Ämne Starwood

  • Marriott köper Starwood

    Anders Johansson Marriott köper Starwood for drygt 100 miljarder kronor. En av megakedjorna försvinner från marknaden. På sikt kommer det sannolikt att stå Sheraton by Marriott, W by Marriott, Aloft by Marriott, etc. förutom alla andra varumärken som numera ägs av Marriott. 

    Marriott betalar ca 10 gånger vinsten före räntor, avskrivningar och skatt för Starwood. Det är samma pris som man har betalat för de hotellkedjor (Gaylord, Protea och Delta) som Marriott förvärvat de senaste åren. Ägarna till Starwood kommer till största delen att få betalt i aktier i Marriott.

    Sammantaget får det nya Marriott 30 hotellvarumärken med totalt ca 5500 hotell i 100 länder. Totalt antal hotellrum kommer att bli ca 1,1 miljoner med 370 000 hotellrum i pipline. Airbnb har nu över 1,5 miljoner hotellrum, så Marriott kommer att även efter förvärvet av Starwood att ha en lägre kapacitet än den största aktören inom delningsekonomin inom besöksnäringen.

    Det verkar som om Starwoods styrelse och ägare helt enkelt gav upp i den allt hårdare konkurrensen mellan kedjorna. Kreativiteten försvann när VD byttes ut och allt fokus hamnade på expansion för att driva upp förväntningarna på framtida vinster för att tillfredsställa aktiemarknaden. Styrelsen i Starwood letade desperat efter köpare både på hemmaplan och i Kina. Kan det vara så att styrelsen i Starwood insett att megakedjornas erbjudande till framförallt fastighetsägarna inte längre är så attraktivt. Kan den här affären vara början till slutet för megakedjorna eller är det ett sätt att hejda framfarten av OTA:er och andra mellanhänder som urholkar hotellkedjornas lönsamhet? Svaret kommer först om några år när vi kan se utvecklingen för både megakedjorna och mellanhänderna.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons