjda med.

    Det lokala perspektivet blir allt viktigare och därför är det numera ännu viktigare att säkerställa att informationen om ditt hotell även på lokal nivå.

  • Rev Mgmt - Driv trafik genom sökmotoroptimering

    Anders Johansson Ett bra sätt att driva trafik till hotellets egen webbplats är att säkerställa att Google, Bing och de andra sökmotorerna kan hitta din webbplats när potentiella gäster söker efter hotell. Detta kallas i dagligt tal sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization) på engelska. Utvecklingen går väldigt snabbt så  det gäller att hänga med och inte lura sig själv eller bli lurad av optimeringskonsulter. Här tar vi död på några myter och så får du några tips.

    Metataggar

    En gång i tiden var det viktigt att arbeta med s.k. Metataggar. De indexeras inte längre av Google eller Bing, men tänk på att Metataggen är texten som syns efter webbadressen i sökresultatet. Nu ska du ha en säljande text i Metataggen istället för enstaka ord som förr kunde göra att du kom högre upp i sökresultatet. Zinkensdamm fick positiva omdömen i mitt förra blogginlägg för sin nya webbplats, men Metataggen är inte lika bra. Här skulle texten kunna vässas och därmed få fler klick. Metataggen är den svarta texten.

    Inkommande länkar

    Förr var det viktigt att ha så många inkommande länkar som möjligt. Numera kan Google skilja på kvantitet och kvalitet. Det kan till och med vara så att för många inkommande länkar till webbplatsen tolkas som spam och då presenteras hotellet inte så högt i sökresultatet. Istället ska du fokusera på länkar från webbplatser som är relevanta för din verksamhet. En länk från en bloggare som skriver något relevant om ditt hotell ger mer tyngd än en mängd länkar från olika webbplatser på Internet som inte handlar om hotell.

    Namnet på webbplatsen

    Tidigare tolkade Google ett beskrivande namn på en domän (webbplats) som mest trovärdigt. Numera kan Google tolka vilken webbplats som är mest relevant för ett ämne oavsett vad den heter. Ett exempel är att Google kan förstå att Visita är den viktigaste webbplatsen om restaurangföretag trots att namnet inte innehåller något ord som har koppling till restaurangföretag. I min sökning kom Visita upp på plats fyra när jag söker på ordet "restaurangföretag".

    Bra sökmotoroptimering

    För ett bra tag sedan handlade sökmotoroptimering om att förstå hur Google och Bing fungerade och att försöka "lura" sökmotorerna att presentera den egna webbplatsen så högt upp som möjligt. Bra sökmotoroptimering idag handlar om att vara ärlig och skapa en relevant och  informativ webbplats med unikt innehåll som ger besökaren ett bra upplevelse. Det är också viktigt att uppmuntra besökaren att dela bra innehåll för att därigenom sprida sitt budskap och sannolikt få fler besökare. Idag är det viktigare än någonsin tidigare att vara ärlig och aktivt arbeta med innehållet på webbplatsen. Attraktiva erbjudanden hjälper självklart till att skapa ännu fler besökare. Dessa besökare kommer till en webbplats som har ett ärligt och intressant innehåll och de blir sannolikt därför än mer benägna att boka ett hotellrum på hotellets egen webbplats istället för hos Online Travel Agencies (OTA).

    Ta en titt på din egen webbplats och säkerställ att den har ett bra innehåll och är uppdaterad.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons