Ämne Stockholm

  • 100 000 kr för bästa idén

    Anders Johansson Igår öppnade den nya webbplatsen för årets ansökningar till Stockholms Innovationsstipendium 2017. Alla som bor, arbetar eller studerar i Stockholms län är välkomna att delta i tävligen om 100 000 kr per kategori. Även i år finns det en kategori inom besöksnäring som numera har fått namnet "Resor och turism". Passa på att beskriv din idé för hur Stockholm (länet) än mer än idag ska ta position som attraktiv plats för besökare. I kategorin inryms idéer och innovativa lösningar inom boende, restaurang, transporter, upplevelser och handel. Innovationen ska utveckla och/eller marknadsföra Stockholm som en attraktiv destination för den moderna och medvetna människan, t.ex. en ny upplevelse, en marknadsföringsidé eller helt enkelt något som gör att Stockholm upptäcks, görs mer tillgängligt, förstärks eller utvecklas.

    Det finns en jury för varje katagori, men alla arbetar med samma bedömningskriterier som är

    • Innovation och genomförande (hur unik är idén och hur ser förutsättningarna ut för att lyckas)
    • Marknad och kommersialisering (vem är kund, hur stor är marknaden och finns det en potential att sälja produkten/tjänsten)
    • Hållbarhet (är idén socialt, ekonomiskt, ekologiskt och/eller demokratiskt hållbar)

    Steg ett är att komma på en bra idé och utveckla idén så att den enkelt kan förklaras för juryn. På webbplatsen är det sedan väldigt enkelt att göra ansökan där idén beskrivs. För juryn är alla ansökningar i första urvalssteget anonyma (sökandes namn syns inte). Efter en första gallring får juryn ta del av en pitchvideo för respektive idé och i sista omgången får de sökande personligen pitcha sin idé till juryn.

    Innovationsgraden i branschen är låg, så vi behöver många nya kreativa och hållbara idéer för att utveckla besöksnäringen i Stockholmsområdet. Sitter du och ruvar på en bra idé är det bara att ansöka om stipendiet på 100 000 kr. Förra året kom det in knappt 20 ansökningar inom kategorin "Resor och turism", så bättre odds att vinna är det svårt att få.

    #Stockholminnovation

  • Stockholm tappar placeringar

    Anders Johansson Stockholm sjunker från plats 6 till plats 10 i den ansedda tidskriften Monocles ranking över världens 25 bästa städer att leva i. Det är tionde året som Monocle rankar världens bästa städer att leva i. Många av städerna är desamma som för tio år sedan, men i år är Düsseldorf, Honolulu och Montreal nya på listan. Ut åkte Paris, Genève och Oslo. Bland kriterierna som mäts finns bl.a. öppenhet, trygghet, kultur, infrastruktur, hållbarhet, mat och nöjesliv.

    Stockholm är fortfarande en väldigt bra stad att leva i skriver Monocle, men andra städer har helt enkelt förbättrat sig i snabbare takt. Monocle ger alla städer tre råd om vad som borde förbättras. Stockholm måste bygga fler bostäder, låta arkitekter få lite mer svängrum samt förbättra livskvaliteten i förorterna. Dessa problem är väl kända och många arbetar på lösningarna. Det stora problemet som Monocle inte ser är ett regelverk som inte tillåter att lösningarna genomförs tillräckligt snabbt.

    Köpenhamn går upp till plats 4 från förra årets tionde plats. Köpenhamn är enligt Monocle Nordens bästa stad att leva i. Köpenhamn får råden att ta bort eller sänk momsen på restaurang, bygg fler bostäder samt bygg klart Metron.

    Listan toppas för andra året i rad av Tokyo som är världens största urbana region med ca 35 miljoner invånare. Ett av skälen till att Tokyo toppar listan är att staden är öppen och tillgänglig alla dygnets 24 timmar. Flygplatsen är öppen dygnet runt, många butiker och restauranger stänger aldrig och alla andra har väldigt långa öppettider. Tokyo kommer att vara ännu mer på topp 2020 när OS går av stapeln. Ett besök i Tokyo är ett måste för alla som inte varit där och en stad man gärna återvänder till.

    Det har faktiskt stor betydelse att finnas med på den här listan. För det första är det en bekräftelse för alla som bor i dessa 25 städer att de är priviligierade som får bo i en av världens bästa städer och att politiker över en lång tid har fattat väldigt bra beslut som har gjort staden till en av de 25 bästa i världen. Den andra aspekten att titta på är om staden blir bättre eller sämre än de andra på listan. Stockholm har gått från plats 4 till 6 till 10 de senaste tre åren. Det är helt klart fel riktning vilket i praktiken innebär att utvecklingen i Stockholm är långsammare än i de andra städerna. Återigen handlar det om att öka takten i genomförandet av alla goda idéer som finns i Stockholm.

    Listan har också stor betydelse för möjligheterna att locka företag att etablera sig samt för att attrahera besökare till staden. Det är väldigt attraktivt att starta och bygga sitt företag i dessa städer. De som bor i dessa städer är intressanta konsumenter för väldigt många nya produkter och tjänster. Det är också intressant att besöka dessa städer som turist. Utbudet av kultur och nöjen samt mat och dryck är stort och spännande. Dessutom är det relativt lätt att ta sig till dessa städer eftersom de ofta har väldigt många direkta flyglinjer. Singapore toppar med 320 internationella destinationer. Stockholm och Köpenhamn har vardera 156 internationella flyglinjer.

    Stockholms politiker får mer än godkänt över en lång tidsperiod, men står nu inför utmaningen att få saker genomförda lite snabbare annars lär Stockholm fortsätta tappa platser i listan.

     

  • Belöning för idéer inom besöksnäringen

    Anders Johansson Nu har du som sitter och ruvar på en alldeles särskilt bra idé eller innovation för besöksnäringen chansen att få pengar att utveckla den vidare.

    Idag öppnade ansökan till Stockholms stads Innovationsstipendium som i år firar 30-årsjubileum.  För fjärde året i rad är "Besöksnäring" en av de sju kategorierna som får dela på 600 000 kr, vilket innebär drygt 85 000 kr till dig som lämnar in det vinnande förslaget inom kategorin besöksnäring. 

    Nytt för i år är att alla som bor, studerar eller arbetar i Stockholm län har möjlighet att söka stipendium. Syftet är att stimulera och uppmuntra i första hand personer som arbetar utan stöd från företag eller institutioner att utveckla innovationer. De tre senaste åren har vi fått in många spännande förslag till kategorin besöksnäring. Det har varit fysiska produkter och tjänster eller en kombination av dessa. Vi i juryn har bedömt innovationerna efter deras tekniska, kommersiella och samhällsekonomiska betydelse och det har under alla år varit svårt att välja vinnaren bland alla bra bidrag.

    Jag är även i år ordförande i kategorin besöksnäring och i juryn finns sedan tidigare år Ninna Engberg och Per Frankelius. I år har vi fått förstärkning av Thomas Andersson, VD på Stockholm Visitors Board, och Stina Algotson, VD på Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond. Idag hade vi kick-off och blev fotograferade mitt på Sergels Torg i Stockholm.

    Sista ansökningsdag är tisdag den 13 oktober. Stipendierna kommer att delas ut i samband med en ceremoni i Stadshuset i anslutning till Nobelveckan.

  • Vi har kompetens att lösa SL:s intäktsproblem

    Anders Johansson SL:s chockhöjning av biljettpriserna för turister och kongressdeltagare i Stockholm är ännu ett exempel på bristen på en gemensamt förankrad strategi för turismen i Stockholm.

    I Stockholms stad är både socialdemokrater, moderater och andra partier överens om att locka fler besökare till Stockholm. Turism bidrar till ökad välfärd för stadens invånare.

    Stockholm Visitors Board kämpar för att få hit fler besökare, bl.a. genom att aktivt bearbeta stora kongressarrangörer över hela världen i konkurrens med andra destinationer. Många andra destinationer paketerar in kollektivtrafikresor i sina erbjudanden till kongressarrangörerna. Detta kanske verkar oväsentligt för SL, men kan vara avgörande för att kongressen väljer destinationen. SL vill ha några miljoner och Stockholm går miste om hundratals miljoner.

    Kollektivtrafiken i Stockholm är redan dyr för turister. En 24-timmarsbiljett i Stockholm kostar 115 kr, i Berlin EUR 6,90 (ca 66,50 kr), i London GBP 6,40 (ca 86,80 kr), i Amsterdam EUR 7,50 (ca 72,30 kr) och i Wien EUR 7,60 (ca 73,25 kr). Stockholm är alltså upp till 73 % dyrare än de städer Stockholm konkurrerar med.

    SL verkar vara i kris (igen) och saknar kompetens kring revenue management som är synnerligen väsentligt för att få kollektivtrafiken att fungera optimalt. Hotellbranschen i Stockholm har över tiden utvecklat en spetskompetens inom revenue management vilket tydligt syns i intäkter och lönsamhet. SL har mer eller mindre monopol på kollektivtrafik och prissättning medan hotellen arbetar i konkurrens som dessutom ökar när det byggs fler hotell. Vi som kan revenue management skulle få ordning på SL:s intäkter utan att behöva vidta några panikåtgärder. Dessutom skulle våra metoder, idéer och förslag säkra intäkterna långsiktigt så att vi slipper dessa ständigt återkommande ekonomiska kriser.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons