Ämne Sociala medier

  • Trender för sociala media 2017

    Anders Johansson Sociala media är under ständig förändring och precis när besöksnäringen har lärt sig en sak är det dags för nästa. Här är en snabbsammanfattning om vad som sannolikt kommer att hända under 2017.

    Twitter är på nedgång och det kanske är dags att säga hej då till Twitter. Aktiekursen har gått ner 30 procent och ledningen håller på att lämna bolaget. Antal användare har slutat öka, men det är fortfarande 24 procent av vuxna internetanvändare i USA som använder Twitter. Annonsering på Twitter har betydligt sämre utfall än annonsering på Facebook. Kanske kan Donald Trumps twittrande öka intresset för Twitter igen som en konversationsplattform.

    Uppgången av meddelandeappar fortsätter. Allt fler äldre (över 25 år) använder Facebook Messenger, Snapchat, WhatsApp och Kik. En tredjedel av alla användare av smarta mobiler använder regelbundet meddelandeappar. Många av dessa har inbyggda annonsformat som även gör det intressant för företag att nå potentiella konsumenter via meddelandeapparna.

    Det börjar nu bli möjligt att mäta försäljning i butik via Facebook som kan kopplas ihop med kassaregistret och analysera försäljningsdata. Detta är början på en intressant utveckling för detaljhandeln. Här blir det sociala media som samverkar genom mobilen i den fysiska butiken.

    Betald social media ökade med 55 % mellan 2015 och 2016 till ca 100 miljarder kronor (USA). Ökningen fortsätter och totalt beräknas 150 miljarder kronor spenderas på annonsering i sociala media under 2017. För varje krona spenderad på att skapa innehåll ska företaget spendera 2 kronor på att marknadsföra innehållet. Det går att nå exakt rätt målgrupp, så varför inte utnyttja detta ännu mer.

    Det kanske räcker med en kanal. Medverkan överallt är ute och det är bättre att fokusera på kanaler som har högst effekt och helt enkelt strunta i alla andra. 2017 handlar om fokus i sociala media för att få ut maximalt av investerad tid och investerade pengar.

  • Generation C ställer andra krav

    Anders Johansson Design Hotels årliga konferens hölls i år i Barcelona. Det var nytt rekord i deltagande hotell och programmet var som vanligt fullt med inspiration och nya idéer om hur framtidens hospitality kommer att bli.

    Design Hotels har idag ca 300 medlemshotell på drygt 200 olika destinationer. Varje år söker ca 400 hotell medlemskap i Design Hotels, men bara ca 20 hotell blir medlemmar. Kraven liknar ingen annan hotellkedjas krav. Här handlar det om en mängd mjuka kriterier, som t.ex. idé, hållbarhet och förankring i destinationens mest intressanta samverkande kulturella nätverk, och inte om de hårda brand standards som de stora megakedjorna talar om. Design Hotels befinner sig i hospitality (värdskapsbranschen) och inte i lodging (övernattningsbranschen). Det är en stor skillnad. Titta på Original Experiences för att förstå skillnaden.

    Antal medlemmar i Norden minskar nästa år då Nordic Hotels and Resorts inte längre är kvar bland Design Hotels medlemmar med Nordic Light Hotel i Stockholm och St Petri i Köpenhamn.

    Många "vanliga" hotell klagar på de allt högre avgifterna till OTA:erna. Det gör även många hotell inom Design Hotels, men medlemmarna är mindre beroende av bokningskanalerna för att själva hotellet är så speciellt att det drar till sig rätt målgrupp som också gärna bokar i direktkanaler. Den starka trenden är att särskilja sig som hotell från andra hotell och absolut inte bli den som säljer övernattningar till lägsta pris.

    Under konferensen talas det mycket om hur framtiden inom resande och hotell kommer att se ut. Ett spår handlar om generation C som står för Collaborative, Creative, Critical och Conversational. Det handlar om att hjälpa gästen att hitta andra gäster att samverka och föra en dialog med. Dessutom ökar skillnaderna i krav och behov mellan olika målgrupper, så oavsett vad ett hotell kommunicerar, så kommer vissa målgrupper att bli upprörda och ta avstånd från hotellet. Det handlar numera om att tänka igenom vilka gäster vill man ha och vilka kan man klara sig utan. Dessa trender har tidigare visat sig i att t.ex. charterbolagen har hotell för familjer och andra hotell garanterat utan barn. En tydlig polarisering där en målgrupp gillar hotellet och en annan absolut inte har med hotellet på listan över tänkbara hotell. Hotellen behöver inte längre vara så politiskt korrekta. Oavsett vad man gör eller säger så blir det fel. Ett hotell där barn inte är välkomna är väl inte så politiskt korrekt, men charterbolagen har upptäckt att detta fungerar bra eftersom en viss målgrupp vill ha just den här upplevelsen.

    Tänk igenom vilken målgrupp du vill ha till ditt hotell. Kommunicera tydligt med den utvalda målgruppen och var inte orolig om några andra målgrupper blir upprörda. De andra skulle sannolikt inte kommit till hotellet i alla fall och om de skriver ofördelaktiga saker på Internet är det snart så långt ner i flödet att det glömts lika snabbt som det dök upp.

  • Sista chansen att boka lägsta pris idag. Spara 1000 kr

    Anders Johansson Idag är det sista chansen att få boka-tidigt-priset på 3900 kr för att delta på Hotel Market Seminars den 14 januari 2014.

    Visste du att det hotell som ligger etta på sin destination på Tripadvisor får nästan dubbelt så många besökare som hotellet på plats nummer två? Hur du hamnar högt får du veta på Hotel Market Seminars.

    Jag vill att du som är ägare, hotelldirektör eller hotellchef personligen deltar på Hotel Market Seminars och att du tar med dig några av dina medarbetare inom revenue management, distribution och sociala media. 

    Konkurrensen om gästerna är idag mycket hårdare än tidigare på grund av många nya hotell, fler distributionskanaler, recensioner som når ut över hela världen och transparenta erbjudanden och priser. Distributionskostnader skjuter i höjden för alla hotell, även de med kunskap om den nya digitala världen.

    För att lyckas behålla eller öka hotellets vinst måste ditt team lära sig att bli ännu bättre på att navigera i den digitala världen.

    Hotel Market Seminars får du genom rundabordsdiskussioner tips om hur du kan hålla distributionskostnaderna i schack. Du får du lära dig mer om hur du ska använda möjligheterna med sociala media för att få fler gäster att välja ditt hotell samt lyssna på hur andra har lyckats få gästerna att skriva bra recensioner om hotellet. Du får träffa många av de leverantörer som just nu har de mest intressanta lösningarna för att maximera intäkterna i ett hotell. För aktuell information om program och talare följ Hotel Market Seminars på Facebook.

    Konkurrensen är knivskarp, distributionskostnaderna skenar och gästerna talar om hotellen i sociala media. Börja det nya året med att ge ditt team en kunskapsinjektion i att bli ännu bättre på att navigera i den digitala världen. Här är länken till mer information och anmälan till Hotel Market Seminars den 14 januari 2014.

    Jag hoppas att du vill delta och att du tar med dig dina medarbetare.

  • Google, Facebook och distributionskanaler hett ämne på HITEC

    Anders Johansson HSMAI ROC och HITEC med en mängd olika seminarier i fyra dagar. Det gäller att hänga med i utvecklingen.

    Här talar Google, Facebook och andra om resans fem faser och hur viktigt det är att hotellen når gästen under alla dessa fem faser.

    Här talas det om att hotellen måste öka sin synbarhet på Internet. Google Hotel Finder och Googles olika kartlösningar återkommer i flera seminarier. Annonsering på Google är idag ett måste för att hänga med.

    Här talas det om olika distributionskanaler och hur hotellen genom att använda flera olika kanaler kan öka sina bokningar. För USA är Brasilien en starkt växande marknad och där finns lokala distributionskanaler som är viktiga. Ett nytt ord är metaintermediaries som är metasök som också tar en del av provisionerna.

    Här talas det om sociala media där Facebook dominerar, men även andra sociala media lyfts fram. Även här handlar det om att arbeta med flera sociala media och inte bara Facebook.

    I ett seminarium på HITEC sas det att de som inte hänger med in i framtiden kommer att tappa bokningar.

    Jag ska erkänna att det var lite nervöst att gå på alla seminarier just i år. Tänk om det skulle talas om helt nya trender som jag inte fått med i boken "Att sälja hotellrum i en digital värld". Efter fyra dagar vet jag att bokens innehåll är aktuellt och att boken sannolikt skulle sälja bra även här i USA om den hade skrivits på engelska.

    Beställ boken hos Visita så att du kommer igång eller förbättrar dig i den digitala världen. Det är en perfekt sommarläsning.

    P.S. Jag har fått ett fast arvode av Visita för att skriva boken och tjänar ingenting extra på om böckerna säljs eller blir liggande. Jag vill att alla hotell ska hänga med in i framtiden och boken är en bra start.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons