Ämne Scandic

  • Ska Scandic driva designhotell?

    Anders Johansson Ska Scandic driva designhotell eller är det någon annan som ska driva Jernhusens nya hotell Continental på Vasagatan i Stockholm? Så här ser skylten ut där hotellet håller på att byggas.

    Scandic är väl så långt ifrån designhotell man kan komma med sitt supereffektiva driftskoncept och inom kort även med det ännu mer avskalade konceptet HTL. Är det så att Jernhusen (som är ett statligt ägt företag) skäms över att bygga ett alldeles vanligt hotell som ska drivas av Scandic? De kanske tycker att hotellet blir så fint att det kan kallas för designhotell.

    Missuppfattningarna om designhotell är många. För det första så är det ursprungligen ett varumärke för en hotellkedja Design Hotels. Kedjan satte en helt ny typ av koncept på marknaden innan någon ens hade hört ordet designhotell. Begreppet blev framgångsrikt och därför fick den här typen av hotell namn efter varumärket. Jämför med varumärket Jeep som också har blivit namnet på en bilkategori.

    Alla hotell är numera designade av skickliga arkitekter och inredare. Vem bygger medvetet ett fult hotell? Grundidén för ett designhotell handlar mer om en utvald målgrupp, koncept och innehåll samt individuell service än om utseendet . Designhotell är något mer än att bara få tak över huvudet på ett rationellt sätt till lägsta tänkbara pris. Ett designhotell har i princip inga beröringspunkter med ett Scandichotell förutom att båda kallas hotell.

  • Rätt av Scandic att köpa Rica

    Anders Johansson Nyheten om att Scandic köper Rica kom mitt under en konferens där även några av deltagarna var norrmän. De tog nyheten med stor förvåning eftersom Scandic är en ganska liten spelare i Norge och Rica är en av de stora välkända hotellkedjorna. I Norge är det David som köper Goliat. Från svenskt perspektiv får Scandic 7 nya hotell i Stockholm, Göteborg, Malmö och Strömstad. Dessa hotell kommer sannolikt att snabbt integreras i Scandics organisation och profileras som Scandic eller HTL.

    I Norge är det däremot möjligen inte lika enkelt. Den norska konkurrensmyndigheten ska säga sitt om det nya Scandic blir för dominerande och hämmar konkurrensen eller inte. Troligen inte eftersom det finns Choice, Thon och Radisson som är starka motvikter. Dessutom en mängd fristående hotell. Konkurrensen kanske till och med blir bättre när Scandic på allvar kan konkurrera med de andra kedjorna.

    Affären känns helt rätt utifrån ett företagsperspektiv. Scandic stärker sin position på hemmamarknaden Norden, där närvaron just i Norge tidigare varit lite svag. Ju starkare Scandic kan bli i Norden, desto större möjligheter finns för en expansion ner i Europa. Bolaget blir dessutom intressantare för en potentiell köpare (om det finns någon) eller för en börsnotering.

    Genom ledningsbytet i Scandic och den här affären har Scandic återigen tagit på sig ledartröjan på den nordiska marknaden.

  • SCNDC

    Anders Johansson Nyheten om Scandics nya satsning, HTL, har rönt stort intresse i branschen och via Dagens Industri, Svenska Dagbladet och Dagens Nyhetet nått ut till allmänheten. Alla är positiva.

    Förra gången Scandic satsade på ett nytt varumärke byggde man åt andra hållet, dvs. gjorde hotellen lite lyxigare. Varumärket då hette Crown som sedan blev Scandic Crown och så småningom bara Scandic. När Scandic förvärvade Reso blev några hotell återigen lite finare än andra.

    Den här gången vänder sig Scandics nya varumärke till en publik som vill bo centralt till ett lägre pris men i gengäld inte kräver stor rumsyta eller hög personlig service. Enligt Scandic är det nya konceptet avskalat, därav leken med ordet HOTEL som tappar O och E och blir HTL. Med namnet har Scandic också tagit steget till det helt generiska hotellet. Hotellrummet blir en stapelvara.

    Senast jag bodde på Scandic upplevde jag det redan som avskalat. I just det här Scandichotellet var organisationen för slimmad vilket ledde till köer i receptionen, disk på borden i frukosten och dålig städning. Smal säng, svagt wifi, liten badhandduk och dåligt TV-utbud gjorde inte upplevelsen bättre.

    Det nya konceptet HTL får en säng på 160 cm, badrum med bra dusch, stor TV för uppkoppling av läsplatta och smart mobiltelefon, väldigt bra bredband, in- och utcheckning via mobilen, bokning på Internet samt möjlighet att köpa frukost och mackor samt personal som kan hjälpa till om det behövs. Allt detta för 700 kr per natt jämfört med Scandic som ofta kostar dubbelt så mycket eller ännu mer.

    Vem vill bo på Scandic framöver? Jag tror att Scandic kommer att flytta gäster från sina befintliga hotell till det nya HTL i större utsträckning än att få nya gäster från vandrarhem och hotell med få stjärnor. Varför ser inte Scandic till att stärka sitt eget koncept innan man öppnar ett nytt. Det känns lite som när SAS startade sitt lågpriskoncept Snowflake för att konkurrera med ett nytt segement istället för att marknadsanpassa SAS.

    Stockholm Visitors Board (SVB) välkomnar nyheten om HTL:s billiga hotellrum med centrala lägen och hoppas att detta leder till prispress på hotellrum i Stockholm. Ju större utbud desto bättre för en destination. Större utbud leder till lägre priser och lockar långsiktigt fler resenärer förutsatt att destinationen i sig är attraktiv. För SVB skulle det dock vara bättre om CitizenM eller Motel One som är kända utanför Norden etablerar sig i Stockholm istället för att Scandic "blockerar" lågkostnadssegementet med ett lokalt nordiskt varumärke. Detta lär göra att Stockholm blir mindre attraktivt för utländska hotellkedjor. En annan aspekt är att Stockholm är en dyr destination och istället för att locka målgrupper som söker billiga hotellrum bör staden arbeta på att attrahera besökare som har hög betalningsförmåga. Idag har målgrupper med hög betalningsförmåga för få valmöjligheter när det gäller boende i Stockholm. Enligt Tripadvisor har Stockholm 3 femstjärniga hotell, Amsterdam 14, Wien 25 och Prag 36. Lite mer att välja på för kongressdeltagare och välbeställda fritidsresenärer på konkurrerande destinationer.

    Jag tror att det kommer att gå bra för HTL. Konceptet innehåller exakt det gästerna vill ha nu och de närmaste åren på alla hotell i hela världen. Enkelt att boka, betala, sova, duscha och koppla upp sig utan en massa jobbiga manuella in- och utcheckningar och gammaldags rutiner.

  • Scandic Grand Central får affärsresenären att le

    Anders Johansson Igår, fredag  2011-11-11, var det officiell invigning av Scandic Grand Central på Kungsgatan i korsningen med Vasagatan i Stockholm. Det här hotellet är inte den typ av Scandic-hotell som vi har sett utefter vägarna runt om i Sverige. Kanske är detta nya Scandic. En av arkitekterna sa att Scandic själva är ute på en resa och att Scandic Grand Central är ett exempel på  framtidens Scandic.

    Hotellrummen är varma och ombonade både genom sin ganska dova färgsättning som hänger ihop väldigt bra med byggnaden samt med valet av tidlösa stoppmöbler i de större hotellrummen. Alla bekvämligheter verkar finnas i rummen. Jag hittade minibar, strykjärn och stor strykbräda, säkerhetsbox, uttag till datorn och flera lediga el-uttag för att nämna några saker. Det enda som är typiskt Scandic i rummet är papperskorgen med olika fack för att sortera sina egna sopor. De små rummen har inga garderober utan istället några lösa galgar som hänger på en stång. Praktiskt, men känslan av att man bara är på tillfälligt besök förstärks. Rummen är väldigt bra, men det bästa av allt är korridormattan och skyltsystemet. Båda kan få den mest allvarsamma affärsresenären till ett leende.

    De allmänna ytorna är livliga och inbjuder till möten mellan människor. Jag har redan ätit lunch i restaurangen vid två tillfällen och det är utan överdrift områdets mest populära restauranger. I baren spelas det live-musik på kvällarna. Möteslokalerna håller samma färgsättning som hotellrummen och har all teknisk utrustning som kan önskas. Hotellet har allt som den moderna resenären önskar sig. Scandic Grand Central kommer att bli förstahandsvalet för många av Scandics stamgäster när de reser till Stockholm.

    Stockholm har fått ännu ett hotell som sticker ut och som vågar vara lite annorlunda. Scandic Grand Central är en av pusselbitarna på Vasagatan mellan Tegelbacken och Norra Bantorget som höjer statusen på området. Nu får besökare en ännu bättre upplevelse av Stockholm.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons