Ämne Tåg

  • Tågproblem, flygproblem och vägproblem hindrar besöksnäringen

    Anders Johansson Kommunikationerna i Sverige är ett måste för att besöksnäringen ska kunna utvecklas i rätt takt över tiden. Tyvärr ser det inte så ljust ut varken för tåget eller flyget (som jag har skrivit om tidigare). Dessutom har vi i Sverige forfarande inte ens motorväg hela vägen mellan våra tre största städer. Ikväll har jag återigen drabbats av tågproblemen. Här är min berättelse och slutsats om vad som måste göras.

    Resan börjar med att tågtypen är utbytt. Ingen får sin reserverade sittplats utan får "välja fritt", dvs slåss om platserna eftersom antal platser i den här tågtypen är färre än i den andra. Jag och de andra tågpassagerarna är vana vid problem med tågen så alla anpassar sig. Strax innan avgång meddelas att ett trasigt tåg står på vårt spår och vi måste vänta ett tag innan vi kan börja resan. Efter knappt tio minuter kommer vi iväg, men nu är det tågkö ut från Stockholm, så det går långsamt och förseningen ökar. Kanske kan tåget köra in något av förseningen längre fram, men några minuter efter den tanken meddelar konduktören att vi har långsamma tåg framför oss, så vi kommer inte att kunna köra in någon tid. Jag kommer inte att hinna med min buss.

    Vi kommer till Västerås och där blir vi stående en stund innan lokföraren meddelar att det står ett annat trasigt tåg i Köping, som vi inte kan passera. Vi får helt enkelt ta en annan väg och lokföraren meddelar glatt att Sverige har ett helt rutnät av järnvägar, så det går att ta en omväg om man ska till Göteborg. Fram kommer man alltid. Det är kul att någon ombord är på gott humör. Kanske är det lite omväxling i jobbet att få köra en annan väg än den normala. Vi tar en omväg och tåget får vända för att komma in på rätt väg igen och snart är vi tillbaka på rätt spår och har passerat det trasiga tåget. Anländer till Örebro 1 tim och 10 minuter försenad på en sträcka som normalt tar 1 tim och 50 minuter. Jag hinner precis med den sista bussen mot Grythyttan. Tyvärr är detta en buss som stannar på fler ställen och den tar 1 tim 15 min istället för direktbussen som tar 55 min. I Grythyttan får jag låna skolans bil och det tar mig ca 20 min att köra till Loka Brunn. Det är becksvart och så dimmigt att det knappt går att se vägen. Loka Brunn ligger öde, men det lyser fortfarande välkomnande i restaurangen där restaurangpersonalen har nyckeln till mitt rum.

    Det är ingen nyhet att vi har problem med tågen i Sverige och min berättelse känns säkert igen av många luttrade resenärer. Jag överhörde en resenär som hade rest till Stockholm på morgonen och på den resan hade flera tåg gått sönder med stora förseningar. Sveriges politiker (alla partibeteckningar) fattade en mängd felaktiga beslut för 30-40 år sedan och dessa har aldrig gått att rätta till. Under många år hade resandet med tåg minskat till fördel för bilen och väldigt många järnvägar lades ner. Underhållet på de kvarvarande som kanske heller inte skulle vara kvar i framtiden minskades.

    Sveriges mest framgångsrika järnväg är Arlanda Express som genom åren fått många utmärkelser för sin punktlighet och service. Arlanda Express är privatägt och styrs inte av politiker. Staten är inte särskilt bra på att driva någon typ av verksamhet och borde därför inte heller driva ett tågbolag. Det gör säkert någon annan bättre. Privatisering är första steget för att få ordning på tågtrafiken i Sverige. En närliggande jämförelse är SAS och Norwegian. SAS som ägs till en stor del av stater har haft problem i så många år att alla har tappat räkningen. Norwegian växer och utvecklas och är nu snart större än SAS. Återigen ett exempel på att stater inte ska driva kommersiell verksamhet. Sälj ut eller överlåt statliga transportföretag till privata intressenter.

  • Stängt - vem bryr sig?

    Anders Johansson Jag har precis missat anslutningen från tåg till buss i Örebro med 5 min. Tåget var försenat med ca 20 minuter. Konduktören meddelar med glad röst ombord på tåget att ni som eventuellt missat bussanslutningen får ta nästa buss som går om en timma. Idag, en fin vårdag i april utan regn, snö och blåst, har det varit tågkaos på flera platser i Sverige. I Linköping var det problem med kontaktledningarna och i Stockholm signalfel som påverkade alla tåg norrut, dock inte mitt tåg som blev försenat av andra skäl som jag inte känner till. I Örebro ropar just nu högtalarna ut att ett tåg är inställt och att resenärer hänvisas till nästa avgång...

    SJ och Trafikverket (jag struntar i vems felet är eftersom båda är ägda av staten) har stulit allt för många timmar av mig de senaste åren och då bara på sträckan från Stockholm till Grythyttan. Jag är säkert inte värst drabbad och kan bara konstatera att vi svenskar är ett tålmodigt folk.

    Utan bra transporter i Sverige kan vi aldrig bli ett bra turistland. Med tanke på att alla tåg norrut från Stockholm inklusive Arlanda Express stod stilla lär stoppen även ha drabbat besökare till Stockholm som fick en bild av Sverige som ett opålitligt och icke väl fungerande land. Vi svenskar skulle genast få exakt den uppfattningen om vi kom till Frankrike, Belgien eller Storbritannien och tågen inte gick.

    Tyvärr har Jernhusen (ett annat statligt företag) tagit bort alla el-uttag på stationen i Örebro, så att det inte går att ladda datorer och mobiltelefoner. Swedavia (de statliga flygplatserna) har snarare ökat antal el-uttag för att serva sina gäster (passagerare). Om Jernhusen förstod att tåg kan bli försenade och erbjöd workspace med el-uttag skulle förseningen inte kännas lika jobbig. Jernhusen förstår i alla fall att de flesta behöver uppkoppling till Internet och det fungerar riktigt bra.

    Det är dags för SJ, Trafikverket och Jernhusen att söka medlemskap i Visita för att lära sig lite mer om hur man tar hand som gäster, för dessa verksamheter är väl en del av besöksnäringen eller har jag totalt missuppfattat detta.

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons