Ämne Taxi

  • Uber större än taxi hos affärsresenärerna

    Anders Johansson Uber och andra taxitjänster som t.ex. Lyft bråkas det mycket om i olika städer runt om i världen. Under tredje kvartalet 2016 analyserade företaget Certify (som hanterar reseräkningar) över 10 miljoner kvitton från affärsresenärer i USA. Uber stod för 48 % av all marktransport, Lyft för 4 %, taxi för 12 % och biluthyrning för 36 %. Både taxi och hyrbilar har minskat sin andel sedan förra kvartalet medan Uber och Lyft ökat.

    Certify redovisar även statistik för några stora amerikanska städer. I San Fransisco stod Uber för 88 % av marktransporterna, Lyft för 6 % och Taxi för 6 %. I New York har taxi 43 % medan Uber står för 54 %. Uber dominerar samtliga stora amerikanska städer.

    Konsumenten gillar Uber och framförallt i USA har konsumenten valmöjligheter och röstar med fötterna, dvs. om de inte gillar en leverantör av en produkt eller tjänst så köper de från en annan leverantör. En majoritet av affärsresenärerna har uppenbarligen gått över till Uber från andra alternativ. Taxi har via regleringar både av antal tillstånd och av priserna arbetat i ett monopol och därför inte behövt konkurrera med andra taxiföretag. När Uber startades fick konsumenten ett bättre alternativ och har uppenbarligen bytt till Uber.

    Räkna med att Uber kommer att fortsätta att ta marknadsandelar från taxi och hyrbilar överallt i världen.

  • Svenska bilar sämst i Europa

    När jag varit runt och pratat miljö (jag började i branschen kring millenieskiftet när jag arbetade på Greenpeace) så har jag ofta tagit upp att svenska bilar är bland de sämsta i Europa, på miljö.


    Jag har till och med gått snäppet längre och sagt att svenska bilar är sämst i Europa. Det har nämligen undersökning på undersökning visat. Nu har dock Sverige verkligen börjat rycka upp sig.


    Enligt undersökningsföretaget JATO, återgivet av Sveriges Radio, så står Sverige för största uppryckningen i Europa och är numer bara på en delad sistaplats med Schweiz och Tyskland. Portugal toppar ligan och har redan nu i princip tagit utsläppsmålen för biltrafiken 2015.


    I Sverige envisas vi dessutom med att använda en dieselblandning som inte finns i resten av Europa. Det är bara Sverige som använder den. Mer miljövänlig tänker de flesta, men faktum är att den svenska (MK1) dieseln har svavel inblandat och miljöfördelarna med att gå över till EU-standard är många.


    Så i detta fall är det svenska miljöundret en myt. När det gäller bilar och de drivmedel vi tankar med finns det stora utrymmen för förbättringar!

Etiketter

Webbpuff

Besöksliv Nyhetsbrev

Annons