Ämne Städning

  • Rätt avtal vid outsourcing

    Anders Johansson Är du missnöjd med ditt inhyrda städ- eller diskbolag? En orsak till missnöjet är i de flesta fall att avtalet är felkonstruerat. Gör så här istället.

    Fokusera på resultatet istället för transaktionen

    Handla inte upp städ- eller disktjänster per timme. Vänd istället på perspektivet och försök hitta ett sätt att mäta resultatet. Skapa en gemensam vision för vad du vill uppnå i hotellet eller restaurangen och sätt ersättningen i relation till att de gemensamma målen uppnås.

    Fokusera på vad - inte hur

    Gå inte in i detalj på hur jobbet ska utföras. Det är leverantören som är experten och som ska göra jobbet. Det blir väldigt konstigt om du hyr in ett bolag och ändå lägger dig i hur jobbet ska utföras. Leverantören kommer inte heller att kunna driva förbättringsarbetet om du hela tiden vet bäst.

    Definiera mål och prestationer tydligt

    Du behöver ha klart för dig vilket resultat som är ett lyckat resultat. Ett exempel kan vara ökad gästnöjdhet kring hur välstädat hotellrummet är.

    Bygg en prismodell med rätt incitament

    Hur ska leverantören få betalt? För de första ska prissättningen vara transparent för att man ska kunna se vad som driver kostnaderna. Betalningen görs efter framgång och inte efter antal nedlagda timmar eller antal personer som varit involverade.

    Styr på att skapa insikt och inte bara översikt

    De flesta styr på detaljnivå framförallt när det uppstår fel. Ju mer man mäter och ju mer man styr på felen, desto större blir förtroendeklyftan mellan dig och leverantören. En bra styrning tar fasta på partnerskapet och inte bara på en av parterna. Se styrningen som en inkörningsprocess som ni gör tillsammans.

    Om du konstruerar avtalet med städ- och/eller diskbolaget bättre kommer du att bli nöjdare med både resultatet och samarbetet.

  • Lortsverige

    Anders Johansson Hur är det med städningen? Just nu när vintern i södra Sverige i princip är över gäller det gamla ordspråket: Det som göms i snö kommer upp i tö. Det ser allt annat än inbjudande ut även om säkert vårstädningen är i full gång i många kommuner runt om i södra Sverige.

    Ett perfekt första intryck för din gäst är ditt ansvar - inte kommunens eller någon annans. Kommunen arbetar i sin egen takt och har i de flesta fall inte en tanke på att uppgiften är att skapa fina intryck för turister. Det behövs snabbt en rejäl vårstädning för att inte alla turister ska få fel intryck av Sverige. Om alla hjälps åt kommer det att både gå snabbt och bli väldigt snyggt och städat. Alla som driver hotell eller vandrarhem skulle kunna ta lite extra ansvar för sina närmaste omgivningar. Besökarens första intryck av hotellet eller vandrarhemmet påverkas i hög grad av hur det ser ut utanför. Undersökningar från Cornell University visar att de hotell som har välstädat utanför har högre intäkt per rum än hotell som har dåligt städat. Det finns pengar att tjäna på att hålla ordning.

    Det räcker självklart inte att städa utomhus en gång på våren. Omgivningarna måste hållas hela och rena året om. Städkvalitén måste öka inom alla områden inte bara i och utanför den egna anläggningen. Även flyg, tåg, tunnelbana och bussar måste vara välstädade, både utanpå och inuti. Allt borde vara så välstädat att du alltid skulle kunna ta en högupplöst bild till din webbplats för att marknadsföra ditt företag.

    I år räknar World Tourism Organization att antal ankommande turister ökar med 3-4 % till en miljard. Sveriges andel är fortfarande väldigt liten. Svensk besöksnäring har stora ambitioner att växa. Målet var att fördubbla turismen till 2020 innan en justering av målen i veckan. För att lyckas även med det lägre målet måste alla destinationer vara tipptopp hela tiden. Det hänger på dig, för det offentliga har varken kunskap eller tillräckliga resurser.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons