Ämne Skåneavisen

  • Certifierad adrenalinrusning

     


    Sitter här med den nya Skåneavisen i min hand, den anlände med posten, den vanliga i brevlådan. Eftersom vi så gott som varje år lägger ganska mycket pengar på en stor annons i det här magasinet, likaså detta år, så bläddrar jag snabbt fram till vår annons för att kolla att den är ok. Det är den, snygg tycker jag - och dyr var den 1/4 sida som vi kostade på oss. Men för oss är Gåsamiddagarna en riktig stolthet då vi årligen serverar många hundra gåsamiddagar, jag steker närmare 100 gäss i mitt kök, vispar svartsoppan från äkta gåsblod, kokar äpplen till äppelkakan - jag hela middagen görs totalt från grunden!


    Jag bläddrar vidare och hittar en sida som heter "Certifierad Gåsarunda i Skåne" - och nu börjar adrenalinet rinna till. En fin karta där krogarna är utmärkta med siffror och redaktionell text. Förra året och året dessförinnan då de hade sidor med Gåsamiddagar på de skånska gästgivaregårdarna så fanns inte vi representerade överhuvudtaget, jag menar så många gästgivaregårdar finns det ju inte kvar i Skåne, vilket vi har påpekat och man har beklagat och lovat att rätta till så att även vi finns med detta år. Men inte har de gjort det. Vi är tydligen inte certifierade tillräckligt för att få finnas med på den offentligt finansierade skåne.com´s magasin utan här återkommer samma krogar år efter år.


    Vem har "certifierat" dessa? Vilka kriterier har detta offentligt finansierade magasin satt upp? Har det med min dialekt att göra att vi ständigt hamnar i papperskorgen?...kan faktiskt inte låta bli att undra...och jag kan ju inte låta bli att undra över varför samma krogar och gästgivaregårdar får denna ständiga uppmärksamhet , år efter år - inte ens hälften av de har betalat en dyr annons i magasinet. Var finns haken, eller nyckeln kanske?


    Jag bläddrar vidare och kommer till "Julbord i Skåne" och döm om min förvåning (som är föga) då historien upprepar sig - flera samma krogar som i den Certifierade Gåsarundan....det här innebär ju att flera krogar ges redaktionellt utrymme på flera ställen i detta magasin under en period då vi alla kämpar för att få våra platser vid borden sålda!


    När detta händer gång efter annan i ett magasin som detta där statliga medel och annonsörer i princip betalar för detta magasin så blir jag rent ut sagt rikstokig. Sprid på gracerna, tack, vi är många som betalar för oss och vi är många fler krogar på landsbygden som kan behöva få uppmärksamhet för att våra gäster ska hitta hit! På det här viset snedvrids konkurrensen med offentliga medel som jag och mitt företag är med och betalar både i annonspengar men till största delen i skattepengar.


    Så här lyder texten på Tourism in Skånes hemsida:



    "Tourism in Skåne AB är Skånes marknadsföringsbolag för att främja turismen i regionen. På så sätt ska bolaget bidra till en ökad tillväxt i Skåne. Bolaget har som främsta uppdrag att öka antalet besökare i Skåne och att utveckla regionen som turistmål.


    Bolaget är, tillsammans med Event in Skåne, Film i Skåne och Invest in Skåne, en del av marknadskoncernen Business Region Skåne, som offentligt ägs av Region Skåne (85 %) och Skånes kommuner (15 %)."


    ....tycker inte att ni sköter ert uppdrag speciellt galant.


    Jag ser fram emot svar på mitt mail till Pia Jönsson-Rajgård, vd och ansvarig utgivare.


     

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons